05/10/1398 - 12:20
نگاهی اجمالی به گوشی Xiaomi Mi 9 Lite
شیائومی همراه نگاه خاصی به سری می 9 داشته، زیرا گوشی‌های این خانواده با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده است. می لایت 9 یکی دیگر از گوشی‌های مقرون به صرفه بازار است که قابلیت‌های کاربردی خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم به‌طور اجمالی به قابلیت‌ها، مزایا و معایب این گوشی نگاهی داشته باشیم.

1606683296_1_0.gif

اگر به طراحی گوشی‌های مختلف موجود در بازار نگاه کنید با من هم عقیده هستید که می 9 لایت از یک طراحی منحصر به فرد بهره می‌برد. در قاب پشتی می لایت 9 از شیشه و در فریم از فلز استفاده شده که برای برای یک گوشی مقرون به صرفه (یک گوشی 4 میلیونی را نمی‌توانیم یک گوشی اقتصادی توصیف کنیم.) جنس بدنه مقاومی را به وجود آورده‌اند. قاب پشتی طراحی براقی دارد و زمانی که در نور خورشید به آن نگاه کنید بازتاب جالبی از رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد. در اطراف قاب پشتی خمیدگی‌هایی مشاهده می‌نیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به ساده‌ترین شکل گوشی را در دستان خود نگه دارید. می لایت 9  نزدیک به 179 گرم وزن دارد. جنس بدنه این گوشی شیشه‌ای است، اما شیائومی از یک شیشه نازک استفاده نکرده و در نتیجه گوشی فوق را نباید در گروه گوشی‌های ظریف بازار طبقه‌بندی کنیم. در مقایسه با گوشی‌های هم قیمتی که در بازار وجود دارد می‌لایت 9 را باید یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های حال حاضر توصیف کرد.

در قاب پشتی می لایت 9 لنزهای دوربین اصلی را مشاهده می‌کنید که درون قابی جدا از قاب پشتی قرار گرفته‌اند. قابی که لنزها در آن قرار گرفته از بدنه دستگاه بیرون زده‌اند و به همین دلیل کار کردن با گوشی روی سطوح صاف امکان‌پذیر نیست. در این قال سه لنز برای دوربین اصلی تعبیه شده‌اند. لنز اصلی به یک حس‌گر ساخت شرکت سونی تجهیز شده که کیفیت 48 مگاپیکسل دارد. لنز فوق اندازه دهانه دیافراگم f/1.8 دارد و در شرایط معمولی با تفکیک‌پذیری 12 مگاپیکسل قادر به عکس‌برداری است. در بالای لنز اصلی لنز مجهز به حس‌گر 8 مگاپیکسلی قرار دارد که اولترا واید است و اندازه دهانه دیافراکمی برابر با f/2.2 دارد. لنز پایین برای تشخیص عمق در نظر گرفته شده و به حس‌گر 2 مگاپیکسل تجهیز شده است. برنامه دوربین انواع مختلفی از قابلیت‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در برنامه دوربین زبانه‌هایی پایین صفحه‌نمایش قرار دارند که اجازه انتخاب حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری را امکان‌پذیر می‌کنند. کاربر می‌تواند از ویژگی بزرگ‌نمایی دو برابری موجود در این گوشی استفاده کند. خوشبختانه کیفیت دوربین‌ها در عکس‌برداری روز قابل قوبل است و جزییات به خوبی در گوشی نشان داده می‌شوند.دوربین سلفی حتا در روز میز عکس‌های خوبی تهیه می‌کند و جزییات به خوبی در زیر نور روز قابل مشاهده هستند.  

صفحه‌نمایش طراحی تختی دارد، اما حاشیه‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. در قاب جلو صفحه‌نمایش فضایی نزدیک به 86 درصد از قاب را به خود اختصاص داده، بالای صفحه‌نمایش ناچی قطره‌ای تعبیه شده که برای قرار دادن دوربین جلویی در نظر گرفته شده است. در بالای این ناچ خروجی صدای مخاطب قرار دارد که از یک طراحی خوبی بهره برده است، زیرا هیچ‌گونه مشکلی در حاشیه‌های صفحه‌نمایش به وجود نیاورده است. کلیدهای صدا و پاور در سمت راست گوشی قرار دارند که شکلی شبیه به یکدیگر داشته و تنها اندازه آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. پایین گوشی بلندگوها در کنار درگاه Type-C و میکروفون قرار دارند. شیائومی برای آن‌که طراحی گوشی زیباتر شود و به اصطلاح تقارنی در پایین گوشی به وجود آید، برای میکروفون‌ سوراخ‌هایی در نظر گرفته تا شکلی شبیه به بلندگوها داشته باشند. سمت چپ گوشی مکانی است که درگاه‌های مربوط به سیم‌کارت و کارت حافظه قرار گرفته است. می لایت 9 از دو سیم کارت به‌طور همزمان پشتیبانی می‌کند، اما درگاه سیم‌کارت دوم با کارت حافظه مشترک است، در نتیجه اگر به دنبال استفاده از سیم کارت دوم هستید باید از قید کارت حافظه بزنید. به عبارت دقیق‌تر، این گوشی به لحاظ تئوری قادر است همزمان از دو سیم کارت استفاده کند، مگر آن‌که فضای ذخیره‌ساز خارجی برای شما اهمیتی نداشته باشد و تصمیم بگیرید از دو سیم کارت استفاده کنید. در بالای گوشی خروجی جک 3.5 میلی‌متری در کنار میکروفون دوم و کنار درگاه اینفرارد قرار گرفته است.

همان‌گونه که اشاره شد قاب پشتی گوشی یکی از نقاط برجسته این گوشی است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. در قاب پشتی شاهده سه لنز دوربین اصلی هستیم. این سه لنز که به ترتیب زیر یکدیگر قرار دارند در قابی مجزا در پشت گوشی قرار گرفته‌اند. البته قاب بیرون زدگی قابل توجهی دارد و به همین دلیل امکان کار با گوشی روی سطوح صاف وجود ندارد. فلش خارج از قاب دوربین‌ها و درون قاب اصلی قرار گرفته است. در پایین قاب آرم شیائومی را مشاهده می‌کنید که ساده نیست و عملکرد یک چراغ هشداردهنده را دارد. زمانی که گوشی به شارژر متصل می‌شود، یا اعلانی از برنامه‌ها دریافت می‌شود گوشی رنگ‌های متنوعی از خود نشان می‌دهد.

در قاب جلویی گوشی صفحه‌نمایش 6.39 اینچی قرار دارد که از نوع سوپر امولد است و کیفیت یکسان با فول اچ‌دی دارد. این صفحه‌نمیاش با گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود تا صفحه‌نمایش در برابر خش‌ها محافظت شده باشد. کیفیت نور در حد مطلوب قرار دارد. در شرایط عادی نوری برابر با 440 نیتس از صفحه‌نمایش منتشر می‌شود و در شرایط خودکار قادر به تولید نوری به میزان 600 نیتس است. کیفیت رنگ‌های گوشی قابل قبول است و عمق رنگ مشکی را به بهترین شکل نشان می‌دهد. به همین دلیل زمانی که در حال تماشای فیلم‌هایی هستید که پس‌زمینه سیاه دارند با مشکل خاصی روبرو نمی‌شوید. جالب آن‌که صفحه‌نمایش در نشان دادن رنگ سفید نیز عملکر خوبی دارد و به هیچ عنوان سفیدی متمایل به زردی را مشاهده نمی‌کنید. در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش تنظیمات مختلفی قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به Reading Mode که اجازه می‌دهد در محیط‌های کم نور به بهترین شکل با گوشی کار کنید، بدون آن‌که چشم خسته شود کار کنید. زمانی که تنظیم فوق فعال شود، پیکسل‌های ساطع کنند هنور آبی خاموش یا کم رنگ می‌شوند و پیکسل‌های زرد جایگزین آن‌ها می‌شوند. گزینه جالب توجه دیگر Color Scheme است که گرمای رنگ‌ها را اجازه می‌دهد تنظیم کنید. گزینه anti-flicker Mode میزان روشنایی صفحه را بر مبنای فناوری DC Dimming تنظیم می‌کند که راهکار نوینی برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه‌های امولد است. بهتر است کمی درباره سخت‌افزارهای گوشی صحبت کنیم. می لایت 9 به یک تراشه اسنپ‌دراگون 710 تجهیز شده که بر مبنای لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته شده است. این تراشه مجهز به 8 هسته پردازشی است که 2 هسته فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز دارند و 6 هسته از فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز استفاده می‌کند.

این گوشی به 128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت حافظه اصلی تجهیز شده است که همان‌گونه که می‌دانید نزدیک به 30 گیگابایت از فضای جانبی برای نصب برنامه‌های جانبی و پیش‌فرض اختصاص پیدا کرده است. همچنین نباید انتظار داشته باشید که 6 گیگابایت حافظه اصلی در اختیارتان باشد، زیرا در بهترین حالت نزدیک به 3 گیگابایت حافظه اصلی آزاد در اختیار کاربر است. خوشبختانه می لایت 9 در اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارها عملکرد قابل قبولی دارد و مشکل خاصی از بابت اجرای برنامه‌های عادی روی آن وجود ندارد. فراموش نکنید شما با یک گوشی میان‌رده سروکار دارید و نباید انتظار خیلی زیادی از آن داشته باشید. این گوشی به یک بلندگو تجهیز شده که در پایین گوشی قرار دارد و صدایی فراگیر ارائه می‌کند، اما زمانی که صدا افزایش پیدا می‌کند کیفیت صدا کمی کاهش پیدا می‌کند. همانند سایر گوشی‌های مدرن می لایت 9 از دو مکانیزم امنیتی برای اعتبارسنجی کاربر استفاده می‌کند که یکی بر مبنای حس‌گر اثرانگشت و دیگری بر مبنای تشخیص چهره کار می‌کند. حس‌گر اثرانگشت در زیر صفحه‌نمایش قرار دارد که برای یک گوشی میان رده برگ برنده بزرگی است. حس‌گر فوق عملکرد خیلی خوبی دارد و در هر دو حالت روشن بودن صفحه گوشی و زمانی که خاموش است به خوبی می‌تواند الگوریتم انگشت شما را تشخیص دهد و در کوتاه‌ترین زمان قفل گوشی را باز کند. تنها کاری که باید انجام دهید قرار دادن انگشت روی گوشی مطابق با الگویی است که دوربین نشان می‌دهد. مکانیزم تشخیص چهره با اتکا بر دوربین سلفی انجام می‌شود و حتا در محیط‌های کم نو و با زاویه دید قادر به تشخیص کاربر است. می لایت 9 به اندروید 9 تجهیز شده، اما رابط کاربری مخصوصی شیائومی به‌نام می‌یو‌آی نسخه 11 را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

می لایت 9 به یک باتری با ظرفیت 4030 میلی‌آمپر تجهیز شده و از ویژگی شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی می‌کند. به عبارت دقیق‌تر باتری گوشی در زمان 40 دقیقه به میزان پنجاه درصد پر می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به تفکیک‌پذیری 2340 در 1080 پیکسل با تراکم پیکسل 403، ابعاد 156.8 در 74. در 8.7 میلی‌متر، پشتیبانی از دو سیم کارت (همزمان تنها یکی فعال)، اندروید 9، رابط کاربری MIUI 10، تراشه اسنپ‌دراگون 710 با هشت هسته پردازشی، پردازنده گرافیکی Adreno 616، پشیتبانی از کارت حافظه تا 256 گیگابایت، دوربین با لنز سه گانه 48، 8 و 2 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی، جک 3.5 میلی‌متری، شارژ سریع 18 واتی و باتری لیتیوم پلیمری 4030 میلی‌آمپر بر ساعت، پشتیبانی از استانداردهای wi-Fi 802.11/a/b/g/n/ac، درگاه Type-C 1.0,2.0 اشاره کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟