توانایی پایین یک استاندارد یا سودجویی تولیدکنندگان
استاندارد Wi-Fi EasyMesh چیست و چرا توجهی به آن نمی‌شود
سیستم وای‌فای زنجيره‎ای یا مش با فراهم سازی یک محدوده گسترده تحت پوشش امواج وای‌فای که بسیار بیشتر از یک روتر تنها است، نگرانی محدودیت انتشار امواج وای‌فای را برطرف می‌سازد. اما هر تولیدکننده‎ای سیستم وای‌فای مش اختصاصی خود را دارد و محصولات مختلف از سازندگان مختلف نمی‌توانند با یک دیگر ارتباط برقرار کنند. اینجا است که استاندارد جدیدی به نام Wi-Fi EasyMesh پا به میدان می‌گذارد.

1606683296_1_0.gif

برای هماهنگی بین دستگاه‎های سیستم وای‌فای مش تولیدکنندگان مختلف با یک دیگر استاندارد جدیدی به نام Wi-Fi EasyMesh معرفی شده است، اما هنوز هیچ تولیدکننده‎ای به طور رسمی‌ برای استفاده از این استاندارد اعلام آمادگی نکرده است. Eero, Google, Linksys, Netgear و D-Link همگی از تجهيزات ساخته دست خود رضایت کامل دارند و به پذیرش این استاندارد جدید رضایت نمی‎دهند. اما موضوع از چه قرار است؟

وای‌فای مش چیست؟

یک روتر وای‌فای استاندارد یک محدوده تحت پوشش مشخص و محدودی را پشتیبانی می‌کند. اگر خانه یا دفتر کار نسبتا بزرگی داشته باشید، و یا قصد داشته باشید امواج وای‌فای خود را به بیرون از خانه گسترش دهید به قطعات سخت افزاری بیشتری نیاز دارید. در گذشته مردم برای انجام چنین کاری از گسترش دهنده‎های وای‌فای (Wi-Fi extender) استفاده می‌کردند، اما تنظیمات یک گسترش دهنده وای‌فای می‌تواند کمی‌ پیچیده باشد و گاهی اوقات برای استفاده از آنها و گسترش شبکه نیاز به ساخت اسامی‌ جدید برای شبکه وای‌فای خود (تحت عنوان  SSID) دارید. از طرفی شاید شما بتوانید با پیکربندی چند اکسس پوینت مختلف و استفاده از یک SSID واحد این کار را انجام دهید، اما این روش همیشه هم درست کار نمی‌کند.

سیستم‎های وای‌فای مش شبیه به استفاده از یک روتر به همراه یک یا چند گسترش دهنده وای‌فای عمل می‌کنند، اما نصب و تنظیمات آن به مراتب ساده‎تر است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که چند دستگاه وای‌فای مش را در مسیر محدوده مورد نظر خود نصب کنید و چند تنظیم ساده را در اپلیکیشن همراه با این سیستم در تلفن هوشمند خود انجام دهید. این دستگاه‎های وای‌فای مش با یک دیگر یک شبکه را تشکیل داده و با هم ارتباط برقرار می‌کنند، به طوری که شما یک شبکه وای‌فای واحد با یک نام را در اختیار خواهید داشت، و این دستگاه‎ها با اتصال خودکار به یک دیگر بهترین نقاط دسترسی ممکن را برای شما فراهم می‌کنند. اگر قصد داشته باشید در آینده محدوده تحت پوشش امواج خود را از این هم بیشتر کنید تنها کافی است یک دستگاه مش اضافی از همان تولیدکننده را خریداری کرده و آن را به شبکه مش فعلی خود اضافه کنید.

به بیان دیگر، سیستم‎های وای‌فای مش همان روشی را برای نصب و پیاده سازی یک شبکه وای‌فای ارائه می‌کنند که چند روتر بی‎سیم و یا یک روتر بی‎سیم و چند گسترش دهنده وای‌فای ارائه می‌کنند.

شما مجبورید تمام سخت افزار مش خود را از یک شرکت تهیه کنید

انواع مختلفی از سیستم‎های وای‌فای مش از تولیدکنندگان مختلف شامل Eero, Google WiFi, Linksys VELOP, Netgear Orbi و D-link Covr در بازار موجود است. اما هر کدام از این تولیدکنندگان استاندارد مش مخصوص به خود را دارد و آنها با یک دیگر سازگار نیستند. اگر شما قبلا از یک سیستم وای‌فای مش Eero استفاده می‌کردید، نمی‌توانید یک دستگاه مش اضافی Google Wi-Fi یا Linksys VELOP را خریداری کرده و به شبکه مش Eero خود اضافه کنید. شما حتما باید یک دستگاه Eero دیگر خریداری کنید تا با شبکه شما سازگار باشد. سیستم‎های وای‌فای مش مختلف نمی‌توانند با یک دیگر ارتباط برقرار کرده و بخشی از یک شبکه مش یکسان باشند.

به عبارت ديگر، بعد از این که شما یک سیستم وای‌فای مش از یک برند خاص را خریداری کردید، مجبور هستید اکسس پوینت‎های جديد مورد نیاز خود را نیز از همان برند خاص خریداری کنید. مگر این که قصد داشته باشید از تمام سخت افزار وای‌فای مش فعلی خود صرف نظر کرده و کار را از ابتدا آغاز کنید.

Wi-Fi Certified EasyMesh سخت افزارهای مش را با یک دیگر سازگار می‌کند

اتحادیه وای‌فای که شامل مجموعه‎ای از اعضای این صنعت هستند که استانداردهای وای‌فای نظير WPA3 و 802.11ac را وضع می‌کند، از چنین وضعیتی راضی نیست. خود وای‌فای یک استاندارد صنعتی است که به دستگاه‎های تولیدکنندگان مختلف اجازه می‌دهد با یک دیگر ارتباط برقرار کنند. شما می‌توانید یک شبکه خانگی را با انواع مختلفی از دستگاه‎های ساخت تولیدکنندگان مختلف تشکیل دهید.

استاندارد Wi-Fi Certified EasyMesh طراحی شده تا این سازگاری را بین سخت افزارهای وای‌فای مش به وجود بیاورد. به این شكل که یکی از دستگاه‎های وای‌فای مش نقش یک کنترل کننده WiFi EasyMesh را ایفا می‌کند و سایر دستگاه‎ها به عنوان عوامل Wi-Fi EasyMesh به خدمت رسانی می‌پردازند. بنابراین به عنوان مثال اگر Google و Linksys هر دو از این استاندارد تبعیت کنند، شما می‌توانید یک دستگاه Linksys VELOP را خریداری کرده و آن را به شبکه Google WiFi فعلی خود اضافه کنید.

مزيت چنین کاری چیست؟ خب، ایجاد رقابت یکی از آنها است. شما دیگر مجبور نخواهید بود تمام سخت افزار مورد نیاز خود را از یک شرکت خریداری کنید. یکی از اعضای اتحادیه وای‌فای به نام کوین رابینسون می‌گوید: «یک رویکرد استاندارد سازی شده می‌تواند با افزایش حجم تولید مزیت کاهش هزینه را در پی داشته باشد.»

رابینسون اشاره می‌کند که تولیدکنندگان همچنان قادر خواهند بود محصولاتی متمایز از سایرین را (در سطح کنترل کننده) توليد کنند. بنابراین اگر شما یک دستگاه Google WiFi را در اختیار دارید که نقش کنترل کننده را ایفا می‌کند، نرم افزار گوگل که روی این کنترل کننده اجرا می‌شود می‌تواند شبکه شما را به هر شیوه‎ای که مورد نظر آن است پیکربندی کند. سایر دستگاه‎های تولیدی از دیگر شرکت‎ها نیز به شکل استاندارد سازی شده بدون مشکل با دستگاه کنترل کننده اصلی کار می‌کنند.

هنوز هیچ تولیدکننده‎ای از EasyMesh پشتیبانی نمی‌کند

متاسفانه هنوز هیچ تولیدکننده‎ای اعلام نکرده است که قصد دارد از این استاندارد پشتیبانی کند. اتحادیه وای‌فای اعلام کرده است که این استاندارد را بدون مشارکت هیچ تولیدکننده‎ای اجرا خواهد کرد. بنابراین حتی اگر چنین استانداردی اجرایی شود، هیچ سخت افزاری وجود ندارد که از آن پشتیبانی کند. اتحادیه وای‌فای در نشریه خود اعلام کرده است که حمایت‎هایی از طرف تولیدکنندگان تراشه مثل Intel, Broadcom, Marvell, MediaTek و Qualcomm دریافت کرده است. این نشان دهنده خبرهای خوبی برای این صنعت است، اما از طرفی در واقع  هیچ‎کدام از این شرکت‎ها سیستم وای‌فای مش تولید نمی‌کنند.

تولیدکنندگان اصلی سیستم‎های مش هنوز سیاست گذاری خاصی در این مورد را اعلام نکرده‎اند. یکی از اعضای پشتیبانی شرکت Eero در توییتر خود نوشت: «در حال حاضر نمی‌توانم به طور مشخص اعلام کنم که آیا ما در طرح استاندارد EasyMesh مشارکت خواهیم کرد یا خیر، اما از علاقه شما در این زمینه سپاسگذاریم.» به غیر از این مورد، هنوز هیچ اعلام نظر عمومی‌ از طرف سایر شرکت‎های تولیدکننده دیده نشده است.

چرا کسی از این استاندارد پشتیبانی نمی‌کند؟

اتحادیه وای‌فای می‌گوید این استاندارد نیاز به باقی ماندن در اکوسیستم یک فروشنده را از بین می‌برد، اما این فروشندگان می‌خواهند شما همچنان به آنها متکی باشید. آنها تصور می‌کنند که اگر شما بدون هیچ رقابتی مجبور به خرید سخت افزار وای‌فای مش خود از آنها باشید در نهایت به نفع آنها خواهد بود.

البته برخی دیگر از تولیدکنندگان هم هستند که به دلایل دیگری از این استاندارد خرسند نیستند. برای نمونه، Eero می‌گوید تجهيزات مش آن که TrueMesh نام دارد می‌تواند به مرور زمان وضعیت عملکرد شبکه را شناسایی و بهینه سازی کند و استاندارد EasyMesh نمی‌تواند این سطح از بهینه سازی را در شبکه‎های مش ارائه کند.

در حال حاضر علی‎رغم وجود این استاندارد هیچ نشانه‎ای از سازگاری و مشارکت دستگاه‎های وای‌فای مش در آینده نزدیک دیده نمی‌شود. اما این استاندارد وجود دارد و ممکن است شرکت‎های جدید تصمیم به ساخت محصولاتی بگیرند که از این استاندارد پشتیبانی می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟