شناسایی مشکلات شبکه
بهترین ابزارهای رایگان اسکن شبکه‌های وای‌فای ویژه ویندوز 10
رشد روزافزون شبکه‌های وای‌فای و به طبع آن حملات هکری که فناوری بی‌سیم را نشانه رفته‌اند ضرورت توجه به امنیت را دوچندان می‌کند. به ویژه آن‌که هکرها در اغلب موارد به دنبال آن هستند تا گذرواژه مربوط به شبکه‌های وای‌فای را شکسته و از پهنای باند کاربران استفاده کنند. نکته‌ای که لازم است در مورد آن کنجکاو باشیم در ارتباط با دستگاه‌هایی است که ممکن است به یک شبکه بی‌سیم غیر ایمن متصل شوند.

1606683296_1_0.gif

ابزارهایی برای پویش شبکه وای‌فای

وای‌فای یکی از محبوب‌ترین فناوری‌هایی است که از امواج رادیویی به منظور انتقال اطلاعات از دستگاه شما به یک روتر و سپس انتقال داده‌ها از اینترنت و از طریق اترنت استفاده می‌کند. با این حال اگر به شبکه‌ای غیرایمن متصل شوید، داده‌هایی که در حال انتقال آن‌ها از طریق یک شبکه وای‌فای هستید ممکن است در معرض خطر قرار گیرند. شبکه‌ها به شدت در معرض استراق سمع و انواع مختلفی از حملات امنیتی هستند. در حالی که مشکلات عدیده‌ای در ارتباط با امنیت وای‌فای وجود دارد، اما شناسایی رخنه‌های امنیتی و ایمن‌سازی روترها تا حد زیادی می‌تواند این تهدیدات را دفع کند. این روزها انواع مختلفی از مکانیزم‌های رمزگذاری برای ایمن‌سازی و محافظت از سامانه‌ها در برابر حملات هکری ابداع شده است. این الگوریتم‌ها مانع از آن می‌شوند تا هر فردی بتواند داده‌هایی که در یک مسافت مشخص در حال انتقال است را بخواند. اگرچه ایمن‌سازی روترهای وای‌فای فرآیند پیچیده‌ای است، اما قابلیت‌های ارائه شده از سوی الگوریتم‌های رمزگذار داده‌ها و سیگنال‌های اطلاعاتی تا حد زیادی امنیت داده‌ها را بهبود می‌بخشند. قابلیت‌هایی که به حفظ محرمانگی داده‌ها کمک می‌کند. ابزارهایی که برای پویش شبکه‌های وای‌فای عرضه شده‌اند به خوبی می‌توانند رخنه‌های امنیتی را شناسایی کنند. پروتکل رمزگذاری بی‌سیم یا همان WEP و دسترسی محافظت شده وای‌فای یا همان WPA از پر کاربرد‌ترین پروتکل‌های رمزگذاری هستند که هر دو آن‌ها به عنوان بخشی از استاندارد IEEE 802.11 به شکل گسترده‌ای به کار گرفته می‌شوند. این پروتکل‌ها از طریق رمزگذاری داده‌ها سعی می‌کنند امنیت داده‌ها در زمان انتقال از طریق امواج رادیویی را افزایش دهند. رویکردی که به حفظ محرمانگی داده‌ها کمک می‌کند. شما حتا زمانی که از یک دیوارآتش استفاده می‌کنید بازهم به ابزارهای پویش شبکه‌های بی‌سیم نیاز دارید. دیوارآتش مانع از آن می‌شود تا نفوذگران کنترل سیستم شما را به دست گیرند. اما به‌کارگیری دیوارآتش برای ایمن‌سازی ترافیک شبکه کافی نیست. ابزارهای رمزگذار از راهکارهای مختلفی برای محافظت از داده‌ها استفاده می‌کنند. بر همین اساس در این مقاله با بهترین ابزارهای اسکن شبکه‌های وای‌فای که ویژه ویندوز 10 ساخته شده‌اند آشنا خواهیم شد.

Vistumbler

 

Vistumbler یک ابزار پویش رایگان متن‌باز شبکه‌های وای‌فای است که به خوبی می‌تواند یک شبکه‌ وای‌فای را در محدوده‌ای که سیگنال‌های وای‌فای روتر در آن محدوده دریافت می‌شوند اسکن کند. این ابزار با حجمی کمتر از یک مگابایت بدون مشکل در ویندوز 10 و سایر سیستم‌عامل‌های ویندوز قابل استفاده است. این ابزار از واسط برنامه‌نویسی Windows Native WiFi به منظور جمع‌آوری اطلاعات در ارتباط با اکسس پوینت‌ها استفاده می‌کند. این ابزار تنظیمات و پیکربندی‌های شبکه را بررسی کرده و در شناسایی اکسس‌پوینت‌های غیر مجاز به شما کمک می‌کند. Vistumbler از طریق به‌کارگیری استانداردهای WLAN همچون IEEE 802.11a، IEEE 802.11b و 802.11g قادر است LANهای بی‌سیم را نیز شناسایی کند. این ابزار همچنین قادر است علت بروز مشکل در یک شبکه را تشخیص دهد.

insider

 

inSSIDer یک ابزار متن‌باز رایگان است که به خوبی می‌تواند کانال‌های وای‌فای یک شبکه را اسکن کند. این ابزار به خوبی به شما کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به تداخل شبکه‌های نزدیک به یکدیگر را شناسایی کنید. Inssider همچنین در زمینه مشکلات مربوط به پیکربندی به شما کمک می‌کند تا تعداد اتصالات را محدود کنید. این ابزار از پروتکل‌های رمزگذاری برای به حداقل رساندن رخنه‌های امنیتی و افزایش کارایی شبکه استفاده می‌کند. انتخاب بهترین کانال‌های فرکانسی به منظور کم کردن تداخل سیگنال‌ها یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که این ابزار در اختیارتان قرار می‌دهد.

SoftPerfect Network Scanner

 

SoftPerfect Network Scanner ابزار رایگان دیگری است که به منظور دریافت اطلاعات پایه در ارتباط با شبکه‌های وای‌فای و پارامترهای مرتبط با آن‌ها استفاده می‌شود. SoftPerfect همراه با ابزار پینگ کردن و آماده باش به منظور پویش پورت‌های TCP در اختیار شما قرار دارد. این ابزار به شما نشان می‌دهد چه منابعی در شبکه به اشتراک قرار گرفته‌اند. این ابزار منابع به‌اشتراک گذاشته شده را همانند درایوهای شبکه به شما نشان می‌دهد. در نتیجه از طریق فایل اکسپلورر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کرده و فیلتری روی نتایج مشاهده شده اعمال کنید.

Kismet

 

Kismet ابزاری است که به منظور شناسایی نفوذهای مختلف به یک شبکه استفاده می‌شود. Kismet یکی از پر استفاده‌ترین ابزارهایی است که به منظور شناسایی انواع نفوذ به شبکه‌ها استفاده می‌شود. این ابزار به خوبی می‌تواند ترافیک مربوط به پروتکل‌های 802.11a/b و g را بررسی کند. این ابزار که از یک معماری گسترش‌پذیر استفاده می‌کند، قادر است منابع چندگانه را نیز بررسی کند. توسعه‌دهندگان به منظور افزایش قابلیت‌های این نرم‌افزار قادر هستند افزونه‌هایی را برای آن ایجاد کنند.

Meraki WiFi Stumbler

 

Meraki WiFi Stumbler ابزاری است که از سوی شرکت سیسکو ارائه شده است. ابزاری که به خوبی می‌تواند اطلاعات دقیقی در ارتباط با الگوریتم‌های رمزگذار به کار گرفته شده در شبکه‌های بی‌سیم و SSID ارائه کند. جزییات گزارش شده از سوی این ابزار شامل اطلاعاتی در ارتباط با آدرس مک، نقاط دسترسی، کانال‌های وای‌فای و حتا قدرت سیگنال‌ها است. بهترین نکته‌ای که در ارتباط با این ابزار وجود دارد به عدم نصب آن باز می‌گردد. در نتیجه شما در هر مکانی قادر هستید از این ابزار استفاده کنید. این ابزار به منظور عیب‌یابی شبکه‌ها و پیدا کردن نقاط دسترسی مشکل‌دار نیز به کار گرفته می‌شود. شما حتا می‌توانید زمانی که سیستم آفلاین است از این ابزار استفاده کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟