معیاری برای انتخاب یک سویچ مناسب برای خانه یا دفتر کار
سویچ مدیریت شده یا مدیریت نشده: کدامیک مناسب کار یا خانه شما است
سویچ‌های شبکه، کاری شبیه به مغز را برای شبکه‌های خانگی و سازمانی انجام می‌دهند. به همین دلیل انتخاب سویچ شبکه مناسب و با عملکرد درست یک وظیفه مهم برای مدیران شبکه محسوب می‌شود. برای یک مدت طولانی، خیلی از کاربران برای انتخاب بین یک سویچ مدیریت شده و یک سویچ مدیریت نشده دچار سردرگمی‌ می‌شدند. برای انتخاب یک سویچ مناسب برای خانه یا دفتر کار خود ابتدا باید تفاوت بین این دو نوع سویچ را تشخیص داده و نمونه مناسب کار خود را انتخاب کنید.

1606683296_1_0.gif

شما برای انتخاب یک سویچ مناسب برای خانه یا دفتر کار خود ابتدا باید آنها را شناخته و تفاوت بین آنها را درک کنید. در این مقاله ما به معرفی دو نوع سویچ مدیریت شده و مدیریت نشده و تفاوت بین آنها خواهیم پرداخت.

سویچ مدیریت شده

سویچ‌های مدیریت شده معمولا برای کاربردهای دقیق و جامع در یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به واسطه قابلیت‌های غنی و متنوع ، از جمله VLAN, CLI, SNMP, IP routing, QoS و غیره که این نوع از سویچ دارد اغلب در لایه مرکزی یک شبکه به ویژه در مراکز داده بزرگ و پیچیده از آن استفاده می‌شود. اما به منظور رفع نیاز انواع مختلفی از شبکه‌های بزرگ و کوچک، انواع مختلفی از سویچ‌های کمتر مدیریت شده نیز در بازار وجود دارد که تحت عنوان سویچ‌های هوشمند نیز شناخته می‌شوند. این سویچ‌ها تنها بخشی از توانمندی‌های یک سویچ مدیریت شده را در خود دارند. وقتی مصرف کنندگان با کمبود بودجه مواجه هستند و نیازی هم به تمام قابلیت‌های سویچ مدیریت شده ندارند، سویچ هوشمند بهترین انتخاب جایگزین برای آنها محسوب می‌شود.

سویچ مدیریت نشده

در مقايسه با سویچ‌های مدیریت شده، یک سویچ مدیریت نشده از هوش و قدرت مدیریت کمتری برخوردار است. آنها در واقع نوعی از سویچ شبکه اترنت با نصب و راه اندازی سریع هستند. تنها کاری که کاربران باید انجام دهند این است که آنها را متصل کرده و منتظر کار کردن آنها باشند، زیرا سویچ‌های مدیریت نشده به هیچ وجه نیازی به پیکربندی ندارند. بنابراین وقتی کاربران تنها به چند پورت در خانه یا اتاق کنفرانس خود نیاز دارند، سویچ مدیریت نشده می‌تواند نیاز آنها را برطرف کند.

چه تفاوتی بین سویچ مدیریت شده و سویچ مدیریت نشده وجود دارد؟

انواع مختلفی از سویچ‌های مدیریت شده و مدیریت نشده مثل سویچ‌های سیسکو، نت گیر، اچ پی و غیره در بازار وجود دارد و نظرات در مورد کارکرد هر کدام از این سویچ‌های شبکه نیز متفاوت است.

سویچ‌های مدیریت شده دارای قابلیت‌هایی مثل بازرسی Dynamic ARP، IPv4 DHCP snooping, QoS, SNMP, VLAN, CLI, IP routing, port mirroring, redundancy و غیره هستند، در حالی که از قابلیت‌های سویچ‌های مدیریت نشده می‌توان به عدم نیاز به پیکربندی اشاره کرد. این در حالی است که این نوع از سویچ‌ها از هیچ رابط کاربری یا گزینه‌ای برای پیکربندی پشتیبانی نمی‌کنند. در یک سویچ مدیریت شده امکان پیکربندی از طریق Access Control روی ترافیک لن وجود دارد و امکان عیب یابی شبکه از راه دور فراهم شده است. سویچ‌های مدیریت نشده را نیز می‌توان به سادگی نصب و راه اندازی کرد اما پیکربندی آن با محدودیت هایی مثل تنظیمات پیشفرض QoS مواجه است. امنیت سویچ مدیریت شده بسیار بالا است در حالی که سویچ‌های مدیریت نشده از امنیت بالایی برخوردار نیستند و تنها می‌توان پورت‌ها را در آن قفل کرد. هزینه سویچ‌های مدیریت شده خیلی بیشتر از نمونه مدیریت نشده است. موارد استفاده سویچ‌های مدیریت شده در مراکز داده و شبکه‌های بزرگ سازمانی است در حالی که سویچ‌های مدیریت نشده بیشتر برای شبکه‌های خانگی، دفاتر تجاری کوچک، اتاق‌های کنفرانس و نظاير این مناسب هستند.

کدامیک از این سویچ‌ها مناسب کار شما است؟

در خیلی از شرایط مدیران شبکه باید مناسب‌ترین سویچ شبکه را انتخاب کنند تا اطمینان حاصل شود که کل سیستم شبکه به خوبی کار خود را انجام می‌دهد. انتخاب یک سویچ مناسب به این بستگی دارد که شما سویچ را برای مصارف تجاری نیاز دارید یا می‌خواهید از آن در شبکه خانگی خود استفاده کنید.

در کاربردهای تجاری نمی‌توان به صراحت و تنها با یک جواب بله یا خیر مشخص کرد آیا باید از سویچ‌های مدیریت شده استفاده کرد یا سویچ مدیریت نشده بهتر است. انتخاب یک سویچ اول از همه به این بستگی دارد که شبکه تجاری شما چقدر بزرگ است. بعد باید مشخص کنید به چه قابلیت‌هایی نیاز دارید و شبکه شما تا چه اندازه پیچیده است. تعداد زیادی از شبکه‌های تجاری کوچک از سویچ‌های مدیریت شده استفاده نمی‌کنند، زیرا چیزی که آنها نیاز دارند یک عملکرد پایه و ساده از یک سویچ اترنت است. در حالی که شبکه‌های تجاری پیچیده یا مراکز داده بزرگ هزاران کاربر دارند که همزمان از اینترنت استفاده می‌کنند. یک سویچ مدیریت شده می‌تواند ترافیک داده را بر اساس گروه‌های مختلف از قبیل کاربران عادی، مهمانان، کاربردهای پشتیبان گیری، مدیریت و سرورها تفکیک کند. چنین کاری نه تنها به مدیران این امکان را می‌دهد تا به شیوه بهتری ترافیک داده را کنترل کنند، بلکه حفاظت قدرتمندتری از کل شبکه را نیز فراهم می‌کند.

کدامیک از این سویچ‌ها برای استفاده خانگی مناسب است؟

در مورد موارد استفاده خانگی از این دو نوع سویچ نیز شما با کمی‌ جستجو متوجه خواهید شد که خیلی از مردم از سویچ‌های مدیریت شده 8 پورت یا 24 پورت برای خانه خود استفاده می‌کنند؟ اما آیا این به معنای آن است که سویچ‌های مدیریت شده محبوبیت بیشتری در شبکه‌های خانگی دارند؟ خیر. اگر کاربر بخواهد کنترل بیشتری روی شبکه خانگی خود داشته باشد و حفظ حريم خصوصی و امنیت بالا اهمیت زیادی برای او داشته باشد انتخاب یک سویچ مدیریت شده برای خانه بسیار بهتر است. اما اگر کاربر تنها می‌خواهد یک شبکه خانگی عادی را راه اندازی کند و قصد ندارد وقت زیادی را صرف پیکربندی و مدیریت شبکه کند، در این صورت سویچ مدیریت نشده بهترین انتخاب خواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر محمد حجازی
محمد حجازی

سلام

در قسمت تفاوت سوییچ های مدیرین شده با سوییچ های مدیریت نشده نوشته اید مدیریت نشده ها در سازمان ها استفاده میشود که ظاهرا اشتباه تایپی می باشد و بایستی نوشته شود ازسوییچ های مدیریت شده استفاده می شود.


تصویر پوررستمی هرمز
پوررستمی هرمز

اصلاح شد. ممنون