به منظور تخمین دقیق طول عمر باتری
چگونه باتری لپ‎تاپ خود را کالیبره کنیم
شما در حال استفاده از لپ‎تاپ خود هستید که ناگهان خاموش می‎شود. این اتفاق بدون دریافت هیچ هشدار کمبود باتری رخ داده است، در واقع آخرین باری که وضعیت باتری را در ویندوز چک کرده بودید هنوز 30% از ظرفیت باتری باقی مانده بود. اما موضوع از چه قرار است؟

1606683296_1_0.gif

حتی اگر از باتری لپ‎تاپ خود به درستی هم نگهداری کرده باشید، به مرور زمان از ظرفیت آن کاسته می‎شود. محاسبه کننده قدرت داخلی باتری به طور تخمینی به شما اعلام می‎کند که چه میزان ظرفیت باتری باقی مانده است و تا چه مدت زمانی می‎توانید از این انرژی باقیمانده استفاده کنید. اما بعضی اوقات هم پیش می‎آید که این تخمین و پیش بینی اشتباه اعلام می‎شود. برای کاهش چنین خطاهایی و بهره‎مند شدن از حداکثر ظرفیت باتری دستگاه خود باید آن را کالیبره کنید.

روشی که در ادامه این مقاله با آن آشنا خواهید شد روی ویندوز 10, 8, 7 و ویستا کار می‎کند و می‎توان آن را برای هر دستگاهی که از باتری استفاده می‎کند به کار برد. اما به یاد داشته باشید بعضی از دستگاه‎های جدیدتر نیازی به انجام این کار ندارند.

چرا کالیبره کردن باتری ضروری است؟

اگر می‎خواهید به طور شایسته‎ای از باتری لپ‎تاپ خود مراقبت کنید، باید قبل از نصب مجدد آن اجازه دهید کمی‎ از شارژ آن تخلیه شود. شما نباید اجازه دهید در هر بار استفاده از لپ‎تاپ شارژ آن به طور کامل تخلیه شود. رعایت نکردن چنین ضوابطی می‎تواند باعث ایجاد خطا در محاسبه کننده ظرفیت باتری لپ‎تاپ شود. فرقی نمی‎کند که شما چقدر از باتری خود مراقبت کرده باشید، ظرفیت آن به واسطه عوامل اجتناب ناپذیر مثل استفاده روزانه، عمر باتری و گرما به مرور زمان کم می‎شود. اگر هر از گاهی به باتری اجازه داده نشود تا از 100% به 0% برسد، نشانگر قدرت باتری نمی‎تواند مقدار دقیق ظرفیت باتری را شناسایی کند. این به معنای آن است که لپ‎تاپ شما تصور می‎کند 30% از ظرفیت باتری باقی مانده است، در صورتی که در عمل تنها 1% از آن باقی مانده است و همین اختلاف باعث می‎شود تا دستگاه شما به طور غیر منتظره خاموش شود.

کالیبره کردن باتری ظرفیت آن را افزایش نمی‎دهد، اما به شما اجازه می‎دهد میزان انرژی باقیمانده در باتری دستگاه خود را دقیق‎تر تخمین بزنید.

هر چند وقت یک‎بار باید باتری را کالیبره کرد؟

تولیدکنندگانی که کالیبره کردن را توصیه می‎کنند زمان آن را هر دو تا سه ماه اعلام می‎کنند. این کار کمک می‎کند تا تعیین ظرفیت باقیمانده دقیق‎تر انجام شود.

در عمل، اگر شما چندان نگران نمایش داده شدن دقیق ظرفیت باتری نیستید احتمالا نیازی به انجام این کار ندارید. اما اگر نمی‎خواهید بدون دریافت پیغام هشدار ناگهان با خاموش شدن لپ‎تاپ مواجه شوید بهتر است باتری خود را به طور منظم کالیبره کنید.

بعضی از دستگاه‎های مدرن نیز هستند که نیازی به کالیبره کردن باتری ندارند. برای مثال اپل کالیبراسیون باتری را برای سیستم‎های مک قدیمی‎تر که باتری آنها قابل تعویض بود توصیه می‎کند، اما می‎گوید سیستم‎های مک پرتابل مدرن که از باتری داخلی استفاده می‎کنند نیازی به این کار ندارند. بنابراین برای فهميدن نیاز یا عدم نیاز به کالیبره کردن باتری دستگاه خود به اطلاعات همراه آن مراجعه کنید.

چگونه باتری دستگاه خود را کالیبره کنیم؟

کالیبره کردن باتری کار ساده‎ای است: تنها کافی است اجازه دهید ظرفیت باتری از 100، به نزدیک خاموش شدن برسد و بعد مجددا آن را به طور کامل شارژ کنید. با این کار محاسبه کننده ظرفیت باتری دقیق‎تر تشخیص می‎دهد که چه مدت زمانی طول می‎کشد تا باتری تخلیه شود.

بعضی از تولیدکنندگان لپ‎تاپ یک برنامه کمکی را ارائه می‎کنند که کالیبره کردن باتری را برای شما انجام می‎دهد. این ابزار معمولا اول اطمینان حاصل می‎کنند که باتری کاملا پر باشد، بعد تنظیمات مدیریت انرژی را غیرفعال می‎کنند، و در نهایت به باتری اجازه می‎دهند تا تخلیه کامل کار کند.

هر چند استفاده از برنامه‎های کمکی همراه لپ‎تاپ کار شما را راحت‎تر می‎کند، اما اگر تولیدکننده لپ‎تاپ شما چنین نرم افزاری را ارائه نکرده است و یا خود شما تمایلی به نصب برنامه اضافه ندارید، می‎توانید فرآیند کالیبره کردن باتری را خودتان انجام دهید:

  • باتری لپ‎تاپ را به طور کامل شارژ کنید (100%).
  • اجازه دهید باتری برای حداقل دو ساعت استراحت کند. با این کار اطمینان پیدا می‎کنید که باتری کاملا خنک شده است.
  • به تنظیمات مدیریت انرژی کامپیوتر برويد و آن را به گونه‎ای تنظیم کنید تا در زمان رسیدن باتری به 5% به طور خودکار به وضعیت hibernate برود. برای پیدا کردن این گزینه به  Control Panel > Hardware and Sound > Power Options > Change plan settings > Change advanced power settings برويد. در بخش Battery به دنبال گزینه‎های Critical battery action و Critical battery level بگرديد و آن را به 5% تغییر دهید.
  • حالا اینقدر لپ‎تاپ را روشن نگه دارید تا به طور خودکار خاموش (hibernate) شود.
  • بعد از خاموش شدن لپ‎تاپ در حدود پنج ساعت آن را به حال خود رها کنید.
  • بعد از این زمان پریز برق لپ‎تاپ را متصل کرده و آن مجددا به طور کامل شارژ کنید.

حالا لپ‎تاپ شما میزان طول عمر باتری را دقیق‎تر نشان خواهد داد و شما با اتمام ناگهانی انرژی غافلگير نخواهید شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟