چند راهکار ساده اما مفید
چگونه از اطلاعات خود در مقابل حمله هکرها محافظت کنیم
متاسفانه موضوع هک کردن و هک شدن به یک امر رایج در دنیای اینترنت تبدیل شده است. هر روز افراد زیادی مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند که می‌تواند شامل دستبرد زدن به حسابهای شبکههای اجتماعی، کارتهای اعتباری، اطلاعات حسابهای بانکی و غیره باشد. اگر شما زیاد به چنین موضوعاتی واقف نباشید ممکن است به راحتی هک شوید. حتی میلیاردر جوان دنیای فناوری و مدیر فیسبوک نیز در گذشته مورد حمله هکرها قرار گرفته است. بنابراین اگر فکر می‌کنید که یک گذرواژه 6 رقمی‌ به تنهایی می‌تواند از شما محافظت کند، باید در عقيده خود تجدید کنید.

1606683296_1_0.gif

راه‌های مختلفی از ساده تا حرفه‌ای و پیچیده برای محافظت از اطلاعات ارزشمند شما در مقابل حمله هکرها وجود دارد که ما در این مقاله به چند نمونه ساده اما مهم از آنها خواهیم پرداخت:

1. نرم افزارهای خود را به‌روزرسانی کنید تا هک نشوید

شاید این بهترین و ساده‌ترين راهکار برای محافظت از شما در مقابل حملات سایبری باشد. همیشه همه نرم افزارهای خود را به‌روز نگه دارید. اغلب هکرها شکاف‌های موجود در سیستم‌ها و معیاب موجود در نرم افزارها را شناسایی کرده و از این طریق به سیستم شما نفوذ می‌کنند.

تولیدکنندگان نرم افزار نیز بعد از برملا شدن نقاط ضعف محصولات خود با ارائه نسخه‌های به‌روزرسانی شده از آن نرم افزار باگ‌های آن را برطرف می‌کنند. به همین دلیل اگر می‌خواهید حسابهای کاربری خود را امن نگه دارید، همیشه نرم افزارها را به‌روزرسانی کنید. این شامل سیستم عامل و مرورگر وب شما نیز می‌شود. به‌روز نگه داشتن مرورگر وب اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا هکرها با ساخت صفحات وب تقلبی تلاش می‌کنند تا اطلاعات مربوط به کارت اعتباری و کلمات عبور شما را سرقت کنند.

2. به هیچ شبکه وای‌فای بازی متصل نشوید تا هک نشوید

یکی دیگر از روش‌های متداول مورد استفاده هکرها برای دسترسی به اطلاعات شخصی شما از طریق شبکه‌های وای‌فای عمومی‌ یا همان ترفند اینترنت مجانی است. شما اين شبکه‌های وای‌فای باز را در مکان‌های عمومی‌ مشاهده می‌کنید و متصل شدن به چنین شبکه‌های ناشناسی می‌تواند شما را در معرض خطر جدی قرار دهد.

هکرها با قرار دادن خود بین اتصال شما و یک شبکه وای‌فای آلوده اطلاعات تبادل شده شما را به سرقت برده و فایل‌های مخرب را روی دستگاه شما نصب می‌کنند. آنها حتی می‌توانند به وبکم شما دسترسی پیدا کرده و بدون آگاهی شما از شما تصویربرداری کنند.

3. گزینه احراز هویت دو عاملی را روی تمام حساب‌های کاربری خود فعال کنید

احراز هویت دو عاملی (2 Factor authentication) یک روش ایده‌ال برای امن باقی نگه داشتن حساب‌های کاربری شما در مقابل هکرها است. احراز هویت دو عاملی حساب کاربری شما را به شکلی آماده سازی می‌کند که برای ورود به آن هم به کلمه عبور نیاز باشد و هم به یک گذرواژه یک بار مصرف که به موبایل یا ای‌میل شما ارسال می‌شود.

از آنجا که گوشی موبایل یک وسیله شخصی است و همیشه همراه خود شما است، بهتر است که از شماره موبایل خود برای احراز هویت استفاده کنید. به این شكل حتی اگر کسی توانست کلمه عبور شما را حدس بزند باید یک گذرواژه دوم که از طریق پیامک به شماره موبایل شما ارسال می‌شود را هم در اختیار داشته باشد که شانس او را برای دسترسی به حساب کاربری شما تقريبا ناممکن می‌کند.

4. محافظت  از هکرها در مقابل سرقت هویت

سرقت هویت شوخی بردار نیست. همه روزه افراد زیادی با این شیوه متضرر می‌شوند. شما باید کاملا مراقب باشید تا اطلاعات کارت اعتباری و حساب شما در اختیار افراد سودجو قرار نگيرد. در صورتی که کارگزار اسناد رسمی‌ یا بانک شما امکانات محافظت از اطلاعات شخصی (مثل غیرفعال كردن کارت اعتباری پس از تلاش دسترسی ناموفق) را در اختیاراتان قرار می‌دهد حتما از آن استفاده کنید.

5. کلمات عبور امن انتخاب کنید و جلوی هکرها را بگیرید

ساخت یک کلمه عبور سخت و غیر قابل حدس زدن می‌تواند تلاش هکرها برای پیدا کردن کلمه عبور شما را ناکام باقی بگذارد. یک کلمه عبور ساده 6 رقمی‌ نمی‌تواند به اندازه کافی از حساب کاربری شما محافظت کند. شما باید اطمینان حاصل کنید که کلمه عبور شما طولانی و غیرقابل حدس زدن باشد. از ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و کاراکترهای خاص مثل @ یا $ در کلمه عبور خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

حالا شما با 5 راهکار ساده که می‌تواند از شما و داده‌های ارزشمند شما در برابر حمله هکرها در اینترنت محافظت کند آشنا شدید. اگر چه پیروی از این مراحل نمی‌تواند کاملا شما را امن باقی نگه دارد، اما مطمئنا از شما در مقابل مشکلات رایج هک شدن که روزانه عده زیادی را درگیر می‌کند محافظت خواهد کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟