بررسی گوشی A51
بررسی گوش میان رده سامسونگ گلگسی A51
از سال 2014 سامسونگ تمرکز زیادی برای تولید گوشی‌های میان‌رده گذاشت و این شرکت در سال گذشته در نمایشگاه MWC از میان‌رده جدید خود به اسم A50 رونمایی کرد و که به دلیل صفحه نمایش Super Amoled و دوربین‌های سه گانه و قیمت مناسب مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت و توانست به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار تبدیل شود.
موفقیت A50 باعث شد که سامسونگ ترغیب شود تا مدل‌‌های پیشرفته‌تری از این گوشی را به بازار ارايه کند که منجر به تولید گوشی گلگسی A51 شد.
این گوشی شباهت زیادی به A50 دارد اما یکسری تغییرات موجب برتری این گوشی نسبت به A50 و A50s شد.

1606683296_1_0.gif

مشخصات کلی:

  • وزن: 172 گرم
  • ساختار:‌ جلو شیشه، پشت پلاستیک، فریم پلاستیک
  • اندازه نمایشگر: 6.5 اینچ
  • وضوح: 1080 در 2400 پیکسل
  • حافظه داخلی: 128 / 64
  • رم: 6 / 4
  • پردازنده: اگزینوس 9611
  • Cpu: هشت هسته‌ای
  • GPU: Mali-g72 mp3
  • دوربین: 48/12/5/5 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی: 32 مگاپیکسلی
  • فیلمبردای: 1080p
  • رنگ‌بندی: مشکی،‌ آبی،‌ سفید، صورتی
  • قیمت: 7,985,000 تا 9,650,000 (دی 99)

طراحی ظاهری

اولین موردی که هرکاربرا هنگام خرید گوشی به خود جذب می‌کند طراحی آن گوشی است.

گلکسی A51 از این قاعده مستثنا نیست ویکی از جذاب‌ترین گوشی‌های میان‌رده از لحاظ طراحی است.

تغییرات چشم‌گیر این گوشی نسبت به A50 دوربین سلفی آن است که به درون پنل گوشی انتقال داده شده و حفره آن به نسبت کوچک شده که باعث می‌شود مزاحمت کمتری برای کاربر ایجاد شود. همچنین می‌توان به کاهش اندازه حاشیه نمایشگر اشاره کرد.

بدنه پستگاه از جنس پلاستیک است و همین عامل باعث می‌شود جای اثرانگشت برروی دستگاه باقی بماند و بهتر است از قاب پلاستیکی که همراه آن است استفاده کنید تا اثر انگشت برروی آن باقی نماند.

یکی دیگر از تغییرات مهم این گوشی نسبت به A50 و A50s کاهش بیرون‌زدگی دوربین‌ها و چنیش ساختاری آن‌ها به صورت L شکل بوده و همین عامل باعث می‌شود که لق خوردگی کمتری هنگام قرار گرفتن برروی سطح داشته باشد.

شکی نیست طراحی این گوشی بسیار زیبا و مهندسی شده‌است مانند انتقال دوربین به داخل پنل، شکل ظاهری و رنگ‌بندی متفاوت آن باعث شده به یک گوشی شیک تبدیل شود اما جنس بکاررفته در بدنه آن که باعث جذب اثرانگشت می‌شود انتقادات زیادی از سوی کاربران داشت و همین عامل باعث شده که خیلی‌ها از خرید این گوشی صرف نظر کنند.

نمایشگر

صفحه نمایش این گوشی با وضوح 1080 در 2400 با فناوری SUPER AMOLED ساخته شده‌است.

صفحه نمایش آن همانند سایر گوشی‌های سامسونگ هنگام مشاهده از کنار مخصوصا در رنگ سفید سایه سبزرنگ مشاهده می‌شود.

سنسور اثرانگشت گوشی A51 دورن صفحه نمایش تعبیه شده که همانند مدل‌های پیشین تغییر در افزایش اجرا و عملکرد آن دیده نمی‌شود.

اگر به قسمت تنظیمات نمایشگر بروید در منوی Dispaly دو گزینه Night mode و Blue light filter را مشاهده می‌کنید به ترتیب برای تیره کردن پس‌زمینه منوها و کاهش فشار روی چشم در تاریکی می‌توان از این دو گزینه استفاده کرد.

گزینه Screen mode نیز دارای دو گزینه Natural و Vivid است.

که در حالت پیش‌فرض برروی Natural است و با انتخاب Vivid رنگ صفحه نمایش اشباع شده و با انتخاب گزینه Advanced settings می‌توان شدت اشباع رنگ‌‌های آبی،‌ قرمز و سبز به صورت دستی تغییر داد.

دوربین

در پشت این گوشی دوربین چهارگانه بکار رفته که دوربین اصلی آن با لنز 48 مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.0 و یک دوربین با لنز 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 مناسب برای عکاسی واید است. دوربین سوم آن با لنز 5 مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.2 مناسب برای عکاسی پرتره و دوربین چهارم با لنز 5 مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.4 مخصوص عکاسی ماکرو است همراهی می‌کند.

یکی از نقاط ضعف دوربین می‌توان به بخش عکاسی حرفه‌ای یا pro اشاره کرد که امکاناتی مانند تنظیم سرعت شاتر و فوکوس دستی را نمی‌توانیم تغییر دهیم و تنها سه گزینه تغییر ISO، وایت بالانس و میزان نورگیری را می‌توانیم تغییر دهیم.

دوربین سلفی

لنز بکاررفته در دوربین سلفی گوشی A51 با کیفیت 32مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.2 است که در محیط‌های کم‌نور عملکرد ضعیفی دارد.

در کل تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی این گوشی رضایت بخش است و در محیط‌هایی با نور مناسب می‌توان تصاویر مناسب و با کیفیت خوب ثبت کرد.

باتری

یکی از معیارهای مهم برای هر فردی که قصد خرید گوشی دارد میزان ظرفیت و دوام باتری است.

باتری بکاررفته در این گوشی با ظرفیت 4000 میلی‌آمپر ساعتی است که در نسبت هم‌رده‌های خود باتری مناسبی است.

طبق گفته شرکت سازنده دوام این باتری 20 ساعت تخمین زده شده‌است.

مجموعه pcmark تست Work battery life را انجام می‌دهد و میزان دوام باتری از شارژ کامل تا 20 درصد را در حین اجرای مواردی مانند وب گردی، ویرایش تصویر و... اندازه‌گیری می‌کند.

در تست انجام شده گوشی A51 با دوام 13 ساعت و 12 دقیقه نسبت به سایر رقبای خود A50 و A50s دوام بیشتری داشته که این عامل ناشی از حضور اندروید 10 بکاررفته در این گوشی است.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

اندروید بکاررفته در این گوشی نسخه 10 و رابط کاربردی آن One UI 2.0 است.

در این گوشی مانند سری S و NOTE سامسونگ قابلیت Always On Display تعبیه شده که هنگام خاموش بودن صفحه اطلاعات تاریخ  و زمان نمایش داده می‌شود. در بخش تنظیمات مرتبط با این قسمت حالت نمایش تاریخ و زمان را می‌توان به دو گزینه Show always یا Show as scheduled که با فعال کردن اولی تاریخ و زمان به صورت همیشگی نمایش داده می‌شود و با فعال کردن گزینه دوم تاریخ و زمان در زمان‌های مشخص خودتان نمایش داده می‌شوند.

نتیجه گیری

این گوشی جز موفق‌ترین گوشی‌های سری A سامسونگ بوده که با توجه به طراحی زیبای آن محبوبیت زیادی بدست آورد.

تغییرات اصلی در این گوشی می‌توان به حذف ناچ و انتقال دوربین به داخل پنل اشاره کرد.

همچنین تغییر در چیدمان دوربین‌های پشتی و اضافه کردن دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو و حضور اندروید 10 یکی دیگر از نقاط مثبت این گوشی است.

اگر بخواهیم نقاط ضعف این گوشی را نام ببریم مي‌توانیم به بدنه پلاستیکی،‌ جاماندن اثر انشگت،‌ بسته‌تر بودن دیافراگم لنز اصلی و عملکرد کند سنسور اثرانگشت که در داخل صفحه نمایش تعبیه شده اشاره کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟