تا چه اندازه با مدیریت مراکز داده به‌عنوان سرویس (DMaaS) آشنا هستید
DMaaS، راهکار نوین جمع‌آوری اطلاعات از مراکز داده
برای سال‌ها، مدیران با استفاده از راه‌حل‌های DCIM یا «مدیریت زیرساخت مرکز داده» مراکز داده را مدیریت کرده و برای رشد خود برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ فناوری اطلاعات و زیرساخت مجازی هم به دنبال گسترش این نرم‌افزارها بوده و واضح است که امروزه DCIM دیگر یک ابزار ساده برای نظارت بر تجهیزات نیست و بسیار فراتر از آن رفته است. برای مثال، در کاهش توان مصرفی مراکز داده تأثیر مهمی بر هزینه‌های شرکت‌ها داشته است.

1606683296_1_0.gif

تأثیر DMaaS در مراکز داده

 با پیچیده‌تر شدن مراکز داده و تقاضا برای ویژگی‌ها و راه‌حل‌های بیشتر، مرحله بعدی برای DCIM تغییر شکل در ابر است. ابر، پیشنهاد دسترسی به ابزاری را می‌دهد که مدیران برای تحلیل و هوشمندی تمایل دارند از آن‌ها استفاده کنند. این مورد، به سطح بالایی از خودکارسازی از نظر تجهیزات و فناوری اطلاعات نیاز دارد. پس طبیعی است که پای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به وسط کشیده ‌شود و در نهایت، مفهوم جدیدی به نام DMaaS یا «مدیریت مراکز داده به‌عنوان سرویس» به وجود می‌آید که موضوع بحث این مقاله است.
DCIM چیست؟
از کارافتادگی مراکز داده به معنای هزینه کردن و فلج شدن است. ازاین‌رو، برای ابزارهایی که به درک بهتر وضعیت مراکز داده کمک می‌کنند، درخواست بسیاری وجود دارد. ابزارهای مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM) طراحی شده‌اند تا بر بازدهی و انرژی مصرفی اجزای مختلف ساختمانی و بخش IT نظارت کنند؛ از سرور گرفته تا واحدهای توزیع انرژی و فن‌های خنک‌کننده. نرم‌افزارهای DCIM عملیاتی مانند نظارت از راه دور تجهیزات، نظارت محیطی، مدیریت دارایی‌ها، گزارش و مدیریت داده و کارهایی مشابه آن را انجام می‌دهند. شرکت‌ها با کمک این ابزار برای تخصیص منابع، بهینه بودن مصرف انرژی و در مجموع، بهره‌وری خاطری آسوده دارند. 

مطلب پیشنهادی

داستان زندگی یک مرکز داده؛ ساخت، نگهداری و پایان کار
نگاهی به مراحل پیش از تولد، رشد، جوانی، میان‌سالی، پیری و مرگ مراکز داده

DMaaS چیست؟

مدیریت مراکز داده به‌عنوان سرویس (DMaaS) بر پایه نرم‌افزار DCIM است. البته به‌راحتی نمی‌توان گفت نسخه نرم‌افزار به‌عنوان سرویس DCIM محسوب می‌شود. DMaaS جمع‌آوری داده را به مراحل جدیدی وارد می‌کند. داده دستگاه‌ها و تجهیزات از مراکز داده جمع‌آوری می‌شود و سپس داده‌های بی‌نام‌ونشان شده، یکجا قرار گرفته و تحلیل می‌شود. در واقع، DMaaS یک سرویس نظارت از راه دور مبتنی بر ابر است که مجموعه عظیمی از داده‌های مشتریان را جمع‌آوری و آنالیز می‌کند. هدف از این کار کمک به شرکت‌ها برای پیش‌بینی بهتر اشکالات در تجهیزات، کمبود ظرفیت‌ها و کشف ناکارآمدی‌ها است. 
DMaaS، با اتخاذ بهترین راه‌حل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مجموعه فناوری‌هایی مبتنی بر ابر را طراحی می‌کند که برای ساده‌سازی، نظارت و سرویس‌دهی در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و مراکز داده استفاده می‌شود. با استفاده از DMaaS مدیران ارشد بینایی عملیاتی بلادرنگ دارند، وضعیت هشدارها را بررسی می‌کنند و حل مشکلات با سرعت بیشتری انجام می‌شود و این کار بدون پرداخت هزینه‌های زیاد برای سیستم‌های DCIM صورت می‌گیرد.
DMaaS، به‌نوعی نتیجه فراگیر شدن اتصال‌های اینترنتی و وجود سرویس‌های ابری امن است که با یکدیگر مجموعه‌ای از داده‌های آنالیز شده را فراهم می‌کنند که مانند آن در گذشته وجود نداشته است. DMaaS وعده داده که بسیاری از مشکلات بدون جواب حل خواهند شد، هزینه‌ها و پیچیدگی‌های ابزار مراکز داده به تاریخ سپرده می‌شوند و ساده‌سازی قابل‌توجهی صورت می‌گیرد. برای مثال، این راه حل‌ها با اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند در دسترس خواهند بود یا نظارت از راه دور به‌صورت بلادرنگ امکان‌پذیر می‌شود.

تلاش‌ها و تحقیقات در زمینه DMaaS

روندا آسکرتو، مدیر بخش تحقیقاتی 451Research می‌گوید: «DMaaS حجم زیادی از داده‌های کاربران را ادغام و تحلیل می‌کند و این کار می‌تواند به کمک یادگیری ماشین سرعت پیدا کند. هدف کلیدی پیش‌بینی و جلوگیری از اتفاق‌ها و نقص‌ها در زیرساخت مراکز داده و همچنین کشف ناکارآمدی است.»
شرکت‌های Schneider Electric و Eaton دو بازیگر قدیمی در بازار DMaaS هستند. (شکل1)

شکل1. داشبورد DMaaS شرکت Schneider Electric

هر دو شرکت تجربه‌های چند ساله خود را که شامل طراحی و ساخت مراکز داده، مدیریت ساختمان‌ها و خدمات سرمایشی و انرژی است، به کار گرفته‌اند. دسترسی به نوع داده‌ها و تعداد عظیم مشتریان در محیط‌های عملیاتی مختلف، چالش با ارزشی بوده که باعث به وجود آمدن شرکت‌های متعدد و رقابت برای ارائه بهتر خدمات است. جمع‌آوری بیشتر داده از مراکز داده به معنای هوشمندی بیشتر DMaaS است. ارزش DMaaS بر اساس تحلیل بزرگ داده (با کمک یادگیری ماشین و کشف ناهنجاری‌ها) سنجیده می‌شود.
بر اساس تحقیقات انجام شده شرکت اینتل بیشتر مدیران یک دید محدود نسبت به مراکز داده خود دارند که این مورد دلایل مختلفی دارد. (شکل2)

شکل2. مشکلاتی که مانع دید جامع مدیران از وضعیت سازمان می‌شود.

بیشتر شرکت‌ها راه‌حل‌های مختلف مدیریتی را برای مراکزداده با یکدیگر تلفیق می‌کنند تا یک دید کلی و جامع از عملکرد آن به دست آورند. اما به دلیل درگیری با فناوری‌های متنوع، 59 درصد آن‌ها از هدف و استراتژی تعیین‌شده خود عقب می‌مانند. موانع مهم بعدی در عملکرد بهتر مرکز داده، نداشتن ابزار (38 درصد) و پیچیدگی بار کاری (31 درصد) است. این آمار براساس مطالعه انجام شده از
۲۰۰ کارشناس فناوری اطلاعات در انگلیس و ایالات‌متحده به‌دست‌آمده و در ماه آوریل منتشرشده است. آمارهای نهایی نشان می‌دهد، هر راه‌حلی باید به‌اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد تا توان شخصی‌سازی را داشته باشد و با ارائه خصوصیات جدید تغییر کند.
«جف کلاوس»، مدیر کل اینتل می‌گوید: «یکی از نکته‌هایی که پس از مطالعه یافتیم، عدم وجود مدیریت مراکز داده به‌صورت متمرکز است. برای من جالب بود که تعداد زیاد و مختلفی از فناوری‌ها وجود دارند که سعی دارند قابلیت‌های مشترک را ارایه دهند. بازیگران متفاوتی در هر بخش از سازمان‌ها وجود دارند، سازندگان مختلف مراکز داده هر کدام ابزار خاص خودشان را دارند، تیم توسعه، کارشناسان فناوری اطلاعات، مدیران تاسیسات و ... . این همه تفاوت در یک اتاق موردی کمیاب است. اگر توسعه ابزارها در مدیریت مراکز داده با توجه به استانداردسازی‌ها انجام شود، دسترسی و تحلیل آن آسان‌تر خواهد شد.»

مقایسه DCIM و DMaaS

DMaaS، در واقع از درون DCIM رشد کرد. پیش‌بینی و جلوگیری از خرابی، ناکارآمدی یا کمبود ظرفیت در مراکز داده به چهارچوب‌هایی نیاز داشت. این مفهوم به‌عنوان یک معماری SaaS ظهور کرد و مراکز داده، edge و محیط‌های Hybrid را وارد دهه بعدی کرد. برخلاف DCIM، تحلیل‌های بزرگ‌داده در DMaaS با یادگیری ماشین بهبود پیدا می‌کند، همچنین می‌تواند یک مدل کامل تجاری ایجاد کند و نظارت مبتنی بر ابر برای نگهداری و تعمیر داشته باشد.
در مقایسه این دو با یکدیگر به تفاوت در سادگی و سرعت دسترسی به دریای داده، نحوه تحلیل داده از ابر عمومی، اصول یادگیری ماشین و  سطح بالاتر دانش در ابر پی می‌بریم. این به آن معنا است که در نهایت داده در هر جایی قابل‌دسترسی است و دیگر لازم نیست، مدیران در محل حضور داشته باشند، ریسک استفاده از VPN را بپذیرند یا در انتخاب منابع انسانی مناسب مشکل داشته باشند. 

وعده بزرگ هوش مصنوعی(AI)

در چشم‌انداز نه‌چندان دور، نرم‌افزارهای مدیریتی مبتنی بر هوش مصنوعی، بر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و تجهیزات نظارت خواهند کرد. هدف، بهره‌برداری از قدرت هوش مصنوعی در کنترل اپلیکیشن‌ها در چند مکان است. هوش مصنوعی، فهرستی از کنترل عملیات، محاسبات، بار کاری، تنظیمات خنک‌کنندگی، ذخیره‌سازی و شبکه‌سازی در اختیار ما قرار می‌دهد تا کارآمد بودن و دسترس‌پذیری به حداکثر خود برسد. سنسورها در هزاران محل به‌کار گرفته شده‌اند تا با تحلیل‌های مبتنی بر ابر بتوانند شرایط نگهداری را فراهم کنند یا آزمایش‌های مختلف انجام شود. 

مطلب پیشنهادی

هوش مصنوعی در مدیریت مرکز داده چه تأثیراتی خواهد داشت
مدیریت مدرن مراکز داده با هوش مصنوعی

محدودیت‌های DMaaS

زمانی که مراکز داده به سمت DMaaS حرکت می‌کنند، دریایی از داده‌ها از سراسر جهان در یک نقطه جمع می‌شوند. مشخص است که با تحلیل این حجم از داده‌ها و استفاده از نتایج، عملکرد مراکز داده بهتر از پیش خواهد بود. زمانی‌که DMaaS، در حال یادگیری از دستگاه‌های به هم متصل شده است، مدیران فناوری اطلاعات و مراکز داده با اطلاعات مفید و به‌روز روبه‌‌رو می‌شوند، نه هر اطلاعاتی که در مراکز داده رفت‌وآمد می‌کند. یعنی اطلاعات مهم و واقعی که یک مدیر باید آن‌ها را بررسی کند مانند هشدارها و عیب‌یابی. ویژگی مثبت دیگری که از اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط DMaaS به دست می‌آید، ارائه شرایط محیطی و عملیاتی مختلف است. به این معنا که با پیشرفته‌تر شدن، شرایط فعلی مد نظر قرار داده‌شده و آگاهی از خرابی‌ها و نیازهای نگهداری بیشتر از پیش می‌شود.
با توجه به گفته‌های بالا مشخص می‌شود این تغییرات به‌سادگی و با فشار دادن یک دکمه انجام نخواهد شد. خبرگی در DMaaS به پیشرفت در حوزه‌های مختلف و حل مسایل بسیار نیاز دارد. اگر بخواهیم کمی زیباتر به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم، DMaaS جهان پشت DCIM خواهد بود. علاوه بر آن، داده و سرویس‌های دیگری هم به آن اضافه خواهند شد تا این مجموعه را بیشتر از پیش کامل کنند. رسیدن به جهان بعدی و گرد آوردن سرویس‌های مختلف به همان اندازه که زیباست، به تلاش و اشکال‌زدایی هم نیاز دارد. 
آسکرتو اظهار داشت: «DMaaS برای رسیدن به پتانسیل خود راهی طولانی در پیش دارد. هدف بلندمدت آن یکپارچگی فیزیکی مدیریت مراکز داده با خدمات دیگر است، مانند مدیریت بار کاری فناوری اطلاعات، مدیریت انرژی، اتصالات، روابط مشتری، سرویس کارکنان، مدیریت شبکه و امنیت و هزینه تجاری. اما دستیابی به این‌ها زمان زیادی را می‌طلبد. DMaaS هنوز توانایی‌های گسترده و فعلی DCIM سنتی را ندارد، ولی انتظار داریم که در آینده از آن سبقت بگیرد.»

سخن پایانی

درحالی‌که DCIM معیارهای خودش را دارد و بسیاری از مراکز داده آن را پذیرفته‌اند؛ نرم‌افزار مبتنی بر ابر DMaaS سادگی، نظارت و خدمات بیشتری را در حوزه‌های مختلف فراهم می‌کند (از edge گرفته تا سازمان‌ها). DMaaS به مدیران اطلاعات مهم و بلادرنگ را می‌رساند و با کمک هوش مصنوعی به حل خرابی‌ها کمک می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟