دو روح در یک بدن
20/06/1397 - 18:00
چه تفاوتی بین LTE و VoLTE وجود دارد؟
LTE و VoLTE یک فناوری یکسان اینترنت موبایل هستند که برای استفاده همزمان از اینترنت پر سرعت و برقراری تماس تلفنی در نظر گرفته شدهاند. در LTE وقتی شما در زمان اتصال به یک شبکه داده همزمان یک تماس صوتی هم برقرار می‌کنید، کیفیت تماس صوتی شما کمی‌ کاهش پیدا می‌کند. اما با VoLTE چنین اتفاقی رخ نخواهد داد زیرا این فناوری به شکلی توسعه پیدا کرده است که می‌تواند صوت و داده را بدون تاثیرگذاری روی کیفیت صدا منتقل کند. همچنین با VoLTE شما می‌توانید بدون نیاز به استفاده از هیچ گونه اپلیکیشن ثالث تماس ویدیویی نیز داشته باشید.

1606683296_1_0.gif

اغلب ما نزدیک به یک دهه است که از تلفن هوشمند استفاده می‌کنیم و در این مدت شاهد پیشرفت‌های زیادی در این حوزه بوده‌ایم. شبکه‌های ارتباطی موبایل کار خود را از 1G شروع کردند و ما در آینده نزدیک شاهد نسل پنجم آن خواهیم بود. چند سالی است که شبکه‌های 4G در حال کار هستند. خیلی از کاربرانی که قصد خرید یک تلفن جدید را داشتند با این پرسش مواجه بودند که آیا این تلفن از 4G یا LTE پشتیبانی می‌کند.

اخیرا یک اصطلاح فنیدد دیگر به نام VolTE نیز معرفی شده است که ما در این مقاله قصد داریم تفاوت آن با LTE را بررسی کنیم.

LTE چیست؟

Long Term Evolution یا به اختصار LTE در واقع مترادف با همان فناوری ارتباطی 4G است. LTE یک استاندارد اینترنت موبایل است که در حال حاضر نمونه دیگری از آن با نام LTE-Advanced نیز معرفی شده است. LTE و LTE-Advanced از یک فناوری یکسان استفاده می‌کنند، اما توانایی LTE-Advanced بیشتر است.

سرعت مهمترین اختلاف بین این دو استاندارد اینترنت موبایل است. LTE-Advanced پیشرفته‌تر از سرعت دانلود 1 گیگابیت در ثانیه و سرعت آپلود 500 مگابيت در ثانیه پشتیبانی می‌کند. در حالی که LTE از سرعت دانلود 100 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود 50 مگابيت در ثانیه پشتیبانی می‌کند.

ما در این مقاله قصد نداریم زیاد به مسائل فنی این فناوری‌ها بپردازیم و می‌خواهیم موضوعات تا حد امکان به زبان ساده مطرح شود. بنابراین به بیان ساده LTE نوعی فناوری اینترنت موبایل است که درست مثل فناوری‌های قدیمی‌تر 2G یا 3G عمل می‌کند با این تفاوت که در مقايسه با نسخه‌های قبلی سرعت بیشتری را ارائه می‌کند.

VoLTE چیست؟

Voice over LTE یا به اختصار VoLTE بیشتر با این خصوصیت شناخته می‌شود که می‌تواند در زمان برقراری تماس تلفنی کیفیت صدای بهتری را ارائه کند. در LTE وقتی شما در زمان اتصال به یک شبکه داده همزمان یک تماس صوتی هم برقرار می‌کنید، کیفیت تماس صوتی شما کمی‌ کاهش پیدا می‌کند. اما با VoLTE چنین اتفاقی رخ نخواهد داد زیرا این فناوری به شکلی توسعه پیدا کرده است که می‌تواند صوت و داده را بدون تاثیرگذاری روی کیفیت صدا منتقل کند.

این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید كه در فناوری‌های قدیمی‌تر اینترنت موبایل (مثل 2G یا 3G) کاربران نمی‌توانستند در زمان برقراری تماس تلفنی از اینترنت هم استفاده کنند. به محض این که شما یک تماس تلفنی برقرار می‌کردید انتقال داده متوقف می‌شد. این کار برای این انجام می‌شد تا کیف صدا بهبود پیدا کند. اما با LTE شما می‌توانید در حال اتصال به اینترنت از تماس تلفنی نیز استفاده کنید.

حالا VoLTE وعده داده است که حتی در زمان نقل و انتقال داده کیفیت صدای بهتری را عرضه کند زیرا این فناوری به شکلی توسعه پیدا کرده است که می‌تواند راحت‌تر مکالمات تلفنی را در بستر شبکه داده منتقل کند.

VoLTE تماس‌های تلفنی را سریع‌تر از استانداردهای قبل از خود برقرار می‌کند و نکته حائز اهمیت دیگر در مورد VoLTE این است که شما می‌توانید بدون نیاز به استفاده از هیچ گونه اپلیکیشن ثالث تماس ویدیویی داشته باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟