مقایسه‌ای میان دو شبکه اجتماعی تصویر محور
ویرو یا اینستاگرام؟
مدت زمان زیادی از عرضه شدن اپلیکیشن ویرو می‌گذرد؛ چیزی حدود سه سال، اما رویکرد مخاطبان نسبت به آن به گونه‌ای است که انگار همین هفته پیش معرفی شده است. دلیل این مسئله چیست؟ دلیل هجوم ناگهانی کاربران به این اپ چیست؟ آیا می‌توان ویرو را جانشین مناسبی برای اینستاگرام دانست؟

1606683296_1_0.gif

ویرو یک شبکه اجتماعی با محوریت تصویر است؛ اما کاربران در کنار تصاویر، می‌توانند محتواهای دیگری هم پست کنند. اما چه دلیلی دارد که به سراغ این اپلیکیشن برویم؟ آیا این اپ ارزش کوچ کردن از اینستاگرام را دارد؟

ما پیش از این در دو مطلب جداگانه به معرفی Vero و برخی از امکانات آن پرداخته بودیم. اما حالا قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به این اپ داشته باشیم و کارکردهای مختلف آن را با اینستاگرام مقایسه کنیم.

محیط کاربری

برعکس اینستاگرام سفید و ساده، ویرو شلوغ و رنگارنگ است. وقتی روی هر عکس توقف می‌کنید، زمینه اپ به رنگ آن عکس درمی‌آید. عادت کردن به این محیط اندکی زمان می‌برد. چینش المان‌ها در Vero با اینستاگرام تفاوت‌های بسیاری دارد؛ به طوری که ممکن است پیدا کردن چیزهایی ساده و ضروری در آن نیاز به زمان زیادی داشته باشد. حتی ممکن است نمایش چند ثانیه‌ای لوگوی این اپ در هنگام باز شدن برای خیلی از افراد ناخوشایند باشد. به هر حال، فلسفه این اپ هیچ تاکیدی بر مینیمالیسم ندارد.

در نوار بالایی این اپ شاهد لوگوی Vero و پنج آیکون هستیم و یک آیکون هم در پایین قرار دارد. این شش آیکون به نوعی کار همان پنج آیکون نوار پایینی اینستاگرام و مشتقات آن‌ها را انجام می‌دهند. برای رسیدن به فید ویرو، باید روی لوگو کلیک کنید؛ این در حالی است که در اینستاگرام، یک آیکون مخصوص شما را به فید می‌برد. گزینه سرچ هر دو اپ کارکرد تقریبا مشابهی دارد؛ اما ویرو در این زمینه اندکی متفاوت است و بر خلاف اینستاگرام، محتوای کاربران دیگر را به صورت تصادفی نمی‌بینید؛ بلکه چندین صفحه به انتخاب خود اپ در اختیار شما قرار می‌گیرند که عمدتا متعلق به چند عکاسی حرفه‌ای و مطرح هستند. 

مسئله دیگر این است که ویرو فعالیت دوستانتان را به شما گزارش نمی‌دهد. پس می‌توانید با خیال راحت عکس‌های تیم محبوبتان را لایک کنید و آخر سر هم کسی نفهمد طرفدار کدام تیم هستید.

برتری‌های Vero نسبت به Instagram:

اینستاگرام در ابتدای فعالیت خود شباهت‌های زیادی با ویرو داشت. خبری از تبلیغ نبود، عکس‌ها به ترتیب انتشار پخش می‌شدند و غیره. هرچند تعداد کاربران این اپ در آن زمان خیلی کمتر بود؛ اما اگر از کاربران بپرسید، احتمالا آن نسخه از اینستاگرام را به نسخه فعلی ترجیح دهند. اینستاگرام از وقتی که به مالکیت فیسبوک درآمده است، پر از تبلیغات است؛ در استوری‌ها، لا به لای پست‌ها و هر جا که ممکن بوده است تبلیغات می‌بینید. 

مشکل بعدی کاربران با اینستاگرام فعلی، ترتیب نمایش پست‌ها است. قبلا پست‌ها بر اساس زمان ارسال در فید دسته‌بندی می‌شدند؛ اما حالا طبق الگوریتم‌های جدیدی که برای این اپ در نظر گرفته شده است، پست‌ها بر اساس محاسبات اینستاگرام و بر اساس چندین مولفه مختلف به نمایش درمی‌آیند.

مسئله بعدی هم این است: حریم شخصی. اینستاگرام برای تبلیغات هوشمند، اطلاعات شما را در اختیار شرکت‌های مختلف قرار می‌دهد. هرچند این اطلاعات حیاتی نیستند؛ اما برای اختصاص دادن یک تبلیغ مناسب به شما کافی هستند. 

مشکل دیگر اینستاگرام این است که وقتی پستی را ارسال می‌کنید، نمی‌توانید مخاطبان و بینندگان آن را تعیین کنید. یعنی در بهترین حالت شما تنها می‌توانید اکانت شخصی داشته باشید تا فقط فالوئرهایتان پست‌هایتان را ببینند. 

اپ Vero درست روی همین نقایص اینستاگرام دست گذاشته است. این اپ قرار نیست هیچگاه به تبلیغات آلوده شود و درآمدش را از طریق فروش حق عضویت به دست می‌آورد. پست‌ها به ترتیب زمان ارسال به نمایش درمی‌آیند و از آنجا که تبلیغاتی در کار نیست، پس اطلاعات شما هم به کسی فروخته نخواهد شد. ایجاد سطوح ارتباطی متفاوت، یکی دیگر از مسائلی است که ویرو روی آن تاکید زیادی دارد. همان طور که در دنیای واقعی ارتباط شما و تمام دوستان و آشنایانتان به یک اندازه صمیمیت ندارد، در ویرو هم می‌توانید با بعضی صمیمی‌تر باشید و با بعضی نباشید. با استفااده از این قابلیت، می‌توانید پست‌هایتان را به صورتی تنظیم کنید که تنها دوستان صمیمی شما به آن دسترسی داشته باشند.

ضعف‌های Vero نسبت به Instagram:

استوری، هرچند قابلیتی کپی‌برداری شده از اسنپ‌چت است؛ اما در اینستاگرام به خوبی جواب داده است. 

رابط کاربری اینستاگرام ساده و روان است. اگر گوشی شما مشکلی نداشته باشد، به ندرت پیش می‌آید که این اپ هنگ کند و یا کُند شود. 

بخش Explore در اینستاگرام، هرچند بعضی اوقات مسیر درستی را طی نمی‌کند و محتوای مورد علاقه شما را نشان نمی‌دهد؛ اما اکثر اوقات با داده‌های پردازش شده توسط هوش مصنوعی به هدف می‌زند، علایق شما را تشخیص می‌دهد و محتوای مورد نظر شما را نمایش می‌دهد. این بستر باعث ایجاد یک رقابت برای بیشتر دیده شدن است؛ و البته از طرفی هم باعث بهبود کیفیت محتواها می‌شود.

تعداد کاربران این اپ زیاد است. خلوت شدن یک شبکه اجتماعی، بزرگ‌ترین آفت برای آن است.

کدام یک؟

ویرو با وجود محیط کاربری زیبا و فلسفه متفاوت، نمی‌تواند فعلا حریف مهمی برای اینستاگرام به حساب بیاید. تعداد کم کاربران، گیر کردن گاه و بی‌گاه اپ و کرش دادن مداوم، ویرو را به گزینه‌ای تبدیل کرده است که ممکن است در سال‌ای آینده حرفی برای گفتن داشته باشد؛ اما حالا نه.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟