مهلت استفاده شما به اتمام رسید لطفا خارج شوید
چگونه دسترسی دیگران به شبکه وای‌فای خود را قطع کنیم
گاهی اوقات به دلخواه یا از روی اجبار لازم می‌شود که کلمه عبور شبکه وای‌فای خود را در اختیار دیگران قرار دهید. با این کار آنها دسترسی کامل و نامحدود به وای‌فای شما خواهند داشت و می‌توانند با تمام دستگاه‌های خود به شبکه شما ملحق شوند. این کار می‌تواند عواقبی را برای شما به همراه داشته باشد. بهترین کار جلوگیری از دسترسی مجدد آنها به این شبکه است.

1606683296_1_0.gif

اگر زمانی به هر دلیلی مجبور شدید اطلاعات دسترسی به شبکه وای‌فای خصوصی خود را در اختیار دیگران بگذارید، باید بدانید که امنیت شبکه خود را در معرض خطر قرار داده‌اید. بهترین کار این است که بعد از استفاده این افراد از اینترنت بی‌سیم شما راه دسترسی مجدد آنها به شبکه وای‌فای خود را مسدود کنید. برای این کار چند گزینه پیش روی شما است:

گزينه اول: کلمه عبور شبکه وای‌فای خود را تغییر دهید

راحت‌ترین و امن‌ترین روش برای جلوگیری دسترسی دیگران به شبکه خصوصی شما تغییر دادن کلمه عبور وای‌فای در روتر شما است. با این کار از دسترسی تمام دستگاه‌های بی‌سیم (حتی دستگاه‌های خود شما) به شبکه وای‌فای جلوگیری خواهد شد. برای دسترسی مجدد به شبکه شما باید کلمه عبور جدید را مجددا در تمام دستگاه‌های خود وارد کنید. هر کسی که این کلمه عبور جدید را در اختیار نداشته باشد نمی‌تواند به شبکه متصل شود.

اما نکته اینجا است که اگر تعداد زیادی دستگاه متصل به شبکه داشته باشید، اتصال مجدد آنها به شبکه به ویژه در مورد دستگاه‌های اینترنت اشیا که به صفحه نمایش مستقل مجهز نیستند بسیار دردسر ساز و وقت گیر خواهد بود.

برای انجام این کار شما معمولا باید از طریق رابط وب مدیریت به صفحه تنظیمات روتر خود وارد شده و بعد از مراجعه به بخش Wireless یا Wi-Fi کلمه عبور وای‌فای را تغییر دهید.

نکته دیگری که نباید فراموش کنید این است که بعد از وارد کردن کلمه عبور به تنظیمات روتر خود حتما گزینه کدگذاری امنیتی WPA2 را انتخاب کنید.

گزینه دوم: از روش فیلترینگ با آدرس مک روی روتر خود استفاده کنید

اغلب روترها یک قابلیت کنترل دسترسی دارند که می‌تواند دستگاه‌هایی را که اجازه اتصال به شبکه دارند را تعیین کند. هر دستگاه بی‌سیم یک آدرس مک منحصر به فرد دارد که برای شناسایی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از روترها به شما اجازه مي‌دهند امکان اتصال دستگاه‌هایی با یک آدرس مک مشخص را مسدود کنید. بعضی از روترها هم این امکان را فراهم می‌کنند تا دستگاه‌هایی با آدرس مک مشخص را در لیست سفید قرار داده و تنها اجازه دسترسی آنها را به وای‌فای فراهم کنید. به این شكل سایر دستگاه‌هایی که آدرس مک آنها در این فهرست قرار نداشته باشد امکان اتصال نخواهند داشت.

نکته اینجا است که همه روترها این گزینه را در اختیار ندارند و حتی اگر روتر شما به این قابلیت مجهز باشد روش کاملا امنی محسوب نمي‌شود. هر کسی که کلمه عبور شبکه وای‌فای شما را در اختیار داشته باشد می‌تواند با تغییر آدرس مک دستگاه خود از لیست سیاه آدرس مک روتر شما خارج شود. از طرفی شما هر بار که بخواهید دستگاه جدیدی را به شبکه بی‌سیم خود متصل کنید باید ابتدا آدرس مک را به طور دستی در تنظیمات روتر وارد کنید.

گزينه سوم: از همان ابتدا از یک شبکه مهمان استفاده کنید

با راه اندازی یک شبکه مهمان در روتر خود از همان ابتدا به دیگرانی که درخواست دسترسی به اینترنت روی وای‌فای شما را دارند یک دسترسی مهمان محدود شده بدهید. با راه اندازی یک شبکه مهمان دیگران فقط به اینترنت شبکه خانگی شما دسترسی خواهند داشت و دیگر نمی‌توانند به محتوای به اشتراک گذاشته روی شبکه شما دسترسی پیدا کنند.

بعضی از روترها در تنظیمات خود قابلیتی به نام guest network یا guest access دارند که می‌توانید از آن برای راه اندازی یک شبکه مهمان استفاده کنید. شبکه مهمان شما می‌تواند از یک کلمه عبور و شناسه شبکه (SSID) کاملا مجزا استفاده کند.

هیچ یک از ما دوست هکری که انگیزه‌های مخرب داشته باشد، نداریم، اما این به معنای آن نیست که احتیاط نکنیم و مهمانان را همان جایی که باید باشند (دسترسی به اینترنت رایگان) باقی نگه نداریم.
یکی دیگر از دلایل راه‌اندازی روتر با دو شناسه شبکه (SSID) این است که شما علاوه بر محدود کردن مکان دسترسی به شبکه زمان دسترسی را هم محدود کنید. برای مثال، اگر فرزند کوچکی در خانه دارید که نمی‌‌خواهید تا دیروقت مشغول گشت و گذار در اینترنت باشد می‌‌توانید کامپیوتر، موبایل یا تبلت آن‌ها را به شناسه دوم متصل کرده و آن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که مثلا بعد از ساعت 9 شب دسترسی این SSID به اینترنت قطع شود.

اخراج دیگران از شبکه وای‌فای با استفاده از نرم افزار

با جستجو در اینترنت به نرم افزارهایی مثل Netcut یا JamWifi برمی‌خورید که با ارسال بسته‌هایی به سایر دستگاه‌های موجود در شبکه وای‌فای شما اتصال آنها را به این شبکه قطع می‌کند.

این ابزار در واقع یک حمله غیرمجاز برای قطع دسترسی موقت یک دستگاه به شبکه خانگی شما ترتیب می‌دهد. این راهکار واقعی نیست. حتی اگر اتصال یک دستگاه به شبکه قطع شود، دوباره تلاش خواهد کرد تا یک بار دیگر اتصال برقرار شود. بنابراین استفاده از نرم افزار برای حذف همیشگی دیگران از شبکه خانگی راهکار درستی نخواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟