آیا شبکه شما درست کار می‌کند؟
بهترین ابزارهای نظارت بر شبکه در سال 2019
امروزه شبکه‌های کامپیوتری نقش کلیدی در فعالیت‌های تجاری سازمان‌ها دارند. فناوری‌اطلاعات به ماهیت جدایی‌ناپذیر شرکت‌های تجاری تبدیل شده و هر چه کسب‌و‌کارها گسترده‌تر می‌شوند نظارت و نگه‌داری از زیرساخت‌ها دشوارتر می‌شود. سازمان‌های بزرگ همچون بانک‌ها، موسسات مالی و حتا شرکت‌هایی که حیطه کاری آن‌ها فراتر از ایران است، برای نظارت دقیق بر زیرساخت شبکه خود به چیزی بیش از یک ابزار ساده مدیریتی نیاز دارند. سازمان‌های بزرگ به خدمات و ابزارهایی نظارتی قدرتمند ابرمحوری نیاز دارند که اجازه دهد کوچک‌ترین تغییرات زیرساخت خود را بررسی کنند. خدمات و ابزارهایی که در این مقاله با آن‌ها آشنا خواهید شد نظارت جامع و تمام عیار روی شبکه سازمان‌ها ارائه می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

ماهیت شبکه تنها از سوی تهدیدات خارجی در معرض خطر قرار نمی‌گیرد، بلکه مسائل مربوط به حفظ و نگهداری پروتکل‌های امنیتی و اطمینان از اتصال پایدار شبکه در زمان نصب به‌روزرسانی‌ها و وصله‌ها نیز مخاطرات خاصی را به همراه می‌آورند. هر چه تعداد دستگاه‌های بیشتری به یک شبکه متصل شوند، چالش‌های پیش رو بیشتر می‌شود. نرم‌افزارها و سخت‌افزارها در گذر زمان قدیمی‌ می‌شوند و آسیب‌پذیری‌های مختلفی در زیرساخت‌های ارتباطی یک سازمان به وجود می‌آورند و خرابی‌های فیزیکی را رقم می‌زنند که در نهایت کاهش بهره‌وری را به همراه دارند. برای مقابله با چنین مشکلاتی راهکارهایی ارائه شده که نه تنها مدیریت بر شبکه‌ها، بلکه نظارت کلی بر شبکه‌ها و نرم‌افزارها را تسهیل می‌کنند. چالش اصلی در نظارت بر شبکه‌ها انتخاب ابزارهای درستی است که فرآیند مدیریت را ساده کرده و هماهنگ با کسب‌وکار باشند. در این مقاله با ابزارها و خدماتی آشنا می‌شویم که اجازه می‌دهند یک نظارت واقعی روی شبکه سازمانی اعمال کنید. 

1. WebTitan

نظارت بر شبکه‌ها

WebTitan با مجموعه‌ای از پلتفرم‌های امنیتی و نظارتی که طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها را در دسترس مدیران فناوری‌اطلاعات قرار می‌دهد به نیاز مشاغل در ابعاد مختلف پاسخ می‌دهد. WebTitan Cloud یک راهکار آماده استفاده است که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد روی شبکه سازمان نظارت و کنترل دقیق اعمال کرده و از کاربران آنلاین خود در مقابل محتوای مخرب وب محافظت کنند. موتور سیاست‌گذاری این زیرساخت به مدیران اجازه می‌دهد دسترسی به وبسایت‌های مشخصی را برای کاربران مسدود کنند و این سیاست‌گذاری را به سایر بخش‌های سازمان گسترش دهند. این ابزار همچنین به یک بخش گزارش‌گیری مجهز است که تحلیل‌های مبتنی بر رفتار، گزارشات فرآیندها، گزارشات امنیتی و.... را ارائه می‌کند. امکان زمان‌بندی دریافت گزارش‌ها یا ارسال گزارش‌ها برای کارمندان بخش فناوری‌اطلاعات نیز وجود دارد. علاوه بر زیرساخت مبتنی بر کلاود، بسته‌های WebTitan فیلترهای وب مبتنی بر DNS را ارائه می‌کنند که مانع پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز حملات فیشینگ، حملات باج‌افزاری و بارگیری بدافزارها می‌شوند. سازندگان این نرم‌افزار مدعی هستند که فیلترهای این نرم‌افزار روزانه 60000 هزار بدافزار مختلف را شناسایی می‌کنند و پیشنهاد می‌دهند این زیرساخت در شرکت‌های ارائه‌دهنده وای‌فای، موسسات آموزشی و مشاغلی که تعامل آن‌ها با اینترنت زیاد است نصب شوند. برای اطلاعات بیشتر به آدرس این سرویس به نشانی https://www.webtitan.com/ مراجعه کنید. 

2. Pulseway

نظارت بر شبکه‌ها

Pulseway به مدیران سیستمی و دپارتمان‌های فناوری‌اطلاعات کمک می‌کند وضعیت تمام ماشین‌های در حال کار در شبکه سازمانی را به شکل بلادرنگ بررسی کرده و نظارت دقیقی اعمال کنند. این ابزار در محیط‌های ویندوز، مک و لینوکس کار می‌کند و برای ارائه یک مدیریت همه جانبه با دستگاه‌های همراه نظیر تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند یکپارچه شود. مدیران شبکه می‌توانند از داشبورد اصلی این ابزار برای کنترل دسکتاپ از راه دور، مدیریت وصله، برچسب‌زنی سفید و خودکارسازی پیشرفته فرآیندها استفاده کنند. Pulseway قابلیت‌های مدیریت تجاری یکپارچه شامل توابعی برای ارسال و دریافت تیکت، مدیریت پروژه، حسابداری، مدیریت ارتباط با مشتری، پیگیری زمان، صورتحساب و یک ضد ويروس مبتنی بر موتورهای کسپرسکی و وب‌روت برای حفاظت از نقاط پایانی، یک سیستم ذخيره‌سازی برای تداوم کار تجاری و بازیابی پس از فاجعه در صورت از دست رفتن داده‌ها و قطع برق را فراهم می‌کند. Slack، Pagerduty، Zendesk و IT Glue از ابزارهای ثالثی هستند که همراه با Pulseway ارائه می‌شوند. استفاده شخصی از Pulseway (بین دو دستگاه) رایگان است، اما برای استفاده‌های تجاری با توجه به تعداد دستگاه‌های نصب شده در محیط سازمانی و این‌که از پلتفرم فوق در محیط سازمانی استفاده می‌کنید یا در قالب SaaS (نرم‌افزار به عنوان یک سرویس) استفاده می‌کنید حق اشتراک متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر درباره این سرویس به نشانی https://www.pulseway.com مراجعه کنید. 

3 . Netwrix Auditor

نظارت بر شبکه‌ها

Netwrix Auditor  اطلاعات لازم درباره تغییرات اعمال شده در زیرساخت فناوری‌اطلاعات، دسترسی به داده‌ها و پیکربندی سیستم را در اختیار مدیران فناوری‌اطلاعات سازمان قرار می‌دهد. مولفه مهم دیگر این ابزار فناوری تجزیه و تحلیل امنیتی Netwrix است که محیط فناوری‌اطلاعات را زیر نظر گرفته و اجازه می‌دهد تهدیدها یا رفتارهای غیر عادی کاربران را شناسایی کنید. از جمله ویژگی‌های کلیدی این زیرساخت گزینه‌ای برای خودکارسازی کارهای بازرسی و گزارشگری برای صرفه‌جویی در وقت و استخراج خودکار اطلاعات از درون فایل‌های گزارش‌ است. علاوه بر این امکان نگهداری از سوابق بازرسی به مدت بیش از 10 سال نیز وجود دارد. لازم به توضیح است که این ابزار با استانداردهای PCI DSS, HIPAA, SOX و FERPA نیز سازگار است. Netwrix می‌تواند فرآیند بازرسی روی مجموعه گسترده‌ای از سیستم‌های فناوری اطلاعات را اعمال کند که از آن جمله می‌توان به Active Directory, Office 365, Windows file servers, Oracle DB و VMware اشاره کرد. در حالی که بیشتر سرویس‌ها گزینه‌هایی برای دسترسی سریع به اطلاعات از طریق دستگاه‌های همراه را ارائه می‌کنند، Netwrix چنین قابلیتی را ارائه نکرده است. بنابراین اگر از آن دست کاربرانی هستید که به بررسی‌های سریع هنگام حرکت از طریق تلفن همراه یا تبلت عادت دارید، ممکن است این پلتفرم انتخاب مناسبی برای شما نباشد. برای اطلاعات بیشتر به آدرس https://www.netwrix.com مراجعه کنید. 

4. Atera

نظارت بر شبکه‌ها

سرویس Atera نظارت و مدیریت از راه دور (RMM) را با خودکارسازی خدمات حرفه‌ای (PSA) در یک پلتفرم مدیریت تجاری ابرمحور ترکیب کرده و در اختیار کسب‌وکارها قرار داده است. سازندگان این سرویس مدعی هستند ترکیب فناوری‌های ابرمحور و بسته‌های SaaS (نرم‌افزار به عنوان سرویس) گسترش‌پذیر باعث شده تا پیاده‌سازی و اجرای فناوری این شرکت با سهولت و سرعت در سازمان‌ها امکان‌پذیر باشد. 
زیرساخت Atera مجموعه‌ای از قابلیت‌های نظارتی و کنترلی در اختیار مدیران فناوری‌اطلاعات قرار می‌دهد تا بتوانند تمام وقت بر شبکه نظارت داشته باشند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به دسترسی از راه دور به کامپیوترها، دسکتاپ‌ها، اپلیکیشن‌ها و فایل‌ها، اطلاعیه‌های بلادرنگ برای رویدادهایی مثل ورود کاربران، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، مانیتورینگ آی‌پی و VMware، مدیریت وصله‌ها و خودکارسازی فرآیندها و ابزار تجزیه و تحلیل برای کندوکاو در داده‌ها و سوابق اشاره کرد. برای کسانی که به دنبال گسترش عملکرهای این پلتفرم هستند، امکانات یکپارچه‌سازی شامل مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ابزار میز خدمات در اختیار آن‌ها قرار دارد. سادگی و سهولت استفاده شاخصه اصلی Atera است. برای مدیرانی که به خوبی با ماهیت این نوع پلتفرم‌ها آشنا هستند و در نظر دارند از یک نرم‌افزار نظارتی جامع استفاده کنند، مجموعه قابلیت‌های ارائه شده از طرف Atera ایده‌آل است. گزینه‌های این سرویس انعطاف‌پذیر و ارزان‌ قیمت هستند و به مدیران فناوری‌اطلاعات اجازه می‌دهند متناسب با نیاز سازمانی گزینه مناسب را خریداری کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره این سرویس به نشانی https://www.atera.com  مراجعه کنید. 

5. Panopta

نظارت بر شبکه‌ها

Panopta یک زیرساخت نرم‌افزار در قالب سرویس برای نظارت بر عملکرد شبکه در ابر، درون سازمانی و محیط‌های هایبرید را فراهم می‌کند. ویژگی فوق یکی از خدمات گسترده‌‌ای است که Panopta برای نظارت بر شبکه‌ها، برنامه‌ها و سرور ارائه می‌کند. نصب و راه‌اندازی این زیرساخت نه تنها به واسطه ویژگی ابرمحور بودن، بلکه به دلیل کتابخانه بزرگی از تنظیمات پیکربندی که موقعیت‌های مختلف را پوشش می‌دهد نظارت جامع بر شبکه را سریع و ساده می‌کنند. مدیران شبکه مجبور نیستند زمان زیادی را صرف پیکربندی و تنظیمات کنند و در عوض می‌توانند وقت خود را بیشتر صرف تنظیمات نظارتی کنند. در Panopta داشبوردها سفارشی‌سازی نیز وجود دارند که مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌ها را ارائه می‌کنند که از آن جمله می‌توان به توانایی فیلتر کردن و بخش بندی قسمت‌های مختلف زیرساخت شبکه برای نظارت لحظه به لحظه اشاره کرد. Panopta به شکلی طراحی شده که با خودکارسازی وظایف کار را برای مدیران شبکه ساده می‌کند و نه تنها به توانایی پردازش گردش کار پیچیده کمک می‌کند، بلکه تعداد هشدارهای مثبت کاذب را کاهش می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به آدرس https://www.panopta.com/ مراجعه کنید. 

سایر ابزارهای نظارتی شبکه 

Auvik  منحصرا برای ارائه‌دهندگان خدمات مدیریت شده(MSP)   ساخته شده است. این ابزار ابرمحور نظارت و مدیریت از راه دور را فراهم می‌کند. کارهای زمان‌گیر مثل تنظیمات دستگاه و تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها به صورت خودکار توسط Auvik انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به آدرس https://www.auvik.com مراجعه کنید. 
Datadog  وظیفه اصلاح و بازیابی اطلاعات مرتبط با سامانه‌ها، کلاسترها و زیرساخت را به خوبی انجام می‌دهد و تمامی این اطلاعات را در یک مکان جامع جمع‌آوری می‌کند تا بتوانيد به راحتی داده‌های سازمانی را تحلیل کرده و امنیت داده‌ها را افزایش دهید. برای اطلاعات بیشتر به آدرس https://www.datadoghq.com مراجعه کنید. 
OpsGenie نیز یکی دیگر از بازیگران مطرح این حوزه است. یک سرویس مدیریت عملیات ابرمحور است و اعلان‌های هشدار آن روی موبایل و دسكتاپ نشان داده می‌شود، بنابراین فارغ از این‌که مکانی که در آن قرار دارید، به راحتی می‌توانید به‌روزرسانی‌های شبکه را از طریق ایمیل، پیامک و تماس صوتی دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر به آدرس https://www.opsgenie.com  مراجعه کنید 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟