کلاود، AI، IoT و تجارب غوطه‌وری مهم‌ترین ترندهای جهان در سال 2018 خواهند بود
10 موج برتر فناوری در سال 2018، برای آن‌ها که به کار و زندگی خود اهمیت می‌دهند
برای همه واضح و روشن است که فناوری بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره و شیوه کاری کسب‌وکارها در صنایع گوناگون شده است. به‌همین دلیل، شرکت‌ها و سازمان‌ها باید با ترندهای در حال پیشرفت به‌خوبی آشنا شوند تا بتوانند خود را برای آن‌ها آماده کنند. مؤسسه معروف گارتنر، در فاصله سه ماه مانده به سال 2018 لیست جدیدی از 10 ترند برتر سال 2018 ارائه کرده که دانستن آن‌ها برای همه لازم و ضروری است.

1606683296_1_0.gif

فناوری در حال تغییر شکل شیوه کار کردن ما در شرکت‌هاست. از طرف دیگر، فناوری هدایت زندگی ما را در خانه‌ها به‌عهده گرفته است. سرعت این تغییر، در طی یک دهه گذشته با سرعت خیره‌کننده‌ای رو به‌افزایش است به‌طوری‌که برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه باید خودمان را با این سرعت سازگار کنیم. با پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و تجارب غوطه‌ور شدن صورت گرفته باید همیشه ارتباط نزدیکی با این تغییرات داشته باشیم، تغییراتی که پتانسیل‌های بسیار بالایی دارند.

مؤسسه مشاوره‌ای و تحقیقاتی پیشروی گارتنر به‌تازگی لیستی از 10 ترند برتر فناوری در سال 2018 منتشر کرده که دانستن آن‌ها یکی از ضروریات زندگی مدرن امروزی است. بهتر است نگاهی به‌این لیست داشته باشیم:

1 - پی‌ریزی AI

طبق گزارش گارتنر، حدود 59 درصد سازمان‌ها و شرکت‌ها هم‌چنان در مراحل اولیه جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز برای تعیین استراتژی‌های AI هستند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود که میزان استفاده از AI در سال 2018 به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند تا در تصمیم‌گیری‌های بهتر، بهینه‌سازی تجربه مشتریان و بازتولید مدل‌های کسب‌وکار به‌شرکت‌ها کمک کند.

2 - اپ‌ها و آنالیزهای هوشمند

گفته می‌شود که طی چند سال آینده، تمام اپلیکیشن‌ها و خدمات به‌نوعی از AI در سیستم خود استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، پیش‌بینی می‌شود در سال 2018، تمام اسمارت‌فون‌های مهم بازار دارای یک چیپ AI اختصاصی باشند. هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک جزء تفکیک‌ناپذیر از زندگی انسان‌هاست اما کسی متوجه آن نمی‌شود. اپ‌های هوشمند یک لایه هوشمند جدید بین افراد و سیستم‌ها درست می‌کند تا کار و ساختار محل کارشان را دگرگون کند. تجزیه و تحلیل‌های افزوده به‌بخش مهمی از کسب‌وکارها تبدیل خواهند شد.

مطلب پیشنهادی

هوش مصنوعی ده سال زودتر از بروز نشانه‌ها، آلزایمر را تشخیص می‌دهد

3 - اشیاء هوشمند

تلفیق AI و یادگیری ماشین به‌اشیاء کمک می‌کند تا به‌شکل منسجم‌تری با ما و اطراف‌شان در تعامل باشند. دستگاه‌هایی مانند آمازون اکو و گوگل هوم در حال تغییر اتاق‌هایی هستند که در آن‌ها زندگی می‌کنیم. در نتیجه، چندین دستگاه هوشمند یا به‌طور مستقل یا با کمک ورودی‌های انسان کار خواهند کرد.

4 - دوقلوهای دیجیتالی

برای آن‌ها که با این عبارت آشنایی ندارند باید گفت، دوقلوی دیجیتالی، نمایش دیجیتالی از ماهیت یا سیستم دنیای واقعی است. با این‌که از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ترندهای فناوری دنیا در سال 2018 یاد می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود که در سال 2020 حدود 21 میلیارد سنسور متصل منجر به‌وجود میلیاردها دستگاه متصل خواهند شد. با این حرکت و تغییر به‌سوی دنیای یک‌پارچه دیجیتالی، فواید و مزیت‌های زیادی برای بازاریاب‌ها، حرفه‌ای‌های بهداشت و درمان، و طراحان و برنامه‌ریزان پیش‌بینی می‌شود.

5 - کلاود تا لبه

محاسبات لبه توپولوژی است که در آن منبع اطلاعات به پردازش اطلاعات و گردآوری محتوا و تحویل آن‌ها نزدیک‌تر است. با این‌که واضح است که محاسبات لبه و محاسبات ابری در شیوه کاری خود با یکدیگر در رقابت هستند، اما واقعیت چیز دیگری است. اگر این دو با هم به‌کار گرفته شوند، کلاود می‌تواند برای ساخت مدل خدمات‌گرا به‌کار رود و کلاود لبه می‌تواند شیوه تحویل جدیدی را برای اجرای بخش‌های غیرمتصل یک سرویس کلاود ارائه کند.

6 - پلتفرم محاوره

پلتفرم‌های محاوره‌ای قدرت پردازش کوئری‌های مختلف و تعاملات پیچیده را دارند. در آینده نزدیک، این پلتفرم‌ها به‌گونه‌ای متحول می‌شوند که می‌توانند کارهای بسیار پیچیده را پردازش کنند. با تدبیرهای لارم برای حل این چالش‌ها مانند راه‌های ساختاریافته ارتباطات کاربران، این پلتفرم نقش مهم‌تری ایفاء خواهد کرد.

7 - تجارب غوطه‌ور شدن

مطمئنا نیازی به‌تعریف فناوری‌های AR، VR و MR و تأثیر آن‌ها در تغییر نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال نیست. این فناوری‌ها هم‌چنان به‌دنبال یافتن جایگاهی مهم در نمودار ترندهای فناوری‌های سال 2018 خواهند بود. اخیرا، مایکروسافت برای پیش‌برد برنامه‌های MR خود همکاری‌های جدیدی را با بسیاری از OEMها شروع کرده و حتی هدست‌های MR ویندوز 10 را هم ارائه کرد. اپل و گوگل اپ‌های AR را به اسمارت‌فون‌ها آورده‌اند. گارتنر پیش‌بینی می‌کند تا 5 سال آینده، توجه اصلی روی MR خواهد بود یعنی جایی‌که انسان می‌تواند در دنیای فیزیکی حضور داشته باشد اما در حال تعامل با اشیاء دنیای دیجیتال و واقعی باشد.

8 - بلاک‌چین

بلاک‌چین یکی دیگر از فناوری‌های مهم است که تأثیر زیادی روی فناوری و کسب‌وکارها داشته و این روند در سال 2018 هم ادامه دارد. یک سازمان با درک و فهم درست از فرصت‌ها و محدودیت‌های بلاک‌چین می‌تواند مطئن شود که اعضای تیم‌اش متوجه ممکن‌ها و غیرممکن‌ها می‌شوند. با این‌که در هنگام مواجهه با بلاک‌چین و کاربردهای آن بهتر است جانب احتیاط رعایت شود اما قانونی بودن بلاک‌چین و کاربردهای بیت‌کوین هم‌چنان در بعضی از نقاط دنیا مانند هند، چین و روسیه با اما و اگرهای زیادی همراه است.

9 - تأثیر رویداد

رویدادها بخش مهم و حیاتی هر کسب‌وکاری هستند که بازگو کننده اخبار قابل توجه و تغییرات در حال انجام یا صورت گرفته در کسب‌وکارها هستند. با پیشرفت‌های حوزه AI و IoT، رویدادهای کسب‌وکارها می‌تواند سریع‌تر شناسایی شده و با دقت بیشتری تحلیل شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، عبارت جدید "تفکر رویداد" برای 80 درصد راه‌کارهای کسب‌وکار دیجیتال نیاز خواهد بود.

10 - ریسک‌پذیری و اعتماد مستمر

با به‌کارگیری روزافزون ابزار پیچیده، سازمان‌ها باید با دقت بیشتری تهدیدهای احتمالی را زیرنظر داشته باشند تا برای برخورد با چالش‌هایی مانند باج‌افزار واناکرای آمادگی داشته باشند. به‌همین دلیل، سازمان‌ها به‌کمک CARTA قادر به تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر ریسک، اعتماد و بلادرنگ خواهند بود. در دنیای دیجیتال، سازمان‌ها باید بتوانند امنیت را وارد برنامه‌های توسعه خود کنند تا به‌صورت مستمر پردازش‌های "DevSecOps" را ارائه دهند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟