20/09/1396 - 20:41
خودروی کوییک چه زمان وارد بازار ایران می‌شود؟
در حالی که حدود 9 ماه از رونمایی خودروی صد در صد ایرانی کوییک توسط سایپا میگذرد، اما این خودرو گویا فقط قصد دارد به صورت آزمایشی در خیابان های ایران تردد کند و میل چندانی برای ورود به صورت رسمی به بازار ندارد. این خودرو ابتدا قرار بود 7 آذرماه به صورت پیش فروش به متقاضیان واگذار شود که به گفته سایپا بدلیل بررسی و انجام تست های مجدد، کوییک با چند ماه تاخیر فروش آن آغاز شود. به اطلاع فراوان این خودرو در دهه فجر پیش فروش آن آغاز می‌شود.

1606683296_1_0.gif

اسفندماه سال 96 سایپا از محصول تازه‌ای به نام کوئیک رونمایی کرد. خودرویی که چندان هم بی شباهت به ساینا نیست و در کلاس خودروهای هاچ‌بک شهری جای می‌گیرد. البته ناگفته نماند که طبق معمول بر سر واژه‌ی کراس‌اور کوچک و هاچ‌بک شهری اختلاف نظر وجود دارد. اما از آن‌جا که کوئیک، پلت‌فرم ساینا را به امانت گرفته و مبنای طراحی آن یک خودروی هاچ‌بک است، شاید بهتر باشد که کوئیک را در کلاس هاچ‌بک شهری نسبتا بزرگ بشناسیم.

کوئیک می‌تواند به عنوان یکی از انتخاب‌ها در کلاس و قیمت خودروهایی مثل تیبا 2 و پژو 206 قرار بگیرد. اولین چیزی که خیلی از مشتریان برای اولویت‌بندی انتخا‌ب‌هایشان در نظر می‌گیرند، قیمت این اتومبیل است. کوئیک اتوماتیک در مدل فول و نیمه فول بین 39 تا 42 میلیون تومان قیمت دارد. شاید همین خبر، کمی ناامیدکننده به نظر برسد و برای خودروی داخلی جدید، این قیمت کمی زیاد باشد، اما اگر دقت کرده باشید به اتومات بودن این خودرو اشاره کردیم. احتمالا این خبر خوبی برای خانواده‌های ایرانی است که می‌توانند محصول جدید ایرانی را که در مدل دنده اتومات هم عرضه می‌شود، در گستره‌ی قیمتی حدود 40 میلیون تومانی تهیه کنند. 

نگاهی به طراحی پشت خودرو می‌اندازیم. کوئیک، در حقیقت همان ساینا هاچ‌بک است. هاچ‌بک بزرگی که شاید از دید عده‌ای به عنوان کراس‌اور کوچک هم شناخته شود. X200 پلت‌فرم استفاده شده در کوئیک است؛ پلت‌فرمی که پیش از این در تیبا و ساینا به کار رفته است. در تصاویر مربوط به کوئیک، تشخیص چهره‌ی ساینا با کوئیک کار آسانی نیست! البته وقتی که تصویر این دو خودرو را کنار هم می‌گذاریم، شباهت و تفاوت‌های ظاهری دو خودرو بهتر مشخص می‌شود.

جلوپنجره‌، فرم دریچه‌ هوای سپر و فضای چراغ‌های مه شکن از جمله تفاوت‌های ریز ساینا و کوئیک است. در ساینا شاهد یک جلوپنجره‌ی سه نواره بودیم که لوگوی سایپا را در دل خود جای داده بود؛ درحالی که جلوپنجره‌ی اصلی کوئیک تنها یک نوار دارد و از محفظه‌ی مشبک در پشت آن استفاده شده است. نکته‌ی دیگر، فرم دریچه‌ی هوای کوئیک است که برعکس ساینا، یکپارچه بوده و سایپا بجای نوار، از دریچه‌ی زنبوری شکل بهره گرفته است. همین امر در مورد طراحی چراغ‌های مه‌شکن کوئیک هم صادق است. در حالت عادی بدون دانستن جزییات طراحی ذکر شده، تشخیص چهره‌ی جلو این دو خودرو کمی گیج‌کننده است. چراغ‌های نسبتا کشیده کوئیک، در تهاجمی‌ جلوه دادن ظاهر این خودرو نقش مهمی بازی کرده است.

در نمای عقب هم شباهت طراحی کوئیک با اتاق‌های ب‌ام‌و دیده می‌شود؛ شاید اگر کسی لوگوی ب‌ام‌و را در پشت این خودرو بچسباند، شما را به اشتباه بیندازد! هم‌چنین شباهت کمی هم با تیبا 2 دیده می‌شود. اگرچه کوئیک، استایل بدنه‌ی مشابهی با تیبا 2 دارد اما از عناصر طراحی متفاوتی بهره می‌برد. همین عناصر طراحی در جدید کردن زبان طراحی نمای عقب کوئیک نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. چراغ‌های دو تکه‌ی عقب، فرم سپر و در صندوق کوئیک از بخش‌های اصلی طراحی کوئیک است که باعث تفاوت ظاهری عمده با تیبا 2 شده است. روی هم رفته، زبان طراحی کوئیک نسبت به تیبا و ساینا، پخته‌تر ارزیابی‌ شده که شاید خبر خوشحال کننده‌ای برای طراحان داخلی باشد.

اما باید تا عرضه شدن این خودرو در خیابان‌ها و دیدن واکنش مردم به چهره‌ی کوئیک از نزدیک، کمی دیگر باید منتظر بمانیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟