مزایا و معایب custom ROM
چرا دیگر برای دستگاه اندروید خود به رام سفارشی نیازی ندارید
تا همین چند وقت پیش رسم بر این بود که هر کسی تلفن اندروید داشت، حتی اگر جدیدترین مدل تلفن را خریداری کرده بود آن را روت می‎کرد و یک رام سفارشی (custom ROM) روی آن نصب می‎کرد. اما حالا وضع فرق کرده است. روت کردن دیگر اهمیت گذشته را ندارد. با این اوصاف چه بر سر رام‎های سفارشی خواهد آمد؟ اگر شما یک گوشی پیکسل 2 یا وان پلاس 5 داشته باشید آیا واقعا با فلش کردن آن به یک رام جدید مزایای بیشتری به دست خواهید آورد؟

1606683296_1_0.gif

چرا مردم از رام‎ها استفاده می‎کنند؟

شاید بی راه نباشد که بگوییم دیگر دوران طلایی رام‎های سفارشی به سر آمده است. تلفن‎های اندروید حتی مدل‎های ارزان قیمت آن از همیشه بهتر شده‎اند. اما رام‎ها هنوز هم یک هدف را دنبال می‎کنند. در ادامه به اصلی‎ترین دلایلی که شما باید به نصب یک رام سفارشی فکر کنید می‎پردازیم.

امنیت و به‎روزرسانی سیستم عامل

این روزها خیلی از تولیدکنندگان تلفن هوشمند به این فکر هستند که تلفن شما را به‎روز نگه دارند. در حالت کلی فرض بر این است که اگر شما یک تلفن پرچمدار (یا میان رده) از یک برند بزرگ و مطرح داشته باشید، می‎توانید انتظار دو به‎روزرسانی اندروید به همراه وصله‎های امنیتی را برای دو تا سه سال داشته باشید. البته این موضوع در مورد سایر دستگاه‎ها صدق نمی‎کند.

در اختیار نداشتن به‎روزرسانی‎های اندروید می‎تواند نااميد كننده باشد. شما قابلیت‎های جديد و پیشرفت‎های مربوط به عملکرد را از دست خواهید داد. از طرفی دریافت نکردن به‎روزرسانی‎های امنیتی نگرانی‎های بزرگتری را به همراه دارد. چندان خوشايند نخواهد بود اگر بدانیم تلفن هوشمند ما با مشکلات امنیتی دست به گریبان است.

اگر تلفن شما توسط سازنده به حال خود رها شده باشد، نصب یک رام سفارشی تنها گزینه شما برای به‎روز نگه داشتن آن است. رام‎هایی مثل Paranoid Android و Lineage از طیف گسترده‎ای از دستگاه‎ها پشتیبانی می‎کنند که به طور مداوم در حال به‎روزرسانی هستند و باگ‎های سیستم شما را برطرف می‎کنند.

حريم خصوصی و امنیت

خبرهای اخیر در مورد جمع آوری اطلاعات توسط دستگاه‎های وان پلاس (که البته از طرف این شرکت تکذیب شد) اعتماد ما به سازندگان تلفن را بیش از گذشته خدشه دار کرده است.

چنین ایراداتی در مورد تلفن‎های ارزان قیمت که با مشکلات امنیتی بیشتری همراه هستند بیشتر وارد خواهد بود. حتی دومین تولیدکننده بزرگ تلفن جهان هواوی هم اخیرا توسط سازمان‎های امنیتی ایالات متحده در مورد نگرانی‎های جاسوسی معاخذه شده است.

از تمام اینها که بگذریم، هر کاربر اندروید روزانه با تهديد لو رفتن انبوهی از داده‎های شخصی توسط گوگل و سایرین مواجه است.

یک رام سفارشی خوب و مطمئن می‎تواند نگرانی‎های امنیتی و حریم خصوصی شما را برطرف کند. رام‎ها باید منبع باز باشند که این گونه نیز هستند. کدها در اختیار همگان قرار دارد – حتی اگر شما مهارت کافی برای تحلیل آن را نداشته باشید، می‎توانید مطمئن باشید كه شخص دیگری هست که این کار را انجام دهد.

Lineage OS انواع مختلفی از کنترل‎های حریم شخصی را در خود تعبیه كرده است که شامل یک Privacy Guard برای محدود کردن اپلیکیشن‎ها در چگونگی و میزان استفاده از داده‎های شما می‎شود. به علاوه شما می‎توانید در صورتی که مایل هستید از آن بدون اپلیکیشن‎های گوگل استفاده کنید.

آنها طول عمر تلفن‎های قدیمی‎ و ارزان قیمت‎تر را افزایش می‎دهند

یکی دیگر از مزایایی که یک رام سفارشی می‎تواند به همراه داشته باشد صرفه جویی مالی برای شما است. اگر یک تلفن قدیمی‎ دارید که در مجموع از آن راضی هستید یک رام می‎تواند طول عمر کاری آن را افزایش دهد.

اینها تلفن‎هایی هستند که به ندرت به‎روزرسانی می‎شوند و به خوبی تلفن‎های رده بالاتر بهینه سازی نشده‎اند. شما در مورد قدرت کم سخت افزار کاری نمی‎توانید انجام دهید اما یک رام سبک‎تر که اجزای غیر ضروری را حذف کرده باشد می‎تواند عملکرد کلی را تقویت کند. شما اغلب می‎توانید میان افزار جدیدی را پیدا کنید که برای افزایش دادن عمر باتری طراحی شده است.

در برخی موارد شما حتی این امکان را پیدا خواهید کرد تا عملگرهای جدید را فعال و قابلیت‎های گنجانده شده در تلفن‎های جدیدتر را در تلفن قدیمی‎ خود استفاده کنید. بهترین مکان برای پیدا کردن چنين رام‎هایی سایت xda-developers.com است. در این وب‎سایت تقريبا برای هر مدل تلفن اندرویدی یک انجمن جداگانه وجود دارد.

پروژه Treble و بازگشت رام‎های سفارشی

قبل از این که به مخالفان رام‎های سفارشی بپیوندید بد نیست با ویژگی جدیدی در اندروید اوریو به نام Project Treble آشنا شوید.

هدف از Project Treble امکان ساده‎تر، سریع‎تر و ارزانتر کردن به‎روزرسانی و ساخت یک نسخه جدید از اندروید برای دستگاه‎ها توسط تولیدکنندگان آن است. این کار با ماژولار کردن بخش‎هایی از چهارچوب اندروید صورت می‎گیرد. جزئیات در این مورد بسیار فنی است و شما می‎توانید در وبسایت توسعه دهندگان اندروید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

از جمله دلایلی که این پروژه را به موضوع ما ربط می‎دهد می‎توان به این موارد اشاره کرد:

دستگاه‎هایی که از Treble پشتیبانی می‎کنند باید بتوانند یک میان افزار اصلی اندروید را اجرا کنند. این به معنای آن است که شما می‎توانید یک رام سفارشی مبتنی بر نسخه خالص اندروید داشته باشید كه روی خیلی از دستگاه‎ها کار می‎کند. شما دیگر برای تولید نسخه‎های مربوط به هر تلفن نیازی به توسعه دهندگان نخواهید داشت.

علاوه بر این، هر دستگاهی که با اندروید اوریو یا بالاتر ارائه می‎شود باید از Treble پشتیبانی کند (اما نه آنهایی که از نسخه‎های قدیمی‎تر ارتقا داده شده‎اند). در چنین شرایطی به نظر می‎رسد در آینده‎ای نه چندان دور ما شاهد حضور رام‎های سفارشی بسیار بیشتری روی دستگاه‎های بسیار بیشتری خواهیم بود.

چرا شما نباید از رام‎های سفارشی استفاده کنید

وجود رام‎های سفارشی در چند سال اول معرفی اندروید با طبیعت متزلزل آن چندان خوشايند نبود. عملکرد و قابلیت‎های iOS چیزی بود که این رام‎ها از آن برخوردار نبودند و میان افزارهای سفارشی که هر تولیدکننده برای خود منتشر می‎کرد پر از زواید، کند و ناکارامد بود.

اما کم کم اوضاع تغییر کرد. دیگر iOS تنها استاندارد مطرح در تلفن‎های هوشمند نیست و علی‎رغم این که نرم افزار تلفن‎ها همچنان با یک دیگر متفاوت است اما حالا دیگر بسیار با سلیقه طراحی می‎شوند. با این اوصاف آیا هنوز هم رام‎های سفارشی توجیه پذیر هستند؟

اوضاع دوربين ممکن است بدتر شود

دوربين یکی از اصلی‎ترین اجزای تشکیل دهنده یک تلفن است و هر چه پیچیدگی آنها افزایش پیدا می‎کند، به کارگیری آن در یک رام سفارشی نیز سخت‎تر می‎شود.

دوربين خیلی از تلفن‎ها حالا به دو لنز، افکت‎های خیره کننده HDR و قابلیت فیلمبرداری 4K مجهز شده است. برای اداره همه اینها به ابزار مخصوصی نیاز است و اینها همه بخشی از میان افزار تلفن هستند. اپلیکیشنی وجود ندارد که شما بتوانید به راحتی آن را برداشته و روی یک دستگاه دیگر نصب کنید. و شما نمی‎توانید با یک اپلیکیشن دوربين ثالث تمام این عملکردها را جایگزین کنید.

با جایگزین کردن میان افزار اصلی با نصب یک رام سفارشی، این احتمال وجود دارد که کارایی دوربين خود را کاهش دهید. و اگر یک رام سفارشی اشتباه را انتخاب کنید این احتمال وجود دارد که سایر قابلیت‎ها از جمله پشتیبانی از شارژ سریع یا Android Pay را از دست بدهید.

ثبات و قابلیت اطمینان

در روزهای اول اندروید تلفن‎ها اغلب کند بودند. و اگر برای چند روز آنها را ریبوت نمی‎کردید سرعت آنها به نصف کاهش پیدا می‎کرد و احتمال قفل کردن آنها زیاد بود. اما حالا اوضاع تغییر کرده است و اکنون اغلب تلفن‎ها روان، باثبات و با طول عمر باتری بالا کار می‎کنند.

ضمانتی برای رام‎های سفارشی وجود ندارد. نسخه‎های رسمی‎ از معروف‎ترین آنها مثل Lineage یا  Resurrection Remix اغلب به‎روزرسانی می‎شوند. شما می‎توانید برای تامین منظم اصلاحات و رفع اشکالات برای آنها امیدوار باشید. اما نسخه‎های غیر رسمی‎ و کمتر شناخته شده از این رام‎ها می‎تواند تجربه مثبتی برای شما به همراه نداشته باشد.

نسخه خالص اندروید دیگر بهترین نیست

یکی از بزرگترین مزایای رام‎های سفارشی این بود که شما می‎توانستید اندروید خالص را روی هر دستگاهی نصب کنید. شما می‎توانستید نرم افزارهای زاید از سامسونگ، هواوی یا اچ‎تی‎سی را با یک رام مبتنی بر نسخه منبع باز اندروید جایگزین کنید که به مجموعه اپلیکیشن‎های اصلی گوگل مجهز است و به این شكل یک دستگاه اصیل اندرویدی داشته باشید. بر همین اساس بود که تلفن‎های نکسوس گوگل ساخته شدند. اما دیگر اندروید خالص بهترین نسخه اندروید نیست.

حتی خود گوگل نیز این را تایید می‎کند. بهترین بخش‎های تلفن‎های پیکسل این شرکت اندروید نیستند. اپلیکیشن دوربين، دستیار گوگل و لانچر سریع آن همگی از نرم افزارهای اختصاصی هستند. توسعه و مالکیت آنها توسط خود گوگل انجام می‎شود. در واقع در صفحات معرفی تلفن‎های پیکسل به ندرت به اندروید اشاره شده است.

درست است که اندروید خالص هنوز سریع است، اما در حال حاضر بیشتر یک سیستم زیربنایی محسوب می‎شود.

به طور خلاصه نیازی به رام نیست

اصلی‎ترین دلیلی که رام‎های سفارشی را در ابتدا به وجود آورد تامین کمبودهای موجود در سیستم عامل اندروید بود. برای مدت طولانی جای قابلیت‎های بسیار زیادی در اندروید خالی بود که تنها راه دستیابی به آنها نصب یک میان افزار جدید بود.

از دیگر امکاناتی که رام‎ها در اختیار شما قرار می‎دهند:

  • کنترل روی مجوز اپلیکیشن‎ها
  • مدیریت بهتر انرژی
  • مدیریت بهتر حافظه رم
  • کنترل بیشتر روی اطلاع رسانی‎ها
  • چندین حساب کاربری
  • توانایی پاسخ به پیام‎ها از نوار اطلاع رسانی
  • پشتیبانی از نصب اپلیکیشن‎ها روی کارت SD

تمام اینها حالا بخشی از خود اندروید است و تقریبا روی هر دستگاه مدرنی موجود است. حتی شکایت قدیمی‎ در مورد نرم افزارهای زاید نیز تا حد زیادی برطرف شده است. شما می‎توانید به راحتی اپلیکیشن‎های داخلی که نیازی به آنها ندارید را غیرفعال كنيد.

و این که، اگر قصد دارید از یک رام تنها برای امتحان یک چیز جدید استفاده کنید، چرا به جای آن از اپلیکیشن لانچر استفاده نمی‎کنید؟ نصب آنها ساده‎تر و امن‎تر است و شما می‎توانید هر تعداد که مایلید را امتحان کنید.

آیا هنوز هم به رام‎های سفارشی نیاز دارید؟

مخالفت با استفاده از رام‎های سفارشی هر روز فراگيرتر می‎شود. دیگر قابلیت‎های از دست رفته مشهودی در اندروید وجود ندارد، میان افزارهای اصلی بهتر از همیشه هستند و ممکن است یک رام نتواند از تمام قابلیت‎های سخت افزاری تلفن شما استفاده کند.

به نظر می‎رسد پاسخ این سوال مشخص باشد. اگر تلفن شما قدیمی‎ یا خیلی ارزان قیمت است، از میان افزار اصلی خوبی برخوردار نیست و یا دیگر توسط تولیدکننده پشتیبانی نمی‎شود احتمالا ارزش امتحان یک رام سفارشی را دارد.

اما در سایر موارد، اگر از یک تلفن پرچمدار، سطح بالا یا متوسط یا حتی بعضی تلفن‎های مقرون به صرفه استفاده می‎کنید، و یا در حالت کلی از تلفن خود راضی هستید، باید توجه داشته باشید كه با استفاده از یک رام سفارشی تقريبا مزيتی نصیبتان نخواهد شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟