در زمان خرید اکسس‌پوینت باید به چه نکاتی دقت کنیم؟
اکسس‌پوینت بی‌سیم (Wireless access point) که برخی منابع به آن نقطه دسترسی بی‌سیم می‌گویند، یکی از تجهیزات شبکه‌های بی‌سیم است که به دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند اجازه می‌دهد از طریق وای‌فای یا سایر پروتکل‌های ارتباطی به شبکه محلی بی‌سیم متصل شوند و با سایر دستگاه‌ها و شبکه‌ها ارتباط برقرار کنند. اکسس‌پوینت‌ها از فرکانس‌های رادیویی استانداردی برای دریافت و ارسال داده‌ها پشتیبانی می‌کنند. این استانداردها توسط سازمان IEEE تعیین می‌شوند. تا قبل از پیدایش شبکه‌های بی‌سیم، راه‌اندازی یک شبکه کامپیوتری در محل کار، خانه یا مدرسه به کابل‌کشی فراوانی نیاز داشت که بیشتر این کابل‌ها از سقف‌ها تا دستگاه مقصد کشیده می‌شدند. به مرور زمان که فضای کاری شرکت‌ها بزرگ‌تر شد، لزوم به‌کارگیری راه‌حل‌هایی برای گسترش‌ شبکه‌های بی‌سیم دوچندان شد. به همین دلیل تجهیزاتی همچون اکسس‌پوینت‌ها و گسترش‌دهنده‌های شبکه‌های بی‌سیم برای پاسخ‌گویی به این نیازها ابداع گردیدند. با ظهور اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم، کاربران توانستند تجهیزات الکترونیکی را به شیوه جدید و بدون نیاز به کابل‌کشی به شبکه‌های بی‌سیم متصل کنند.

اکسس‌پوینت و روتر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت روتر با اکسس‌پوینت یکی از متداول‌ترین پرسش‌های کاربران فضایی مجازی است. روتر دستگاهی است که دو کار اصلی انجام می‌دهد. اول آن‌که دستگاه‌های مختلفی همچون کامپیوترها، تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، نوت‌بوک‌ها، چاپگرها، تجهیزات ذخیره‌ساز و غیره را به شبکه محلی متصل و مدیریت می‌کند. در حالت استاندارد روترها با استفاده از سرویس DHCP فرآیند تخصیص آدرس آی‌پی به دستگاه‌های تحت شبکه محلی را مدیریت می‌کنند. دومین وظیفه روترها فراهم آوردن بستری برای اتصال دستگاه‌ها به اینترنت است. روترها می‌توانند کابلی یا بی‌سیم باشند. هرچند امروزه بیشتر روترها بی‌سیم ساخته می‌شوند تا دستگاه‌ها بتوانند به شبکه بی‌سیم متصل شوند. در شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ سرپرستان شبکه از ترکیب روتر و سوئیچ‌ها برای اتصال دستگاه‌های بیشتر به شبکه محلی استفاده می‌کنند. به بیان ساده‌تر، روتر اجازه می‌دهد در یک شبکه محلی دستگاه‌های مختلف با یکدیگر در ارتباط باشند و بتوانند از اینترنت استفاده کنند. امروزه بیشتر روترها مجهز به فناوری‌های امنیتی همچون دیوارآتش از پیش ساخته شده یا سامانه‌های نظارت بر شبکه هستند تا فرآیند حمله به تجهیزات کلاینت سخت‌تر شود. اکسس‌پوینت یک دستگاه مخصوص شبکه‌های بی‌سیم است که امکان اتصال دستگا‌ه‌های بی‌سیم به یک شبکه محلی را فراهم می‌کند. اکسس‌پوینت‌ها همانند یک پرتال، دروازه یا واسط در شبکه عمل می‌کنند تا دستگاه‌ها بتوانند به شبکه موجود متصل شوند. در اغلب اوقات اکسس‌پوینت‌ها برای توسعه یا تقویت یک شبکه بی‌سیم استفاده می‌شوند و اجازه می‌دهند تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه بی‌سیم را افزایش داده یا محدوده شبکه را توسعه داد تا دستگاه‌های دورتر از شبکه بی‌سیم بتوانند به آن متصل شوند. هرچند تعاریف ارائه شده برای این دو محصول گویای نقش آن‌ها هستند، اما برای تشریح دقیق‌تر بهتر است به چند مورد مهم اشاره کنیم. 

  •    ‌روتر همانند یک هاب و دستگاه مرکزی در شبکه است که می‌تواند یک شبکه محلی را راه‌اندازی کند تا سایر دستگاه‌ها به آن متصل شوند. 
  •      روتر توانایی مدیریت دستگاه‌های متصل به شبکه محلی را دارد. 
  •     اکسس‌پوینت نمی‌تواند یک شبکه محلی را درست کند، بلکه قادر است همانند یک واسط رفتار کرده و دستگاه‌های دیگر را به شبکه محلی روتر متصل کند. 
  •      اکسس‌پوینت خود یکی از کلاینت‌های متصل به شبکه محلی روتر است که پوشش‌دهی شبکه بی‌سیم را افزایش می‌دهد. به همین دلیل در حالت کلی اکسس‌پوینت‌ها فاقد درگاه WAN هستند و به همین دلیل امکان اتصال مودم به آن‌ها فراهم نیست. 
  •      روترها این توانایی را دارند تا وظایف یک اکسس‌پوینت را انجام دهند، اما اکسس‌پوینت‌ها نمی‌توانند وظایف روتر را انجام دهند.
  •      اکسس‌پوینت‌ها در مکان‌های دورتر از روتر یا فضای بیرونی ساختمان‌ها یا در طبقات مختلف نصب می‌شوند تا دستگاه‌های بیشتری به شبکه اصلی متصل شوند. 

در زمان خرید اکسس‌پوینت باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید توانایی پشتیبانی از استانداردهای مختلف است. استاندارد 802.11n در سال 2009، 80211.ac در سال 2014 و 802.11ax در سال 2019 میلادی توسط سازمان IEEE به تصویب رسیدند. استاندارد 802.11n می‌تواند از سرعت 540 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند، در استاندارد 802.11ac برخی از پارامترها بهبود پیدا کردند تا مصرف‌کنندگان بتوانند به سرعت 1.3 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کنند. استاندارد 802.11ax برای پاسخ‌گویی به نیاز روزافزون شرکت‌ها مبنی بر انتقال حجم گسترده‌ای از اطلاعات میان گره‌های مختلف شبکه ابداع شد. این استاندارد در باند 2.4 گیگاهرتز سرعت 1148 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند، در حالی که باند 5 گیگاهرتز حداکثر نرخ 4804 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند تا دغدغه‌ای از بابت استریم ترافیک سنگین به وجود نیاید. با توجه به این‌که 802.11ax  استاندارد جدیدی است و دستگاه‌های کمی برای به‌کارگیری استاندارد فوق به بازار عرضه شده‌اند و اکسس‌پوینت‌های پشتیبانی‌کننده این استاندارد ارزان‌قیمت نیستند، در شرایط فعلی نباید به سراغ خرید اکسس‌پوینت‌هایی بروید که از استاندارد فوق پشتیبانی می‌کنند. فقط این نکته را بدانید که شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات شبکه اکسس‌پوینت‌های مبتنی بر این استاندارد را طراحی کرده‌اند. به‌طور مثال، شرکت زایکسل موفق به ساخت اکسس‌پوینت NWA110AX شده که از استانداردهای IEEE 802.11 ax/ac/n/g/b/a
و فناوری MIMO پشتیبانی می‌کند. اکسس‌پوینت فوق در باند 2.4 گیگاهرتز سرعت 575 مگابیت بر ثانیه و در باند 5 گیگاهرتز سرعت 1200 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. استاندارد 802.11ac سریع‌تر و گسترش‌پذیرتر از استاندارد 802.11n است. به غیر از سرعت بهبود یافته، اکسس‌پوینت‌های 802.11ac در ارتباط با پایداری و محدوده پوششی عملکرد بهتری دارند. با در نظر گرفتن این عوامل‌، بیشتر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از اکسس‌پوینت‌های مجهز به فناوری 802.11ac استفاده کنند. درست است که 802.11ac عملکردی بهتر از 802.11n دارد، اما این حرف به این معنا نیست که برای تمامی کاربردها گزینه مناسبی است. 802.11ac به فضای بزرگی برای ارائه کانال‌های فوق‌عریض نیاز دارد و تنها زمانی می‌توانید از آن استفاده کنید که دستگاه‌های کلاینت از این استاندارد پشتیبانی کنند و فاصله آن‌ها از اکسس‌پوینت بیشتر از 20 یا 30 فوت نباشد. 

اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم دوباندی یا تک‌باندی؟

قبل از این‌که در مورد تک باند یا دو بانده بودن اکسس‌پوینت‌ها صحبت کنیم ابتدا باید اطلاعات مختصری در ارتباط با فرکانس‌های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز ارائه کنیم. فرکانس 2.4 گیگاهرتز قدرت نفوذ بیشتری نسبت به فرکانس 5 گیگاهرتز دارد و به همین دلیل سیگنال‌های این فرکانس بهتر می‌توانند توسط دستگاه‌های کلاینت دریافت شوند. اکسس‌پوینت‌ها از جمله تجهیزات شبکه هستند که از فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می‌کنند، در حالی که باند 5 گیگاهرتز از تراکم کمتری نسبت به باند 2.4 گیگاهرتز برخورد دار است، سرعت بیشتری را ارائه می‌کند و کانال‌های بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد، اما طول موج کوتاه‌تری نسبت به باند 2.4 گیگاهرتز دارد و قادر نیست به خوبی از موانع عبور کند. در گذشته، اکسس‌پوینت‌ها تنها از استاندارد 802.11n و فرکانس 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کردند و قدرت مانور محدودی در اختیار سرپرستان شبکه قرار می‌دادند. باند دوگانه به معنای آن است که اکسس‌پوینت می‌تواند در دو باند جداگانه فرآیند انتقال و دریافت اطلاعات را مدیریت کند. اکسس‌پوینت‌های دو باندی می‌توانند از سرعت 2.4 گیگاهرتز، کانال‌های گسترده و نرخ انتقال بیشتر داده‌های باند
5 گیگاهرتز استفاده کنند. به همین دلیل در زمان خرید اطمینان حاصل کنید، اکسس‌پوینت‌ می‌تواند از هر دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی کند.

استریم‌های فضایی بی‌سیم اکسس‌پوینت 

Spatial streams که ترجمه فارسی آن جریان‌های فضایی (جریان‌های مکانی) است به زبان تخصصی به راس و یال‌هایی با اشیا هندسی اشاره دارد. جریان مکانی یک گراف غیرجهت‌دار با جای‌گذاری تصادفی n گره در فضای متری ایجاد می‌کند که اگر فاصله میان دو گره در محدوده مشخصی باشد قادر است آن دو گره را به یکدیگر متصل کند. بارزترین مثال در این زمینه شبکه‌های اد هاک متحرک هستند. مزیت این فناوری در ارائه سرعت بی‌سیم زیاد است. 802.11n به چهار جریان فضایی محدود است، در حالی که 802.11ac تا هشت جریان فضایی را پشتیبانی  می‌کند. استاندارد 802.11n فناوری قدرتمند چند ورودی/چند خروجی (MIMO) را معرفی کرد. مایمو یک فناوری انتشار امواج است که از چند آنتن در فرستنده و گیرنده استفاده می‌کند. سیگنال‌های دریافت‌شده آنتن‌ها در گیرنده با هم ترکیب می‌شوند تا خطا به حداقل برسد و سرعت انتقال اطلاعات افزایش پیدا کند. هرچه زنجیره رادیویی بیشتر باشد، سرعت شبکه بی‌سیم بیشتر می‌شود. یک دستگاه بر مبنای استاندارد 802.11n می‌تواند در یک لحظه به‌طور همزمان چند استریم فضایی را به یک آدرس مشخص انتقال دهد. در این حالت تنها یک کاربر می‌تواند همزمان داده‌ها را دریافت کند. این معماری به‌نام مایمو تک‌-کاربره (SU-MIMO) شناخته می‌شود. در حالی که استاندارد 802.11ac به چند کاربر اجازه می‌دهد استریم‌های داده‌ای را دریافت کنند. این معماری مایمو چند کاربره (MU-MIMO) نام دارد. هرچه استریم‌های فضایی بیشتری داشته باشید، شبکه بی‌سیم قدرتمندتری در اختیار خواهید داشت.

 اکسس‌پوینت داخلی یا خارجی

اکسس‌پوینت‌ها به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. اکسس‌پوینت‌هایی که برای نصب در فضای خارج از ساختمان‌ها تولید می‌شوند به‌نام اکسس‌پوینت‌ها فضای باز (Out door) معروف هستند. اکسس‌پوینت‌های فضای باز می‌توانند سیگنال‌ها را به مسافت‌های دورتر از روتر ارسال کنند، به همین دلیل باید به لحاظ سخت‌افزاری، نوع طراحی و مدیریت ترافیک با اکسس‌پوینت‌های معمولی بازار متفاوت باشند. اولین نکته‌ای که در مورد اکسس‌پوینت‌های فضای باز باید به آن دقت کنید استاندارد IP67 یا IP55 است. استاندارد فوق نشان می‌دهد که اکسس‌پوینت می‌تواند در شرایط بد جوی بدون مشکل کار کنند. به همین دلیل اکسس‌پوینت‌های فضای باز در محیط‌های شهری، فضای بیرونی ساختمان‌ها و در صنایع انتقال انرژی و دفاعی استفاده می‌شوند. نکته دیگری که در مورد اکسس‌پوینت‌ها باید به آن دقت کنید پشتیبانی از فناوری PoE است. فناوری PoE این امکان را فراهم می‌کند تا اکسس‌پوینت را در هر مکانی به ویژه نقاطی که به برق دسترسی ندارند نصب کرد. اکسس‌پوینت‌های فضای خارجی به واسطه طراحی رادیویی قدرتمندی که دارند ایده‌آل‌ترین راه‌کار برقراری ارتباط بی‌سیم بین دو ساختمان فراهم می‌کنند. در نقطه مقابل اکسس‌پوینت‌های داخلی قرار دارند که به دو گروه سقفی و رومیزی طبقه‌بندی می‌شوند. به‌طور معمول، اکسس‌پوینت‌ها فضای داخلی برای مشاغل کوچک، خانه‌ها، دفاتر، هتل‌ها و مکان‌های سرپوشیده مناسب هستند. اکسس‌پوینت‌های داخلی قابلیت‌هایی مشابه با اکسس‌پوینت‌های فضای بیرونی ارائه می‌کنند با این تفاوت که برای کار در محیط‌های سرپوشیده طراحی شده‌اند. به‌طور معمول، یک پورت شبکه گیگابیتی آپلینک که از فناوری PoE/PoE+ و PSE پشتیبانی می‌کند، ارائه فناوری مایمو روی هر دو باند و به‌کارگیری آنتن‌های داخلی یا خارجی با هدف دستیابی به بهترین توان عملیاتی که قابلیت پشتیبانی از دست‌کم 80 کلاینت و 100 متر را داشته باشد، پشتیبانی از QoS هوشمند و زمان تاخیر کم از جمله‌ فاکتورهایی هستند که در زمان خرید یک اکسس‌پوینت داخلی باید به آن دقت کنید. برای آن‌که شناخته اولیه‌ای در ارتباط با اکسس‌پوینت‌ها به‌دست آورید در ادامه سه مورد از اکسس‌پوینت‌های خوب بازار را بررسی می‌کنیم که می‌توانند در شرکت‌ها، مدارس، هتل‌ها و مکان‌های دیگر استفاده شوند. این اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم قابلیت‌های قدرتمندی همچون نصب راحت و مدیریت ساده را ارائه می‌کنند. 

 اکسس‌پوینت داخلی یا خارجی

اکسس پوینت PoE دوبانده فضای خارجی دی لینک مدل DAP-3662

DAP-3662 اکسس‌پوینت سقفی فضای بیرونی ساخت دی‌لینک است که سرعت ترکیبی 1200 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. به عبارت دقیق‌تر در باند 2.4 گیگاهرتز سرعت 300 مگابیت بر ثانیه و در باند 5 گیگاهرتز سرعت 867 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. این اکسس‌پوینت به لطف دو آنتن داخلی با توان 6dBi در باند 2.4 و دو آنتن داخلی با توان 6dBi روی باند 5 گیگاهرتز می‌تواند محدوده گسترده‌ای را پوشش دهد. وجود گواهی‌نامه IP67 به این معنا است که امکان نصب این اکسس‌پوینت روی میله‌ها و دکل‌ها بدون مشکل فراهم است. یک پورت گیگابیت LAN، یک پورت POE LAN با سرعت 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه و پشتیبانی از استاندارد 802.3af، ارائه پروتکل‌های رایج امنیتی و قابل استفاده در حالت‌های مختلف کاری، سیستم اولویت‌بندی انتقال داده‌ها، 8 شبکه مبتنی بر استاندارد 802.11، پشتیبانی از فناوری Venting و VLAN، انتخاب خودکار کانال و L2 roaming از مزایای اکسس‌پوینت فوق هستند.

 اکسس پوینت دو بانده تی پی لینک مدل AP-300

AP300 اکسس‌پوینت فضای داخلی شرکت تی‌پی‌لینک است که روی باند 2.4 گیگاهرتز به لحاظ تئوری سرعت 300 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند که برای انجام کارهای عادی مناسب است. 
باند 5 گیگاهرتز با تداخل امواج کمتر به کلاینت‌ها اجازه می‌دهد به شکل همزمان به دانلود و آپلود فایل‌ها بپردازند. پشتیبانی از استاندارد بی‌سیم 802.11ac و ارائه سرعت ترکیبی 1200 مگابیت بر ثانیه (300 مگابیت روی باند 2.4 و 867 مگابیت روی باند 5 گیگاهرتز) اجازه می‌دهد فرآیند استریم فایل‌های حجیم به سادگی فراهم شود. دو آنتن جداشونده، پشتیبانی از استانداردهای رمزنگاری
WPA/WPA2/WEP، بهره‌مندی از قابلیت‌های مدیریتی قدرتمند، پردازنده دو هسته‌ای برای پردازش سریع‌تر اطلاعات، قابلیت کار در حالت‌های اکسس‌پوینت، تکرارگر و بریج همراه با اکسس‌پوینت، اولویت‌بندی انتقال اطلاعات، پشتیبانی از چهار SSID و VLAN برای تفکیک دسترسی کاربران همراه با ارائه سرویس‌های مختلف و پشتیبانی از فناوری Beamforming از مزایای این اکسس‌پوینت هستند. 

اکسس‌پوینت PoE دو بانده فضای داخلی دی لینک مدل DAP-2695

DAP-2695 اکسس‌پوینت فلزی فضای داخلی شرکت دی‌لینک است. اکسس‌پوینت DAP-2695 به شکل ترکیبی از حداکثر سرعت انتقال امواج بی‌سیم تا مرز 1750 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. البته توان واقعی ممکن است متفاوت از مقدار اشاره شده باشد و عوامل محیطی از جمله حجم ترافیک شبکه، نوع مصالح به کار رفته در دیوارها و نوع سازه ممکن است دستیابی به توان عملیاتی واقعی را کاهش دهد. همچنین عوامل محیطی جانبی ممکن است بر دامنه سیگنال‌های بی‌سیم اثر منفی بگذارند. اکسس‌پوینت DAP-2695 به ویژگی جالبی تجهیز شده که می‌تواند تشخیص دهد آیا یک دستگاه کلاینت بی‌سیم از قابلیت دوبانده بودن پشتیبانی می‌کند و اگر این‌گونه است کلاینت را به سمت شبکه 5 گیگاهرتز هدایت می‌کند. اکسس‌پوینت فوق مجهز به شش آنتن جداشدنی است که سه آنتن در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز توان 4dBi و سه آنتن دیگر در باند 5 گیگاهرتز توان 6dBi را ارائه می‌کند تا امکان افزایش شبکه بی‌سیم به بهترین شکل فراهم شود. همچنین با استفاده از پورت LAN گیگابیتی دسترسی به سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه را در شبکه‌های سیمی ارائه می‌کند. اکسس‌پوینت فوق مجهز به سه پورت LAN است که یک پورت LAN آن سرعت 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه را برای اتصالات کابلی شبکه ارائه می‌کند. پورت گیگابیتی دیگر آن PoE LAN است که از استاندارد 802.3at پشتیبانی می‌کند و پورت دیگر آن از نوع RJ45 است که برای مدیریت دستگاه قابل استفاده است. از ویژگی‌های مهم دیگر اکسس‌پوینت فوق می‌توان به حداکثر برق مصرفی 18 وات، پشتیانی از استانداردهای امنیتی روز، فعالیت در حالت‌های مختلف کاری، مناسب برای قرار دادن روی میز یا نصب به دیوار، سیستم اولویت‌بندی انتقال اطلاعات، پشتیبانی از استانداردهای مدیریت و قابلیت ساخت 16 شبکه اشاره کرد.

 آیا به یک اکسس‌پوینت نیاز داریم؟

پاسخ به نیازهای کاری شما بستگی دارد. اگر نیازمند راه‌اندازی یک شبکه محلی برای اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر هستند باید به فکر خرید یک روتر باشید. اگر محبور هستید شبکه فعلی را توسعه داده یا تقویت کنید باید به فکر خرید اکسس‌پوینت باشید. به‌طور معمول کاربران خانگی و شرکت‌های کوچک بهتر است به سراغ خرید روترهای بی‌سیم قدرتمند بروند و شرکت‌هایی که تعداد زیادی کارمند و دستگاه کلاینت دارند یا فضای شرکت بزرگ است باید به سراغ خرید اکسس‌پوینت‌ها بروند. در مجموع به این نکته دقت کنید محصولات جدیدی که شرکت‌ها تولید می‌کنند به نوعی چند‌کاره هستند. این محصولات می‌توانند چند حالت کاری مختلف همچون کلاینت، مودم‌روتر، اکسس‌پوینت، روتر و بریج را ارائه کنند تا کاربران بر حسب نیاز حالت کاری مناسب را انتخاب کنند. به‌طور کلی اکسس‌پوینت‌ها برای شرکت‌ها و سازمان‌ها یا کاربرانی که نیازمند انجام کارهای خاص هستند مناسب است. کاربران معمولی نیازی به اکسس‌پوینت ندارند و به جای آن می‌توانند یک گسترش‌دهنده وای‌فای تهیه کنند. 

نکاتی که در زمان خرید اکسس‌پوینت باید به آن‌ها دقت کنیم

در مجموع در زمان خرید اکسس‌پوینت پیشنهاد می‌شود به موارد زیر دقت کنید:

  •  توانایی ساخت دست‌کم هشت شبکه روی هر باند که به شکل منطقی یک اکسس‌پوینت را به چند اکسس‌پوینت مجازی در یک بدنه سخت‌افزاری تقسیم می‌کند عامل مهمی است که باید به آن دقت کنید. وجود آنتن‌های Omni Directional با توان آنتن‌دهی زیاد، دست‌کم 4dBi، اجازه می‌دهند تا سیگنال‌های بی‌سیم محدوده وسیعی را پوشش دهند. 
  •     وجود نرم‌افزار مدیریت اکسس‌پوینت فاکتور دیگری است که باید به آن دقت کنید. به‌طور مثال، شرکت دی‌-لینک نرم‌افزار Central Wifi-Manager را ارائه می‌کند که یک ابزار ابرمحور برای کنترل اکسس‌پوینت‌ها است. نرم‌افزار فوق به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد به سادگی شبکه‌های بی‌سیم چندمنظوره را ایجاد و مدیریت کنند. 
  •     پشتیبانی از فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز اجازه می‌دهند روی باند‌های مختلف به لحاظ تئوری به سرعت‌های 400 و 867 مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنید. 
  •     وجود درگاه گیگابیتی LAN مجهز به فناوری PoE فاکتور مهم دیگری است که نباید از آن غافل شوید. 
  •      اکسس‌پوینت‌ها می‌توانند به شکل هوشمندانه‌ای از فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده کنند. به همین دلیل بهتر است به فکر خرید اکسس‌پوینت‌های دو باندی باشید. 
  •      پوشش‌دهی گسترده و فراگیر یکی از نکات مهمی است که باید به آن دقت کرد. به‌طور مثال، اکسس‌پوینت CPE9 قادر است سیگنال‌ها و بسته‌های اطلاعاتی را تا مسافت 5 کیلومتر به شکل پایدار انتقال دهد. یک چنین اکسس‌پوینت‌هایی از آنتن‌های جهت‌دار و فناوری تقویت‌کننده سیگنال استفاده می‌کند. 
  •      برخی از اکسس‌پوینت‌ها از فناوری پل‌زنی خودکار دو دستگاه پشتیبانی می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، زمانی که دو دستگاه از یک خانواده در نزدیکی یکدیگر روشن باشند، قادر هستند به شکل خودکار به یکدیگر متصل شوند. رویکرد فوق به میزان قابل توجهی فرآیند را‌ه‌اندازی را ساده می‌کند. 
  •     اتصال بی‌سیم برای پشتیبانی از مسافت‌های-دور، در این حالت، یکی به عنوان اکسس‌پوینت و دیگری در حالت ایستگاه (Station Mode) برای برقراری اتصال از راه دور با هدف انتقال اطلاعات و ارسال بسته‌های اطلاعاتی سامانه‌های نظارت تصویری کار می‌کند. 
  •      حالت WISP (کلاینت + روتر) قابلیت برقراری اتصال بی‌سیم با WISP station/hotspot با هدف اشتراک‌گذاری اینترنت، شبکه بی‌سیم داخلی یا شبکه کابلی.
  •      چراغ‌های LED هوشمند تعیین وضعیت سیگنال‌ها، میزان قدرت سیگنال‌های بی‌سیم که اکسس‌پوینت از سایر دستگاه‌ها دریافت می‌کند را نشان می‌دهند. قابلیت فوق اجازه می‌دهد بهترین مکان برای راه‌اندازی دستگاه و دریافت بهترین سیگنال‌ها را پیدا کنید. 
  •     طراحی ایده‌آل در ارتباط با اکسس‌پوینت‌های فضای بیرونی، طراحی با کیفیت مولفه‌های سخت‌افزاری و دریافت گواهی‌نامه ضدآب و گردوغبار تضمین می‌دهد که اکسس‌پوینت در شرایط جوی مختلف قابل استفاده است. 
  •      اکسس‌پوینت‌های با‌کیفیت را می‌توان از طریق نرم‌افزار مدیریت مرکزی کنترل کرد تا سرپرستان شبکه بتوانند همه دستگاه‌های درون شبکه را توسط یک کنترل‌کننده واحد مدیریت کنند

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟