خدماتی فراتر از ذخیره ساده فایل را تجربه کنید.
بهترین ذخیره‌سازهای متصل به شبکه (NAS) موجود در بازار ایران
دستگاه‌های ذخيره ساز متصل به شبکه (NAS) سرنام Network-Attached Storage عملکردی شبیه به سرویس‌های ذخیره‌ساز ابری دارند و اجازه می‌دهند از هر مکانی به تمام فایل‌های شخصی یا سازمانی دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید با استفاده از یک درایو NAS مجموعه‌ای از ویدیوها و موزیک‌های مورد علاقه را ذخيره و پخش کنید یا به اسناد و فایل‌های ضروری در هر شرایطی دسترسی داشته باشید. برخی از تولیدکنندگان تجهیزات ذخیره‌ساز تحت شبکه اجازه نصب برنامه‌های کاربردی را می‌دهند تا عملکرد این دستگاه‌ها بهبود پیدا کنند.

1606683296_1_0.gif

راهنمای خرید درایوهای NAS

ذخیره‌ساز تحت شبکه را می‌توان یک هارد دیسک بزرگ در نظر گرفت که به روتر متصل می‌شود و اجازه می‌دهد در هر زمان و مکانی به موزیک‌ها، فیلم‌ها، عکس‌ها و اسناد دسترسی داشته باشید. برخی از کاربران ذخیره‌سازهای تحت شبکه را با هدف تبدیل روتر و ذخیره‌ساز به عنوان یک پخش‌کننده رسانه (media playback) به کار می‌گیرند و کتابخانه ویدیوهای شخصی را بدون نیاز به اتصال به لپ‌تاپ روی تلویزیون پخش می‌کنند. این امکان نیز وجود دارد تا یک برنامه کاربردی روی گوشی همچون پخش‌کننده موسیقی را روی گوشی نصب کرد و همانند یک سرویس‌دهنده آنلاین از ذخیره‌ساز متصل به روتر استفاده کرد. یک درایو NAS برق بسیار کمتری نسبت به یک کامپیوتر معمولی مصرف می‌کند.

انتخاب دیسک برای درایو NAS

ظرفیت یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی است که هنگام خرید درایو NAS باید به آن دقت کرد. میزان فضای ذخيره‌سازی که سه یا چهار سال آینده به آن نیاز دارید را بررسی کنید. خیلی از درایوهای NAS بدون دیسک به فروش می‌رسند که یک ویژگی مثبت دارند.
شما می‌توانید هارد درایوهای مورد نیاز را انتخاب کنید و با گذشت زمان آن‌ها را ارتقا دهید. هارددیسک‌های مخصوص NAS ساختار ایمن‌تری دارند و مقاومت بیشتری در برابر لرزش دارند که باعث می‌شود برای مصارف طولانی مدت بهتر عمل کنند. یک مثال معروف از این نوع درایوها هارد دیسک‌های سری قرمز وسترن دیجیتال هستند.

اپلیکیشن‌ها 

بعد از فضای ذخيره‌سازی، گزینه مهم بعدی در انتخاب یک درایو NAS نرم‌افزار و قابلیت‌های آن است. یک NAS ایده‌ال باید امکان دانلود و نصب اپلیکیشن‌های معروف مثل Plex را فراهم کند تا کاربر مجبور نباشد به نرم‌افزار رسانه اختصاصی تولیدکننده محدود شود. همچنین بعضی از درایوهای NAS اپلیکیشن‌هایی برای اندروید و iOS ارائه می‌کنند که کار با محتوا از طریق گوشی موبایل یا تبلت را خیلی ساده‌تر می‌کند.

دسترسی از راه دور 

برخی موارد مجبور هستید زمانی که در خانه حضور ندارید از راه دور به فایل‌های موجود در NAS دسترسی داشته باشید. در گذشته انجام چنین کاری مستلزم وارد شدن به یک حساب کاربری در یک سرویس سامانه نام دامنه ثالث بود، اما این روزها اغلب درایوهای NAS امکان ایجاد یک حساب کاربری مستقل و ورود به آن‌را فراهم می‌کنند. کافی است به حساب خود وارد شوید و با استفاده از خدمات اختصاصی تولیدکننده به دستگاه متصل شويد.

اتصالات و کنترل‌ها

اغلب درایوهای NAS به یک یا دو درگاه USB مجهز هستند که می‌‌توان از این درگاه‌ها برای اتصال یک چاپگر یا درایو ذخیره‌ساز خارجی استفاده کرد و آن‌ها را از طریق NAS به شبکه اضافه کرد. برخی از دستگاه‌های NAS یک دکمه copy دارند که در قسمت جلوی دستگاه قرار دارد و برای کپی گرفتن سریع محتوای یک درایو خارجی مثل فلش‌درایو روی NAS استفاده می‌‌شود.
درایوهای NAS به یک یا دو درگاه (برای افزایش سرعت اتصال) اترنت مجهز هستند که سرعت انتقال داده در مدل‌های جدید و پیشرفته تا 10 گیگابیت در ثانیه هم می‌‌رسد. برخی از مدل‌ها به یک اسلات PCI مجهز شده‌اند که اجازه می‌‌دهند یک کارت شبکه پیشرفته را نصب کنید. برخی ديگر از مدل‌ها مجهز به یک درگاه HDMI هستند که اجازه می‌دهند NAS به یک مدیاسرور تبدیل شود. 

معرفی چند محصول شاخص ذخيره‌ساز متصل به شبکه موجود در بازار ایران

Synology DS218j

مشخصات: پردازنده Marvell Armada 385 88F6820 – حافظه اصلی 512MB DDR3 – ظرفیت بدون دیسک و قابلیت پشتیبانی تا 28 ترابایت ظرفیت – شامل یک پورت RJ-45 LAN 10/100Mbps، دو پورت USB 3.0 و دو پورت SATA – منبع تغذیه 60 وات – وزن 0.88 کیلوگرم با فناوری پشتیبان‌گیری بلادرنگ، این ذخیره‌ساز تحت شبکه ساخت سینولوژی می‌تواند اطلاعات موجود روی کامپیوتر شخصی را به سرعت ذخیره و نسخه پشتیبانی از اطلاعات فراهم کند. این ذخیره‌ساز مجهز به یک پردازنده‌ای دو هسته‌ای با فرکانس 2 گیگاهرتز و 512 مگابایت حافظه‌  اصلی از نوع DDR3 است.  DS218j امکان اتصال دو درایو با کاربرد ساده را فراهم می‌کند و برای کاربران خانگی و کسب و کارهای کوچک طراحی شده است. پشتیبانی از گزینه‌های مدیریتی و اپلیکیشن‌های ثالث از دیگر ویژگی‌های این NAS است.

  • قیمت تقریبی این دستگاه 3 میلیون و 800 هزار تومان است. 

QNAP TS-231P2

مشخصات: پردازنده Annapurna Labs AL-314, 4-core,1.7GHz – حافظه اصلی یک گیگابایت – ظرفیت بدون دیسک و قابلیت پشتیبانی از درایوهای 3.5 اینچ – شامل یک پورت RJ-45 LAN 10/100Mbps، سه پورت USB 3.0 و دو پورت SATA – منبع تغذیه 65 وات – وزن 1.2 کیلوگرم ذخیره‌ساز TS-231P2 شرکت کیونپ دارای 2 سینی برای نصب هارد دیسک‌های 3.5 اینچی است. شرکت کیونپ پردازنده‌ AL-314 را برای این محصول در نظر گرفته تا به کمک آن بتوان پردازش‌ها را با سرعت زیاد انجام داد. این پردازنده‌ محصولی از شرکت Annapurna Labs است و از فرکانس1.7 گیگاهرتزی بهره می‌‌برد. این دستگاه در گروه ذخیره‌سازهای تحت شبکه دسکتاپی یا tower قرار می‌‌گیرد و به راحتی می‌‌توان آن را روی میزکار قرار داد. ذخیره‌سازهای تحت شبکه کیونپ از سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت که QTS نام دارد استفاده می‌کنند. این سیستم‌عامل قابلیت‌های نرم‌افزاری مختلفی دارد و نرم‌افزارهای زیادی برای مدیریت ساده آن طراحی شده است. 

  • قیمت تقریبی این دستگاه 4 میلیون و 600 هزار تومان است. 

Synology DiskStation DS716 Plus

مشخصات: Intel Celeron N3160 quad-core 1.6GHz, burst up to 2.24GHz _ حافظه اصلی دو گیگابایت DDR3L – ظرفیت بدون دیسک و قابلیت پشتیبانی از دو درایو 3.5 و 2.5 اینچ – شامل یک پورت RJ-45 LAN 10/100Mbps، سه پورت USB 3.0 و دو پورت eSATA – منبع تغذیه 65 وات – وزن 1.75 کیلوگرم
Synology DiskStation DS716 Plus یک ذخیره‌ساز تحت شبکه کوچک، اما قدرتمند است که بیشتر مناسب مصارف خانگی و سازمان‌های کوچک است. این محصول در رده مدل‌های دسکتاپی است که در سری diskstation قرار می‌گیرد. این دستگاه NAS منبعی مطمئن برای ذخیره‌سازی امن داده و اشتراک‌گذاری ویدئوهای با کیفیت UHD است. تمرکز اصلی دستگاه روی ضریب اطمینان و افزونگی Redundancy» است. این محصول دارای پردازنده داخلی چهار هسته‌ای با موتور رمزگذاری سخت‌افزاری ساخت اینتل با کد Celeron N3160 است که فرکانس کاری آن 2.24 گیگا هرتز است. موتور رمزگذاری سخت‌افزار AES-NI» اجازه می‌دهد داده‌ها را با حداقل سربار و اتلاف عملکرد، ایمن کنید. سینی درایور به صورت hot-swap است. Hot Swap فناوری جديدی است که به کمک آن می‌توان بدون خاموش کردن دستگاه و درايوهای ديگر، يک درايو را از جای خود درآورد يا جا زد. اين فناوری برای جابجایی درايو خراب با درايو سالم نیز بسيار کاربرد دارد.

  • قیمت تقریبی این دستگاه 3 میلیون و 990 هزار تومان است.

QNAP TS-431P 1GB 4-Bay Diskless NAS

مشخصات: پردازنده Annapurna Labs AL-212,1.7GHz – حافظه رم یک گیگابایت DDR3 – ظرفیت بدون دیسک و قابلیت پشتیبانی از درایوهای 3.5 و 2.5 اینچ – شامل دو پورت RJ-45 LAN 10/100Mbps، سه پورت USB 3.0 و چهار پورت SATA – منبع تغذیه 65 وات – وزن 3 کیلوگرم
TS-431P امکان نصب 4 عدد هارد درایو را فراهم می‌کند که برای مصرف خانگی و کسب‌و‌کارهای کوچک مناسب است. شما می‌‌توانید این ذخیره‌ساز را به کامپیوتر، لپ‌تاپ یا موبایل‌تان وصل کنید و با استفاده از فناوری‌هایی نظیر AirPlay یا DLNA فایل‌های مالتی‌مدیا را روی آن استریم کنید. درون این ذخیره‌ساز، پردازنده‌ای  دو هسته‌ای با فرکانس 1.7 گیگاهرتز قرار گرفته و یک گیگابایت حافظه‌ی اصلی از نوع DDR3 برای آن در نظر گرفته شده‌ است. در TS-431P دو عدد پورت LAN گیگابیتی و سه عدد پورت USB قرار گرفته تا فرآیند ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری با سرعت و دقت زیادی انجام شود. سیستم‌عامل QTS با عملکرد روان خود، تجربه‌ استفاده از NAS را لذت‌بخش‌تر می‌‌کند و اجازه می‌‌دهد تمام خواسته‌هایتان را به‌سرعت انجام دهید. نرم‌افزارهایی همچون QmailAgent برای مدیریت ایمیل‌ها و Qcontactz برای نظارت بر فهرست مخاطبان از ویژگی‌های جانبی دیگر این ذخیره‌ساز قدرتمند هستند. 

  • قیمت تقریبی این دستگاه 6 میلیون و 400 هزار تومان است.

QNAP TS 251Plus

مشخصات: پردازنده Quad-Core Intel Celeron 2.0GHz – حافظه رم دو گیگابایت DDR3L – ظرفیت بدون دیسک و قابلیت پشتیبانی از درایوهای 3.5 و 2.5 اینچ – شامل دو پورت RJ-45 LAN 10/100Mbps، دو پورت USB 3.0، دو پورت SATA و یک پورت HDMI – منبع تغذیه 65 وات – وزن 1.2 کیلوگرم
QNAP TS 251Plus یک دستگاه ذخیره‌ساز تحت شبکه قدرتمند برای افرادی است که می‌خواهند با کمترین میزان صدا از قابلیت‌های تحت شبکه آن استفاده کنند. این محصول از کیونپ کیفیت بالای صدا و تصویر را برای مصارف خانگی در اختیار شما قرار می‌دهد. امکان اتصال خروجی مستقیم تصویر HDMI جهت پخش ویدیو و تصاویر با کیفیت Full HD و امکان تبدیل سخت‌افزاری فرمت‌های ویدیویی به یکدیگر در کنار طراحی زیبا و در عین حال ساده، محبوبیت این دستگاه ذخیره‌ساز تحت شبکه را دو چندان کرده است. سخت‌افزار این محصول به یک پردازشگر 4 هسته‌ای با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز و منطبق با معماری 64 بیتی اینتل سلرون است که در کنار حافظه اصلی دو گیگابایتی کم مصرف DDR3L می‌تواند عملیات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام برساند. استفاده از فناوری Hot Swap اجازه می‌دهد بدون نیاز به خاموش کردن دستگاه درایوها را نصب یا خارج کنید.

  • قیمت تقریبی این دستگاه 8 میلیون و 600 هزار تومان است.

Western Digital My Cloud EX2 Ultra NAS - 4TB

مشخصات: پردازنده Marvell ARMADA 385 1.3 GHz dual-core – حافظه رم یک گیگابایت DDR3L – ظرفیت 4 ترابایت و قابلیت پشتیبانی از درایوهای 3.5 اینچ – شامل یک پورت RJ-45 LAN 10/100Mbps، دو پورت USB 3.0، دو پورت SATA – منبع تغذیه 60 وات – امکان اتصال فلش‌ مموری و هارددیسک از طریق درگاه USB3.0
ذخیره‌ساز تحت شبکه My Cloud EX2 از شرکت وسترن دیجیتال دارای دو سینی نگهداری از هارددرايو 3.5 اینچ با ظرفیت کلی 4 ترابایت است که می‌توان آن‌ها را با دیسک‌های بزرگ‌تر جایگزین کرد. این دستگاه دارای یک پردازنده‌ داخلی با فرکانس 1.3 گیگاهرتز است. این پردازنده در کنار حافظه اصلی یک‌گیگابایتی می‌‌تواند به‌ سادگی از پس شرایط کاری پراسترس برآید و محیط امنی برای نگه‌داری از داده‌های با ارزش فراهم کند. پورت USB این دستگاه اجازه می‌‌دهد به‌سرعت از محتویات حافظه‌‌های همراه (فلش‌مموری، هارددیسک اکسترنال و...) روی NAS، نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. در قسمت جلویی My Cloud EX2 نشان‌گرهای LED مشاهده می‌‌شود که می‌‌توانند اطلاعات خوبی به کاربر ارائه کند.

  • قیمت تقریبی این دستگاه 12 میلیون و 400 هزار تومان است

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟