هوش مصنوعی روی گوشی‌های زیر صد دلار
ردمی 6 و  6A، سری جدید گوشی‌های محبوب ردمی شیائومی
تا یکی دو سال قبل نهایت استفاده گوشی‌های هوشمند از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، دستیارهای صوتی ابتدایی و قابلیت پیش‌بینی متن ورودی در صفحه کلیدها بود؛ اما در یکی دو سال گذشته تمامی شرکت‌های مطرح فعال در زمینه ساخت گوشی هوشمند عزم خود را جزم کردند که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده‌های بیشتری ببرند. اولین شرکتی که در این زمینه گام قابل توجهی برداشت، هوآوی با سری گوشی‌های میت 10 بود. اما هوش مصنوعی چه تغییری در عملکرد این گوشی‌ها ایجاد کرده بود؟

1606683296_1_0.gif

مهم‌ترین تغییری که هوش مصنوعی در گوشی‌های نسل جدید ایجاد کرده است، قابلیت تشخیص صحنه برای عکاسی است. چه قصد شکار لحظه طلوع آفتاب را داشته باشید و چه بخواهید از یک کیک وا رفته روی میز عکس بگیرید، گوشی‌های هوشمند، هوشمندتر از همیشه صحنه را تشخیص می‌دهند و میزان مولفه‌های متغیر در زمینه ثبت تصاویر را در بهترین حالت تنظیم می‌کنند. هوش مصنوعی یاد می‌گیرد که شما بیشتر در چه ساعاتی از چه اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنید و بنا به این اطلاعات، آن‌ها را برای شما آماده می‌کند. این‌ها تنها موارد کوچکی از خدماتی است که هوش مصنوعی قرار است در آینده در اختیار کاربران قرار دهد. تصور ما این بود که استفاده از هوش مصنوعی نیاز به تراشه‌های قدرتمندی دارد و استقاده از تراشه قدرتمند، قیمت گوشی را بالا می‌برد. اما شیائومی با معرفی گوشی پایین رده ردمی 6A به همه نشان داد که گزاره اول اشتباه است.

گوشی شیائومی ردمی 6A امتدادی است بر سری محبوب ردمی 4 و ردمی 5؛ با این تفاوت که در آن خیلی چیزها نسبه به نسل‌های قبلی تغییر کرده است. در ادامه به بررسی این گوشی جدید خواهیم پرداخت.

طراحی شیائومی ردمی 6A

هرچند ردمی 6A دارای نمایشگری با نسبت طول به عرض 18 به 9 است و اصطلاحا طراحی کشیده‌ای دارد؛ اما از آن‌ جا که این گوشی یک گوشی پایین رده است، شیائومی چندان به خودش زحمت نداده است تا حاشیه‌های آن را به حد اقل برساند. با این وجود، ردمی 6A یک گوشی با نسبت نمایشگر به سطح 72 درصدی است که عددی قابل قبول است. بدنه گوشی شیائومی ردمی 6A با وجود این که از پلاستیک ساخته شده است و با وزن 145 گرمی، بسیار سبک است؛ اما احساس استحکام را به دست کاربر منتقل می‌کند و نمای یک گوشی فلزی را در ذهن بیننده متبادر می‌سازد. با وجود این که دکمه‌های جانبی شیائومی ردمی 6A در مکان‌های مناسبی قرار گرفته‌اند، اما بلندگوی این گوشی در جایی قرار گرفته است که به راحتی پوشانده می‌شود و همچنین سنسور دوربین آن هم با کمی بیرون‌زدگی همراه است که جزو نکات منفی در طراحی یک گوشی به حساب می‌آیند. 

نمایشگر شیائومی ردمی 6A

همانطور که گفتیم، نمایشگر شیائومی ردمی 6A یک نمایشگر کشیده است که نسبت طول به عرض آن 18 به 9 است. این صفحه نمایش 5.45 اینچی دارای رزولوشن HD+ است و تراکم پیکسلی 295 پیکسل در هر اینچ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نمایشگر شیائومی ردمی 6A برپایه یک پنل IPS LCD ساخته شده است و روشنایی، کنتراست و رنگبندی قابل قبولی دارد. 

دوربین شیائومی ردمی 6A

با این که شیائومی ردمی 6A از دوربین دوگانه بی‌بهره است؛ اما به کمک قابلیت‌های هوش مصنوعی و بهبودهای نرم افزاری، توانایی ثبت تصاویری با افکت بوکه را هم دارد. البته نباید از شیائومی ردمی 6A انتظار داشته باشید به خوبی گوشی‌های دارای دو دوربین بتواند این کار را انجام دهد؛ اما اگر همه چیز خوب باشد، نتیجه رضایتبخش خواهد بود. شیائومی ردمی 6A از یک دوربین 13 مگاپیکسلی با f/2.2 بهره می‌برد تا حد اقل استانداردهای لازم برای یک گوشی تولید سال 2018 را داشته باشد. شیائومی ردمی 6A در بخش سلفی هم به یک سنسور 5 مگاپیکسلی با f/2.2 مجهز شده استو نهایت کیفیت ضبط ویدیو در این گوشی، Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه است که در بسیاری از گوشی‌های گران‌تر از این گوشی هم همان را می‌بینیم.

سخت افزار شیائومی ردمی 6A

تراشه به کار رفته روی شیائومی ردمی 6A یک تراشه 4 هسته‌ای با قابلیت پردازش تا 2.0 گیگاهرتز است. شرکت مدیاتک وظیفه ساخت این تراشه را به عهده داشته و نام آن را Helio A22 نهاده است. شیائومی ردمی 6A در کنار این تراشه به 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا مجهز شده است. با توجه به این که شیائومی ردمی 6A از اندروید اوریو استفاده می‌کند، احتمالا برای اجرای اپ‌ها و بازی‌های سنگین به صورت همزمان با مشکلاتی مواجه شوید. تصور ما این بود که باید انتظارات خود را از این گوشی پایین بیاوریم و به انجام امور روزمره، وب‌گردی و اجرای بازی‌‌های سبک و نیمه‌سنگین اکتفا کنیم. اما استفاده از یک تراشه 12 نانومتری باعث شده است که شیائومی ردمی 6A هم بسیار کم‌مصرف باشد و هم عملکردی فراتر از انتظار ما داشته باشد؛ اما مسلما نه در حد و اندازه‌های یک میانرده گران قیمت.

باتری شیائومی ردمی 6A

سری ردمی شیائومی همیشه به داشتن باتری‌های قدرتمند شهره بوده است؛ اما گویا آن دوران به سر آمده است و شیائومی هم به تبعیت از سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند، به استفاده از باتری‌هایی با ظرفیت تقریبی 3000 میلی ‌آمپر ساعتی روی آورده است. روی شیائومی ردمی 6A هم دقیقا از یک باتری با همین ظرفیت استفاده شده است. درست است که باتری‌هایی با این ظرفیت معمولا برای یک روز استفاده متوسط کفایت می‌کنند؛ اما دوست داشتیم اوضاع همیشه مانند زمانی باشد که ردمی نوت 4X با آن باتری 4100 میلی آمپر ساعتی در بازار گوشی‌های هوشمند خودنمایی می‌کرد. 

نتیجه گیری در ارتباط با خرید شیائومی ردمی 6A

طراحی شیائومی ردمی 6A بدون نقص نیست. نمایشگرش فوق العاده نیست. تراشه‌ آن ناشناخته است و هنوز نمی‌دانیم عملکرد آن هنگام اجرای بازی‌های سنگین چگونه خواهد بود. خبری از دوربین دوگانه نیست. حتی خبری از حسگر اثر انگشت هم نیست! حاشیه‌ اطراف نمایشگر کمی زیاد است. ترجیح می‌دادیم بدنه پلاستیکی نباشد. اما؛ اما و اما، وقتی به قیمت این گوشی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم شیائومی ردمی 6A چه ارزش خرید بالایی دارد! بهره گیری از هوش مصنوعی، طراحی مدرن، سیستم عامل به‌روز، قابلیت تشخیص چهره، باتری قابل قبول، دوربین تکی قابل اتکا و رعایت تمام استانداردهای این رده قیمتی از شیائومی ردمی 6A یک گزینه مناسب برای خرید می‌سازد. با افزایش سرسام‌آور قیمت گوشی در ایران، در صورت ورود شیائومی ردمی 6A به بازار داخلی، با توجه به قیمت حدود 90 دلاری آن، احتمالا شاهد محبوبیت شدید آن خواهیم بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟