نگاهی به داغ‌ترین موضوع شبکه ای ۲۰۱۹
در سال ۲۰۱۹ فناوری SD-WAN شاهد چه تحولاتی خواهد بود؟
این روزها در حوزه شبکه‌های کامپیوتری احتمالا موضوعی داغتر از شبکه گسترده نرم افزار محور یا SD-WAN وجود ندارد. جای تعجب هم نیست، چرا که فناوری شبکه گسترده یا WAN نزدیک به سه دهه است که به بخشی جدایی ناپذیر از شرکتهای بزرگ تبدیل شده است و اگر این شرکتها قصد نوسازی و به‌روزرسانی معماری WAN خود را داشته باشند، SD-WAN است که می‌تواند راه‌گشای آنها باشد.

1606683296_1_0.gif

SD-WANها در حال گذر از مراحل اولیه و آزمایشی و تبدیل شدن به یک استاندارد هستند و هر زمان که یک فناوری به چنین مرحله‌ای برسد قطعا بازار را نیز تغییر خواهد داد. در ادامه با شاخص‌ترین این تحولات در سال جدید میلادی آشنا خواهید شد.

تمرکز کمتر روی صرفه جویی در هزینه‌ها

آغاز به کار SD-WANها با شعار کاهش هزینه‌های شبکه از طریق جایگزینی MPLS با پهن باند همراه بود. اگر کسب و کاری قصد داشته باشد تمام MPLS خود را کنار گذاشته و آن را کاملا با پهن باند جایگزین کند، طی این جابجایی هزینه نسبتا قابل توجهی را صرفه جویی خواهد کرد. اما انجام چنین کاری احتمالا به اضافه کردن برخی از فناوری‌های بهینه سازی برای محاسبه پهن باند غیر قابل پیش بینی نیاز خواهد داشت.

همچنین اغلب شرکت‌هایی که شبکه‌های دوگانه را راه اندازی می‌کنند به دلیل این که از قبل پهن باند به شبکه آنها اضافه شده است، دیگر صرفه جویی در هزینه را تجربه نخواهند کرد. کسب و کارها هرگز نباید یک پروژه ای‌تی را صرفا با هدف صرفه جویی در هزینه انجام دهند، چرا که روش‌های دیگری نیز برای دستیابی به آن وجود دارد. مزایای SD-WAN بسیار فراتر از مقداری صرفه جویی در هزینه‌های شبکه است.

تمرکز بیشتر روی امنیت

وقتی شرکتی به SD-WAN مهاجرت می‌کند باید معماری شبکه خود را تغییر دهد. تمرکز زدایی و امکان کنار گذاشتن اینترنت محلی به کاربران اجازه می‌دهد تا مستقیما از شعبه خود به خدمات ابری دسترسی داشته باشند. چنین شرایطی تاثیر عمیقی بر امنیت سایبری خواهد داشت زیرا تعداد ورود و خروج از یک تا صدها یا حتی هزاران نفر بسته به تعداد شعب دفاتر خواهد بود.

بعد از استقرار SD-WAN دیگر نمی‌توان به مسائل امنیتی پرداخت و در عوض باید از همان ابتدا آن را در معماری لحاظ کرد. انتظار ميرود ما شاهد پیشرفت‌هایی در گزینه‌های پیاده سازی از جمله امنیت کلاود، تجهيزات مجازی و خدمات کانتینری باشیم.

خدمات SD-WAN بیشتر مدیریت شده

ماهیت اصلی WANها بسیار ناکارآمد اما ساده است. در مقابل SD-WANها چاپک و کارآمد بوده و عملکرد بهتری دارند، اما در عين حال می‌تواند پیچیده باشد. متخصصان شبکه باید تصمیمات گوناگونی را اتخاذ کنند که قبل از این هرگز با آن سر و کار نداشته‌اند. از آن جمله می‌توان به گریز از اینترنت محلی، سطوحی از زنجيره سازی شبکه، معیارهای انتخاب مسیر، چگونگی اتصال به کلاود و انتخاب نوع پیاده سازی امنیت اشاره کرد.

با توجه به این که هیچ خدمات دهنده پهنای باندی این پیچیدگی‌ها را یکجا برعهده نمی‌گیرد، شرکت‌های بزرگ با مدیریت چندین و چند قرارداد مختلف مواجه هستند. خیلی از شرکت‌ها نیز تمایلی به انجام شخصی چنین کارهایی ندارند و آن را به عهده خدمات مدیریت SD-WAN فراهم کننده خدمات می‌گذارند.

بازار گرم‌تر خواهد شد

حرکت به سمت افزایش سطح امنیت و خدمات مدیریت شده فروشندگان و خدمات دهندگان جدیدی را ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر در بخش شبکه گسترده Gartner حدود 20 فروشنده وجود دارد که SD-WAN را ارائه می‌کنند. طی سال‌های گذشته خیلی از فروشندگان UCaaS خدمات SD-WAN را نیز به فهرست خدمات خود اضافه کرده‌اند. در سال 2019، ما شاهد تعداد بیشتری از ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده (MSP) خواهیم بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟