فناوری قدیمی‎ را رها کنید
چگونه (و چرا) شبکه وای‌فای 2.4 گیگاهرتز خود را غیرفعال کنیم
فناوری موضوعی غیرقابل پیش بینی است، ظرف کمتر از بیست سال وای‎فای از یک پدیده لوکس خارق العاده و گران‎قيمت به یک قابلیت مفروض در هر دستگاهی تبدیل شده است. و همچنان راه برای پیشرفت فناوری آن باز است. حالا دیگر شما باید فناوری قدیمی را رها کرده و به فکر غیرفعال کردن باند قدیمی‎ 2.4 گیگاهرتز شبکه وای‎فای خانگی خود باشید و از باند جدیدتر، سریع‎تر و خلوت‎تر 5 گیگاهرتز استفاده کنید.

1606683296_1_0.gif

اما چرا باید از باند قدیمی‎ 2.4 گیگاهرتز به باند جدید 5 گیگاهرتز کوچ کنید؟

5 گیگاهرتز در حال تبدیل شدن به یک استاندارد است

اغلب روترهای جدید دو بانده هستند، به این معنا که می‎توانند در هر دو این باندها به تبادل داده بپردازند. اگر شما ظرف 5 سال گذشته روتر وای‎فای یا دستگاه متصل به شبکه خود را خریداری کرده باشید این شانس را خواهید داشت که از یک شبکه 5 گیگاهرتز برخوردار باشید و در حقيقت اگر روتر شما  802.11acباشد، برای دستیابی به اتصال فوق سریع به باند 5 گیگاهرتز نیاز دارید. تنها جگت‎های ارزان قیمت که طی چند سال گذشته روانه بازار شده‎اند (مثل کتابخوان کیندل آمازون یا تبلت‎های مقرون به صرفه) قابلیت پشتیبانی از اتصال N یا AC 5GHz را ندارند.

نه تنها دسترسی به دستگاه‎های 5 گیگاهرتز و 802.11ac  آسان شده است، بلکه قیمت آنها نیز روز به روز کمتر می‎شود. شما حالا می‎توانید یک روتر استاندارد که از وای‎فای 5GHz AC پشتیبانی می‎کند را با قیمت کمتر از 50 دلار خریداری کنید.

محدوده فرکانسی 2.4 گیگاهرتز شلوغ است

اما حالا که اغلب روترهای از امکانات دو بانده برخوردار هستند چرا شما باید باند 2.4 گیگاهرتز را خاموش كنيد؟ آیا نمی‎شود هر دوی آنها را روشن باقی گذاشت و اجازه داد دستگاه‎های شما خودشان بهترین اتصال موجود را استفاده کنند؟

بله این امکان وجود دارد، اما این سکه روی دیگری هم دارد. یکی از بزرگترین مزایای وای‎فای 5 گیگاهرتز این است که از تراكم ترافیک کمتری برخوردار است. علاوه بر این که خیلی از سیگنال‎های 2.4 گیگاهرتز از طرف گجت‎های وای‎فای قدیمی‎ (یا گجت‎هایی که هنوز روی حالت قدیمی‎ کار می‎کنند) در حال انتشار است، محدوده فرکانسی 2.4 گیگاهرتز توسط انبوه دیگری از وسایل نیز استفاده می‎شود. چیزهایی مثل تلفن‎های خانگی بی‎سیم، ماوس و کیبوردهای بی‎سیم کامپیوتر، هدست‎های بلوتوث، کنترلرهای کنسول بازی و حتی سیستم‎های نظارتی کودک همگی در محدوده فرکانسی 2.4 گیگاهرتز کار می‎کنند. اگر چه هر کدام از آنها به تنهایی چندان مشکل ساز نیستند، اما همگی آنها باهم می‎توانند شبکه خانگی شما با مشکل اتصال مواجه کنند. بعضی از اوقات حتی یک مایکروفر در حال کار می‎تواند سبب تداخل در امواج دستگاه‎های 2.4 گیگاهرتزی شود.

در مقابل، وای‎فای پر سرعت تقريبا به تنهایی در محدوده 5 گیگاهرتز (لااقل در مورد گجت‎های خانگی) قرار دارند. بعضی از تجهيزات نظارت ویدیویی و کنترهای بازی (مثل کنترلر اکس باکس وان) می‎توانند از آن استفاده کنند. اگر شما از یک روتر دو بانده استفاده می‎کنید، احتمالا دستگاه‎های شما به طور پیش فرض از فرکانس 5 گیگاهرتز استفاده می‎کنند و باند 2.4 گیگاهرتز هم همچنان قابل استفاده است و دستگاه‎های 2.4 گیگاهرتز شما ممکن است دچار اختلالات لحظه‎ای شوند. بنابراین بهتر است این محدوده فرکانسی شلوغ را تا حد امکان رها کنید.

باند 5 گیگاهرتز هوشمندتر از آن چیزی است که مردم تصور می‎کنند

اگر چه باند 5 گیگاهرتز سریع‎تر است، اما امواج رادیویی فرکانس بالا نمی‎توانند به اندازه سیگنال‎های فرکانس پایین سفر کنند و از موانع سخت مثل دیوار به سختی عبور می‎کنند. بنابراین با این شرایط آیا باید همچنان به باند 2.4 گیگاهرتز متکی باشیم؟

لزوما خیر: مهندسان و طراحان نرم افزار همزمان با استانداردهای جدید روش‎هایی را برای جبران این کاستی‎ها پیدا کرده‎اند. دستگاه‎های وای‎فای N و AC از beamforming پشتیبانی می‎کنند، یک تکنیک جدید برای ارسال امواج رادیویی در یک مسیر مشخص که در مقايسه با محدوده تحت پوشش 360 درجه یک سیگنال شفاف‎تر با برد طولانی‎تر را در اختیار شما قرار می‎دهد.

علاوه بر این استفاده از beamforming برای یک اتصال نقطه به نقطه قوی‎تر، استانداردهای N و AC امکان استفاده از کانال‎های مستقل بیشتری را در این محدوده فرکانسی فراهم می‎کنند و AC با پشتیبانی از محدوده بالای 160 مگاهرتز کانال‎های بیشتری را در اختیار دارد. همچنین استانداردهای N و AC از فناوری MU-MIMO برای چندین انتقال داده همزمان نیز پشتیبانی می‎کند.

چگونه شبکه 2.4 گیگاهرتز را روی روتر خود غیرفعال کنیم

حالا که با مزایا و معایب هر دو باند استاندارد وای‎فای آشنا شدید، شاید مایل باشید شبکه 2.4 گیگاهرتز خود را غیرفعال كنيد. ابتدا اطمینان حاصل کنید که هیچ دستگاهی نیاز به استفاده از باند 2.4 گیگاهرتز ندارد. سپس از طریق مرورگر وارد رابط کاربری تنظیمات روتر خود شوید. دو بخش کنترل مجزا برای باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز را پیدا کنید. باید توجه داشته باشید كه رابط کاربری روترهای مختلف با یک دیگر متفاوت است، به همین دلیل ما به طور مشخص نمی‎توانیم به شما بگوییم کجا به دنبال این تنظیمات باشید. اما اگر بخش Wireless یا Wi-Fi رابط کاربری مودم خود را جستجو کنید این تنظیمات را پیدا کرده و می‎توانید آن را خاموش كنيد.

بعد از غیرفعال کردن این بخش کار شما به اتمام رسیده است. انتظار می‎رود لوازم خانگی 2.4 گیگاهرتز شما نیز کمی‎ بهتر کار کند و دستگاه‎های وای‎فای شما نیز از مزایای باند 5 گیگاهرتز برخوردار خواهند شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر حسن
حسن

مزخرفه

دستگا ه های قدیمی رو چکار کنیم؟

مثلا همین PS4 قبل از اسلیم شدنش

گوشی هایی که دو بانده نیستن که بماند


تصویر محبوبه
محبوبه

خیلی موضوع جالب و خوبی بود اما نظر من این است که در ایران پهنای باند 5 گیگاهرتز نمی اید. در ایران معمولا سرعت اینترنت را کمتر میکنند و یا خطوط مخابراتی را از کار می اندازند و خیلی وقت ها حتی برای تماس معمولی انتن دهی وجود ندارد و نمیشود نه از وایفای و نه از اینترنت خود گوشی استفاده کرد به دلیل کمتر شدن شنید اخبار به گوش مردم. و قانون جدید این است که ایران اینترنت بینالمللی را قطع کند و اینترنت داخلی ایران راه اندازی کند.