پنج فناوری نوظهور که تحت تاثیر مزایای 5G قرار خواهند گرفت
تغییر و تحول ماهیت دنیای فناوری است. ما دائما در معرض نوآوریهای جدید هستیم. به عنوان مثال، فناوریهای تعاملی نحوه خرید مشتريان را تغییر می‌دهد و نامهای تجاری نیز در پی آن هستند تا تجربه خرید مشتريان خود را بهبود ببخشند. نوآوری بزرگ بعدی فناوری یا همان 5G نیز قصد دارد تا انقلابی در این زمینه بپا کرده و همه چیز را دیجیتال سازی کند.

1606683296_1_0.gif

5G قرار است سریع‌تر، پایدارتر و همه منظوره‌تر از فناوری 4G حال حاضر باشد و این شبکه جدید می‌تواند علاوه بر اولويت بندی کردن نقل و انتقال انواع مختلفی از داده‌ها‌، بیشتر از 8.4 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا متصل به هم که دائما در حال افزایش نیز هستند را اداره و مدیریت کند. با نزدیکتر شدن به زمان ارائه فناوری 5G ما قصد داریم پنج حوزه که بیشترین میزان تاثیرپذیری از این فناوری را خواهند داشت بررسی کنیم.

1. غوطه ور شدن در بازی

وقتی پای بازی در میان باشد، 5G جنبه‌های زیادی را در بر خواهد گرفت، به ویژه وقتی موضوع بر سر بازی با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی باشد. برای نمونه، به نظر ميرسد 5G بتواند باعث صرفه جویی در هزینه‌های واقعیت مجازی شود. وقتی بتوان محاسبات پیچیده را به سمت پردازش کلاود (به لطف اتصالات سریع‌تر) هدایت کرد، فشار از روی دستگاه‌های خانگی برداشته خواهد شد و همین باعث می‌شود تا مجموعه گسترده‌تری از آنها با قیمت‌های پایین‌تر در دسترس باشند. همچنین 5G تجربه‌ای لذت بخش‌تر از واقعیت مجازی را ارائه خواهد کرد و باعث می‌شود تا بازیکنان ارتباط بهتر و هوشمندانه‌تری با دنیای خلق شده توسط واقعیت مجازی در محیط واقعی خود برقرار کنند و همه اینها با حذف زمان تاخیر محقق خواهد شد.

2. رانندگی مستقل از راننده

در مورد اهمیت 5G در حوزه خودروهای خودران زیاد صحبت شده است. به لطف اینترنت اشیا، پهنای باند پردازش، قابلیت اطمینان و سرعت شهرهای هوشمند بیشتر به یک دیگر متصل خواهند شد و خودروهای خودران نیز از این قابلیت‌ها بی بهره نخواهند ماند. وسایل نقلیه قادر خواهند بود با یک دیگر، عابران پیاده و محیط اطرافشان ارتباط برقرار کنند. برای راندن مستقل یک وسیله نقلیه و ارتباط مداوم آن با محیط پیرامون به داده نیاز است و این داده‌ها باید با سرعت بیشتری پردازش و منتقل شوند.

3. جراحی روباتیک از راه دور

5G درمان از راه دور را به سطح تازه‌پای خواهد رساند. برای مثال، محققان یک بازوی روباتیک ساخته‌اند که پزشکان می‌توانند از آن برای جراحی بیماران از راه دور استفاده کنند. این فناوری مستقل از حضور یا عدم حضور 5G در سال 2020 راه اندازی خواهد شد. اما با همکاری 5G این فناوری باثبات‌تر و امن‌تر اجرا خواهد شد که عواملی حیاتی در دنیای درمان از راه دور محسوب می‌شوند. در نهایت چنین توسعه‌ای می‌تواند به بهترین شکل در اختیار تمام بیماران (فارغ از این که آنها در کدام منطقه جغرافيایی حضور داشته باشند) قرار گيرد.

4. خط تولید روباتیک

با گسترش اینترنت اشیای صنعتی و توانایی‌های قابل ملاحظه‌ای که 5G به آن می‌افزاید، خط تولید روباتیک تاثیر زیادی از این فناوری خواهد گرفت. در حال حاضر این سیستم‌ها به صورت خودکار عمل می‌کنند اما اغلب با محدودیت‌های ظرفیت و قابلیت اطمینان شبکه مواجه هستند. 5G این محدودیت‌ها را از سر راه برمی‌دارد و به روبات‌های خط تولید اجازه می‌دهد تا محاسبات پیچیده را راحت‌تر انجام داده و داده‌ها را به صورت بلادرنگ منتقل کنند. این یک تحول در چرخه کاری و چشم انداز زنجيره تامین خواهد بود.

5. واقعیت افزوده

موارد استفاده از واقعیت افزوده در حال گسترش است و 5G یک نیروی محرکه بزرگ در این تحولات محسوب می‌شود. هر چه اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده بیشتر توسعه پیدا می‌کنند، از جمله آنهایی که پیرامون بازی، استریم ویدیو و تولید و توزیع محتوا انجام می‌شود، 5G می‌تواند تجربه یکدست‌تری از آن را (حتی روی یک موبایل) فراهم کند.

5G دیگر چه چیزی با خود به همراه خواهد داشت؟

شکی نیست که 5G می‌تواند تغییرات بزرگی در دنیای فناوری و تجارت پیرامون آن ایجاد کند. دانشگاه ام‌آی‌تی در یک گزارش اشاره می‌کند که 5G می‌تواند در چند صنعت مختلف 12.3 تریلیون دلار درآمدزایی ایجاد کند. اما چرا؟ وقتی همه جا سرعت از 10 تا 100 برابر بیشتر از 4G افزایش پیدا کرده و قابلیت اطمینان بیشتری را به همراه داشته باشد، امکان استریم زنده، انتشار محتوا، تحلیل آنی و امکانات گرافیکی توسعه یافته نیز فراهم خواهد شد و فناوری‌های مختلف نیز از این امکانات بهرمند می‌شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟