Nova 5T میان رده ای در حد یک پرچم دار
30/11/1398 - 11:45
‌نگاهی به گوشی هوشمند هوآووی Nova 5T
در چند روز گذشته اخبار مختلفی پیرامون خروج دو شرکت ال‌جی و سامسونگ از بازار ایران و جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی این دو شرکت به گوش می‌رسد. به همین دلیل برخی از کاربران نگران این مسئله هستند که اگر دو شرکت یاد شده به‌طور کامل و همیشگی از بازار ایران خارج شوند چه گزینه‌های جایگزین دیگری در دسترس است. خوشبختانه بازار تولید گوشی‌های هوشمند در انحصار یک شرکت خاص نیست و شرکت‌های مختلف اقدام به تولید گوشی‌های هوشمند می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها هوآوی است. این شرکت به تازگی گوشی هوشمند جدیدی به‌نام Nova 5T را روانه باز کردهه است. یک گوشی میان رده که قابلیت‌های آن تقریبا نزدیک به یک گوشی پرچم‌دار است. در این مقاله قصد داریم به‌طور اجمالی به قابلیت‌های گوشی یاد شده نگاهی داشته باشیم.

1606683296_1_0.gif

اولین نکته‌ای که در ارتباط با گوشی Nova 5T حسابی به چشم می‌آید طراحی زیبا و خوش دست بودن گوشی است. طراحی پشت گوشی از شیشه براق و قاب آن از جنس فلز است. زمانی که که نور به پشت گوشی برخورد می‌کند، بازتاب‌های نوری جالب توجهی از خود ساطع می‌کند. در طراحی پشت گوشی، هوآوی از رنگ‌های مختلفی همچون رنگ Midsummer Purple و همچنین تکرار مربعی‌کلمه Nova استفاده کرده است تا زیبایی خاصی به گوشی ببخشد. این گوشی با ابعاد 154.3×74×7.8 میلی‌متر  و وزنی برابر با 174 گرم یک گوشی‌ خوش‌دست به شمار می‌رود. در قاب پشتی گوشی چهار دوربین اصلی به صورت عمودی قرار گرفته‌اند که قاب مخصوص به خود را دارند. لنز اصلی مجهز به یک حس‌گر 48 مگاپیکسلی است با دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار بوده، لنز دوم که لنز اولترا واید است مجهز به حس‌گر 16 مگاپیکسلی و دهانه دیافراگم f/2.2 است و دو لنز دیگر به حس‌گر‌های دو مگاپیکسلی تجهیز شده‌اند. که یکی از آن‌ها برای تشخیص عمق و دیگری برای عکس‌برداری ماکرو استفاده می‌شود که گشودگی دهانه دیافراگم آن برابر با f/2.4 است. فلش نیز در پایین سه لنز دوربین و درون قاب مخصوص دوربین قرار گرفته است.

کیفیت عکس‌برداری لنز اصلی و سلفی در حد مطلوبی قرار دارد و در روز عکس‌های شفاف با عمق رنگ خوب را تهیه می‌کند. با توجه به این‌که دوربین اصلی به حس‌گر 48 مگاپیکسل تجهیز شده، در حالت پیش‌فرض عکس‌هایی با تفکیک‌پذیری 12 مگاپیکسل توسط گوشی ضبط می‌شود. کنترل نویز گوشی در زمان عکس‌برداری در شب خوب است، اما اگر از ویژگی Night Huawei استفاده کنید، عملکرد آن نسبت به میان‌رده‌های هم نوع خود عالی است. نرم‌افزار دوربین گوشی نیز عملکرد کاملا قابل قبولی دارد و زمانی که در حالت خودکار قرار می‌گیرد با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر است اشیا و صحنه‌ها را تشخیص دهد. همچنین، اگر عکس‌برداری در محیطی با نور مناسب انجام شود، الگوریتم هوش مصنوعی می‌تواند دامنه پویا را ارتقا دهد. این عملکرد منحصر به فرد به لطف تراشه کراین 980 که درون گوشی قرار گرفته به دست آمده است. عملکرد دوربین پرتره نیز در حد خوب است، اما نباید انتظار داشته باشید همانند یک گوشی پرچم‌دار پرتره‌های خیلی عالی تهیه کند.

صفحه‌نمایش گوشی 6.26 اینچی و از نوع IPS است که کیفیت فول اچ‌ پلاس دارد. البته اگر هوآوی از پنل اولد به جای IPS استفاده می‌کرد که این روزها در بیشتر گوشی‌های پرچم‌دار استفاده می‌شود به کاربر اجازه می‌داد بدون مشکل در زیر نور مستقیم خورشید با گوشی کار کند. تفکیک‌پذیری این گوشی برابر با  2340 در 1080 و تراکم پیکسلی آن 412 است. دوربین سلفی به شکل حفره‌ای در سمت چپ صفحه‌نمایش قرار گرفته است. این دوربین مجهز به حس‌گر 32 مگاپیکسلی و گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 است. همچنین، نسبت صفحه‌نمایش به بدنه گوشی برابر با 84.2 درصد است. شاید در برخورد اول ممکن است تعجب کنید که چرا حس‌گر اثرانگشت در زیر صفحه‌نمایش یا پشت گوشی تعبیه نشده، اما نگران نباشید حس‌گر اثرانگشت در زیر کلید پاور در سمت راست گوشی و در مکان مناسبی قرار گرفته است. حس‌گراثرانگشت درست در مکانی قرار دارد که شما همواره انگشت خود را در آن مکان قرار می‌دهید.

Nova 5T مجهز به یک اسپیکر تک کاناله است که پایین گوشی قرار گرفته است. همچنین اگر از هدفون‌هایی استفاده می‌کنید که از جک 3.5 میلی‌متری استفاده می‌کنند، باید بدانید که هوآوی ج فوق را حذف کرده و برای این منظور باید از از طریق درگاه Type-C هدفون را به گوشی خود متصل کنید. البته کابل هدفون همراه گوشی مجهز به درگاه یو‌اس‌بی است. کیفیت صدای خروجی این اسپیکر در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما اگر صدای اسپیکر را در حالت حداکثری قرار دهید، نباید انتظار داشته باشید Nova 5T همانند پرچم‌داران مجهز به اسپیکرهای استریو کیفیت صدای خیره‌کننده‌ای در اختیارتان قرار دهد.

این گوشی از پردازنده کم مصرف هشت هسته‌ای کورتکس A76 و تراشه کرین 980 استفاده می‌کند. دو هسته فرکانس کاری 2.6 گیگاهرتز و دو هسته فرکانس کاری 1.92 گیگاهرتز و چهار هسته نیز فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز دارند. لازم به توضیح است که پردازنده فوق از لیوتگرافی هفت نانومتری HiSilicon Kirin 980 استفاده می‌کند. بد نیست بدانید که تراشه فوق در گوشی‌های آنر 20 پرو، هوآوی پی 30 و هوآوی پی 30 پرو نیز استفاده شده است. Nova 5T به پردازنده گرافیکی Mali-G76MP10 تجهیز شده تا کاربران در اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی و به ویژه بازی‌هایی که نیازمند تراشه گرافیکی قدرتمندی هستند مشکل خاصی نداشته باشند. هوآوی برای آن‌که عملکرد این گوشی در انجام بازی‌ها را بهبود بخشد از شتاب‌دهنده GPU Turbo 3.0 استفاده کرده تا اجرای بازی‌های با گرافیک بالا به شکل روانی انجام شود. شتاب‌دهنده فوق این توانایی را دارد تا به شکل بهینه شده باتری را در زمان اجرای بازی‌ها مصرف کند و همچنین نرم فریم بازی و سرعت بارگذاری را بهبود بخشد. با این توصیف مشاهده می‌کنیم که Nova 5T کمی فراتر از یک میان‌رده عادی کار می‌کند و در برخی موارد عملکردهای آن نزدیک به گوشی‌های پرچم‌دار است.

Nova 5T در دو نسخه مجهز به 6 گیگابایت حافظه اصلی و 128 گیگابایت حافظه جانبی و 6 گیگابیت حافظه اصلی و 128 گیگابایت حافظه جانبی روانه باز شده، اما از شکاف کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند. در نتیجه کاربر به همان حافظه جانبی تعبیه شده روی گوشی باید بسنده کند.

 Nova 5T همراه با سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری EMUI 10 به بازار عرضه شده و مجهز به یک باتری لیتیوم پلیمری 3750 میلی‌آمپر است که برای انجام کارهای عادی و نه چندان سنگین نزدیک به 13 ساعت به کاربر خدمت‌رسانی می‌کند. همچنین از شارژ سریع باتری 22.5 واتی استفاده می‌کند و قادر است در مدت زمان 24 دقیقه به میزان 50 درصد باتری را شارژ کند. این گوشی به رنگ‌های مشکی، آبی و ارغوانی به بازار عرضه شده و در زمان نگارش این مقاله با قیمت تقریبی 4 میلیون 700 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟