بهینه‌سازی سلامت ذهن در کارآفرینان
۷ راهبردی که هر کارآفرین باید برای بهینه‌سازی سلامت ذهن خود به کار بگیرد
مگا برونر، درمانگر و مربی اجرایی می‌گوید دلایل زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند چرا سلامت ذهن می‌تواند برای افراد به خصوص کارآفرینان یک چالش محسوب شود- انزوای اجتماعی، عدم اطمینان و مدیریت برداشت- فقط برخی از این دلایل هستند. مگا برونر می‌گوید که سلامت ذهن افرادی همانند ما همیشه در وضعیت مطلوبی نبوده است ( من سال‌ها در مورد افسردگی، اضطراب و اختلال در اشتها صحبت کرده‌ام) و بیشتر وقت و کار من صرف تحقیقات در خصوص انعطاف‌پذیری در کارآفرینی شده است.

1606683296_1_0.gif

نیازهای هر انسان با دیگری متفاوت است؛ در تحقیقاتی که توسط این درمانگر صورت گرفته، 7 راهبرد برای بهبود سلامت روانی کارآفرینان ارائه شده است:

1-الویت دادن به ارتباط‌ها

ارتباط اجتماعی شادی را افزایش می‌دهد. گرچه کار کردن می‌تواند مفیدتر و سازنده‌تر از وقت گذرانی با دوستان باشد، اما وقتی افسرده هستید دیگر نمی‌توانید مفید و سازنده باشید. در حقیقت، افسردگی تاثیر منفی روی انگیزه، بهره‌وری، حافظه و تمرکز  دارد. مگا برونر می‌گوید هر کارآفرینی که من با او مصاحبه می‌کردم " قشر" همکار خود را که اغلب شامل دوستان کارآفرینش می‌شد، مسئول انعطاف‌پذیری خود در زمان‌های چالش‌برانگیز و قدرت گرفتن در میان صداهای غیرقابل اعتماد می‌دانست. اگر جوامع کارآفرینی در منطقه شما پراکنده هستند، سعی کنید به یکی از این جوامع آنلاین ملحق شوید.

روابط عاطفی را نادیده نگیرید. اکثر انسان‌ها به این روابط عاطفی و عاشقانه تمایل دارند، اما اکثر ما الگوهایی را در روابط‌ مان نشان می‌دهیم که به جای آن که به ما انرژی بدهند، انرژی ما را می‌گیرند. بسیاری از کارآفرینان تنهایی و مجردی را انتخاب می‌کنند و فکر می‌کنند که وقت برای داشتن روابط عاطفی ندارند و تنهایی و نارضایتی را تجربه می‌کنند. در حالی که برخی معتقدند که عشق حواس ما را پرت می‌کند و تمرکز ما را بهم می‌ریزد، یک رابطه سالم مبنای امنی را فراهم می‌سازد و به ما قدرت می‌دهد تا ریسک‌پذیر باشیم و در میان چالش‌ها احساس حمایت کرده و پس از شکست، دوباره به پیروزی و موفقیت فکر کنیم.

مهمترین فاکتورها در ساخت این نوع رابطه، آگاهی و ارتباط هستند. مطالعات نشان می‌دهند که کارآفرینان مرد تمایل به داشتن دلبستگی ایمن دارند- یعنی آنان برای برطرف کردن نیازهایشان به رابطه وابسته هستند و در زمان پریشانی مایلند با دیگران ارتباط برقرار کنند؛ کارآفرینان زن به دنبال دلبستگی اجتنابی هستند- یعنی تمایل دارند نیازهای خود را به درون خود بریزند، در هنگام استرس و اضطراب گوشه گیری می‌کنند و در مقابل شریک زندگی احتمالی خود احساس شرمساری کرده و تصور می‌کنند که استقلالشان تهدید می‌شود. سعی کنید برای صمیمیت بیشتر نیازهای شریک زندگی و نیازهای خود را بدانید ( به خصوص در زمان‌های اضطراب و نگرانی) و در مورد آن‌ها صحبت کنید.

2- مراقب توقعات و انتظاراتی که زندگی شما را خراب می‌کنند، باشید

داشتن توقعات غیرواقعی و دشوار و دست نیافتنی یکی از روش‌های کمال‌گرایی است که ما را به بدبختی و تیره‌روزی می‌کشاند. ناسازگاری بین توقعات ما و واقعیت، ریشه استرس‌ها و در واقع تمام زجرهایی است که تجربه می‌کنیم. توقعات به انواع روش‌ها خودشان را نشان می‌دهند: انتظار از خودمان، انتظار از دیگران، انتظار از نتیجه و تجربه. توجه کنید که چه مواقعی انتظارات غیرواقعی دارید :

  • به حد کافی خوب بودن ( به خاطر داشته باشید  " کامل بودن، دشمن خوب بودن است:)
  • به خاطر داشته باشید که شما- همکاران شما، کارمندان شما- انسان و جایز الخطا هستند و باید به این شیوه رفتار کنند
  • از خودتان بپرسید  آیا همان انتظاراتی را که از دیگران دارید، از خودتان هم دارید
  • از خودتان بپرسید که چه چیزهایی در کنترل شما هستند، و روی آن‌ها تمرکز کنید. اگر توقع دارید چیزهایی را کنترل کنید که در اختیار شما نیستند، همین موضوع منبع اصلی استرس‌ها و نگرانی‌ها و شرمندگی‌های غیرضروری شما خواهد بود
  • جا برای اشتباهات، شکست‌ها، چالش‌ها و بلاتکلیفی‌ها بگذارید. این‌ها اجتناب‌ناپذیرند و توقع برای کامل بودن تنها شما را به سوی ناامیدی، شرمساری، احساس گناه، یاس، نگرانی و غیره سوق می‌دهد.

3- از خودتان مراقبت کنید

کارآفرینی پایدار ( در حالت مطلوبش) باید همانند دوی ماراتن باشد نه دوی سرعت. اگر سرعت را انتخاب کنیم، ممکن است دچار فرسودگی شغلی شویم و کارهای بی‌کیفیتی ارائه دهیم و از بسیاری از کارهایی که زمانی مشتاق به انجام آن‌ها بودیم، متنفر شویم. یکی از موضوعاتی که معمولاً از کارآفرینان موفق می‌شنویم، نقش ورزش در زندگی آنان بوده است. و این موضوع با تحقیقات صورت گرفته که نقش ورزش را در تقویت خلاقیت و بهتر کردن خلق و خو تایید می‌کنند، همخوانی دارد. البته توجه داشته باشید که ورزش به معنای دویدن یا وزنه‌برداری نیست. صخره نوردی یا انجام ورزش‌های تیمی هم، ورزش به حساب می‌آیند. وقتی از اهمیت "مراقبت از خود" سخن می‌گوییم، بسیاری از افراد می‌گویند که نمی‌دانند چه کارهایی خارج از شغلشان موجب شادی و خوشحالی آنان می‌شوند. مطمئن باشید این گونه مقدر نشده که زندگی  خالی از تفریح و نشاط باشد. البته زمان می‌برد تا بدانید که چه چیزهایی باعث شادی و تجدید قوای شما می‌شوند. علاوه بر ورزش، روش‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند حال و هوای شما را بهتر کنند، مثلاً:

  • تمرین‌های مربوط به تفکر و تمرکز همچون طب سوزنی، ماساژ، مدیتیشن، یوگا و رویدادنگاری
  • توجه به سبک زندگی، توجه به رژیم غذایی، مصرف مواد غذایی خوب و مناسب و خواب کافی
  • کتاب‌ها (صوتی)، پادکست‌ها،  بازی‌های ویدیویی، کنسرت
  • عضویت در باشگاه، سازمان یا گروه
  • پرورش خلاقیت خارج از کار، پرداختن به هنر و موسیقی، آشپزی و غیره
  • تنظیم حد و مرزها، " نه " گفتن، لغو کردن، ترک کردن، درخواست کمک کردن، گاهی فکر می‌کنیم که مراقبت و اهمیت دادن به خودمان یعنی انجام کارهای بیشتر ولی آنچه ما واقعاً نیاز داریم کمتر کار کردن است

در نهایت این که به تعطیلات بروید. تحقیقات نشان می‌دهند که سفرهای تفریحی، انعطاف‌پذیری شناختی را افزایش می‌دهند و منجر به خلاقیت بیشتر می‌شوند. تعطیلات همچنین موجب افزایش شادی، سلامت و احساس رفاه می‌شود.

4- برای شناخت خودتان با یک مربی یا درمانگر کار کنید

آگاهی توام با خود-دلسوزی برای انعطاف‌پذیری کارآفرینی ضروری است. بسیاری از افرادی که به درمانگر مراجعه می‌کنند سال‌ها خودشان را مشغول کار کرده‌اند و از دنیای درون خود غافل بوده‌اند. آن‌ها مشکلات فیزیکی و روانی را تجربه می‌کنند و در نهایت دچار شکست و فرسودگی شغلی می‌شوند و بعد هم به خاطر همین فروپاشی خودشان را سرزنش می‌کنند. توصیه ما این است که با یک مربی یا درمانگر کار کنید تا سلامت ذهنی و انعطاف‌پذیری شما بهینه‌سازی شود. علاوه بر درمان ضربه‌های روحی که مانع شما در رسیدن به موفقیت هستند، می‌توانید در کار با محدودیت‌های سلامت ذهنتان خلاقانه عمل کنید ( مگا برونر می‌گوید مثلاً من قانونی برای خودم گذاشتم که تا قبل از ساعت 10 صبح هیچ کاری انجام ندهم و این باعث شد که مشکل بی‌خوابی من تا حد زیادی برطرف شود). در نهایت، مربیگری یا درمان، یک فضای امن و مطمئن به وجود می‌آورد که در آن می‌توانید هوش هیجانی کسب کنید، مهارت‌ها و حد و مرزهای اتکاء به نفس را توسعه دهید و ارتباط‌های معتبر و واقعی را تجربه نمایید.

5- منابع دیگر عزت نفس را بیابید

مگا برونر می‌گوید که بارها و بارها از کارآفرینان می‌شنوم که یکی از بهترین کارها برای سلامت ذهن، جدا کردن خودشان از کسب و کار بوده است.این کار عزت نفس ما را از پیروزی یا شکست در کسب و کارمان جدا می‌کند. وقتی می‌خواهید خودتان را از کسب و کارتان جدا کنید، این پرسشها را در نظر بگیرید:

  • اگر از دوستان خود بپرسید که چرا شما را تحسین می‌کنند، پاسخ آن‌ها چه خواهد بود؟
  • به کدام یک از ویژگی‌های خود بیشتر از بقیه ارج می‌نهید؟
  • بعد از مرگتان می‌خواهید چگونه از شما یاد کنند ( نه این که یادآور چه چیزی هستید)؟
  • چه زمانی احساس غرق شدن در کار را تجربه می‌کنید؟

 6 - شکست و پیروزی را برای خود تعریف کنید

شکست بخشی از مسیر ما در راه رسیدن به موفقیت است. هیچ چیزی ذاتاً خوب یا بد نیست و اغلب اوقات آنچه به عنوان ” شکست" یا ناامیدی احساس می‌شود در واقع  ما را بسوی موفقیت یا فرصت‌های بعدی سوق می‌دهد. پس باید تعادل را یاد بگیریم یعنی بدانیم در مسیری که در پیش داریم پستی و بلندهای زندگی اجتناب‌ناپذیرند. در نهایت ببینید که "موفقیت" برای شما چه معنایی دارد. اگر روی نتیجه تمرکز می‌کنید و موفقیت را تنها بر اساس رشد کوتاه مدت یا درآمد تعریف می‌کنید، به احتمال زیاد خود را در خطر مواردی همچون ناامیدی، نگرانی، اضطراب و شرمساری قرار می‌دهید. اگر تعریف شما از موفقیت روی معنا و فرایند – از جمله خودآگاهی، رشد شخصی، خلاقیت، یادگیری، اثرگذاری و چالش- تمرکز دارد، هرگز از رسیدن به موفقیت ناکام نمی‌مانید، حتی اگر با شکست روبرو شوید.

7- یاد بگیرید که چه واکنشی به سختی‌ها نشان دهید

اهمیت ایجاد یک رابطه حمایتی که از طریق خود-دلسوزی حاصل شده، فراتر از حد تصور است. این موضوع به لحاظ تجربی تاثیر  اثبات شده‌ای در درمان افسردگی، اضطراب، وسواس فکری، اختلال استرسی پس از حادثه و اختلال غذا خوردن و بعضی اختلال‌های دیگر دارد. در نهایت با ارزشترین مهارت ما در حوزه کارآفرینی، یاد گرفتن نحوه برخورد با احساسات دشوار است. اگر در زندگی سعی کنیم از این احساست دوری کنیم، رفتار ما توسط تصمیم‌گیری‌های ناخودآگاه و انفعالی مدیریت می‌شود. در عوض، اگر یاد بگیریم که چگونه به استقبال این احساسات برویم و به آن‌ها واکنش نشان دهیم، رفتار ما با فراست، بصیرت، میل و شجاعت مدیریت خواهد شد.

در پایان روز اگر حال و روز خوبی نداشته باشید، هیچ میزان موفقیتی، ارزش ندارد. بهینه‌سازی سلامت ذهن یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای کسب و کار خود انجام دهید. از همین امروز سعی کنید این استراتژی‌ها را به کار بگیرید و به شادی، ارتباط و احساس رضایت و خرسندی که لایقش هستید، نزدیکتر شوید.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر حمیدرضا مازندرانی
حمیدرضا مازندرانی

مطلب خوبی بود. اگر امکان دارد در قالب پادکست منتشر شود.