خطاهای رایج پروتکل HTTP
پیغام خطای 502 Bad Gateway چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟
پیغام خطای 502 Bad Gateway زمانی رخ می‌دهد که شما سعی می‌کنید یک صفحه وب را بازدید کنید، اما یک سرور وب پاسخ نامعتبری از سرور وب دیگری دریافت می‌کند. اغلب اوقات این مشکل مربوط به خود وب‎سایت است و شما کار زیادی در مورد آن نمی‌توانید انجام دهید. اما گاهی اوقات این خطا ممکن است به دلیل یک مشکل روی کامپیوتر یا تجهيزات شبکه شما به وجود آید. در ادامه با کارهایی که شما می‌توانید در این مورد انجام دهید آشنا خواهید شد.

1606683296_1_0.gif

پیغام خطای 502 Bad Gateway چیست؟

خطای 502 Bad Gateway به این معنا است که سرور وبی که شما به آن متصل شده‎اید نقش یک پراکسی برای انتقال اطلاعات از یک سرور دیگر را ایفا می‌کند و یک پاسخ نامعتبر از آن سرور دیگر را دریافت کرده است. این خطا به این دلیل 502 نامگذاری شده زیرا یک وضعیت HTTP است که سرور وب از آن برای توصیف این گونه خطاها استفاده می‌کند. این گونه پاسخ‎های نامعتبر ممکن است به دلایل متفاوتی باشد. این احتمال وجود دارد که بار کاری این سرور به اوج خود رسیده باشد و یا مشکلات مربوط به شبکه بین این دو سرور رخ داده باشد یا یک مشکل کوتاه مدت موقتی باشد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که پیکربندی فایروال به درستی انجام نشده باشد یا حتی یک خطا در کدنویسی وجود داشته باشد و این مشکل برطرف نخواهد شد مگر ایرادات مرتبط با آن شناسایی شود.

درست مثل خطاهای 404، طراحان وب‎سایت می‌توانند مشخص کنند ظاهر یک خطای 502 چگونه باشد. بنابراین شما ممکن است در وب‎سایت‎های مختلف با صفحات 502 با ظاهری متفاوت برخورد کنید. همچنین ممکن است وب‎سایت‎ها از اسامی‌ کمی‌ متفاوتی برای این خطا استفاده کنند. برای مثال شما ممکن است با چنین پیغام‎هایی روبرو شوید:

  • HTTP Error 502 Bad Gateway
  • HTTP 502
  • 502 Service Temporarily Overloaded
  • Temporary Error (502)
  • 502 Server Error: The server encountered a temporary error and could not complete your request
  • 502 Bad Gateway Nginx

در اغلب مواقع این تنها یک خطای سمت سرور است که شما نمی‌توانید کاری در مورد آن انجام دهید. بعضی اوقات نیز این یک خطای موقتی است. با این وجود هنوز هم کارهایی هست که شما می‌توانید برای رفع آن انجام دهید.

صفحه را نوسازی کنید

نوسازی یا Refresh صفحه کاری است که همیشه ارزش امتحان کردن را دارد. بعضی اوقات خطای 502 موقتی است و با یک بار نوسازی ساده صفحه وب ممکن است برطرف شود. اغلب مرورگرها برای نوسازی از کلید میانبر F5 استفاده می‌کنند و همچنین یک دکمه Refresh در قسمتی از نوار آدرس آنها نیز برای انجام این کار تعبیه شده است. هر چند خیلی از اوقات چنین کاری مشکل را برطرف نمی‌کند، اما امتحان کردن آن نیز فقط یک ثانیه از وقت شما را می‌گیرد.

بررسی کنید آیا این سایت برای افراد دیگر نیز غیر قابل استفاده نیست

هر زمان که شما برای دسترسی به یک سایت (به هر دلیلی) با شکست مواجه شدید می‌توانید بررسی کنید که آیا تنها شما هستید که با مشکل اتصال مواجه شده‎اید یا سایرین نیز همین مشکل را دارند. ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارد، اما دو نمونه معروف از آنها  isitdownrightnow.com و downforeveryoneorjustme.com هستند. هر دو تقريبا به یک شیوه عمل می‌کنند. تنها کافی است آدرس اینترنتی مورد نظر خود را برای بررسی وارد کنید تا نتیجه‎ای شبیه به تصویر زیر به دست آورید.

اگر در گزارش دریافت شده اعلام شده بود که این سایت برای همه غیر قابل استفاده است، کار دیگری از شما ساخته نیست و باید زمان دیگری دوباره این سایت را امتحان کنید. اگر گزارش نشان داد که این سایت قابل دسترس است، سپس ممکن است مشکل از طرف شما باشد. چنین اتفاقی در مورد خطای 502 بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد، اما بعید نیست و شما در چنین شرایطی می‌توانید بعضی از راهکارهایی که در ادامه آورده شده است را امتحان کنید.

از یک مرورگر دیگر استفاده کنید

این امکان وجود دارد که یک مشکل در مرورگر شما باعث بروز خطای  502 Bad Gateway شود. یک راه ساده برای بررسی این موضوع استفاده از یک مرورگر دیگر است. شما می‌توانید از Google ChromeMozilla FirefoxApple Safari یا  Microsoft Edge استفاده کنید. اگر شما در مرورگر جدید نیز با این خطا مواجه می‌شوید، سپس اطمینان پیدا می‌کنید که این مشکل به مرورگر مربوط نمی‌شود و باید راه حل دیگری را امتحان کنید.

حافظه کش و کوکی‎های مرورگر را پاک کنید

اگر با تغییر مرورگر مشکل برطرف شد، این احتمال وجود دارد که حافظه کش مرورگر اصلی شما تاریخ گذشته یا با فایل‎های خرابی همراه باشد که ممکن است باعث بروز خطای 502 شود. پاک کردن این فایل‎های کش و باز کردن دوباره وب‎سایت خراب ممکن است مشکل را برطرف کند.

پلاگین‎ها و افزونه‎های خود را بررسی کنید

اگر از افزونه‎ها روی مرورگر خود استفاده می‌کنید این امکان وجود دارد که یک یا تعدادی از این افزونه‎ها باعث به وجود آمدن خطای 502 شده باشد. ابتدا سعی کنید تمام افزونه‎های خود را غیرفعال کنید و بعد به وب‎سایت خراب متصل شويد. اگر بعد از این کار خطا برطرف شد، احتمالا یکی از همین افزونه‎ها باعث خطا بوده است. افزونه‎ها را یکی یکی فعال کنید تا افزونه خاطی را پیدا کنید.

دستگاه‎های خود را ری‎استارت کنید

شما از یک ابزار بررسی سایت استفاده کرده‎اید و مشخص شده است که این سایت تنها برای شما غیر قابل استفاده است. و شما یک مرورگر دیگر را امتحان می‌کنید و باز هم با همان مشکل مواجه هستید. اینجا است که مشخص می‌شود مشکل چیزی از طرف شما است که به مرورگر شما مربوط نمی‌شود.

در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که بعضی مشکلات عجيب و موقتی در کامپیوتر یا تجهيزات شبکه شما (وای‎فای، روتر، مودم و غیره) رخ داده باشد. یک ری‎استارت ساده کامپیوتر و دستگاه‎های شبکه شما ممکن است بتواند این مشکل را برطرف کند.

سرورهای DNS خود را تغییر دهید

گاهی اوقات مشکلات DNS می‌تواند باعث خطاهای 502 شود. تغییر دادن سرورهای DNS یک راهکار قطعی نیست اما ممکن است به رفع مشکل کمک کند. از آنجا که تغییر سرورهای DNS کار چندان سختی نیست، امتحان کردن آن ضرری را متوجه شما نمی‌کند. سرورهای DNS شما معمولا توسط خدمات دهنده اینترنت شما تعیین می‌شود. اما شما می‌توانید آنها را با یک سرور DNS ثالث مثل OpenDNS یا Google DNS تعویض کنید و این کار گاهی اوقات می‌تواند مشکل شما را برطرف کند. دلایل دیگری برای تغییر سرورهای DNS از جمله افزایش سرعت اتصال و ثبات در برقراری ارتباط نیز وجود دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟