جمع‌آوری اطلاعات شخصی به شکل نامحسوس
19/11/1397 - 08:10
گوگل با این 8 سرویس و ابزار فعالیت‌های شما را ردیابی می‌کند + راه‌حل
گوگل با عرضه سرویس‌ها و محصولات متنوع و عمدتا رایگان به زندگی بسیاری از ما وارد شده است. زمانی که تصمیم می‌گیرد جست‌وجویی در اینترنت انجام داده، برای مسیریابی از نقشه استفاده کرده یا ویدیویی را مشاهده کنید، گوگل از این موضوع مطلع خواهد شد. اما چگونه می‌توانیم مانع ردیابی فعالیت‌های‌مان از سوی گوگل شویم؟

1606683296_1_0.gif

گوگل به اندازه‌ای بزرگ شده است که به سختی می‌توانید آن‌را از زندگی خود خارج کنید. حتا اگر تصمیم بگیرید همه سرویس‌ها را به کناری قرار دهید، بازهم گوشی هوشمند اندرویدی شما گوگل را به خانه و محیط کاری شما وارد می‌کند. اما اگر یکسری کارهای ساده ر انجام دهید تا حد زیادی روی اطلاعاتی که گوگل از شما به دست خواهد آورد محدودیت اعمال خواهید کید. در این مقاله با 8 مورد از رایج‌ترین روش‌های ردیابی فعالیت‌ها از سوی گوگل به همراه راه‌حلی برای آن‌ها آشنا خواهید شد.

1. مکان‌یابی از طریق گوگل مپس

یکی از معروف‌ترین و پر استفاده‌ترین سرویس‌های گوگل که نمی‌توان جایگزین خوبی برای آن پیدا کرد سرویس نقشه‌ها یا همان گوگل مپس است. هر زمان از گوگل مپس استفاده می‌کنید، این سرویس طول و عرض موقعیت جغرافیایی شما را ذخیره‌سازی می‌کند. گوگل از این اطلاعات برای بهبود عملکرد سرویس خود استفاده کرده و همچنین مسیرهای پیشنهادی و کوتاه رسیدن به خانه، محل کار و.... را به شما پیشنهاد می‌کند.

تغییر تنظیمات ردیابی

اگر دوست دارید تغییرات یا به عبارت دقیق‌تر محدودیتی در ارتباط با اطلاعاتی که این سرویس از شما جمع‌آوری می‌کند اعمال کنید باید سه گزینه زیر را ویرایش کنید.

Location History: این گزینه مانع از آن می‌شود تا جزییات مربوط به مکان‌هایی که رفته‌اید و مسیرهایی که استفاده کرده‌اید از سوی گوگل مپس ذخیره شود. غیر فعال کردن این گزینه خللی در کار با این سرویس ایجاد نمی‌کند، فقط دیگر نمی‌توانید در آینده از گوگل مپس برای بررسی مسافرت‌های خود استفاده کنید.

گزینه Location : این گزینه نقش یک پل ارتباط دهنده را بازی کرده و گوگل مپس را به تنظیمات موقعیت‌یاب جهانی گوشی شما متصل می‌کند. غیر فعال کردن این گزینه باعث می‌شود تا گوگل مپس به موقعیت مکانی شما دسترسی نداشته باشد. البته شما می‌توانید دسترسی گوگل مپس را به شکل دستی هم غیر فعال کنید تا اطمینان حاصل کنید این سرویس در پس‌زمینه دستگاه به جاسوسی از شما نمی‌پردازد.

Web and App Activity: اگر این گزینه فعال باشد گوگل همه فعالیت‌های مرتبط با سرویس‌های این شرکت است را ذخیره‌سازی می‌کند. در نتیجه موقعیت مکانی شما میان برنامه‌های کاربردی این شرکت به اشتراک قرار می‌گیرد. البته این‌کار باعث می‌شود تجربه کاربری شما در زمان کار با برنامه‌های این شرکت سفارشی‌تر  و بهتر شود، اما در مقابل ردیابی موقعیت مکانی شما را نیز به همراه دارد.

برای غیرفعال کردن گزینه‌های فوق مراحل زیر را دنبال کنید.

برنامه گوگل مپس را باز کرده و سمت چپ برنامه را لمس کنید تا منوی گزینه‌ها باز شود. گزینه Settings را انتخاب کرده و به بخش Personal Content رفته و  در ادامه به App History and Location Settings بروید. هر سه گزینه یاد شده در این بخش قرار دارند. این بخش به شما اجازه می‌دهد اطلاعاتی که در گذشته از شما ضبط شده است را نیز پاک کنید. برای این منظور باید از گزینه‌های  Delete all Location History و Delete Location History Range استفاده کنید.

2. مکان روی گوشی‌های اندرویدی

اگر از یک گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید، گوگل برای ردیابی فعالیت‌های شما حتا به سرویس گوگل مپس هم نیازی ندارد. گوشی‌های اندرویدی به شکل مستمر فعالیت‌های کاربران را ردیابی می‌کنند. اگر دوست دارید مانع از انجام اینکار شوید باید هر دو گزینه Web & App Activity و Location History را غیر فعال کنید. اگر برنامه Maps روی گوشی شما نصب نشده است، برای دسترسی به تنظیمات باید به داشبورد گوگل به نشانی My Activity رفته و از منوی سمت چپ به بخش Activity Controls بروید. برای حذف اطلاعات مرتبط با موقعیت‌های خاص نیز باید از صفحه اصلی این داشبورد استفاده کنید.

3. داده‌های مصرفی روی گوشی‌های اندرویدی

روی گوشی‌های اندرویدی، گوگل اطلاعات مرتبط با داده‌های شخصی همچون مخاطبان، قرارملاقات‌های ثبت شده در تقویم و حتا میزان داده‌هایی که هر برنامه مصرف کرده است را ثبت می‌کند. در نتیجه گوگل می‌داند که هر برنامه کاربردی را چند مرتبه اجرا کرده، چه مدت از برنامه استفاده کرده و در چه زمان‌هایی برنامه‌ها را اجرا کرده‌اید. با این رویکرد گوگل الگوی رفتاری شما را شناسایی کرده و برای بهبود سیستم‌عامل خود از این اطلاعات استفاده می‌کند. اما برای غیرفعال کردن این قابلیت به صفحه Activity Controls رفته و سپس به بخش تنظیمات Device Information بروید. برای حذف یک موجودیت خاص، نیز باید به داشبورد اصلی My Activity بروید.

4. محاوره‌ها و جست‌وجوهای انجام شده با گوگل

هر محاوره‌ای که در گوگل جست‌وجو می‌کنید، در اختیار الگوریتم‌های هوشمند گوگل قرار می‌گیرند تا علایق شما را به درستی تشخیص دهند. اما داشبورد My Activity به شما اجازه می‌دهد روی این مسئله کنترل داشته باشید. در این داشبورد امکان متوقف کردن ثبت تاریخچه جست‌وجوها و حذف جست‌وجوهای قبلی از بانک اطلاعاتی گوگل وجود دارد.

5. تاریخچه جست‌وجوها و صفحاتی که مشاهده کرده‌اید

مرورگر کروم بیش‌تر از آن‌چه برای کاربران با اهمیت باشد، برای خود گوگل حائز اهمیت است. این مرورگر اطلاعات کاملی از وب‌گردی شما در اختیار گوگل قرار می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر مهم نیست از چه سرویسی استفاده می‌کنید، هر آدرس اینترنتی که در مرورگر کروم وارد کنید گوگل آن‌را ذخیره‌سازی می‌کند. به همین دلیل است که روی گوشی اندرویدی خود و از طریق مرورگر کروم می‌توانید به آدرس‌های اینترنتی که روی دستگاه‌های مختلف بازدید کرده‌اید دسترسی داشته باشید. کروم می‌تواند اطلاعات شما را به‌اشتراک قرار داده، اطلاعات سیستمی شما، محتوای صفحات و انواع دیگری از داده‌های موردنیاز گوگل را برایش ارسال کند. برای محدود کردن اطلاعاتی که کروم از شما برای گوگل ارسال خواهد کرد باید به داشبورد Activity Controls رفته و در پایین بخش Web & App Activity گزینه Include Chrome history را غیر فعال کنید. شما همچنین باید گزینه‌های  Help improve safe browsing و  automatically send usage statistics  که درون بخش تنظیمات کروم قرار دارند را نیز غیرفعال کنید. البته گزینه بهتر این است که از کروم به مرورگرهای دیگری که مسئله حریم خصوصی برای آن‌ها مهم است سوییچ کنید. اگر دوست ندارید از کروم جدا شوید، دست‌کم اکانت خود را غیرفعال کنید تا جست‌وجوهایی که انجام می‌دهید در حساب کاربری شما ذخیره‌سازی نشود.

6. صداهای ضبط شده از طریق گوگل اسیستنت

همه محاوره‌ها و پرسش‌هایی ضبط شده با گوگل اسیستنت به شکل همیشگی روی سرورهای گوگل ذخیره‌سازی می‌شوند. گوگل می‌گوید که این‌کار برای بهبود کیفیت الگوریتم‌ تشخیص صدای دستیار صوتی انجام می‌شود، اما اگر با این مسئله احساس راحتی نمی‌کنید، بهتر است آن‌را غیرفعال کنید.  گزینه غیرفعال کردن این موضوع در بخش Voice and Audio Activity داشبورد Activity Controls قرار دارد.

7. تصاویر و ویدیوهای گوگل فوتوز

همگام‌سازی تصاویر با سرویس گوگل فوتوز که با هدف تشخیص چهره و شناسایی اجسام انجام می‌شود روی سرورهای گوگل ذخیره شده و هیچ ‌راهی نیز برای غیرفعال کردن این مسئله وجود ندارد. در نتیجه اگر با این مسئله مشکل دارید باید به سراغ سرویس جایگزین دیگری بروید.

8. جست‌وجوها و تاریخچه ویدیوهای بازدید شده از یوتوب

اگر با حساب کاربری خود از یوتیوب استفاده کرده و جست‌وجوهایی را روی یوتیوب انجام دهید، سوابق همه فعالیت‌های شما با حساب کاربری شما یکپارچه شده و در اختیار گوگل قرار می‌گیرد. برای آن‌که مانع انجام این‌کار شوید در انتهای داشبور Activity Controls گزینه‌هایی وجود دارند. برای حذف این مسئله به زبانه Delete Activity By رفته و تاریخچه ویدیوهای بازدید شده را پاک کنید. راهکار دیگر این است که از درون برنامه یوتویب به مسیر Settings> History & Privacy بروید.

دانلود اطلاعات از گوگل

مواردی که به آ‌ن‌ها اشاره شد از رایج‌ترین روش‌هایی هستند که گوگل برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد شما استفاده می‌کند، اما هنوز هم روش‌های دیگری وجود دارد که گوگل برای جمع‌آوری اطلاعات درباره شما از آن‌ها استفاده می‌کند. برای دانلود یک کپی از اطلاعاتی که گوگل در مورد شما ضبط کرده است به آدرس download all the data Google has on you بروید. این آدرس گزارش کاملی از هر آن‌چه گوگل درباره شما ضبط کرده ارائه می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟