پردرآمدترین و پرتقاضاترین شغل‎های مرتبط با فناوری
اولین کاری که شما به‌عنوان یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی باید انجام دهید پیدا کردن یک شغل مناسب با درآمد کافی است. اما متأسفانه در حال حاضر همه رشته‎ها بازار کار مناسبی ندارند. بر اساس آمار به دست آمده از بنگاه‎های کاریابی معروف دنیا، در صورتی که شما در حوزه فناوری تخصص داشته باشید، شانس استخدام بالاتری دارید. نه‌تنها درخواست برای مشاغل مهندسی و فناوری بالاتر است، بلکه دستمزد بیشتری نیز به این سمت‎ها پرداخت می‎شود و رضایت شغلی و فرصت‎های مناسب برای رشد در این حوزه بیشتر است. اگر قبلاً در این زمینه تجربه نداشته‎اید و شاخه فعالیت شما چیزی دیگری است، احتمالاً این پرسش برای شما نیز مطرح می‎شود که این شغل‎ها چه هستند و این افراد چه کاری انجام می‎دهند؟ عناوینی چون متخصص داده و مهندس کلاود برای مردمی‎ که خارج از این حوزه فعالیت می‎کنند معنای چندانی ندارد. خوشبختانه برای پیدا کردن جواب نیاز نیست زیاد تلاش کنید. در ادامه این مقاله ما نگاهی به 5 شغل پردرآمد در حوزه فناوری به همراه توصیه‎هایی برای علاقه‌مندان این حرفه‎ها خواهیم داشت.

1606683296_1_0.gif

1 •••  متخصص داده 
میانگین پایه حقوق سالانه: 129,938 دلار 

کار آ‌ن‌ها چیست: متخصص داده مایکل واکر می‎گوید تعریف کلی از شغل او این است که یک متخصص داده کسی است که داده‎های خام را دریافت می‎کند، آ‌ن‌ها را مرتب می‎کند و به تجزیه و تحلیل آن می‎پردازد، با این هدف که بتواند اطلاعات مفیدی از آن به دست آورد یا اتفاقات و نتایج پیش رو را پیش‌بینی کند.
واکر می‎گوید: «داده‎ها در قالب اصلی خود به‌نوعی هولناک به نظر می‎رسند. شما به این دلیل چنین تصوری دارید چراکه کامپیوترها آن را توليد می‎کنند. در ظاهر محصولی كه توسط کامپیوتر تولید می‎شود (داده) باید خیلی منظم باشد. اما در عمل هرچیزی ممکن است رخ دهد. شما هستید که باید بدانید این داده چگونه ساخته شده است تا بتوانید مدل داده متناسب با آن را بسازید.» 
از تخصص این متخصصان داده می‎توان در هر زمینه‎ای استفاده کرد، از بازاریابی و توسعه محصول تا بهره‌وری عملیاتی. به‌عنوان نمونه وظیفه واکر این است که داده‎های جمع‌آوری شده از کاربران را تجزیه و تحلیل کند تا بتوان برای توسعه و بهبود قابلیت محصولات و خدمات از آن بهره برد.
آنچه جویندگان کار باید بدانند: اگرچه متخصصان داده معمولاً پیش‌زمینه‎ای از ترکیبی از دانش علم کامپیوتر، ریاضی و آمار را دارند، اما افرادی را نیز می‎توان پیدا کرد که با پیش‌زمینه در علوم دیگر وارد این حوزه شده‎اند، به‌ویژه آن‌ها که دارای مدرک دکتری هستند.
واکر می‎گوید: «در بیشتر زمینه‎های علمی‎، سرانجام کار آ‌ن‌ها به آمار و تحلیل داده ختم می‎شـود. با وجود اینکه رشته تحصیلی آ‌ن‌ها چیز دیگری بوده است، اما درنهایت سر و کارشان با داده و آمار و درک آن خواهد بود؛ بنابراین، آ‌ن‌ها علاوه بر تخصص اصلی خود باید درک درستی از آمار داده نیز داشته باشند.»

2 •••  مهندس عملیات توسعه
میانگین پایه حقوق سالانه: 123,165 دلار

کار آ‌ن‌ها چیست: این سخت‎ترین فرصت شغلی است که در فهرست ما قرار می‎گیرد، به‌ویژه اینکه تعریف روشن و مشخصی از اینترنت وجود ندارد. هر شرکتی می‎تواند این شغل را به‌نوعی تفسیر کند. اما به طور خلاصه، یک مهندس عملیات توسعه فردی است که در هر دو زمینه توسعه نرم‌افزار و پیکربندی زیرساخت آن تا رسیدن به مرحله اجرا مهارت دارد. به بیان دیگر، مهندس عملیات توسعه برایان پافمر می‎گوید: «مهندسی که زیرساخت‎ها را مدیریت می‎کند.» به طور کلی یک مهندس عملیات توسعه شایسته مجموعه‎ای از تجارب از جمله کدنویسی، عملیات IT و مهارت‎های مدیریت داده را در کارنامه خود به همراه دارد و می‎تواند به‌خوبی با کل گروه تعامل داشته باشد.
آنچه جویندگان کار باید بدانند: به غیر از کسب گواهی‌نامه در محیط‎های خاص (مثل وب سرویس آمازون) یک مهندس عملیات توسعه نیازی به گذراندن آموزش‎های رسمی‎ زیادی ندارد. به‌ عنوان مثال، پافمر قبل از منسوب شدن به ‌سمت عملیات توسعه شغل خود را به‌عنوان یک مهندس نرم‌افزار آغاز کرده بود. کنجکاوی ذاتی برای کسب دانش و مهارت و اشتیاق به خودآموزی کمک زیادی به شما برای موفقیت در این حرفه خواهد کرد، زیرا شما باید با تغییرات روز فناوری همراه باشید. پافمر می‎گوید: «من همیشه خود را با فناوری جدید به‎روز نگه می‎دارم، درگیری با چالش‎های شغلی انگیزه شما برای یادگیری بیشتر را افزایش می‎دهد.»

3 •••  مهندس کلاود 
میانگین پایه حقوق سالانه: 118,878 دلار 

کار آ‌ن‌ها چیست: این روزها خیلی از ما با واژه کلاود برخورد می‎کنیم و مستقیم و غیرمستقیم از خدمات آن استفاده کرده‎ایم، اما چیزی درباره آن نمی‎دانیم. مهندس کلاود بنجامین جف در این باره می‎گوید: «کلاود یک مرکز داده یا شبکه‎ای از سرورها است که معمولاً متعلق به یک شرکت ثالث است که نرم‌افزار و خدمات آن را ارائه می‎کند. بنابراین، اگر تاکنون از اپلیکیشنی استفاده کرده‎اید که روی هارد درايو شما اجرا نمی‎شود (مثل گوگل داک، دراپ باکس یا هر خدمات‌دهنده ایمیل تحت وب دیگری)، به این معنا است که در حال استفاده از کلاود هستید.» 
این وظیفه یک مهندس کلاود است که سیستم‎های یک شرکت را به‌گونه‎ای طراحی کند تا بتواند به‌راحتی در کلاود اجرا شود. این شامل اطمینان از عملکرد درست و سریع اتصالات شبکه و در اختیار داشتن فضای ذخیره‌سازی کافی برای نگهداری تمام داده‎های مورد نیاز یک شرکت در زمان حال و آینده است. جف می‎گوید: «هدف ما این است که زیرساختی فراهم کنیم که تمام گروه‎ها (مهندسی) را با یکدیگر مرتبط سازد. ما نمی‎خواهیم هرکدام از گروه‎ها یک زیرساخت جداگانه برای خود داشته باشد، زیرا چنین کاری باعث هدر رفتن وقت و بودجه می‎شود.»
آنچه جویندگان کار باید بدانند: جف معتقد است صرف نظر از دانش فنی، مهارت‎های ارتباطی نیز برای تبدیل شدن به یک مهندس کلاود موفق اهمیت دارد. او می‎گوید: «در زیرساخت ما همه نوع کارمندی مشغول کار است؛ بنابراین، اگر مشکلی به وجود بیاید اولین بخشی که به آن رجوع می‎کنند ما هستیم. بخش ما همانند شاهراهی همه را به یکدیگر ارتباط می‎دهد، زیرا نیازی نیست این همه گروه به طور مستقل با یکدیگر گفت‌وگو کنند و آ‌ن‌ها باید درخواست خود را به ما ارجاع دهند.»

4  ••• توسعه‌دهنده همه‌جانبه 
میانگین پایه حقوق سالانه: 110,770 دلار

کار آ‌ن‌ها چیست: برای درک کامل از کاری که یک توسعه‌دهنده همه‌جانبه (Full-stack) انجام می‎دهد، ابتدا باید بدانید هرکدام از توسعه‌دهندگان سمت کلاینت و سمت سرور چه کاری انجام می‎دهند. توسعه‌دهندگان سمت کلاینت یا Front-end روی کدهایی کار می‎کنند که اجزای یک نرم‌افزار، اپلیکیشن یا وب‌سایت را ایجاد می‎کند و کاربران می‎توانند به طور مستقیم آن را مشاهده و با آن تعامل کنند. از طرف دیگر، توسعه‌دهندگان سمت سرور یا Back-end روی کدهایی کار می‎کنند که به اجرای عملیات پشت صحنه کمک می‎کند، مثل اتفاقاتی که در یک وب سرور رخ می‎دهد. با ترکیب این دو با یکدیگر شما به یک توسعه‌دهنده همه‌جانبه تبدیل خواهید شد. یک متخصص ارشد فناوری به‌نام تونی ترن می‎گوید: «به‌عنوان یک توسعه‌دهنده همه‌جانبه، وسعت دانش شما باید گسترده باشد، اما ممکن است این دانش خیلی عمیق نباشد. اشراف گسترده به زمینه‎های مختلف فناوری باعث می‎شود تا یک توسعه‌دهنده همه‌جانبه بتواند برای حل مشکلات گوناگون کمک‌رسان باشد. این نوع از توسعه‌دهندگان می‎توانند باگ‎های موجود در کل ساختار نرم‌افزار چه در سمت کلاینت و چه در سمت سرور را شناسایی و برطرف سازند.»
آنچه جویندگان کار باید بدانند: معمولاً فرصت‎های شغلی برای توسعه‌دهندگان همه‌جانبه در شرکت‎های کوچک‎تر و استارت‌آپ‎ها بیشتر است، زیرا این شرکت‎ها منابع کافی برای استخدام جداگانه توسعه‌دهنده سمت کلاینت و سرور را در اختیار ندارند. ترن می‎گوید: «آ‌ن‌ها به کسی نیاز دارند که بتواند همه‌چیز را پوشش دهد تا بتوانند کارها را سریع‎تر و با بودجه کمتری به انجام برسانند.»

5 •••  طراح تجربه کاربری 
میانگین پایه حقوق سالانه: 96,688 دلار

کار آ‌ن‌ها چیست: وظیفه یک طراح تجربه کاربری (UX Designer) این است که در طرح خود تصمیماتی را اتخاذ کند که باعث رضایت بیشتر مشتری از یک محصول شود. این می‎تواند شامل بهبود دسترسی، سهولت در استفاده و تمام موارد دیگری باشد که به خشنودی مشتری از یک کالا یا خدمت منجر می‎شود و درنهایت با خلق چیزی معنادار و به یاد ماندنی برای کاربر نهایی پایان می‎یابد. بیلی اسنو طراح ارشد UX می‎گوید: «در انتهای یک روز کاری این وظیفه ما است که نیازها و انتظارات مشتری را بر اساس نوع کسب و کار، محصول و شرکای فنی او به انجام برسانیم. تصمیم‌گیری درباره یک طرح تجربه کاربری تا اندازه بسیار زیادی به تحقیق درباره مشتری وابسته است. علم تجزیه و تحلیل به ما نشان می‎دهد کاربران در حال حاضر چه می‎کنند و داده‎های کمی‎ به ما می‎گویند آ‌ن‌ها مایل به انجام چه کاری هستند و داده‎های کیفی به ما می‎گویند چرا آ‌ن‌ها این کار را انجام می‎دهند.»
آنچه جویندگان کار باید بدانند: یک طراح UX باید با نرم‌افزارهای رایج طراحی کاربری (مثل Sketch یا InVision) آشنا باشد، آشنایی با مفاهیم کدنویسی نیز به او در موفقیت شغلی کمک می‎کند. اسنو می‎گوید: «همکاری با گروه توسعه همیشه یک مزیت محسوب می‎شود.» همچنین، تا همین اواخر به طور رسمی‎ چیزی به‌نام طراحی UX آموزش داده نمی‎شد؛ بنابراین، برای استخدام به‌عنوان طراح UX شما لزوماً به داشتن مدرک در این شاخه نیازی ندارید.
 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟