پرچمدار جدید ایرانی به امید درخشش در بازار
با گوشی جی‌ال‌ایکس شاهین آشنا شوید
افزایش قیمت دلار و نام گرفتن امسال به سال حمایت از کالای ایرانی، ما را بر آن داشته است که نگاهی به بهترین گوشی ایرانی حال حاضر بازار داشته باشیم. همراه ما باشید با معرفی گوشی شاهین، پرچمدار جدید شرکت GLX.

1606683296_1_0.gif

شرکت جنرال لوکس که به GLX هم شناخته می‌شود در چند سال اخیر در تمام رده‌های بازار فعالیت داشته است؛ اما بیشترین فروش این شرکت مربوط به فیچرفون‌ها یا همان گوشی‌های ساده است اما در رده‌های میانی و بالاتر هم تا کنون گوشی‌هایی مانند آریا را روانه بازار کرده است. در این مطلب قصد داریم شما را با آخرین فناوری‌های موجود در گوشی‌های ایرانی آشنا کنیم. شاهین به عنوان پرچمدار GLX وظیفه سنگینی بر عهده دارد و انتظارات از این گوشی بسیار بالا است. اگرچه این گوشی هنوز به بازار عرضه نشده است، اما تقریبا تمام اطلاعات آن را در اختیار داریم و می‌توانیم در ارتباط با ارزش خرید آن بحث کنیم. 

طراحی

 نکته مثبت در طراحی گوشی شاهین این است مطابق نیاز بازار، هم حاشیه اندکی دارد و هم صفحه نمایش آن به صورت کشیده طراحی شده است. بدنه خوش‌‌ساخت فلزی و با کیفیت این گوشی از طراحی خوبی برخوردار است و محل قرارگیری دکمه‌های جانبی و حسگر اثر انگشت در آن منطقی و مناسب است. تنها ایراد این گوشی در زمینه طراحی شاید نداشتن یک نوآوری بزرگ و محدودیت رنگ‌ها باشد. شاهین تنها در یک رنگ (مشکی) به بازار عرضه خواهد شد و این مسئله برای طرفداران سایر رنگ‌ها چندان خوشایند نیست.

صفحه نمایش

همانطور که گفتیم، این گوشی مانند اکثر گوشی‌های جدید بازار، دارای نمایشگری با نسبت طول به عرض 18 به 9 است و با داشتن یک پنل IPS LCD ساخت شرکت مطرح شارپ و رزولوشن Full HD+ در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. صفحه نمایش 6 اینچی این گوشی در طرفین خود حالت خمیده دارد و این امر باعث شده است ظاهری شکیل داشته باشد. داشتن تراکم پیکسلی 402 پیکسل بر هر اینچ باعث شده است خیال کاربر از بابت نمایش دقیق جزئیات راحت باشد. شرکت سازنده مدعی است که این نمایشگر از لحاظ روشنایی و دقت رنگ هم کاملا قابل قبول است و ما هم امیدواریم این ادعاها به خوبی عملی شوند. روی نمایشگر این گوشی از یک لایه محافظ گوریلا گلس هم استفاده شده است، اما ذکر نشده است که کدام نسل از این محافظ‌ها روی این گوشی مورد استفاده قرار گرفته شده است.

دوربین 

شاهین اولین گوشی ایرانی مجهز به دوربین دوگانه است. دوربین اصلی این گوشی از یک سنسور 16 مگاپیکسلی ساخت شرکت سونی با f/1.8 بهره می‌برد و در ارتباط با سنسور دوم آن اطلاعی نداریم و تنها می‌دانیم که هر دو دوربین از نوع واید هستند و به کاربر اجازه ثبت تصاویر با افکت بوکه را می‌دهند تا عکس‌هایی حرفه‌ای ثبت کند. مجهز بودن این گوشی به فناوری PDAF نشان می‌دهد این گوشی در تشخیص سوژه هم بسیار قدرتمند است و سرعت ثبت تصاویر هم در آن بالا است. در بخش دوربین سلفی هم این گوشی مجهز به یک سنسور 16 مگاپیکسلی همراه با فلش است تا کاربر بتواند در هر شرایطی سلفی‌هایی قابل قبول ثبت کند. نکته جالب در ارتباط با این گوشی، پشتیبانی آن از ضبط ویدیو با کیفیت 4K است که نشان‌دهنده قدرت بالای این گوشی در بخش پردازش است. امیدوار بودیم که این گوشی در کنار این امکانات مناسب از یک لرزشگیر هم استفاده کرده باشد؛ اما برای کاهش قیمت تمام شده، در شاهین خبری از لرزشگیر نیست. 

سخت افزار

تراشه 8 هسته‌ای Helio P25 ساخت مدیاتک شاید بهترین تراشه موجود در بازار نباشد، اما با داشتن توان پردازشی تا 2.39 گیگاهرتز به شما این اطمینان را می‌دهد که شاهین برای اجرای بازی‌های نیمه سنگین و برخی از بازی‌های سنگین هم شما را ناامید نخواهد کرد. با بهره گیری از چنین تراشه‌ای، داشتن 4 گیگابایت حافظه اجرایی (رم) در کنار 64 گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا 128 گیگابایت این گوشی را در زمره گوشی‌هایی با توان پردازشی مناسب قرار می‌گیرد و می‌توان با اطمینان گفت که در این رده قیمتی یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. بهره گیری از قابلیت اتصال به اینترنت پرسرعت با Cat 6 هم یکی از بزرگ‌ترین مزایای این گوشی ایرانی است. از طرف دیگر، نداشتن NFC و جک هدفون را هم می‌توان جزو نقاط ضعف این گوشی در نظر گرفت. 

نرم افزار

شاهین به نسخه 7.0 اندروید مجهز است و رابط کاربری آن تا به اندروید خام شباهت‌هایی دارد؛ اما نمی‌توان آن را یک نسخه کاملا خام به حساب آورد. شرکت GLX وعده داده است این گوشی به اندروید 8.0 هم ارتقا پیدا کند و در چنین حالتی، می‌توان این مسئله را یک نکته مثبت برای این گوشی به حساب آورد.

باتری 

باتری5000 میلی آمپر ساعتی گوشی ایرانی شاهین با وجود ظرفیت بالایی که دارد، اما نمی‌تواند شما را برای مدتی بیش از یک روز استفاده معمول همراهی کند. البته این مسئله نباید شما را دلسرد کند. تقریبا همه جا هر گوشی هوشمندی که برای یک روز استفاده عادی کفاف کند را در دسته گوشی‌هایی با باتری «خوب» دسته بندی می‌کنند. با توجه به ظرفیت بالای باتری این گوشی، انتظار داشتیم روی آن از قابلیت شارژ سریع هم استفاده شود، اما متأسفانه خبری از آن نیست. با این وجود، شرکت سازنده مدعی است پر شدن باتری این گوشی در دو و نیم تا سه ساعت انجام می‌شود که قابل قبول است.

موارد خاص

از حق نگذریم، پشتیبانی از گوشی‌های شرکت GLX در اکثر موارد بسیار عالی بوده است. هرچند هنوز هم احتمالا برای پیدا کردن گلس و قاب در بازار به مشکل برمی‌خورید، اما خود شرکت سازنده وظیفه تامین این قطعات را بر عهده گرفته است. در کنار این گوشی هم یک بسته به عنوان هدیه برای مشتریان در نظر گرفته شده است که محتوی قاب ژله‌ای، قاب سخت و محافظ صفحه نازک و مستحکمی است که پاسخگویی به لمس‌ها را با مشکل مواجه نکند. این گوشی با هجده ماه ضمانت روانه بازار خواهد شد تا خیال خریداران را بیش از پیش راحت کند.

نتیجه گیری

شاهین می‌توانست بهتر از این باشد؛ اما مسلما بهتر شدن این گوشی با افزایش قیمت همراه بود. کارشناسان GLX هم بهتر از هر کسی می‌دانند که این برند هنوز هم نتوانسته است خود را به عنوان یکی از برندهای معتبر در بازار جای دهد. به همین دلیل است که در تصمیمی عاقلانه، تصمیم گرفته‌اند یک گوشی با قیمت مناسب و امکانات قابل قبول عرضه کنند که هرچند یارای رقابت با پرچمداران سایر شرکت‌های مطرح را ندارد، اما ارزش خرید بالایی داشته و می‌توان روی آن به عنوان یک گزینه مناسب حساب کرد. پیشنهاد ما برای نسل بعدی پرچمداران GLX استفاده از شارژ سریع، NFC و مقاومت در برابر رطوبت است. حالت ایده‌آل هم، استفاده از یک تراشه قوی‌تر با مصرف بهینه باتری است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟