استوریج‌های مناسب برای کاربرانی با سلایق مختلف
بهترین NASهای مناسب برای کاربران خانگی و تجاری
یکی از مطمئن‌ترین راهکارهای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل‌ها در شبکه‌های خانگی و تجاری، تجهیزات ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) هستند. NAS با ارائه یک راهکار منسجم و قابل اعتماد به کسب‌وکارها این اطمینان خاطر را می‌دهد که دست‌کم یک نسخه پشتیبان از اطلاعات وجود دارد، البته به‌شرطی که NAS به‌درستی پیکربندی شده باشد. یکی از بزرگ‌ترین مزایایی که NAS در اختیار کاربران خانگی یا تجاری قرار می‌دهد، ارائه یک سیستم ذخیره فایل متمرکز است که دسترس‌پذیری، یکپارچگی و اصالت اطلاعات را تضمین می‌کند. در این حالت کاربران می‌توانند از طریق شبکه محلی یا از طریق اینترنت به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند.

1606683296_1_0.gif

اگر هنگام خرید NAS، گزینه‌ای متناسب با نیاز کاری یا بودجه اجازه دهد کمی فراتر از نیازهای خود را تهیه کنید، کاربران می‌توانند به‌سادگی به فایل‌ها دسترسی داشته باشند، درست مثل این‌که با فایل‌های روی هارددیسک خود در ارتباط هستند. ذخیره‌ساز متصل به شبکه با ارائه یک مکانیزم ذخیره‌سازی یکپارچه، شما را از وابستگی به تجهیزات ذخیره‌سازی خارجی مثل هارددیسک‌های اکسترنال بی‌نیاز می‌کند و به‌دلیل این‌که همراه با سیستم‌عاملی بومی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد به آن‌ها اجازه می‌دهد از هر دستگاهی که قابلیت اتصال به شبکه را دارد برای مدیریت آن استفاده کنند. از این‌رو، فرآیند اشتراک‌گذاری فایل‌ها و قابلیت همکاری تیمی افزایش پیدا می‌کند، امکان استفاده بهینه از فضای ذخیره‌سازی به بهترین شکل به‌وجود می‌آید و امکان گسترش ظرفیت‌ ذخیره‌سازی بیشتر، به‌سهولت در دسترس قرار می‌گیرد. 

با این‌حال، همان‌گونه که اشاره کردیم، هنگام خرید دستگاه NAS، باید تخمینی در ارتباط با فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز حال و آینده انجام دهید. خوشبختانه، بیشتر ذخیره‌سازهای موجود در بازار به بیش از یک سینی برای میزبانی هارددیسک‌ها تجهیز شده‌اند و به کاربران اجازه می‌دهند از الگوهای مختلف RAID مثل قرینه‌سازی برای محافظت از اطلاعات استفاده کنند. از این‌رو، اگر هارد‌دیسکی با مشکل روبه‌رو شود، یک نسخه پشتیبان از اطلاعات روی هارددیسک‌های دیگر قرار دارد. البته تحقق این امر بستگی به نوع RAID انتخاب‌شده دارد. 

مطلب پیشنهادی

نکاتی که کاربران خانگی هنگام خرید و استفاده از NAS باید به آن دقت کنند

یکی از معیارهای مهمی که روی قیمت NASها تاثیرگذار هستند، پشتیبانی از فناوری‌های روز و تعداد خشاب‌هایی است که رسانه‌های ذخیره‌ساز روی آن‌ها نصب می‌شوند. به‌طور مثال، NASهای تمام‌فلش قیمت بیشتری نسبت به NASهای ترکیبی (هارد‌دیسک و حافظه حالت جامد) دارند و به همین ترتیب، NASهای ترکیبی قیمت بیشتری نسبت به NASهایی دارند که تنها از دیسک‌های سخت پشتیبانی می‌کنند. در شرایطی که NASهای تمام‌فلش قیمت بیشتری نسبت به دو نمونه قبلی دارند، اما در انجام عملیات I/O بالاترین سرعت را ارائه می‌کنند، در حالی که NASهای مبتنی بر هارددیسک، قیمت کمتری دارند و سرعت نوشتن اطلاعات در آن‌ها نسبت به دو نمونه قبلی کمتر است، اما در مقابل دسترسی به ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری را امکان‌پذیر می‌کنند. 

با این مقدمه، به معرفی‌ NASهایی خواهیم رفت که بهترین‌های بازار هستند و امکان استفاده از آن‌ها در شبکه‌های خانگی و تجاری وجود دارد. 

1.  WD My Cloud Personal NAS drive 

اگر به‌دنبال یک راهکار ذخیره‌سازی تحت شبکه ایده‌آل هستید، WD My Cloud Personal NAS drive گزینه مناسبی است. شما می‌توانید آن‌را به‌عنوان یک مرکز چندرسانه‌ای کارآمد به شبکه خانگی اضافه کنید و از طریق برنامه‌های کاربردی قابل نصب روی اندروید و آی‌فون به آن متصل شوید. این محصول وسترن دیجیتال که به‌عنوان «ابر شخصی» (Personal Cloud) از آن نام برده می‌شود، یکی از بهترین دستگاه‌های NAS بازار است که در ظرفیت‌های 2، 3 یا 4 ترابایت در بازار پیدا می‌شود.

WD My Cloud Personal NAS drive تنها یک درایو دارد و در نتیجه قابلیت پشتیبان‌گیری از اطلاعات را ارائه نمی‌کند. به‌لطف پورت USB تعبیه‌شده در پشت دستگاه، می‌توان یک هارد اکسترنال را به آن وصل کرد و عمل پشتیبان‌گیری را روی هارددیسک خارجی انجام داد. از مزایای شاخص آن باید به سادگی، قیمت مناسب و سریع بودن اشاره کرد. تنها عیبی که محصول فوق دارد این است که نرم‌افزاری که همراه با آن ارائه می‌شود، چندان قدرتمند نیست و تنها مجهز به یک دیسک ذخیره‌سازی است. از سایر مشخصات فنی آن باید به رابط USB 3.0، اترنت گیگابیتی، دسترسی از راه دور به فایل‌ها، DLNA و iTunes Server اشاره کرد. 

2.  Seagate Personal Cloud 2-Bay NAS drive 

اگر به‌دنبال پیاده‌سازی یک ابر شخصی هستید، دستگاه ذخیره‌ساز شبکه سیگیت تحت عنوان Seagate Personal Cloud 2-Bay NAS drive از بهترین‌های بازار است. این محصول سیگیت در مقایسه با WD My Cloud Personal NAS drive ویژگی‌های فنی بهتری دارد و در ظرفیت‌های 4، 6 و 8 ترابایت به بازار عرضه شده است. دستگاه ذخیره‌ساز تحت شبکه Seagate Personal Cloud 2-Bay NAS drive به‌لطف پشتیبانی از دو هارد‌دیسک به کاربران اجازه می‌دهد از مکانیزم قرینه‌سازی برای محافظت از فایل‌های خود استفاده کنند. در این حالت، همواره یک نسخه از اطلاعات روی هارددیسک دوم ذخیره‌ می‌شود. در این حالت، اگر یکی از هارددیسک‌ها خراب شود، یک کپی سالم از اطلاعات روی هارددیسک دوم قرار دارد. 

به‌لحاظ شکل ظاهری، این محصول سیگیت، کاربرپسند است و بدون پیچیدگی خاصی قابل استفاده است. به بیان دقیق‌تر، شما می‌توانید این محصول را روی میز قرار دهید. همچنین، محصول فوق قابلیت ادغام شدن با حساب‌های کاربری ابری در دراپ‌باکس و گوگل درایو را دارد و ویژگی اشتراک‌گذاری فایل‌ها و اسناد را ارائه می‌کند. از مزایای این محصول باید به سهولت در استفاده و شکل ظاهری خوب آن اشاره کرد. از معایب آن باید به سرعت نسبتا کم و عدم انعطاف‌پذیری اشاره کرد. از مشخصات فنی این محصول باید به ظرفیت‌های 4، 6 و 8 ترابایت، رابط اترنت گیگابیتی، دسترسی از راه دور به فایل‌ها، پشتیبانی از فناوری RAID و نرم‌افزار سرور چندرسانه‌ای اشاره کرد. 

مطلب پیشنهادی

NAS مجازی چیست، چه قابلیت‌ها و چه مولفه‌هایی دارد؟

3. QNAP TS-251A NAS drive 

اگر به‌دنبال یک ذخیره‌ساز متصل به شبکه هستید که دسترسی به طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها را ارائه کند، QNAP TS-251A محصولی است که به آن نیاز دارید. یک NAS فوق‌العاده کارآمد که گلچینی از بهترین قابلیت‌ها را ارائه می‌کند. این ذخیره‌ساز مجهز به دو پورت اترنت، خروجی HDMI برای اتصال به تلویزیون، پردازنده دو هسته‌ای 1.6 گیگاهرتز اینتل سلرون، حافظه اصلی 4 گیگابایتی و رمزگذاری فایل‌ها است. این ذخیره‌ساز مجهز به سیستم‌عامل اختصاصی کیونپ (QTS) است و به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی جذابی مثل Plex Media Server، برنامه‌های اشتراک‌گذاری و غیره را با هدف دستیابی به انعطاف‌پذیری بیشتر روی آن نصب کنید. به‌طور خلاصه، محصول فوق یک محصول کارآمد است که با پشتیبانی از دو هارددیسک به شما اجازه می‌دهد یک مرکز چندرسانه‌ای قدرتمند را پیاده‌سازی کنید. از مزایای شاخص این محصول باید به سخت‌افزارهای قدرتمند و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها اشاره کرد. از معایب مهم آن باید به قیمت بالا و عدم وجود هارددیسک اشاره کرد که مجبور هستید هارددیسک‌ها را جداگانه خریداری کنید. از ویژگی‌های فنی آن باید به وجود دو پورت اترنت گیگابیت، پورت USB 3.0، دسترسی از راه دور به فایل‌ها، خروجی HDMI ،DLNA ،Transcoding و غیره اشاره کرد. 

4. Buffalo LinkStation LS220D NAS drive 

محصول شرکت بوفالو Buffalo LinkStation LS220D NAS drive یکی از بهترین ذخیره‌سازهای تحت شبکه مجهز به دو سینی موجود در بازار است که در ظرفیت‌های 4، 6 و 8 ترابایتی به بازار عرضه شده است. لازم به توضیح است که بوفالو، شرکتی است که در زمینه تولید TeraStation (ذخیره‌سازهای تحت شبکه پیشرفته) فعالیت می‌کند. یکی از دلایل مهمی که باعث شده کاربران از این محصول استقبال کنند، توانایی اتصال مستقیم این ذخیره‌ساز به شبکه‌های اشتراک‌گذار فایل‌ها است. به این معنا که اگر کامپیوتر روشن نباشد، ذخیره‌ساز به‌شکل خودکار قادر به دانلود فایل‌ها از این شبکه‌ها است. در نتیجه، دغدغه‌ای از بابت قطع شدن فایل‌هایی که در حال دانلود هستند، وجود ندارد. کاربران می‌توانند دستگاه‌های مختلفی را به این ذخیره‌ساز متصل کنند. ذخیره‌ساز بوفالو مجهز به سیستم‌عامل سفارشی است و می‌توانید از آن به‌عنوان سرور iTunes استفاده کنید. از مزایای این محصول باید به ویژگی‌های امنیتی خوب و برنامه‌های کاربردی قابل نصب روی گوشی‌های هوشمند با کاربری ساده اشاره کرد. از معایب آن باید به عدم وجود برخی از ویژگی‌های پیشرفته اشاره کرد. از سایر ویژگی‌های فنی آن باید به رابط اترنت گیگابیتی، پورت USB 2.0 ، توانایی نصب دو هارددیسک، برنامه‌های WebAccess و پشتیبانی از Apple Time Machine اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی

آیا NAS و NFS گزینه‌های مناسبی برای مجازی‌سازی و استقرار ماشین‌های مجازی هستند؟

5. Synology DiskStation DS1817 NAS drive

اگر تمایلی به خرید تجهیزات گران‌قیمت کلاس سازمانی ندارید، اما به‌دنبال محصولی هستید که ویژگی‌های موردنیاز را با قیمت مناسبی در اختیارتان قرار دهد، DS1817 برای شما طراحی شده است. این محصول شرکت سینولوژی یکی از بهترین‌های بازار است و در شرایطی که قابلیت‌های خوبی ارائه می‌کند، در گروه محصولات اقتصادی بازار قرار می‌گیرد. این محصول در مقایسه با نمونه‌های مشابه که فضای زیادی را اشغال می‌کنند، طراحی فشرده‌ای دارد و می‌توان آن‌را روی یک میز قرار داد. DS1817 به کاربران اجازه می‌دهد هشت دیسک سخت را در آن نصب کنند تا مشکلی از بابت ظرفیت موردنیاز وجود نداشته باشد. این محصول سینولوژی مجهز به یک پردازنده 4 هسته‌ای و پورت 10GbE LAN است. از ویژگی‌های سخت‌افزاری آن باید به دو پورت شبکه محلی 1GbE، دو پورت شبکه محلی 10GbE، دو پورت USB 3.0، دو رابط eSATA و سرعت خواندن متوالی 1577 مگابیت بر ثانیه اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های شاخص این محصول پشتیبانی از معماری‌های مختلف RAID است که اجازه می‌دهد تا دو خرابی دیسک را تحمل کند. از مزایای آن باید به 10GbE و پشتیبانی از ظرفیت‌های بالا اشاره کرد. از معایب آن باید به عدم وجود پورت‌های کافی USB 3.0 اشاره کرد. 

6.  WD My Cloud Mirror NAS drive 

WD My Cloud Mirror NAS drive یکی از محصولات خوب وسترن دیجیتال است که دو سینی برای نصب هارد‌دیسک در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از این‌رو، کاربران می‌توانند از معماری RAID و تکنیک قرینه‌سازی برای محافظت از اطلاعات خود استفاده کنند. این محصول به‌ لطف قابلیت‌های کاربرپسند و سهولت در استفاده مورد توجه کاربران قرار دارد. این استوریج در ظرفیت‌های 4، 6، 8 و 16 ترابایتی به بازار عرضه شده است. یکی از ویژگی‌های خوبی که استوریج فوق در اختیارتان قرار می‌دهد، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات روی دراپ‌باکس است. از مزایای این محصول باید به پشتیبان‌گیری ساده و ایمن و پشتیبانی از معماری RAID 1 برای محافظت از داده‌ها اشاره کرد. این محصول در مقایسه با نمونه‌های مشابه قیمت بالاتری دارد که یکی از معایب مهم آن به شمار می‌رود. از ویژگی‌های فنی آن باید به رابط اترنت گیگابیتی، پشتیبان‌گیری خودکار، پشتیبانی از دو هارددیسک و وجود برنامه کاربردی My Cloud اشاره کرد. 

7. Synology DiskStation DS1517 NAS drive 

اگر قصد خرید یک NAS حرفه‌ای برای شرکت یا سازمانی را دارید و مشکلی از بابت هزینه ندارید، ذخیره‌ساز تحت شبکه سینولوژی، DiskStation DS1517 NAS drive محصولی است که برای شما طراحی شده است. این NAS مجهز به پردازنده 4 هسته‌ای است و توانایی پشتیبانی از حداکثر 8 گیگابایت حافظه اصلی را دارد. این ذخیره‌ساز می‌تواند بدون مشکل اطلاعات را با سرعت متوالی 111.4 مگابیت در ثانیه خوانده و با سرعت 110.3 مگابیت در ثانیه بنویسد. محصول فوق، گزینه مناسبی برای کسب‌وکارهایی است که حجم فعالیت‌های روزانه آن‌ها زیاد است. به همین دلیل، گزینه‌ای نیست که برای کاربران خانگی مناسب باشد. از مزایای آن باید به ارتقاء اسلات PCIe و عملکرد عالی اشاره کرد. از معایب آن باید به خرید کارت‌های گران‌قیمت و حافظه اصلی از‌پیش‌نصب‌شده کم (2 گیگابایت) اشاره کرد که تحت تاثیر بار کاری زیاد، عملکرد آن کند می‌شود. از ویژگی‌های فنی این NAS باید به پشتیبانی از ظرفیت 60 و 180 ترابایت، وجود چهار رابط شبکه محلی 1GbE، چهار پورت USB 3.0، دو رابط eSATA، پردازنده 4 هسته‌ای و قابلیت پشتیبانی تا 15 هارد‌دیسک اشاره کرد. 

8. WD My Cloud EX2 Ultra NAS drive 

اگر به‌دنبال یک ذخیره‌ساز کوچک هستید که عملکرد قابل قبولی ارائه کند و فضای کمی اشغال کند، WD My Cloud EX2 Ultra NAS drive برای شما طراحی شده است. دستگاهی که توانایی پشتیبانی از معماری RAID را دارد و قابلیت‌هایی نزدیک به دستگاه‌های گران‌قیمت ارائه می‌کند. جالب آن‌که محصول فوق از Microsoft Active Directory پشتیبانی می‌کند که قابلیت مهمی برای کسب‌وکارهای کوچک به‌شمار می‌رود. کاربران می‌توانند این محصول را به‌عنوان سرور فایل، سرور FTP، سرور پشتیبان یا سرور دانلود نظیربه‌نظیر (P2P) مورد استفاده قرار دهند. همچنین، سری EX WD در مدل بدون دیسک نیز به بازار عرضه شده و توانایی پشتیبانی تا 16 ترابایت را دارد. از مزایای محصول فوق باید به پردازنده دو هسته‌ای و سینی مخصوص دو هارددیسک اشاره کرد که باعث شده محصول فوق توانایی پشتیبانی از معماری RAID را داشته باشد. از معایب آن باید به سیستم‌عامل ساده و عدم پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی اشاره کرد. از ویژگی‌های سخت‌افزاری این محصول باید به رابط اترنت گیگابیتی، پورت USB 3.0، دسترسی از راه دور به فایل‌ها و نرم‌افزار My Cloud OS 3 اشاره کرد. 

9. Western Digital DL4100 NAS drive 

اگر به‌دنبال ذخیره‌ساز تحت شبکه‌ای هستید که برای انجام کارهایی مثل پشتیبان‌گیری اطلاعات از آن استفاده کنید، DL4100 محصولی است که به آن نیاز دارید. یکی از ویژگی‌های جالب این محصول، داشبورد وب‌محور آن است که گزینه‌های قدرتمندی در مورد پشتیبان‌گیری محلی و ابری ارائه می‌کند. همچنین، این امکان وجود دارد که ذخیره‌ساز فوق را به‌گونه‌ای پیکربندی کرد تا پیام هشدار یا ایمیلی برای سرپرست شبکه ارائه کند. 

این دستگاه مجهز به چهار خشاب برای میزبانی دیسک‌های سخت است و به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد این محصول را مطابق با نیاز خود پیکربندی کنند. این محصول مجهز به پردازنده دو هسته‌ای 1.7 گیگاهرتزی اتم (Atom) و دو گیگابایت حافظه اصلی (قابلیت توسعه تا 6 گیگابایت را دارد) است. جالب آن‌که کاربران می‌توانند به ساده‌ترین شکل محصول خود را پیکربندی کنند، برنامه‌های کاربردی را روی آن نصب کنند و برنامه‌های وب‌محور را به ابر متصل کنند. از مزایای محصول فوق باید به کوچک و قابل حمل بودن و سهولت نصب اشاره کرد. از ویژگی‌های آن باید به دو رابط اترنت گیگابیت، دو پورت USB 3.0 و USB 2.0، LANهای دوگانه، 2 گیگابایت حافظه اصلی (قابل توسعه تا 6 گیگابایت) و کلاینت NTP اشاره کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟