فایل‌های خود را بدون روتر یا مودم و به‌صورت وایرلس انتقال دهید
وای‌فای دایرکت چیست و چگونه کار می‌کند؟
همه دستگاه‌ها را به هم وصل کنید، احتیاجی به روتر وایرلس نیست. اما چگونه؟ با استفاده وای‌فای دایرکت و به‌صورت وایرلس با دستگاه‌های دیگر فایل جابجا کنید.

وای‌فای دایرکت چیست؟

وای‌فای دایرکت، فناوری وایرلس تأییده شده‌ای است که به کمک آن می‌توان دستگاه‌ها را بدون نیاز به استفاده از روتر یا مودم به هم وصل کرد. وای‌فای استاندارد به ارتباط با یک اکسس پوینت نیاز دارد، سپس باید پسورد یا کلید امنیتی خود را وارد کنید. همانند بلوتوث، دستگاه‌های وای‌فای دایرکت می‌توانند برای ارسال و دریافت فایل‌ها، سینک، مشاهده اطلاعات روی کامپیوترها، اسکرین‌کست‌ها، و همچنین چاپ اسناد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وای‌فای دایرکت با استفاده از روش کدگذاری WPA2 یا AES-CCMP دو یا چند دستگاه را به‌طور هم‌زمان به‌عنوان یک گروه به هم وصل می‌کند. این سطح امنیت یک گام فراتر از شبکه‌های ad-hoc است. شبکه‌های ad-hoc فقط با سیستم کدگذاری WEP کار می‌کنند، و همین مسئله باعث می‌شود تا دستگاه‌ها در برابر هک آسیب‌پذیر باشند.

وای‌فای دایرکت چیست؟

وای‌فای دایرکت چگونه کار می‌کند؟

وای‌فای دایرکت که در ابتدا Wi-Fi P2P نام داشت از اکسس پوینت‌هایی که قابلیت نرم‌افزاری آنها فعال شده (SoftAP) استفاده می‌کند، که باعث می‌شود تا دستگاه پشتیبانی شده به‌عنوان اکسس پوینت وایرلس عمل کند، حتی اگر وظیفه اصلی آن مربوط به شبکه نباشد. دستگاه‌های پشتیبانی شونده می‌توانند به‌صورت دو تایی یا گروهی و بدون نیاز به شبکه وایرلس و حضور روتر یا مودم به هم وصل شوند. وقتی وای‌فای دایرکت را در یک دستگاه فعال می‌کنید، به‌سرعت شروع به اسکن می‌کند تا بتواند سایر دستگاه‌های پشتیبانی شده مجاور خود را شناسایی کند و به آنها وصل شود.

به‌طور مثال، وقتی گوشی یا تبلت دارید، پیام دعوت برای دستگاهی که شناسایی و انتخاب شده ارسال می‌شود. کافی است در دستگاه دریافت کننده پیام روی دکمه یا آیکونی که نمایش داده می‌شود ضربه زد تا دعوت پذیرفته شود و یک ارتباط امن برقرار شود. گاهی اوقات ممکن است به QR Code یا پین کد نیاز باشد، درست مانند همان اتفاقی که در هنگام برقراری ارتباط بلوتوثی می‌افتد، اما خیلی از گوشی‌های به‌روز فرآیند شناسایی و ارتباط را ساده کرده‌اند و با انجام چند ضربه عملیات به پایان می‌رسد.

پلتفرم‌هایی که از وای‌فای دایرکت پشتیبانی می‌کنند

دستگاه‌های اندرویدی از اکتبر سال 2011 و با انتشار نسخه اندروید 4.0 با نام Ice Cream Sandwich شروع به پشتیبانی از وای‌فای دایرکت کردند. با اینکه اندروید از وای‌فای دایرکت پشتیبانی می‌کند، اما عملکرد آن به مدل گوشی یا تبلت و سازنده آن مربوط می‌شود. یک نمونه فوق‌العاده از این دستگاه‌ها که کارایی قابل اطمینانی ارائه می‌دهد چندین مدل از گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ است، گلکسی S5 می‌تواند به‌سادگی و با عملکرد عالی با یک گوشی مدل گلکسی S10 ارتباط برقرار کند و فایل ارسال و ردیافت کند.

آیفون از مارس 2016 به‌طور رسمی پشتیبانی از وای‌فای دایرکت را متوقف کرد. به‌جای آن، کاربران اپل از یکی از فناوری‌های مختص این شرکت به نام Multipeer Connectivity استفاده می‌کنند، که یکی از اجزای حیاتی و مهم در سرویس AirDrop سیستم‌عامل iOS است.

سازندگان تلویزیون مانند سونی، ال‌جی، ایکس ویژن و فیلیپس مدل‌های خاصی را با امکان پشتیبانی از وای‌فای دایرکت تولید و به بازار عرضه کرده‌اند.

پلتفرم‌هایی که از وای‌فای دایرکت پشتیبانی می‌کنند

استفاده از وای‌فای دایرکت

اشتراک‌گذاری فایل یکی از عمومی‌ترین کاربردهای وای‌فای دایرکت است. سرعت انتقال حداکثر 200 مگابیت بر ثانیه است، یعنی خیلی سریع‌تر از بلوتوث و همین امر باعث می‌شود تا زمان انتظار برای ارسال و دریافت فایل به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

چاپ اسناد به‌صورت وایرلس یکی دیگر از مزیت‌های فوق‌العاده استفاده از وای‌فای دایرکت است. به‌جای اینکه از کابل USB برای اتصال دستگاه خود به پرینتر استفاده کنید، با وای‌فای دایرکت اسناد را به‌صورت وایرلس و در عرض چند ثانیه به پرینتر بفرستید تا چاپ شوند.

گوشی و تبلت‌های اندرویدی هم می‌توانند نمایشگر خود را روی تلویزیون‌هایی که از وای‌فای دایرکت پشتیبانی می‌کنند بیاندازند تا کاربران محتوای آنها را روی یک صفحه خیلی بزرگ‌تر تماشا کنند.

سازگاری دستگاه‌ها با وای‌فای دایرکت

با اینکه خیلی از سازندگان تجهیزات مصرفی الکترونیکی وای‌فای دایرکت را به‌عنوان یک ویژگی استاندارد ارائه می‌دهند، سازگاری بین سازندگان مختلف همیشه تضمین شده نیست.

در بیشتر موارد، وای‌فای دایرکت زمانی که دستگاه‌ها توسط یک سازنده تولید شده باشند عملکرد بهتری دارد. این مسئله به فناوری‌ها و خدمات مختص هر شرکت برمی‌گردد. به‌عنوان مثال، گوشی سامسونگ می‌تواند به گوشی ال‌جی وصل شود، اما نمی‌تواند بدون حضور اپ موبایلی طرف سوم فایل‌ها را دریافت یا ارسال کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟