پس از آزمایش روی صدهزار هارد دیسک
۵ هارد درايو قابل اطمینان برتر از نظر تامین‌کنندگان تجهيزات سرور
هر چند طی سالهای گذشته هارد درايوها مثل کارتهای گرافیک و پردازندهها پیشرفت چشمگيری نداشتهاند، اما همچنان در اختیار داشتن یک هارد درايو قابل اطمینان و با عملکرد بالا از ضروریات یک سیستم کامپیوتری محسوب می‌شود. به ویژه یک درایو حالت جامد (SSD) که یکی از اجزای حیاتی برای یک سرور به شمار می‌آید. اما تمام هارد درايوها برای یک کاربرد یکسان ساخته نمی‌شوند و درايوی که شما انتخاب می‌کنید کاملا به نیاز شما بستگی دارد. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به ۵ هارد درايو قابل اطمینان برتر از نظر شرکت‌های تامین‌کننده تجهيزات سرور.

1606683296_1_0.gif

قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام هارد درايوها برای یک کاربرد یکسان ساخته نمی‌شوند. هارد درایوهای مصرفی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: دسکتاپ و رده سرور. هارد درایوهای مخصوص سرور به شکلی طراحی می‌شوند که بتوانند تحت بار کاری سنگین 24 ساعته و 7 روز هفته (البته از لحاظ نظری) کار کنند. بنابراین اگر قصد خرید یک هارد درايو جدید برای سرور خانگی یا اداری را دارید باید به سراغ نمونه مخصوص سرور آن بروید.

تعریف قابلیت اطمینان برای هارد درایوها

در زمان استفاده از تجهيزات کامپیوتری خیلی از اوقات با اصطلاحی به نام قابلیت اطمینان برخورد می‌کنیم. اما این به چه معنا است؟ برخلاف SSDها، یکپارچگی جریان داده در یک HDD به میزان بسیار زیادی به قابلیت اطمینان مکانیکی آن بستگی دارد.

شرکت تامین تجهيزات سرور Backblaze برای سال 2018 آزمایشی را روی 100،000 هارد دیسک انجام داد. این آزمايشات بر مبنای مقايسه وضعیت عملکرد و میزان خطا و خرابی در دو رده هارد درایوهای مصرفی و سازمانی انجام گرفت. در این آزمايشات Backblaze به این نتیجه رسید که با وجودی که درایوهای سازمانی عموما عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند، اما مزایا و معایب خاص خود را دارند.

هارد درایوهای مصرفی ارزانتر هستند، برق کمتری مصرف می‌کنند و نرخ شکست و خطای سالانه آنها تقريبا مشابه با همتایان سازمانی آنها است. یک درایو کلاس تجاری اغلب از ضمانت طولانی مدت‌تری برخوردار است و سرعت خواندن / نوشتن در آنها بیشتر است، هر چند برای دریافت چنین مزایایی باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

معرفی 5 هارد درايو قابل اطمینان برتر

در ادامه با برترين هارد درایوهای شناخته شده تا به امروز آشنا خواهید شد.

1. Western Digital Red

تولیدکنندگان هارد درایوها را به دو شکل مصرفی و با ساختار NAS طراحی می‌کنند. سری قرمز هارد دیسک‌های NAS وسترن دیجیتال از قابلیت اطمینان فوق العاده‌ای برخوردار هستند.

نرخ خرابی سالانه در هارد درایوهای مدل WD60EFRX 6TB در حدود 2.76 درصد بوده است و این میزان در مدل WE30EFRX نزدیک به 0.0 درصد بوده است.

سرعت چرخش دیسک 7200 دور در دقیقه برای هارد دیسک ها ایده‌ال است، اما سری قرمز هارد دیسک‌های NAS وسترن دیجیتال به سرعت 5400 دور محدود شده است. این سری از هارد دیسک‌ها با ظرفیتی از 1 تا 10 ترابایت عرضه می‌شوند و قطعا جایگزین شایسته‌ای برای هارد دیسک کم حجم قدیمی شما خواهد بود.

2. Toshiba HDWQ140XZSTA

اگر چه توشیبا اساسا به عنوان یک شرکت تولیدکننده هارد درايو شناخته نمی‌شود، اما در این زمینه نیز موفقیت‌های چشمگيری کسب کرده است. Backblaze در آزمايشات خود به این نتیجه رسید که درایوهای MD04ABA400V و MD04ABA500V  کمترین میزان خرابی سالانه را در فهرست آنها داشته‌اند.

خط تولید Toshiba N300 نیز یک هارد درايو قابلیت اطمینان محسوب می‌شود. شما می‌توانید این هارد دیسک را در ظرفیت‌های 4، 6، 8 و 10 ترابایت خریداری کنید. سرعت این درایوها نیز 7200 دور در دقیقه است که برای مصارف خانگی و دفاتر کاری ایده‌ال به نظر می‌رسد.

3.  HGST HUH728080ALE600

HGST HUH728080ALE600 یک هارد دیسک پرسرعت ظرفیت بالا است. با وجودی که HGST زیاد شناخته شده نیست، اما درایوهای باکیفیتی را توليد می‌کند. این هارد دیسک 7200 دور در دقیقه نرخ خرابی سالانه معادل 1.18 دارد. هر چند این مقدار برای مصارف حرفه‌ای و خاص کمی‌ بالا به نظر می‌رسد، اما این درایو 8 ترابایت یک گزینه عالی برای خرید است.

این میزان قابلیت اطمینان همراه با سرعت خواندن و نوشتن سریع لااقل برای یک درایو گردان آن را به یک انتخاب شایسته تبدیل کرده است. به دلیل ظرفیت 8 ترابایتی HUH728080ALE600  در صدر انتخاب‌های محیط سرور قرار می‌گیرد.

4. Seagate ST10000NM0086

نام نبردن از سیگیت وقتی بحث بر سر قابل اطمینان‌ترین هارد درایوهای موجود مطرح باشد اشتباه بزرگی است. Seagate ST10000NM0086 یک درایو سطح سازمانی است. این هارد دیسک 10 ترابایت 7200 دور از قابلیت‌های 6GB/s SATA و رابط 12GB/s SAS بهره می‌برد.

بر اساس تحقيقات انجام گرفته توسط Backblaze نرخ خرابی سالانه این هارد درايو 0.0 درصد است. این سطح از قابلیت اطمینان بی نظير به همراه نام خوش آوازه سیگیت باعث می‌شود تا ST10000NM0086  به یک انتخاب شایسته برای خرید یک هارد دیسک باکیفیت سازمانی تبدیل شود.

5. Western Digital Black

در حالی که سری قرمز هارد درایوهای وسترن دیجیتال برای کاربردهای NAS در نظر گرفته شده است. سری سیاه این درایوها مخصوص سیستم‌های کامپیوتری عادی با عملکرد بالا طراحی شده است. این سری از هارد دیسک‌ها با وجود قابلیت اطمینان بالا بیشتر برای کاربردهایی مثل تدوین ویدیو، بازی و موارد استفاده عادی در نظر گرفته شده است.

اگر از سرور استفاده نمی‌کنید و یا حتی اگر یک هارد دیسک برای سرور کوچک خانگی خود می‌خواهید، WD Black یک انتخاب شایسته برای شما محسوب می‌شود.

در نهایت، هارد درايوی که شما انتخاب می‌کنید به نیاز شما بستگی دارد. اگر از سرور استفاده می‌کنید باید به سراغ هارد دیسک‌های سطح سازمانی باکیفیت بروید، اما اگر هزینه برایتان اهمیت بالایی دارد، هنوز هم هارد درایوهای مصرفی باکیفیتی وجود دارد که قابلیت اطمینان بالایی را ارائه می‌کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟