20/12/1398 - 09:10
مزایا و معایب سه گوشی P40 Lite،Galaxy A51 و Mi 9T
همان‌گونه که اطلاع دارید هوآوی به تازگی از گوشی هوآوی پی 40 لایت رونمایی کرده‌، در حالی که رقبای این شرکت شیائومی گوشی Mi 9T و سامسونگ از گلکسی A51 به عنوان رقیبان این گوشی رونمایی کرده‌اند. در این مطلب قصد داریم ویژگی‌های فنی این سه گوشی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

1606683296_1_0.gif

تقریبا نزدیک به یک ماه پیش هوآوی از گوشی‌های پرچم‌دار سری P40 رونمایی کرد. این شرکت به تازگی از گوشی اقتصادی این خانواده هوآوی پی 40 لایت رونمایی کرده که به نسبت آن‌که یک گوشی مقرون به صرفه است، قابلیت‌های خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نکته‌ای که لازم است به آن دقت کنید این است که گوشی یاد شده را نباید یک گوشی جدید توصیف کنیم، زیرا نسخه‌ای از گوشی هوآوی Nova 6 SE است که هم اکنون در بازار کشورهایی همچون چین به فروش می‌رسد، اما با نام جدید P40 Lite به بازارهای جهانی ورود پیدا کرده است. کدامیک از گوشی‌های فوق ویژگی‌های قابل توجهی دارند و قیمتی مناسب با قابلیت‌های سخت‌افزاری ارائه می‌کنند؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است، گوشی‌های هم‌طراز با این گوشی همچون گلکسی A51 و شیائومی Mi 9T را بررسی کنیم.

‌طراحی ظاهری

کدامیک از دو گزینه فوق را دوست دارید، صفحه‌نمایش‌هایی که دارای ناچ هستند یا صفحه‌نمایش‌هایی که یک‌دست و فاقد هرگونه ناچ هستند و از یک دوربین سلفی پاپ آپ استفاده می‌کنند. اگر گزینه اول را دست دارید که طبیعی است گلکسی A51 که حفره مربوط به دوربین در صفحه‌نمایش قرار گرفته و نسبت ابعادی بیشتر از هوآوی p40 دارد باید جواب‌گوی نیاز شما باشد. اگر علاقمند به دوربین پاپ‌آپ هستید، شیائومی Mi 9T با یک طراحی منحصر به فرد و موارد مقاوم و با کیفیت‌تر پاسخ‌گوی نیاز شما است. Mi 9T درست است که یک گوشی میان‌رده به شمار می‌رود، اما پنل پشتی آن از جنس شیشه بوده و یک فریم آلومینیومی دارد که آن‌را شبیه به پرچم‌داران کرده است. این گوشی ابعاد کمی دارد، با این‌حال به دلیل آنرکه دوربین پاپ‌آپ آن داخلش قرار می‌گیرد، ضخامتی بیشتر دارد.

صفحه‌نمایش

P40 Lite به یک صفحه‌نمایش 6.4 اینچ از نوع IPS و تفکیک‌پذیری 1080 در 2310 پیکسل (Full HD+)  تجهیز شده که نوآوری خاصی ندارد. تراکم پیکسلی برابر با 398ppi است. در نقطه مقابل شیائومی Mi 9T قرار دارد که مجهز به صفحه‌نمایش 6.39 اینچ امولد بوده، تفکیک‌پذیری آن 1080 در 2400 پیکسل است و از HDR پشتیبانی می‌کند تا تصویری با کیفیت بهتر به کاربر ارائه کند. پنل این گوشی فاقد بریدگی است و کیفیت تصویر خیلی خوبی ارائه می‌کند. که باعث شده گزینه خوبی برای تماشای فیلم‌ها و تصاویر باشد. تراکم پیکسلی این گوشی برابر با 403ppi است. در سویی دیگر گلکسی A51 قرار دارد که مجهز به یک صفحه‌نمایش قدرتمند است. درست همانند Mi 9T این گوشی نیز به پنل امولد با کیفیت فول اچ‌دی پلاس تجهیز شده که کنتراست و شفافیت بالایی دارد. با این‌حال، صفحه‌نمایش فوق از HDR پشتیبانی نمی‌کند. تراکم پیکسلی این گوشی برابر با 405ppi است.

مشخصات فنی و سیستم‌عامل

هوآوی P 40 Lite به تراشه کایرین 810 تجهیز شده و خوشبختانه عملکرد پردازنده مرکزی و گرافیکی در حد مطلوب است. تراشه فوق از لیتوگرافی 7 نانومتری استفاده می‌کند که باعث شده مصرف انرژی این گوشی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. همچنین در مقایسه با دو گوشی سامسونگ و شیائومی با ارائه 8 گیگابایت حافظه اصلی، دسترسی به حافظه بیشتری را ارائه می‌کند. برعکس گوشی شیائومی، گوشی فوق به سیستم‌عامل اندروید 10 تجهیز شده، اما کاربر به سرویس‌های گوگل دسترسی نداشته و در مقابل می‌تواند از سرویس‌های موبایلی هوآوی استفاده کند. گلکسی A51 سامسونگ نیز به لحاظ سخت‌افزاری، ضعیف‌تر از دو گوشی یاد شده ظاهر شده و در نتیجه از این نظر در مکان سوم قرار می‌گیرد.

دوربین

مشخصات سخت‌افزاری نشان داده شده در مورد این گوشی‌ها نشان می‌دهد که دوربین Mi 9T عملکردی بهتر از دو نمونه دیگر دارد. Mi 9T تنها گوشی است که از لنز تله فوتو استفاده می‌کند و قادر است برزگ‌نمایی اپتیکال ارائه کند و همچنین در مقایسه با دو نمونه دیگر به دوربین چهارگانه تجهیز شده است. در نقطه مقابل گلکسی A51 دوربین سلفی با عملکرد بهتر دارد، اما دوربین‌های اصلی آن قدرتی کمتر از گوشی‌ شیائومی ارائه می‌کنند. شیائومی به دوربین سه‌گانه 48 + 13 + 8 مگاپیکسلی، f/1.8‌ و f/2.4 و f/2.4و دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی  f/2.2تجهیز شده است. گلکسی A51 به دوربین چهارگانه 48 + 12 + 5 + 5 مگاپیکسلی، f/2.0‌ و f/2.4 و f/2.4 و f/2.2

و سلفی 32 مگاپیکسلی f/2.2تجهیز شده است. هوآوی p 40 Lite نیز به دوربین چهارگانه 48 + 8 + 2 + 2 مگاپیکسلیf/1.8 و f/2.4 و f/2.4 و f/2.4و سلفی 16 مگاپیکسلی f/2.0تجهیز شده است.

باتری

P40 Lite به یک باتری 4200 میلی‌آمر بر ساعت تجهیز شده که 200 میلی‌آمپر ساعت بیشتر ار دو گوشی دیگر ارائه می‌کند. همچنین یک تراشه قدرتمند به گوشی اجازه داده به شکل بهینه‌تری از باتری استفاده کرده و دسترسی به فناوری شارژ 40 وات داشته باشد تا باتری در زمان کمتری شارژ شود.

قیمت

‌در خصوص قیمت نمی‌توانیم به صراحت صحبت کنیم، زیرا هنوز مشخص نیست گوشی‌های فوق پس از ورود به بازار ایران با چه قیمتی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند، به ویژه با توجه به اخبار و شایعاتی که در خصوص دو برند سامسونگ و ال‌جی منتشر شده و فروشندگان نیز مترصد هرگونه فرصتی هستند تا قیمت‌ها را به دلایل مختلف افزایش دهند. با این‌حال، رد بازار جهانی تمامی این گوشی‌ها با قیمتی کمتر از 330 دلار به بازار ارائه می‌شوند و که بدیهی است هوآول p 40 Lite انتخاب بهتری است، اما به این نکته دقت کنید که فاقد صفحه‌نمایش امولد و با کیفیت بالا است.  در سوی دیگر، گوشی شیائومی Mi 9T را داریم که عملکرد آن از قیمتی که کاربر برای خرید آن هزینه می‌کند بیشتر است.

مزایا و معایب سه گوشی یاد شده

در ادامه به شکل مشروح به مزایا و معایب هر یک از این سه گوشی می‌پردازیم:

هوآوی P 40 Lite

از مهم‌ترین مزایای گوشی فوق می‌توان به شارژ بسیار سری، باتری بزرگ‌تر، حافظه اصلی بیشتر و دوربین‌های خوب اشاره کرد و در این رنج قیمتی عیب خاصی ندارد. ابعاد این گوشی برابر با 159.2 در 76.3 در 8.7 میلی‌متر و وزن آن 183  گرم است.

سامسونگ گلکسی A51

از مزایای سامسونگ گلکسی A51 می‌توان به صفحه‌نمایش امولد زیبا، شکاف کارت حافظه اختصاصی و حس‌گر اثرانگشت درون صفحه اشاره کرد. این گوشی نیز در این محدوده قیمتی مشکل خاصی ندارد. ابعاد این گوشی برابر با 158.5 در 73.6 در 7.9 میلی‌متر و وزن آن 172 گرم گرم است.

شیائومی Mi 9T

از مزایای شیائومی Mi 9T می‌توان به قیمت خیلی خوب، سخت‌افزار قدرتمند، سخت‌افزاری قوی، صفحه‌نمایش فاقد ناچ و دوربین تله فوتو اشاره کرد. ابعاد این گوشی 156.7 در 74.3 در 8.8 میلی‌متر و وزن آن 191  گرم است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟