IBN پیشرفتی بزرگ در زمینه مدیریت و کنترل شبکه‌ها
هفت نکته مهم در ارتباط با  Intent-Based Networking
پیشرفت در شاخه شبکه با دنبال کردن مباحث داغ ایجاد می‌شود. در حال حاضر Intent-Based Networking یکی از موضوعات پرطرفدار دنیای شبکه و تغییر بزرگ بعدی محسوب می‌شود. در ادامه این مفهوم را بررسی می‌کنیم و خواهیم دید که چگونه این فناوری قرار است به تجارت ما کمک کند.

1606683296_1_0.gif

IBN (سرنام Intent-Based Networking) قرار است تغییراتی اساسی در نحوه مدیریت و پیکربندی شبکه‌ها ایجاد کند. بزرگ‌ترین هدف این فناوری استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و خودکار کردن کنترل شبکه است و در این راه از داده‌های بی‌درنگ و تاریخچه هم استفاده می‌شود؛ همچنین قابلیت استفاده از اطلاعات خارجی وجود دارد که به‌نوعی به یادگیری شبکه کمک می‌کند. البته هوش مصنوعی در بسیاری از فناوری‌های مرتبط وجود دارد اما اینجا شاهد یک تغییر اساسی و پیشرفت قابل‌توجه خواهیم بود.
IBN در تجارت هم نقش مهمی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. این فناوری باید طوری طراحی شود که ظاهری ساده و (در بیشتر مواقع) گرافیکی داشته باشد و کمترین زمان را برای کنترل شبکه از مدیران بگیرد.
با استفاده از IBN، مدیران می‌توانند از پیش، شبکه‌هایی را که IBN در آن قرار می‌گیرد، طرح‌ریزی کنند و این کار با سیاست‌هایی برای جریان داده صورت می‌گیرد. سیستم‌های IBN از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا در شبکه، یادگیری به وجود آید و سیاست‌ها روی آن جریان‌های داده اعمال شود. وقتی‌که جریان‌های داده از سیاست مشخص‌شده عبور کنند، یعنی به آن عمل نکنند، سیستم آن‌ها را کشف و به حالت اولیه بازمی‌گرداند.
این توانایی‌های IBN یک پیشرفت قابل‌توجه در مقایسه با عملکرد شبکه‌های کنونی به شمار می‌رود. پیش‌تر برای کنترل شبکه‌ها باید به عمق پروتکل‌های مسیریابی، فناوری‌های درخت پوشا و مکانیزم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وارد می‌شدیم تا اتصالاتی با تاخیر کم ایجاد کنیم و کیفیت سرویس (QOS) لازم را فراهم کنیم. با IBN مدیران نیازی به درگیری با این جزییات ندارند و این‌که داده «چگونه» از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر می‌رسد یا «چگونه» امنیت و قابلیت اتکا برقرار می‌شود، از دید مدیر پنهان است. در عوض تمرکز آن‌ها روی «چرایی» شبکه است. به‌عبارت‌دیگر، مهندسان شبکه باید تلاش بیشتری برای درک اپلیکیشن‌ها، داده‌ها و اهداف تجاری داشته باشند. آن‌ها باید سیاست‌هایی را برای اپلیکیشن‌های با اهمیت تعریف کنند که کنترل کاملی بر انتقال داده داشته باشند. سیاست‌ها، این جریان‌های داده مهم را شناسایی می‌کنند و به بخش هوش مصنوعی IBN اطلاع می‌دهند که کدام جریان‌های داده را برای انتقال نگه دارند (کدام جریان‌ها باید به‌عنوان جریان‌های پراهمیت انتقال پیدا کنند و کدام‌یک عادی هستند).
شرکت‌های بزرگی مانند Apstra، سیسکو و جونیپر یقین دارند که IBN انقلاب بعدی در زمینه شبکه‌سازی سازمان‌هاست و به همین دلیل بر آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در ادامه مطلب مفاهیم پایه IBN را در قالب هفت نکته توضیح می‌دهیم، و این مسیر مشخص‌شده را ترسیم کرده و به مزایای آن اشاره می‌کنیم.

IBN یک فناوری اختصاصی نیست

سیسکو در ژوئن سال 2017 در مورد هدف این شرکت برای معماری IBN و برنامه‌ریزی بلندمدتش در این حوزه توضیحاتی ارائه کرد. بسیاری این باور غلط را داشتند که این فناوری تنها متعلق به یک شرکت است اما بحث فراتر از یک فناوری محدودشده است. در حقیقت IBN باید به‌عنوان مفهومی شناخته شود که با روش‌های مختلف و انواع متفاوتی از سخت‌افزارها و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، به دست می‌آید. زمانی که هر شرکت روش خودش را پیش می‌گیرد، مشخص کردن روش درست یا غلط برای دستیابی به IBN معنا ندارد.

هدف رسیدن به‌سادگی است

برخی اعتقاد دارند، IBN مرحله بعدی در پیشرفت شبکه نرم‌افزار محور (SDN) است. IBN و SDN شباهت زیادی در دیدگاه نهایی و ویژگی‌های خودکارسازی دارند. در حال حاضر، پیاده‌سازی شبکه نرم‌افزار محور برای بیشتر سازمان‌ها دشوار و پیچیده است. IBN به دنبال کاهش چشمگیر پیچیدگی با انتزاعی کردن تنظیمات داخلی شبکه است. به‌علاوه استفاده از هوش مصنوعی باید پیاده‌سازی و مدیریت لحظه‌ای را آسان‌تر کند؛ چیزی که پروژه‌های SDN چندان در آن موفق نبودند.

IBN جایی است که هوش مصنوعی و خودکارسازی در شبکه حرف اول را می‌زند

مدیران شبکه سال‌ها مجبور بودند از اسکریپت‌هایی برای خودکار کردن و ساده‌سازی عملیات در شبکه استفاده کنند. برای مثال اضافه کردن، تغییر و اشکال‌زدایی‌هایی که به‌صورت روتین در شبکه اتفاق می‌افتند و قطعا خودکار کردن آن‌ها منطقی است. بااین‌حال مشکل این نوع خودکارسازی این است که هنوز وقت زیادی برای ایجاد و نگهداری آن صرف می‌شود و جا برای کاهش این زمان وجود دارد. IBN می‌تواند از هوش مصنوعی پیشرفته و API های شبکه استفاده کند و برای ساخت و مدیریت خودکار، سیاست‌هایی تعریف کند. تنها کاری که باید انجام داد تعریف نوع ترافیک و تعیین حدومرز برای رسیدن به بهترین عملکرد است. و بعد از آن به بعد باید منتظر نتایج مثبت کار بمانیم. هوش مصنوعی توپولوژی شبکه را یاد می‌گیرد و ساخت و مدیریت اسکریپ‌های خودکارسازی را خودش انجام می‌دهد. در ادامه شاهد این موضوع خواهیم بود که جریان‌های ترافیکی در محدوده تعیین‌شده قرار دارند و طبق سیاست‌ها پیش می‌روند.


شکل 1 - بخش‌هایی که باید برای رسیدن به هدف IBN، کنار هم قرار گیرند.

تمرکز روی تجارت

یکی از مراحل اصلی در پیشبرد یک IBN این است که هوش مصنوعی شبکه را طوری برنامه‌ریزی کند که داده‌های مهم در تجارت را تشخیص دهد. این مورد یکی از اهداف بزرگ IBN محسوب می‌شود که حتما باید به آن دست پیدا کند وگرنه ساخت IBN موفقیت‌آمیز نیست. شبکه همچنین باید بتواند اپلیکیشن‌ها، داده‌ها و کاربرانی را که نقش حیاتی در تجارت دارند، شناسایی کند و سپس ترافیک آن‌ها را اولویت‌دهی کند. این اولویت‌دهی باید از میان تمام آن‌هایی باشد که از هوش مصنوعی و خودکارسازی استفاده می‌کنند.

نظارت و پیش‌بینی

یکی از نقاط قوت IBN کامل و گسترش‌یافته، این است که هوش مصنوعی با نظارت بر عملکرد شبکه، به‌تدریج توانایی پیش‌بینی شرایط را به دست آورد و خودکار تغییرات را اعمال کند. برای مثال، زمانی که ازدحام زیاد شده و عملکرد شبکه نرمال نیست، مسیر حرکت ترافیک‌های اولویت‌دار باید تغییر داده شود. این کار مثلا می‌تواند با رسیدن به مرز 90 درصد ظرفیت انجام شود تا تأخیر و حذف بسته‌های کاربران از بین برود.

راه برای ارتقای سیستم‌ها باز است

همانند SDN، IBN نیز نیازمند به‌روزرسانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که هزینه زیادی هم در پی دارد. برنامه‌ریزی‌هایی که برای پیشرفت IBN صورت می‌گیرد باید بلندمدت باشد و نیاز به ایجاد تغییرات در طول زمان، مدنظر قرار گیرد. بسیاری از شرکت‌های مرتبط با شبکه، شروع به فروش روترها و سوییچ‌هایی کرده‌اند که توانایی سوار کردن IBN روی آن‌ها وجود دارد. پیکربندی و مدیریت این دستگاه‌ها را می‌توان با روش‌های مشخص‌شده تغییر داد؛ بنابراین مدیران شبکه نباید این نگرانی را داشته باشند که شبکه آن‌ها برای تبدیل‌شدن به IBN به دستگاه‌ها یا نرم‌افزارهای خاص نیاز داشته باشد.

IBN به احتمال در WAN کار خود را آغاز می‌کند

پیاده‌سازی SDN توسط سازمان‌ها از WAN شروع شد و به نظر می‌رسد این نقطه منطقی‌ترین مکان برای گسترش IBN باشد. WAN باعث می‌شود، هوش مصنوعی و خودکارسازی تست شوند و پیشرفت کنند. سرعت در اشکال‌زدایی هم یکی دیگر از مزایای این کار است. پس WAN یک مکان مناسب و یک پشتوانه محکم برای IBN به شمار می‌رود.

سخن پایانی

Intent-Based Networking گام بزرگی در پیشرفت شبکه و به خصوص مدیریت و کنترل آن است. باید توجه داشت که وقتی چنین فناوری گسترده‌ای قرار است در تمام شبکه‌های دنیا گسترده شود، به یقین به زمان زیادی احتیاج دارد. IBN در حال حاضر با نقطه بلوغ خود فاصله بسیاری دارد و حتی به لحاظ عملی، از سوی شرکت‌ها اتفاق چشمگیری نیفتاده است

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟