نکات مهم برای خرید گجت دست دوم
13 نکته مهمی که پیش از خرید گوشی دست دوم باید به آن‌ها توجه کنید
شکی نیست که خرید گوشی دست دوم بسیار مقرون به‌صرفه است و بودجه کمتری برای آن نیاز است. اما اگر پیش از خرید یک گوشی دست دوم به چند مورد مهم و اساسی توجه نکنید می‌تواند هزینه خیلی بیشتری نسبت به خرید گوشی نو روی دست‌تان بگذارد. در این مقاله، چند نکته مهمی که حتما باید چک کنید و احتمالا نمی‌دانید که باید پیش از خرید یک گوشی دست دوم این کار را بکنید به‌شما معرفی می‌کنیم.

1606683296_1_0.gif

این روزها با افزایش بیش از اندازه قیمت گوشی تلفن همراه، خیلی از خریداران ترجیح می‌دهند تا یک گوشی دست دوم خریداری کنند. اما، در این بین موارد مهمی هست که پیش از خرید باید به آن‌ها توجه کرد ولی خریداران و کاربران از آن‌ها بی‌خبر هستند. 

مواردی که هنگام خرید گوشی‌های دست دوم باید به آن‌ها توجه کنید

1- هیچ‌وقت دستگاهی که خیلی قدیمی است را نخرید

گوشی‌هایی که بین سه تا پنج سال از عمرشان می‌گذرد به‌یک دلیل گزینه خوبی نیستند: آن‌ها به‌ندرت قابل استفاده هستند. اگر گجتی که قصد خریدش را دارید بیش از اندازه قدیمی است، اصلا مهم نیست که تجهیزات آن تا چه اندازه سالم باشند، به‌احتمال خیلی زیاد نمی‌توانید از چهارچوب‌های به‌روز و جدید روی آن‌ها استفاده کنید. اگر نتوانید یک چهارچوب جدید را روی آن پیاده کنید به‌احتمال زیاد خیلی از اپلیکیشن‌های جدید و مشهور را هم نمی‌توانید روی آن نصب کنید.

2- از کجا بخرید

اگر برای خرید گوشی دست دوم دنبال سایت‌های آنلاین هستید حتما از سایت‌های مطمئن و قابل اطمینان استفاده کنید. از طرف دیگر سایتی را انتخاب کنید که بتوانید دستگاه را حضوری ببینید و کاملا چک کنید. چندین سایت وجود دارد که امکان ملاقات حضوری خریدار و فروشنده را فراهم می‌کند.

3- بدانید چه زمانی خرید کنید

خیلی از کاربران عادت دارند به‌محض ورود یک گوشی جدید به‌بازار آن‌را تهیه کنند. این همان زمانی است که آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا گوشی قبلی خود را بفروشند. پس، اگر دنبال خرید گوشی خوب و با هزینه مناسب هستید، دنبال چنین مواردی باشید.

4- سیاست مرجوع

قبل از خرید گوشی حتما آن‌را از نظر فیزیکی چک کنید تا مشکلی از نظر ضربه خوردگی و شکستگی نداشته باشد. با این‌حال، اگر دستگاه مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری داشته باشد ممکن است کمی طول بکشد تا اثرات خود را نشان دهد. بنابراین، همیشه گوشی را انتخاب کنید که مالک آن حاضر به قبول مرجوع کردن دستگاه باشد. یعنی اگر بعد از تنها 2 یا 3 روز گوشی به‌مشکل خورد بتوانید آن‌را برگردانید.

5- ببینید چه چیزهایی کنار گوشی هست

یکی از مواردی که می‌تواند اطلاعات خوبی درباره فروشنده دستگاه به‌شما بدهید چیزهایی است که هنگام خرید به‌شما می‌دهد. همیشه زمان خرید گوشی دست دوم ببینید چه تجهیزات دیگری کنار آن است. به‌عنوان مثال، اگر جعبه خود گوشی هم کنار آن است یعنی این دستگاه سرقتی نیست. همیشه هنگام خرید و معامله فکرتان را به‌کار بیاندازید.

6- مطمئن شوید که دستگاه آنلاک شده باشد

اسمارت‌فون‌های لاک شده قیمت پایین‌تری دارند، که البته باید این‌طور باشد. اگر گوشی که قصد خریدش را دارید لاک شده باشد مشکلات زیادی برای شما ایجاد می‌کند. پس حتما از بابت این موضوع مطمئن شوید.

7- مطمئن شوید که گوشی دزدی نیست

یکی از احتمالات خرید گوشی پیشرفته دزدی بودن آن است. اگر پیشنهادی که به‌شما داده شده غیرواقعی است شک کنید. مسلما در آگهی گجت حرفی از دزدی بودن برده نمی‌شود. برای دوری کردن از چنین خطری سعی کنید از جاهای مطمئن و شناخته شده خرید کنید.

شماره‌های IMEI، ESN یا MEID گوشی را بخواهید و در وب آن‌ها را چک کنید تا بتوانید از دزدی نبودن آن مطلع شوید. البته، این مورد به‌تنهایی به‌شما اطمینان نمی‌دهد، اما بهتر از چک نکردن است.

8- قبض را چک کنید

می‌توانید با گرفتن #06#* شماره معتبر IMEI گوشی را به‌دست بیاورید. با این کار شماره منحصر به‌فرد و اختصاصی گوشی در اختیار شما قرار می‌گیرد. هم‌چنین، می‌توانید این شماره را روی قبض چک کنید. 

9- شرایط فیزیکی و ظاهری گوشی را به‌دقت چک کنید

حتما انتظار ندارید که گوشی کار کرده و دست دوم مثل یک گوشی نو براق و تمیز باشد، اما اگر خیلی آسیب دیده یا به‌شکلی است که تعمیر آن فوق‌العاده سخت است پس از خیرش بگذرید. اگر قیمت گوشی مناسب و منطقی است می‌توان چند خراش کوچک را نادیده گرفت. پس حواس‌تان باشد. نمایشگر سالم باشد، آسیب‌های فیزیکی حادی نداشته باشد و نیازی به‌تعمیر هم نداشته باشد.

10- باتری‌ها را چک کنید

خیلی از کسانی که قصد خرید گوشی دست دوم را دارند به‌این مسئله توجه چندانی ندارند. اما، باتری دید خوبی درباره وضعیت اسمارت‌فون می‌دهد. چک کنید که باتری دستگاه باد کرده یا خراب نباشد. باتری‌ها به‌خاطر استفاده بیش از حد یا به‌دلیل آب خوردگی باد می‌کنند.

11- قیمت

شاید به‌نظر شما قیمت گوشی دست دوم مهم‌ترین فاکتور است، اما این‌طور نیست. اگر گوشی مدنظر شما چهار فاکتور اولیه و مهم را شامل نشود پس خرید آن هیچ فایده‌ای ندارد.

وقتی به‌قیمت فکر می‌کنید باید منطقی باشد. قیمت نوی آن را در بازار چک کنید تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.

12- وضعیت سخت‌افزار و کارکرد آن‌را بررسی کنید

شماره #*0#* را تایپ کنید تا تمام فانکشن‌های سخت‌افزاری بررسی شود. البته این کد برای گوشی‌های سامسونگ است. با این کار، برخی از ویژگی‌ها مانند ویبره، سنسور، دیم شدن صفحه، تاچ، اسپیکر و بسیاری موارد دیگر چک می‌شود.

13- اطمینان از خرید

قطعات دست دوم را از جاهایی بخرید که مطمئن باشند تا  درصورت بروز مشکل جواب‌گوی شما باشند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟