به روزرسانی سفت‌افزار چه ثاثیری بر عملکرد مودم دارد؟
فریمور (Firmware) مودم چیست و چگونه می‌توان آن را آپدیت کرد؟
همه ما کم و بیش با مودم های ADSL آشنا بوده و حداقل یک بار مجبور به تنظیمات آن شده‌ایم. احتمالا هنگام ورود به صفحه تنظیمات مودم با گزینه‌های زیادی روبه رو شده‌اید که هیچگاه به سراغ آن‌ها نرفته اید. یکی از این موارد Firmware است. اما فرمور یا سفت‌افزار مودم چیست و به روزرسانی آن چه ثاثیری بر عملکرد مودم دارد؟

1606683296_1_0.gif

این روز‌ها اینترنت و دنیا مجازی همه ما را به هم متصل کرده است. اینترنت توسط تکنولوژی‌های مختلفی به ما عرضه می‌شود که از جمله متداول ترین آنها، می‌توان به فناوری‌های اینترنت همراه و اینترنت ADSL اشاره کرد. به دلیل توسعه دیرهنگام نسل‌های شبکه‌های تلفن همراه در ایران، تجربه اول اکثر ما را اینترنت خانگی تشکیل داده است. اینترنتی که با Dial Up شروع شده و در حال حاضر با فناوری ADSL 2+ ادامه دارد.

یکی از مهمترین ارکان و اجزای تشکیل یک ارتباطی اینترنت خانگی، مودم است. مودم وظیفه ایجاد ارتباط بین کامیپوتر یا موبایل شما که داد‌ های دیجیتال دارد و سیم تلفن که حاوی داده‌های آنالوگ است را بر عهده دارد. طبیعتا با پیشرفت تکنولوژی‌های اینترنت خانگی مودم های این نوع از اینترنت ها نیز توسعه پیدا کرد. در حال حاضر مودم‌های ADSL با انواع مختلفی از امکانات به کاربران عرضه می‌شود و کاربران اینترنت ADSL نه تنها می‌توانند به اینترنت متصل شوند، بلکه می‌توانند یک شبکه محلی تشکیل دهند، ارتباط بی سیم با مودم برقرار کنند، برای ایجاد ارتباط بی سیم رمز تعیین کنند، محدودیت‌هایی را در دسترسی به مودم ایجاد کنند، نام مودم را تغییر دهند و ... .

اما نکته جالب این است که تمامی امکانات ذکر شده در مودم‌های ADSL به سادگی برای کاربران قابل اعمال می‌باشد و نیاز به دانش و تجربه تخصصی در این حوزه وجود ندارد. این امر به دلیل وجود یک واسط گرافیکی بسیار مناسب برای ارتباط گرفتن با مودم می‌باشد. این واسط در واقع یک نرم افزار شبیه به سیستم عامل کامپیوتر است که امکان تعامل با مودم را برای کاربران فراهم می‌کند. این واسط سفت افزار یا Firmware نام دارد. اما سفت افزار یا فرمور چیست؟

سفت افزار یا Firmware چیست؟

سفت افزار یا ثابت افزار ترجمه‌هایی است که برای کلمه Firmware  شده است. تفاوت این کلمه با کلمه Software که به معنای نرم افزار است، تاکید بر روی ثابتی و ایستا بودن است. در واقع فرمور یک دستگاه الکترونیکی مانند مودم، دوربین، تلفن همراه و...، یک نرم افزار واسط می‌باشد که امکان کار را با آن دستگاه فراهم می‌سازد. این نرم افزار بر روی حافظه ROM یا فقط خواندنی نوشته می‌شود و امکان تغییر آن وجود ندارد. به همین دلیل است که هنگام خرید مودم جدید یا ریست تنظیمات، یک تنظیمات پیش فرض بر روی این حافظه وجود دارد که این تنظیمات بر روی مودم اعمال می‌شود.

فرمور مودم چه کاری انجام می‌دهد و چرا باید به روز رسانی شود؟

تمامی عملکر‌ های مودم‌های ADSL برنامه‌های کاربردی هستند که با تنظیم پارامتر‌های آن‌ها توسط کاربر و و اسط کاربری، امکان ایجاد تغییرات را بر روی مودم فراهم می‌سازد. مهم ترین کار فرمور مودم ایجاد بستر و رابطی برای کاربران است تا بتوانند به سادگی مودم را تنظیم و کانفیگ نمایند.

اما فرمور مودم نیز مانند هر نرم افزار دیگری ممکن است دچار باگ و مشکلاتی باشد که با گذشت زمان و استفاده کاربران، این مشکلات آشکار میشود. مشکلاتی که ممکن است سبب اختلالاتی در اتصال مودم به اینترنت گردد. همچنین ممکن است ویژگی‌های جدیدی به مودم اضافه شود یا عملکرد‌های سابق آن بهبود گردد. از این رو می‌توان با به روز رسانی فرمور مودم، اشکالات فنی آن را که توسط شرکت سازنده مشخص و رفع شده اند برطرف کرد.

چگونه می‌توان فرمور مودم را آپدیت کرد؟

همان طور که اشاره شد، فرمور یک نرم افزار است اما با این تفاوت که این نرم افزار در شرکت سازنده مودم بر روی حافظه‌های ROM نوسته شده است. خاصیت این حافظه‌های این است که داده قابل تغییر و حذف نمی‌باشد. از این رو برای به روز رسانی فرمور مودم، نیاز است تا نسخه کامل فرمور را دانلود کرده و به صورت کامل و از نو بر روی حافظه ROM مودم نصب کرد.

یکی از کار هایی که در فرمور تمامی مودم‌ها قرار داده شده است، گزینه آپدیت و به روزرسانی فرمور می‌باشد. این گزینه معمولا در منو‌های Maintenence ، Managment و یا Firmware Update قرار دارد. اگر در صفحه تنظیمات مودم خود که معمولا آدرس 192.168.1.1 می‌باشد وارد شوید (ورود با شناسه کاربردی و رمز عبور پیش فرض انجام میشود که در اکثر مودم‌ها عبارت admin می باشد) در صفحه مربوط به آپدیت کردن فرمور مودم، به جای گزینه آپدیت که با کلیک بر روی آن مودم مستقیم و از طریق اینترنت آپدیت شود، گزینه Browse می بینید.

وجود این گزینه به این خاطر است که حافظه مودم از نوع فقط خواندنی است و نمی‌تواند همزمان به دانلود و نصب فرمور اقدام کند. از این رو نیاز است تا شما فایل نسخه جدید فرمور مودم خود را از سایت سازنده آن دانلود کرده و به صورت یک فایل جداگانه در مودم وارد کنید. در این صورت با کلیک بر روی گزینه آپدیت، فریمور شما به روز رسانی می‌شود.

توجه کنید که در تهیه فایل فرمور مودم دقت کافی داشته باشید و با استفاده از نام کامل مودم و نسخه سازگار آن، در سایت شرکت سازنده مودم و در قسمت فرمو‌‌رها به دنبال یافتن آخرین نسخه فرمور باشید چرا که دانلود و به روزرسانی نسخه ناسازگار می‌تواند مشکلاتی در عملکرد مودم تان ایجاد نماید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر محمد
محمد

سلام امکان داره برای مودم goldweb فایل فریمور مودم تی پی لینک نصب کرد?

وی اینه اگه نصب کنم مودم خراب میشه


تصویر سید سجاد
سید سجاد

مودم من سالمه فقط یک سالی است چراغاش روشن نمیشه

ولی کارشو می‌کنه

جدیدا بعد یکی دو ساعت خاموش میشه وای فای دیگ گوشی پیدا نمیکنه باید خاموش روشن بشه