یک چالش سفت و سخت برای پرچمدار سامسونگ
نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ + عکس
گلکسی اس 8 پلاس بدون تردید یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی فعلی بازار است، اما این محصول تا چه اندازه ارزش خرید دارد؟ اگر بخواهیم ویژگی‌های اصلی این گوشی را از جنبه‌های مختلف زیر ذره‌بین قرار داده و به نقد بکشیم، گلکسی اس 8 پلاس تا چه اندازه موفق عمل می‌کند؟ با سایت شبکه همراه باشید تا به پاسخ این سوال دست پیدا کنید.

مقدمه

بی‌شک گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ یکی از بهترین گوشی‌های فعلی بازار محسوب می‌شود که قدرت عملکرد و کیفیت ساخت بالایی دارد. اما وقتی قرار شود یک گوشی مورد نقد و بررسی قرار گیرد باید کمی بی‌رحمانه به موضوع نگاه شود! این دقیقا کاری است که ما قصد داریم در این مقاله انجام دهیم و گلکسی اس 8 پلاس را به چالش بکشیم!

به نظر شما گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ تا چه اندازه ارزش خرید دارد و از نقد و بررسی ما سربلند بیرون می‌آید؟ مطمئنا اگر قصد خرید این اسمارتفون در آینده نزدیک را داشته باشید، این مقاله اختصاصی برایتان بسیار مفید خواهد بود و به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر تصمیم‌گیری نهایی خود را انجام دهید. با سایت شبکه همراه باشید.

طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت (نمره دریافتی: 9)

اولین موضوعی که باید در مورد آن بحث کرد مربوط به طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت گوشی می‌شود. به جرئت می‌توانیم مدعی شویم که طراحی و کیفیت ساخت گلکسی اس 8 سامسونگ کم‌نظیر است. ظرافتی که سامسونگ در طراحی این گوشی بکار برده در کمتر اسمارتفون دیگری دیده می‌شود. زمانی که این گوشی را در دست می‌گیرد یک حس کاملا دلپذیر به شما دست می‌دهد که مشابه آن را از کمتر گوشی دریافت خواهید کرد. بدنه گلکسی اس 8 پلاس از ترکشی شیشه و فلز ساخته شده و دستگاه از استاندارد ضد آب IP68 هم پشتیبانی می‌کند.

بکارگیری روکش شیشه‌ای در بدنه گلکسی اس 8 پلاس منجر شده که ظاهر دستگاه براق و چشم‌نواز شود. همچنین صفحه نمایش بدون حاشیه این اسمارتفون که تقریبا 84 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را پوشانده هم سبب می‌شود تا گوشی ظاهری شیک‌تر و مدرن‌تر داشته باشد. دستگاه از اتصال حافظه SD هم پشتیبانی به عمل آورده و به اسکنر انگشت با کیفیتی هم مجهز است که روی پنل پشت گوشی و کنار لنز دوربین اصلی آن نصب شده می‌باشد. ضمنا گوشی مذکور از یک اسکنر عنبیه چشم نسبتا با کیفیت هم بهره‌مند است که نباید از قلم بیفتد. به صورت کلی اگر بخواهید به طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت گلکسی اس 8 سامسونگ نمره‌ای از 0 تا 10 بدهیم، شاید نمره 9 برای این گوشی عادلانه باشد.

صفحه نمایش (نمره دریافتی: 8)

گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ از یک صفحه نمایش 6.2 اینچی بدون حاشیه با نسبت تصویر 18.5 به 9 بهره می‌برد. نمایشگر این گوشی از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) است و وضوح تصویر 2960 در 1440 پیکسل را ارائه می‌کند. این موضوع سبب شده که صفحه نمایش بزرگ گوشی مذکور تراکم پیکسلی بسیار عالی 529 پیکسل در هر اینچ را به همراه داشته باشد. بنابراین نمایشگر بزرگ و با وضوح تصویر عالی در گوشی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ بکار رفته است.

همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم نمایشگر این گوشی بدون حاشیه بوده و چیزی در حدود 84 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. ضمنا روی نمایشگر گوشی با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده و قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" یا "Always On Display" هم در آن قابل استفاده خواهد بود. بخش زیرین نمایشگر گلکسی اس 8 پلاس (محل نصب دکمه هوم آن) هم از قابلیت لمس سه بعدی  پشتیبانی به عمل می‌آورد. صفحه نمایش این گوشی در بررسی‌های مربوط به روشنایی (Brightness) هم سربلند بیرون آمده و توانسته ماکسیمم روشنایی معادل 565 نیت را به ثبت برساند.

بنابراین گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ از نظر صفحه نمایش هم یکی از بهترین گوشی‌هایی است که می‌توانید خریداری کنید. اگرچه ماکسیمم روشنایی نمایشگر این گوشی به پای ماکسیمم روشنایی نمایشگر گوشی‌هایی همچون آیفون 8 پلاس و آیفون 10 اپل نمی‌رسد، اما این موضوع منجر به کاسته شدن ارزش‌ها و کیفیت نمایشگر گلکسی اس 8 پلاس نمی‌شود. اگر قرار باشد به کیفیت صفحه نمایش این گوشی نمره‌ای از 0 تا 10 داده شود، نمره 8 برای آن عادلانه خواهد بود.

قدرت عملکرد (نمره دریافتی: 7)

سامسونگ گلکسی اس 8 پلاس را از نظر تراشه در دو نسخه مختلف عرضه می‌کند. نسخه جهانی این گوشی در که بازارهای داخلی کشورمان هم عرضه شده به تراشه اگزینوس 8895 سامسونگ مجهز است و نسخه دیگر آن از تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام بهره می‌برد. هر دو تراشه مذکور بسیار قدرتمند هستند اما از آنجایی که نسخه موجود در ایران گوشی گلکسی اس 8 پلاس از تراشه اگزینوس 8895 بهره می‌برد، ما هم همین نسخه گوشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تراشه اگزینوس 8895 سامسونگ از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد که در دو دسته‌بندی یا کلاستر (Cluster) ارائه شده‌اند. در دسته اول چهار هسته پردازشگر با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز موجود بوده و در دسته دوم چهار هسته دیگر با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز موجود است. رم گوشی هم در دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی ارائه شده که نسخه مجهز به رم 4 گیگابایتی دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است. اما نتایج ارزیابی قدرت عملکرد گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ به چه صورت بوده است؟

طبق بررسی‌ها، گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ عملکرد خوبی دارد و از پس اجرای هر کاری که از یک گوشی انتظار داشته باشید بر می‌آید، اما در مقایسه با گوشی‌های هم رده دگری مثل آیفون 8 پلاس یا آیفون 10 اپل چندان حرفی برای گفتن نخواهد داشت. طبق نتایجی که از بنچمارک‌های سایت فون‌آرنا منتشر شده، گلکسی اس 8 پلاس حتی در برخی از بنچمارک‌ها قدرت عملکرد کمتری در مقایسه با آیفون 7 پلاس اپل داشته است که این مسئله کمی نا‌امیدکننده به نظر می‌رسد. نتایج برخی از بنچمارک‌های یاد شده را در بخش زیر مشاهده می‌کنید:

به صورت کلی اگر قرار باشد به قدرت عملکرد گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ در مقایسه با سایر گوشی‌های هم رده امتیازی از 0 تا 10 بدهیم، ما امتیاز 7 را برای این گوشی در نظر خواهیم گرفت. با این حال فراموش نکنید که این گوشی از پس اجرای هر کاری که انتظار داشته باشید یک گوشی اندرویدی براتان انجام دهد به خوبی بر می‌آید.

دوربین (نمره دریافتی: 8)

اما نوبتی هم باشد نوبت به دوربین گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ می‌رسد. دوربین اصلی این گوشی از یک سنسور 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که اندازه پیکسل آن 1.4 میکرومتر بوده و دیافراگم آن F1.7 است. همچنین طول فوکوس دوربین اصلی گوشی هم 26 میلیمتر است. دوربین اصلی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ از ضبط ویدئوهای 4K با نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌هایی مثل دوآل پیکسل فوکوس (Dual Pixel)، فوکوس خودکار مرحله‌ای، تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، تشخیص چهره، تشخیص لبخند، عکسبرداری پانوراما و چند ویژگی دیگر هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

طبق بررسی‌هایی که ما انجام دادیم دوربین اصلی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ عملکرد خیلی خوبی دارد و بدون تردید یکی از بهترین‌ها در بین گوشی‌های اندرویدی است. اما از نظر ما زمانی که کیفیت عملکرد دوربین اصلی گلکسی اس 8 پلاس با آیفون 8 پلاس یا آیفون 10 مقایسه شود، دیگر این گوشی حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. پس به بیان دیگر دوربین اصلی محصولاتی همچون آیفون 8 پلاس و آیفون 10 اپل از دوربین اصلی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ عملکرد بهتری دارند. اما با این حال کیفیت دوربین اصلی گوشی مذکور بسیار بالاست و به جرئت مدعی می‌شویم که گلکسی اس 8 پلاس از نظر کیفیت عملکرد دوربین اصلی یکی از 5 گوشی برتر فعلی موجود به شمار می‌رود.  

دوربین سلفی گلکسی اس 8 پلاس هم از یک سنسور 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که کیفیت بسیار خوبی دارد. دوربین سلفی این گوشی از ضبط ویدئوهای 1440p با نرخ فریمی 30 غریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد که ویژگی جالبی برای دوربین سلفی یک گوشی محسوب می‌شود. در مجموع اگر بخواهیم به دوربین اصلی و سلفی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ نمره‌ای از 0 تا 10 بدهیم، احتمالا نمره 8 برای آن مناسب است.

باتری

سامسونگ گوشی گلکسی اس 8 پلاس را به یک باتری لیتیوم یونی 3500 میلی آمپر ساعتی مجهز کرده است. شاید در نگاه اول تصور کنید باتری این گوشی ظرفیت خیلی زیادی دارد و می‌تواند انرژی مورد نیاز گوشی را برای مدت زمان طولانی تأمین کند، اما در عمل اینطور نیست! طبق بررسی که ما داشتیم باتری این گوشی می‌تواند مثل یک گوشی معمولی تا 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالت عادی تأمین نماید. به بیان دیگر گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ باد هر شب به شارژ زده شود.

قدرت نگهداری شارژ باتری این گوشی در مقایسه با باتری گوشی‌هایی همچون آیفون 7 پلاس و آیفون 8 پلاس کمتر است. دلیل این مسئله هم با صفحه نمایش بزرگ، با وضوح تصویر بالا و بدون حاشیه آن ارتباط دارد. اما در سمت مقابل باتری این گوشی سرعت شارژ خوبی داشته و در مقایسه با آیفون 7 پلاس و آیفون 8 پلاس اپل بهتر عمل می‌کند. گلکسی اس 8 پلاس از شارژ بیسیم و شارژ سریع پشتیبانی به عمل می‌آورد. اگر بخواهیم به باتری این گوشی یک امتیاز از 0 تا 10 بدهیم، شاید امتیاز 7 برای آن مناسب باشد.

قیمت

آخرین موضوعی که آن را به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم گوشی گلکسی اس 8 پلاس مورد بررسی قرار می‌دهیم مربوط به قیمت آن می‌شود. نسخه پایه این گوشی که از رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد، هم اکنون در بازار کشورمان با قیمتی در حدود 3،250،000 تومان به فروش می‌رسد. اگرچه این قیمت چندان قیمت کمی نیست اما در مقایسه با گوشی‌های دیگری مثل آیفون 8 پلاس و آیفون  10 به مراتب مقرون به صرفه‌تر است. بنابراین ما از نظر قیمت به گوشی گلکسی اس 8 پلاس نمره 8 را می‌دهیم.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ پرداختیم. مطمئنا این گوشی هم اکنون یکی از بهترین و قدرتمندترین گوشی‌های موجود در بازار است. امتیازهایی که این گوشی توانست در بررسی ما کسب کند به شرح زیر هستند.:

  • طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت: 9

  • صفحه نمایش: 8

  • قدرت عملکرد 7

  • دوربین: 8

  • باتری: 7

  • قیمت: 8

  • میانگین امتیاز: 7.8

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر هومن
هومن

تشکر از نقد و بررسی منصفانه ای که انجام دادید.

لازم میدونم که بخش باتری رو تصدیق کنم، بنده حدود ۶ ماهه که کاربر این گوشی هستم و از نگاه بنده هم انتظار باتری بهتری میرفت. که متاسفانه اینطور نیست.

در ارتباط با قیمت هم بدون در نظر گرفتن رقبا، قیمت این گوشی بسیار بالاست و از نظر بنده نهایتا ۲ میلیون تومان ارزش دارد.