سوئیچ‌های مناسب کسب‌وکارهای کوچک و متوسط
بهترین سوئیچ‌های اترنت مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک
سوئیچ‌های اترنت، اساس شبکه‌های خانگی یا تجاری را شکل می‌دهند. در شرایطی که امروزه بیشتر ارتباطات ما به‌شکل بی‌سیم انجام می‌شود و شبکه‌هایی مثل 4G، 5G و وای‌فای به‌شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما پایداری اتصالات سیمی را ندارند، زیرا سوئیچ‌های اترنت زیرساخت ارتباطی پایداری را برقرار می‌کنند. سوئیچ‌های اترنت با ارائه طیف گسترده‌ای از پورت‌ها ارتباط کلاینت‌های بیشتری با روتر را بدون افت سرعت فراهم می‌کنند. درست است که وای‌فای عالی است، اما جایگزینی برای اتصال سنتی اترنت به‌شمار نمی‌رود، زیرا اترنت قابل اطمینان‌تر، بادوام‌تر و بدون پارازیت است. به بیان دقیق‌تر، سوئیچ‌های اترنت برای اتصال تلویزیون، لپ‌تاپ، ایستگاه‌های کاری، کامپیوترها، تین و زیروکلاینت‌ها و نمونه‌های این‌چنینی، به یک شبکه سیمی پیشنهاد می‌شوند.

سوئیچ سوهو (SOHO Switch) چیست؟

سوئیچ‌های سوهو، همان سوئیچ‌های موجود در بازار هستند که کارشناسان شبکه برای برقراری ارتباط کلاینت‌ها با شبکه‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. تنها تفاوت سوئیچ‌های سوهو با سوئیچ‌های عادی در اقتصادی بودن آن‌ها است. به بیان دقیق‌تر، این سوئیچ‌ها فاقد برخی از قابلیت‌های سوئیچ‌های گران‌قیمت هستند و عمدتا ویژگی‌های اصلی را که شرکت‌ها به آن‌ها نیاز دارند ارائه می‌کنند. به‌طور معمول، بخش عمده‌ای از سوئیچ‌های غیرمدیریتی بازار در زیرمجموعه سوئیچ‌های سوهو و سوئیچ‌های مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک (SMB) قرار می‌گیرند. این سوئیچ‌ها به کاربران اجازه می‌دهند محصول را از جعبه خارج کنند، آن‌را به پریز برق و پورت روتر متصل کنند، کلاینت‌ها را از طریق کابل شبکه به آن متصل کنند و به آن‌ها اجازه دهند با شبکه محلی و اینترنت ارتباط برقرار کنند. 

سوئیچ‌های غیرمدیریتی به‌صورت plug-and-play هستند. بنابراین، نیازی به پیکربندی چیزی نیست. تفاوت زیادی بین برندهای مختلف تولیدکننده سوئیچ‌های غیرمدیریتی وجود ندارد، زیرا این سوئیچ‌ها تنظیمات کمی را برای پیکربندی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. تفاوت‌ها عمدتا در چینش کانکتورها، چیدمان پورت‌ها، چراغ‌های LED و موارد این‌چنینی وجود دارد که ممکن است یک محصول را جذاب‌تر از دیگری کند.

یکی از ویژگی‌های مهمی که هنگام خرید سوئیچ‌های سوهو باید به آن دقت کنید، سرعت است. سوئیچ‌هایی که از حالت‌های فول دوپلکس پشتیبانی کرده و حداقل چند پورت گیگابیتی در اختیارتان قرار دهند، اجازه می‌دهند داده‌ها را با سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه در هر دو جهت به‌طور همزمان ارسال و دریافت کنید. اگر به دنبال جایگزین ارزان‌تری هستید باید به سراغ خرید سوئیچ‌های مجهز به پورت‌های 10/100 مگابیت بر ثانیه بروید. از آن‌جایی که پورت‌ها از هر جهت به 100 مگابیت در ثانیه محدود می‌شوند، ده برابر کندتر از نمونه قبل هستند، اما به همان نسبت قیمت کمتری نیز دارند. 

1. سوئیچ ۵ پورت S1105-4-PWR آی‌پی‌کام

S1105-4-PWR، سوئیچ مجهز به فناوری PoE است که ۵ پورت 100/10 مگابیت بر ثانیه از نوع Base-TX RJ45 در اختیارتان قرار می‌دهد. پورت‌های 1 تا 4 مجهز به فناوری PoE و سازگار با استاندارد‌های IEEE 802.3af و IEEE 802.3at هستند که توان خروجی ۱۵.۴ وات یا30 وات را ارائه می‌دهند. توان خروجی نهایی سوئیچ برابر با 58 وات است که جواب‌گوی نیازهای تجهیزات عادی است. این سوئیچ می‌تواند از طریق کابل Cat5 انرژی موردنیاز اکسس‌پوینت‌ها، دوربین‌های تحت شبکه و تلفن‌های VoIP را تامین کند. یکی از مزیت‌های مهم این سوئیچ حالت‌های کاربری مدیریتی ازپیش‌تعریف‌شده‌ای مثل حالت گسترشی (ویژه دوربین‌های نظارت تصویری)، قابلیت ارسال انرژی تا مسافت 250 متر از طریق کابل اترنت برای دستگاه‌هایی مثل اکسس پوینت‌ها، دوربین‌های تحت شبکه یا تلفن‌های آی‌پی است. مزیتی که فناوری PoE در اختیار کاربران قرار می‌دهد، انتقال انرژی برای دستگاه‌هایی است که در نزدیکی آن‌ها پریز برق وجود ندارد. مکانیزم فوق به کارشناسان شبکه اجازه می‌دهد بدون نیاز به کابل‌کشی‌های اضافی برای اکسس‌پوینت‌ها و دوربین‌های تحت شبکه از یک کابل واحد برای انتقال داده و انرژی استفاده کنند. 

2. سوئیچ DGS-1510-28X دی‌لینک

اگر کسب‌وکار متوسطی دارید که پیش‌بینی می‌کنید در آینده حوزه فعالیت‌های آن گسترده‌تر می‌شود، به سوئیچی نیاز دارید که دسترسی به شبکه‌های قدرتمند گیگابیتی را امکان‌پذیر کند. سوئیچ 28 پورت دی‌لینک مدل DGS-1510-28X قابلیت‌های موردنیاز را در اختیارتان قرار می‌دهد. این سوئیچ مدیریتی مجهز به 24 پورت گیگابیتی و 4 پورت 10 گیگابیت (SFP+) است. این سوئیچ توانایی کار در لایه 3 شبکه را دارد و امکان نصب آن در رک‌سرور وجود دارد. خوشبختانه، امکان مدیریت سوئیچ از طریق کنسول یا رابط کاربری گرافیکی وب‌محور وجود دارد. سوئیچ فوق در گروه سوئیچ‌های کلاس زمانی قرار دارد که توسط دی‌لینک تولید شده و طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های کاربردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و همان‌گونه که اشاره شد، مناسب برای کسب‌وکارهای متوسطی است که قصد گسترش فعالیت‌های تجاری را دارند، به همین دلیل، در این مقاله به آن اشاره کردیم. در بخش جلوی سوئیچ، صفحه‌نمایش کوچک Stack ID، ۴ پورت SFP+ ، 24 پورت اصلی دستگاه، پورت کنسول و ال‌ئی‌دی‌های مربوط به فن و پورت کنسول قرار دارند. از آن‌جایی‌که سوئیچ فوق با هدف مدیریت ترافیک بالای شبکه‌ طراحی شده، مجهز به فن هوشمندی است تا دمای مولفه‌های داخلی سوئیچ، به‌ویژه زمانی که سوئیچ در رک‌سرور قرار می‌گیرد را پایین نگه دارد تا عملکرد سوئیچ به‌دلیل گرمای بیش‌ازحد افت پیدا نکند. سرپرستان شبکه می‌توانند با فعال‌سازی ویژگی AUTO VLAN به سوئیچ اجازه دهند تا ترافیک مربوط به تلفن‌های آی‌پی و دوربین‌ها تحت شبکه را از طریق شبکه‌های محلی مجازی مخصوص به خود مدیریت کنند. 

ویژگی پشته‌پذیری (Stackable) نیز امکان پشته کردن سوئیچ‌های دی‌لینک با یک‌دیگر را به‌وجود می‌آورد تا مدیریت سوئیچ‌ها به‌شکل متمرکز انجام شود. سوئیچ فوق از استاندارد تایید هویت مبتنی بر استاندارد 802.1X پشتیبانی می‌کند، از این‌رو، دسترسی به قابلیت‌های امنیتی مبتنی بر RADIUS را که در ارتباط با تایید هویت هستند ارائه می‌دهد. سرپرستان شبکه می‌توانند از ویژگی فهرست کنترل دسترسی برای بهبود امنیت شبکه، بررسی دقیق ترافیک ورودی بر مبنای مک‌آدرس‌ها یا آدرس‌های آی‌پی، ARP Spoofing Prevention برای مقابله با حمله‌های مسموم‌سازی پروتکل ARP و غیره استفاده کنند. 

3. سوئیچ TEF1110P-8-102W تندا

تندا در زمینه تولید سوئیچ‌های مدیریتی و غیرمدیریتی محصولات خوبی به بازار عرضه کرده است. یکی از سوئیچ‌های موفق این شرکت، TEF1110P-8-102W است. این سوئیچ توان عملیاتی 10/100 مگابیت بر ثانیه را از طریق 8 پورت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر این، به 2 پورت RJ45 تجهیز شده که توان عملیاتی یک گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کنند. بنابراین، اگر در آینده قصد گسترش شبکه را دارید این سوئیچ به شما کمک می‌کند به بهترین شکل این کار را انجام دهید. یکی از مهم‌ترین مزایای سوئیچ فوق پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از استانداردها و فناوری‌های پرکاربرد دنیای شبکه و به‌ویژه انتقال انرژی بر بستر اترنت است. با توجه به این‌که سوئیچ فوق از استانداردهای IEEE802.3، IEEE802.3u، IEEE802.3ab، IEEE802.3z، IEEE802.3x and IEEE802.3af/at پشتیبانی می‌کند مشکل خاصی در مورد انتقال انرژی یا تصادم در بسته‌های اطلاعاتی وجود ندارد، زیرا سوئیچ در این زمینه هوشمند و قادر به مدیریت بسته‌های اطلاعاتی است. TEF1110P-8-102W از نوع سوئیچ غیرمدیریتی است که امکان استفاده از آن به سهولت وجود دارد. پورت‌های یک تا هشت از استانداردهای IEEE802.3at و IEEE802.3af پشتیبانی می‌کنند تا برق مورد نیاز تجهیزات از طریق فناوری PoE تامین شود. حداکثر توان خروجی هر یک از پورت‌های سوئیچ برابر با 30 وات و حداکثر توان PoE سوئیچ 99 وات است. همچنین، 2 پورت آپ‌لینک گیگابیتی دستیابی به قابلیت‌های پیشرفته را فراهم می‌کنند. اگر قصد استفاده از فناوری PoE را دارید باید از کابل‌های CAT5e به بالا استفاده کنید تا مشکلی از بابت انتقال برق و داده‌ها تا مسافت حداکثر 250 متر وجود نداشته باشد. پورت‌های سوئیچ به ویژگی‌های استانداردی مثل انتقال سریع و حالت تمام دوپلکس و غیره تجهیز شده‌اند. ارائه بالاترین سرعت روی تمامی پورت‌ها همراه با کش ذخیره‌سازی اجازه می‌دهند فرآیند انتقال فایل‌های حجیم و استریم‌های ویدیویی به‌شکل پایدار در شبکه سازمانی انجام شود. یکی دیگر از قابلیت‌های شاخص سوئیچ فوق، مقاومت بالا در برابر نوسانات شدید الکتریکی است. سوئیچ فوق مجهز به مدار پیشرفته محافظت در برابر صاعقه بوده که میزان مقاومت آن در برابر صاعقه برابر با 6KV است. در نتیجه، در زمان اتصال تجهیزات به سوئیچ نگرانی از بابت شوک‌های ناگهانی وجود ندارد. 

4. سوئیچ‌ DES-F1006P-E  دی‌لینک

سوئیچ DES-F1006P-E محصول شرکت دی‌لینک مجهز به 6 درگاه ارتباطی است. 4 عدد از این درگاه‌ها با نرخ انتقال 100/10 مگابیت بر ثانیه مجهز به فناوری PoE و 2 درگاه با نرخ انتقال 100/10 مگابیت بر ثانیه آپ‌لینک هستند. سوئیچ فوق اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکل انرژی موردنیاز دستگاه‌های سازگار با فناوری PoE مثل اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم و دوربین‌های تحت شبکه را تامین کند. برای این منظور، از پروتکل‌های ارتباطی IEEE 802.3at و IEEE 802.3af پشتیبانی می‌کند. درگاه‌های ارتباطی PoE این سوئیچ با توان خروجی 60 وات اجازه می‌دهند دستگاه‌های سازگار با پروتکل IEEE 802.3af را به‌شکل مستقیم به سوئیچ متصل کنید تا همزمان توانایی ارسال و دریافت داده‌ها و انرژی را داشته باشند. از ویژگی‌های شاخص سوئیچ فوق می‌توان به 4 درگاه با نرخ انتقال 100/10 مگابیت بر ثانیه Fast Ethernet، 2 درگاه با نرخ انتقال 100/10 مگابیتی آپ‌لینک، دسترسی به توان 60 واتی ویژه دستگاه‌های PoE، محافظت از جریان انتقال داده‌ها با هدف غلبه بر مشکل ازدست‌رفتن داده‌ها، قابلیت پشتیبانی تا حداکثر 250 متر، پشتیبانی از پروتکل‌های IEEE 802.3 10BASE-T Ethernet، IEEE 802.3u 100BASE-TX Fast Ethernet، IEEE 802.3af و IEEE 802.3at، نصب ساده و ظرفیت سوئیچینگ 1.2 گیگابیت بر ثانیه، اشاره کرد. این سوئیچ در ابعاد 125 x 75 x 27 میلی‌متر طراحی شده است. 

5. سوئیچ DES-F1010P-E دی‌لینک

یکی دیگر از سوئیچ‌های قدرتمند شرکت دی‌لینک، DES-F1010P-E است. یک سوئیچ غیرمدیریتی که مجهز به 10 درگاه ارتباطی است. 8 عدد از این درگاه‌ها با نرخ انتقال 100/10 مگابیت بر ثانیه مجهز به فناوری PoE هستند. سوئیچ فوق به‌دلیل ابعاد کوچک و بی‌صدا بودن، مناسب برای کاربران خانگی و کسب‌وکارهای کوچک است. لازم به توضیح است هشت عدد از درگاه‌های 10/100 این سوئیچ از پروتکل‌های IEEE 802.3af و IEEE802.3at پشتیبانی می‌کنند تا دسترسی به توان 30 وات به ازای هر درگاه PoE را ارائه کنند و توانایی انتقال انرژی تا مسافت 250 متر را دارند. در مجموع توان PoE این سوئیچ برابر با 96 وات است. یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد سوئیچ فوق عملکرد بالا است. ویژگی نصب به‌صورت Plug-and-play و عدم نیاز به پیکربندی اجازه می‌دهد بدون مشکل از این سوئیچ استفاده کنید. پشتیبانی از قابلیت crossover خودکار MDI/MDI-X روی تمامی درگاه‌ها باعث شده تا کاربران در هنگام اتصال این سوئیچ به سوئیچ‌های دیگر، مجبور به خرید کابل‌های crossover نباشند و از کابل‌هایی که دارند استفاده کنند. ویژگی Auto-Negotiation روی هر درگاه، سرعت لینک یک دستگاه تحت شبکه را بررسی کرده و به‌شکل هوشمند سرعت درگاه را با هدف سازگار می‌کند تا بهترین نتیجه به‌دست آید. سوئیچ فوق مجهز به نشانه‌گرهای LED است که وضعیت سوئیچ را نشان می‌دهد. نشانه‌گرهای فوق به شما در شناسایی مشکلات شبکه کمک فراوانی می‌کنند. لازم به توضیح است که ظرفیت سوئیچینگ این سوئیچ برابر با 2 گیگابیت بر ثانیه است و از راهکار انتقال و دریافت Adopt Store-and-forward استفاده می‌کند.

6. سوئیچ SG108  تندا

سوئیچ 8 پورت اترنت گیگابیتی تندا، مدل SG108  را باید یکی از بهترین سوئیچ‌های مخصوص کسب‌وکارهای کوچک توصیف کنیم که پورت‌های اترنت با سرعت گیگابیتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا مشکلی از بابت تاخیر در ارسال بسته‌ها نداشته باشند. سوئیچ SG108 مجهز به 8 پورت 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه است که تمامی پورت‌ها از ویژگی مذاکره خودکار پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل گزینه مناسبی برای پیاده‌سازی یک شبکه محلی یا گسترش شبکه آپلینک است. وجود پورت‌های گیگابیتی باعث شده‌اند تا سوئیچ بدون آن‌که با مشکل گلوگاه روبه‌رو شود، ده برابر سریع‌تر از سوئیچ‌های 100 مگابیتی اطلاعات را ارسال کند. طراحی کاربرپسند آن باعث شده تا مشکلی از بابت استقرار آن روی میز یا نصب به دیوار وجود نداشته باشد. این سوئیچ غیر‌مدیریتی، پس از اتصال به برق، بدون انجام هیچ کار خاصی قابل استفاده است. سهولت در کاربری، برقراری اتصالات قابل اعتماد و پورت‌های پرسرعت، باعث شده تا گزینه مناسبی برای استقرار در شرکت‌های کوچک باشد. این سوئیچ اترنت تندا به‌دلیل سرعت فوق‌العاده گیگابیتی که ارائه می‌کند و هزینه کمی که دارد، یکی از بهترین سوئیچ‌های سوهو در بازار است. SG108 به‌لطف حالت ذخیره و انتقال و ویژگی‌ یادگیری خودکار مک‌آدرس، می‌تواند داده‌ها را بدون وقفه انتقال دهد. 

7. سوئیچ غیرمدیریتی Cisco Business CBS110-8T-D 

اگر به دنبال سوئیچ سوهو از خانواده محصولات سیسکو هستید، سوئیچ غیر مدیریتی Cisco Business CBS110-8T-D هر آن چیزی که از یک سوئیچ اقتصادی نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد. پورت‌های این سوئیچ چراغ‌های وضعیت خود را دارند و از فناوری MDI/MDIX پشتیبانی می‌کنند. لازم به توضیح است که جدول مک‌آدرس این سوئیچ 8K است. با این‌حال، سوئیچ فوق از فناوری PoE پشتیبانی نمی‌کند، اما در مقابل 8 پورت گیگابیتی در اختیارتان قرار می‌دهد. این سوئیچ نیازی به پیکربندی ندارد و به محض اتصال به برق قابل استفاده است. این سوئیچ برای بهینه‌سازی پهنای باند مورد نیاز برنامه‌های حساس‌به‌تاخیر و بهبود عملکرد کلی شبکه، مجهز به ویژگی تجزیه‌و‌تحلیل یکپارچه کیفیت خدمات (QoS) است. مکانیزم فوق از روش منحصربه‌فردی برای مدیریت پهنای باند استفاده می‌کند تا کلاینت‌ها بدون مشکل پهنای باند موردنیاز را دریافت کنند. طراحی مقاوم بدنه سوئیچ باعث شده تا گزینه مناسبی برای استقرار در شرکت‌های کوچک، مدارس و خانه‌ها باشد. 

8. سوئیچ رک‌مونت 24 پورت مدل ST3124P نتیس

سوئیچ رک‌مونت اترنت سریع ST3124P مجهز به 24 پورت RJ45 است که تمامی پورت‌ها سرعت 10/100 مگابیت بر ثانیه را به‌همراه فناوری مذاکره خودکار ارائه می‌کند. به همین دلیل، گزینه مناسبی برای شرکت‌های کوچک و متوسط است. همه پورت‌ها از ویژگی Auto MDI/MDIX

پشتیبانی می‌کنند تا نیازی به استفاده از کابل‌های کراس و پورت‌های آپ‌لینک نداشته باشید. این سوئیچ 24 پورت گزینه مناسبی برای شرکت‌هایی است که نیازی به پهنای باند گیگابیتی ندارند و تجهیزات آن‌ها حداکثر به سرعت 100 مگابیت بر ثانیه نیاز دارند. از ویژگی‌های شاخص سوئیچ فوق باید به کم‌مصرف بودن، عدم نیاز به خرید کابل‌های خاص، پشتیبانی از فناوری Frame Jumbo، ظرفیت سوئیچینگ 4.8 گیگابیت بر ثانیه و عدم نیاز به پیکربندی اشاره کرد. 

9. سوئیچ 8 پورت گیگابیتی هوشمند Nighthawk S8000 نت‌گیر 

سوئیچ اترنت 8 پورت گیگابیتی  نت‌گیر مدل Nighthawk S8000، یک سوئیچ شبکه منعطف، با کارایی بالا و پیکربندی ساده است که مناسب برای کسب‌وکار‌های متوسط است. تاخیر کم، اولویت‌بندی پورت و کنترل QoS را باید از ویژگی‌های شاخص سوئیچ فوق توصیف کنیم. با توجه به طراحی بدون فن، هیچ نویز اضافی در هنگام استفاده از آن وجود ندارد، بنابراین، امکان استقرار در محیط‌های مختلف وجود دارد. جالب آن‌که طراحی سبک، براق و پیشرفته باعث شده تا نیازی به استقرار آن در رک نداشته باشید. همان‌گونه که اشاره کردیم، این سوئیچ هیچ تاخیری به شبکه وارد نمی‌کند، بنابراین در زمینه استریم‌های 4K، انجام بازی‌های آنلاین، تجزیه‌و‌تحلیل بلادرنگ، تشخیص خودکار و پاسخ‌گویی سریع به درخواست‌ها بهترین عملکرد ممکن را ارائه می‌کند. از ویژگی‌های شاخص آن باید به راه‌اندازی با یک کلیک، ال‌ای‌دی‌هایی که قابل پیکربندی هستند، طراحی عالی و ویژگی‌های پیشرفته شبکه اشاره کرد. 

10. سوئیچ DGS-1210-52P دی‌لینک

سوئیچ DGS-1210-52P شرکت دی‌لینک با ارائه 48 پورت گیگابیتی که پورت‌های 1 تا 24 آن از فناوری PoE پشتیبانی می‌کنند، راه‌حل قدرتمندی در اختیار کسب‌وکارهای متوسطی قرار می‌دهد که نیازمند یک سوئیچ حرفه‌ای هستند. همچنین، سوئیچ فوق به 4 پورت SFP تجهیز شده است. پورت‌های SFP انتقال داده‌ها را بین دو دستگاه شبکه با فاصله زیاد از طریق فرستنده و گیرنده (Transceiver) به‌همراه کابل‌کشی مناسب امکان‌پذیر می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، پورت فرستنده-گیرنده SFP اجازه ‌می‌دهد تا دو دستگاه شبکه در فاصله طولانی با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند. با توجه به این‌که سوئیچ‌های سری DGS-1210 از طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های لایه 2 پشتیبانی می‌کنند، قابلیت‌های کارآمدی مثل قرینه‌سازی پورت، تجمیع لینک، پروتکل درخت پوشا، IGMP snooping  و غیره را ارائه می‌دهند. همچنین، با پشتیبانی از استاندارد IEEE 802.3X به سرورها اجازه می‌دهد با بالاترین سرعت ممکن، بسته‌های اطلاعات را برای سوئیچ‌ ارسال کرده یا از آن دریافت کنند. لازم به توضیح است که پورت‌های 1 تا 8 سوئیچ از استاندارد IEEE 802.3at و پورت‌های 9 تا 24 از استاندارد IEEE 802.3af پشتیبانی می‌کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟