بالاترین دستمزدهای شغلی مرتبط با شبکه
مهارت‎هایی که یک مهندس شبکه در سال جدید به آن نیاز خواهد داشت
به طور میانگین وظایف شغلی محول شده به مهندسان شبکه سازمان‎ها و شرکت‎های بزرگ در طول زمان به طور فزاینده در حال تغییر بوده است. در گذشته کارها بر اساس ضوابط و قوانین ثابت و مشخص برای مدیریت نقل و انتقال بسته‎های داده از نقطه الف به نقطه ب صورت می‎گرفت و رفته رفته به مدیریت سرورها و زیرساخت‎های ذخيره‌سازی داده تکامل پیدا کرد. این روند در سال جدید نیز به مهندسان شبکه‎ای نیاز دارد که با گسترش سطح مهارت‎های خود بتوانند یک شبکه را به‌سمت اهداف تجاری آن هدایت کنند.

1606683296_1_0.gif

از آنجا که مهندسان شبکه قلب این زیرساخت را مدیریت و هدایت می‎کنند، اکنون به درک عمیق‎تری از اپلیکیشن‎ها و داده‎های موجود در سراسر شبکه نیاز دارند. این موضوع به‌ویژه زمانی بیشتر نمود پیدا می‎کند که به‌لطف فناوری‎های جدیدتری مثل مجازی‌سازی، کانتینرها و فناوری نوظهور hyperconvergence، مدیریت سرورها و ذخیره‌سازی داده به‌صورت محلی و مجتمع در حال منسوخ شدن هستند. از آنجا که این شبکه است که هسته مرکزی پیوند این فناوری‎ها را با یکدیگر شکل می‎دهد، مهندسان شبکه باید با درک درست این دانش روز یکپارچگی بین این فناوری‎ها را فراهم کنند.
از دیگر مهارت‎هایی که امروز مهندسان شبکه باید کسب کنند، نحوه صحیح به‌کارگیری این فنون جدید است. با فناوری‎هایی مثل اتوماسیون و شبکه‎های نرم‎افزار محور (SDN) شبکه‎های امروزی باید بر اساس نوع کاربردشان سفارشی شوند. بنابراین، مهندسان باید قادر به درک اولويت‎های کاری، جریان‎های ترافیک و سایر سیاست‌گذاری‎ها برای بهینه‌سازی نقل و انتقال داده باشند. دورانی که مدیران شبکه تنها لازم بود در مورد لایه‎های یک تا چهار OSI اطلاعات داشته باشند به سر آمده است. امروز باید درباره همه زمینه‎های کاربردی شبکه اطلاعات کسب کنیم و سرانجام امنیت نیز نقش قابل ملاحظه‎ای در انجام وظایف یک مهندس شبکه ایفا می‎کند. امنیت دیگر یک چاره‌اندیشی موقت نیست و باید به اولین اولويت هر پروژه زیربنایی جدید تبدیل شود. این مهندسان هستند که وضعیت دفاعی امنیتی یک شرکت را ارزیابی و برای آن چاره‌اندیشی می‎کنند. این نکته نیز حائز اهمیت است که هرچه اندازه و تنوع مهارت‎های کسب شده در زمینه فناوری‎های شبکه بیشتر باشد، میزان تقاضا و رغبت برای استخدام فرد متخصص توسط کارفرمایان بیشتر می‌شود و دستمزد بالاتری نیز دریافت خواهند کرد. در ادامه نگاهی به فناوری‎ها و مهارت‎هایی خواهیم داشت که شما برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه سازمانی خبره و به‎روز به آن نیاز دارید. همچنین، در انتها نگاهی خواهیم داشت به 5 سمت شغلی در زمینه شبکه‎های سازمانی که بیشترین میزان دستمزد سالانه را دریافت می‎کنند.

جریان کاری اپلیکیشن‎ها

فرقی نمی‎کند که شما نیاز به پیکربندی Quality of Service (QoS) پیشرفته داشته باشید یا در مرکز داده یا روی شبکه WAN خود قصد پیاده‌سازی شبکه نرم‌افزار محور را دارید، در سال جدید درک درست و واضح از اینکه در گردش داده‎ها نقش هرکدام از اپلیکیشن‎ها چیست، بسیار حیاتی خواهد بود. نحوه تعامل یک اپلیکیشن با کلاینت، مرکز داده و خدمات کلاود برای بهینه‌سازی شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، داشتن یک ارتباط نزدیک با مدیران فنی اپلیکیشن از ارجحیت بالایی برخوردار است. 

امنیت سایبری 

در گذشته مهندسان شبکه تلاش‎های امنیتی خود را روی لبه شبکه متمرکز می‎کردند. دانش مهندسان نیز بیشتر در زمینه فایروال‎ها و جلوگیری از نفوذ بود. اما وقتی کاربردهایی مثل ای‎میل، وب و امنیت نقطه نهایی در میان باشد، این مسئولیت‎ها به گروه‎های دیگری در بخش فناوری اطلاعات نیز مربوط می‎شود. اما با فناوری‎های مدیریت تهدید یکپارچه (UTM) که امروز وجود دارد، این دیگر مسئله ما نیست. حالا مهندسان شبکه نقش بسیار مهم‌تری در معماری و پشتیبانی از یک راه حل امنیتی یکپارچه که از نقطه پایانی تا کلاود و فراتر از آن را شامل می‎شود ایفا می‎کنند. 

SD-WAN

در سال گذشته استفاده از فناوری شبکه‌سازی نرم‌افزار محور به جهت قابلیت صرفه‌جویی در هزینه‎ها در بخش WAN گسترش زیادی داشته است. برخی سازمان‎هایی که درک درستی از بعضی محدودیت‎های راهکارهای SD-WAN نداشتند، از این موضوع غافلگير شده بودند که چرا SD-WAN نتوانست توان عملیاتی و زمان تأخیر کم مورد نیاز برای کاربردهای مأموریت‎های بحرانی را تأمین کنند. بنابراین، در سال جدید مهندسان شبکه باید بتوانند درک درست و دقیقی از موارد استفاده از محصولات SD-WAN داشته باشند تا بتوانند خدمات WAN از قبیل MPLS را بهتر مدیریت ‌کنند.

DNS

در گذشته درک کامل و دقیق از چگونگی کاربرد DNS به‌صورت داخلی و خارجی در یک محیط سازمانی اولويت بالایی در سطح مهارت‎های یک مهندس شبکه نداشت. اما شبکه‎های مدرن امروزی و مشکلات امنیتی که پیرامون DNS در حال شکل‌گیری است، باعث شده است تا این موضوع در صدر فهرست مهارت‎های مورد نیاز یک مهندس شبکه قرار گیرد. DNS بخشی جدایی‌ناپذیر از خیلی از معماری امنیت یکپارچه شبکه و یک عنصر کلیدی برای کلاودهای عمومی‎ و خصوصی است. و همه این‌ها به این معنا است که مهندسان شبکه باید اطلاعات کاملی درباره چگونگی کار DNS خود داشته باشند تا بتوانند مشکلات شبکه را بهتر برطرف کنند.

اینترنت اشیا 

یکی از فناوری‎های نسبتاً جدید در حوزه فناوری اطلاعات که در سال جدید به یک چالش بزرگ برای مهندسان شبکه تبدیل خواهد شد، اینترنت اشیا است. مهندسان شبکه نه‌تنها باید اندازه و مقیاس شبکه‎های سیمی‎ و بی‎سیم خود را به‌منظور مطابقت با صدها یا هزاران حسگر اینترنت اشیا آماده‌سازی کنند، بلکه مسئولیت بزرگی در حفظ امنیت دستگاه‎هایی که به شبکه سازمانی آن‌ها متصل می‎شوند نیز بر عهده خواهند داشت. از شما به‌عنوان یک مدیر شبکه انتظار می‎رود راهنمایی‎ها و سیاست‌گذاری‎های مرتبط با اتصالات اینترنت اشیا و امنیت داده‎ها را به‌دقت تنظیم کنید.

مجازی‌سازی اجزا و خدمات شبکه 

اگر تصور می‎کنید در سال جدید نیز مانند سال گذشته SDN تسلط خود بر مباحث شبکه‌سازی را ادامه خواهد داد، احتمالاً غافلگير خواهید شد. با وجودی که SDN در سال گذشته قادر بود نقش زیادی در مراکز داده و WAN ایفا کند، به نظر نمی‎رسد در سال جدید معماری‎های SDN گسترش چندانی در این دو بخش داشته باشد. در عوض خیلی از سازمان‎های فناوری اطلاعات به این نتیجه رسیده‎اند که قبل از به‌کارگیری یک شبکه SDN اجزای شبکه و خدمات آن باید ابتدا مجازی‌سازی شوند. بنابراین، کسب مهارت در چگونگی مجازی‌سازی خدمات شبکه از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد.

اتوماسیون شبکه 

طی سال‎ها مهندسان شبکه در سطح وسیعی خود را از کدنویسی و خودکارسازی وظایفی که سایر بخش‎های فناوری اطلاعات از آن برای به حداقل رساندن وظایف تکراری استفاده می‎کردند جدا کرده بودند. 
علت آن هم مشخص بود، شبکه اساساً یک معماری ایستا بود که با انبوهی از پروتکل‎های زائد در سطح وسیعی به‌شکل خودکفا عمل می‎کرد. به بیان دیگر، مهندسان شبکه قادر بودند تا از خدمات به اصطلاح «نصب کن و فراموش کن» بهره گیرند. اما چنین چیزی دیگر صادق نیست. شبکه‎ها اهداف بیشتری از جمله اداره پویای ترافیک و ارائه منابع جدید را دنبال می‎کنند. همین‎ها باعث می‎شوند تا مهندسان ساعت‎های بی‌شماری کار تکراری برای انجام داشته باشند. بنابراین، یکی از مهارت‎های جدید ضروری یادگیری نحوه کدنویسی و خودکارسازی خیلی از پردازش‎های شبکه است.

سیستم‎های Hyperconverged

Hyperconvergence اصطلاحی است که درباره تلفیق محاسبات، ذخیره‌سازی داده‎ها و عملکردهای شبکه در یک سیستم واحد سخن می‎گوید. مهندسان شبکه باید اطلاعات خود را درباره ابزارهای مدیریتی برای پیاده‌سازی و عملیات سیستم‎های hyperconverged افزایش دهند. صنعت فناوری اطلاعات امروز به مهندسانی نیاز دارد که درک کاملی از نحوه کار سیستم‎های hyperconverged دارند. حالا که به مهارت‎های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه ماهر پرداختیم، بد نیست نگاهی هم به 5 شغل پردرآمد در این زمینه داشته باشیم.

5 شغل پردرآمد شبکه

شاید این سؤال برای شما هم مطرح شده باشد که کدام‌یک از متخصصان شبکه بیشترین درآمد را کسب می‎کنند و این دستمزدها بر چه اساسی تعیین می‎شوند؟ طبق گزارشی که از طرف بخش فناوری اطلاعات شرکت Robert Half Technology درباره وضعیت حقوق و دستمزد منتشر شده است، نشان می‎دهد که بیشترین میزان درآمد در مشاغل مرتبط با شبکه در ایالات متحده بر اساس میزان تجربه و سطح مهارت به شرح زیر است.

1- معمار شبکه

کمترین میزان پرداختی به یک معمار شبکه 112,750 و بیشترین آن 190,000 دلار در سال بوده است که به طور میانگین درآمد 134,000 دلار را نشان می‎دهد که بیشترین میزان درآمد برای یک متخصص شبکه در این کشور محسوب مي‌شود. بر اساس این گزارش مسئولیت‎های کاری معمول برای معماران شبکه اغلب شامل طراحی و ساخت شبکه‎های LAN، شبکه‎های WAN و اینترانت می‎شود. اکثر این معماران شبکه مدرک لیسانس و حداقل پنج سال تجربه کاری دارند.

2- مهندس شبکه بی‎سیم

این متخصصان معمولاً بین 100,000 تا 158,750 دلار در سال درآمد کسب می‎کنند. متوسط درآمد این حرفه نیز 119,000 دلار است. همان گونه که از عنوان این شغل مشخص است، مهندسان شبکه‎های بی‎سیم باید درک کاملی از پروتکل‎های بی‎سیم، سخت‌افزار و طراحی WLAN داشته باشند. مسئولیت‎های شغلی آن‌ها شامل طراحی، اجرا، بهینه‌سازی و عیب‌یابی شبکه‎های بی‎سیم است. 
بر اساس گزارش Robert Half Technology، متقاضیان شغلی علاقه‌مند به پیگیری حرفه‎ای به‌عنوان یک مهندس شبکه بی‎سیم به مهارت‎های تحلیلی و حل مسئله، مدرک لیسانس و حداقل پنج سال تجربه کاری در زمینه شبکه نیاز دارند. همچنین اغلب آن‌ها گواهی‌نامه‎های حرفه‎ای مثل CWNP (سرنام Certified Wireless Network Professional) دارند.

3- مهندس امنیت شبکه

هرچه نگرانی سازمان‎ها درباره وضعیت امنیت شبکه‎هایشان بیشتر می‎شود، تقاضا و دستمزد برای سمت متخصص امنیت شبکه نیز افزایش بیشتری پیدا می‎کند. یک مهندس امنیت شبکه در سال چیزی بین 97,000 تا 163,000 دلار دستمزد می‎گیرد که به طور میانگین 115,000 دلار خواهد بود. این کارمندان باید درباره اصول امنیت شبکه و امنیت اطلاعات دانش کافی داشته باشند. از آنجا که فناوری امنیتی به‌سرعت در حال تغییر و تحول است، بسیار ضروری است این مهندسان به آخرین مهارت‎های روز مسلط باشند. مسئولیت‎های آن‌ها ممکن است شامل تهیه، استقرار، پیکربندی، مدیریت، نگهداری و عیب‌یابی سخت‌افزار و نرم‌افزار امنیت شبکه باشد. آن‌ها باید بتوانند وضعیت خطر را ارزیابی و میزان نفوذپذیری را بررسی کنند. 

4- مدیر شبکه

بر اساس این گزارش یک مدیر شبکه اغلب بین 93,500 تا 157,250 دلار درآمد دارد که به طور میانگین دستمزد این شغل 111,000 دلار اعلام می‎شود. این متخصصان هم به مهارت‎های فنی بالا و هم روابط عمومی‎ قوی احتیاج دارند، ترکیبی از مهارت که پیدا کردن آن برای کارفرمایان کار دشواری است. این‌ها مسئولیت نهایی نظارت بر شبکه‎های سازمانی را برعهده دارند. علاوه بر این باید اعضای گروه کارمندان شبکه را نیز استخدام کنند، آموزش دهند و مدیریت آن‌ها را برعهده بگیرند. آن‌ها ممکن است نیاز داشته باشند با مدیران کسب و کارها و شرکت‎های فناوری اطلاعات دیگر درباره استراتژی و بودجه به بحث و گفت‌وگو بپردازند. مدیران شبکه معمولاً مدرک لیسانس، چند سال تجربه در زمینه شبکه، گواهی‌نامه‎های حرفه‎ای و احتمالاً برخی تجارب مدیریتی نیز دارند.

5- مدیر امنیت شبکه

مثل مهندسی امنیت شبکه این تخصص نیز متقاضیان زیادی دارد. یک مدیر امنیت شبکه معمولاً دستمزدی بین 92,000 تا 155,000 دلار دریافت می‎کند که به طور متوسط 109,250 دلار خواهد شد. آن‌ها معمولاً به‌صورت گروهی کار می‎کنند و هرکدام از اعضای این گروه بخشی از وظایف امنیتی را برعهده دارد؛ بنابراین، مسئولیت‎های شغلی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. آن‌ها ممکن است وظایف متفاوتی از نظارت بر ورودی‎های سیستم، ارزیابی خطر، عیب‌یابی، آزمايش نفوذپذیری و یا سایر کارهایی که برای تأمین امنیت شبکه‎های سازمانی لازم است را برعهده داشته باشند.
همچنین، در گزارش Robert Half به این نکته اشاره شده است که داشتن مهارت‎های خاصی که تقاضا برای آن بالا است، می‎تواند تا 10 درصد به حقوق کارمندان شبکه اضافه کند. این مهارت‎ها شامل مدیریت شبکه‎های سیسکو، مدیریت لینوکس و یونیکس، مدیریت صوت بر بستر پروتکل اینترنت (VoIP) و سیستم عامل ویندوز می‎شود.
سایر عناوین شغلی مرتبط با شبکه که در فهرست بالا به آن اشاره نشد، شامل مهندس شبکه (با میانگین دستمزد 107,000 دلار)، مدیریت مخابرات (با میانگین درآمد 94,000 دلار)، مدیر فنی شبکه (با درآمد متوسط 87,000 دلار)، متخصص مخابرات (70,000 دلار) و تکنیسین (NOC (59,500 است.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟