مشکل رکورد راه‌انداز اصلی یا MBR
چگونه مشکل Master Boot Record را در ویندوز 10 برطرف کنیم
ویندوز به عنوان یک سیستم عامل کاربر پسند روی اکثر کامپیوترهای شخصی نصب می‌شود. به همین دلیل مطالب آموزشی و به ویژه موضوعات مربوط به رفع اشکالات این سیستم عامل مورد توجه بسیاری از کاربران قرار می‌گیرد. یکی از این نوع اشکالات رایج که در زمان راه اندازی ویندوز رخ می‌دهد اغلب مربوط به نقص در Master Boot Record یا به اختصار MBR است. تنها خطای یک فایل سیستمی‌ در زمان بارگیری ویندوز باعث می‌شود تا شما دیگر قادر به دسترسی به سیستم عامل محبوب خود نباشید.

1606683296_1_0.gif

راهکار برطرف کردن مشکل Master Boot Record در ویندوز 10 نسبتا ساده و سرراست است و شما بدون نیاز به هیچ گونه ابزار اضافی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

مرحله 1. قبل از هر چیزی شما ابتدا باید از طریق صفحه بوت به تنظیمات سیستمی‌ دسترسی پیدا کنید و برای این منظور هم می‌توانید از یک درایو USB قابل بوت ویندوز و انتخاب گزینه Repair your Computer استفاده کنید و یا در زمان بوت ویندوز از کلیدهای ESC یا F8 برای رسیدن به این تنظیمات استفاده کنید.

مرحله 2. بعد از رسیدن به صفحه تنظیمات باید روی گزينه Troubleshoot کلیک کنید تا به تنظیمات مربوط به عیب یابی ویندوز دسترسی داشته باشید.

مرحله 3. در صفحه مربوط به گزينه‌های عیب یابی Command Prompt را انتخاب کنید تا بتوانید برای رفع مشکل از فرامین خطی مربوط با احیای سیستم استفاده کنید.

در پنجره خط فرمان فرمان bootrec /fixmbr را وارد کرده و کلید اینتر را فشار دهید. سپس فرامین /fixboot و bootrec /rebuildbcd را به ترتیب وارد کنید.

این دو فرمان مشکلات مربوط به MBR و بوت ویندوز را برطرف می‌کنند. بعد از اتمام کار به صفحه بوت بازگشته و کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید. حالا مشکل راه اندازی ویندوز برطرف شده و می‌توانید به صفحه لاگین ویندوز وارد شوید.

استفاده از EaseUS Partition Master

ابزار EaseUS Partition Master در خود قابلیتی به نام Rebuild MBR دارد که با بازنويسی مجدد Master Boot Record دیسک انتخاب شده بدون صدمه زدن به پارتیشن‌های دیسک مشکل را برطرف می‌کند.

مرحله 1. ابتدا EaseUS Partition Master را دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید. سپس این اپلیکیشن را باز کرده و در نوار ابزار آن روی WinPE creator کلیک کنید. حالا یک دیسک یا درایو USB قابل بوت را با کلیک روی دکمه Proceed بسازید.

مرحله 2. حالا این درایو USB قابل بوت را به کامپیوتر خود متصل کرده و در زمان بوت سیستم کلید Del را فشار دهید. بعد کامپیوتر را از طریق درایو USB یا CD/DVD را اندازی کنید. به این شكل EaseUS Partition Master به طور خودکار راه اندازی خواهد شد.

مرحله 3. بعد از راه اندازی EaseUS Partition Master شما تمام درایورهای موجود خود را مشاهده خواهید کرد. تنها کافی است درایوی که قصد دارید MBR آن را اصلاح کنید را انتخاب و روی گزينه Rebuild MBR کلیک کنید.

مرحله 4. در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود تا نوع MBR را مشخص کنید. سیستم عامل فعلی خود را انتخاب کنید و روی دکمه Ok کلیک کنید.

مرحله 5. و در نهایت، از نوار بالای صفحه روی Execute 1 Operation کلیک کرده و دکمه Apply را انتخاب کنید.

در اینجا کار بازسازی Master Boot Record به پایان می‌رسد و شما با خارج کردن درایو USB یا CD/DVD و ری‌استارت کامپیوتر می‌توانید یک بار دیگر به ویندوز دسترسی داشته باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟