کارشناس بهبود ترافیک سایت
02/07/1400 - 05:05
چگونه یک متخصص حرفه‌ای سئو شویم؟
کار در حوزه بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) درست مانند یک بازی کامپیوتری است که قوانین آن دائما در حال تغییر هستند. به ‌همین دلیل است که تنها افرادی در این حوزه موفق می‌شوند که حس کنجکاوی زیادی دارند و به‌طور مستمر تغییر و تحولات این حوزه را دنبال می‌کنند. هنگامی که موتورهای جست‌وجوگری نظیری گوگل نتایج جست‌وجو را نشان می‌دهند، این صفحات به شکل تصادفی نمایش داده نمی‌شوند. در واقع موتورهای جست‌وجو بر مبنای خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌های مشخصی که به آن‌ها الگوریتم گفته می‌شود وب‌سایت‌ها و صفحات آن‌ها را به کاربران نشان می‌دهند.

1606683296_1_0.gif

رعایت این خط‌مشی‌ها باعث می‌شود تا موتورهای جست‌وجو صفحات یک وب‌سایت را به تعداد بیشتری از کاربران نشان دهند. یک متخصص سئو برای انجام وظایف محوله تصاویر درون صفحات یک وب‌سایت را بهینه‌سازی می‌کند، لینک‌های داخلی و خارجی را بررسی کند، پیشنهاد اعمال تغییراتی در ساختار سایت می‌دهد، از ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس برای بررسی وضعیت لینک‌های ورودی به یک وب‌سایت استفاده کند یا وب‌سایت رقبا را تجزیه و تحلیل می‌کند. تمام این فعالیت‌ها با هدف افزایش نرخ بازدید از سایت‌ها و دستیابی به ترافیک ارگانیک انجام می‌شود.

ترافیکی که بدون نیاز به هزینه کردن کردن به‌طور مستقیم از طریق موتورهای جست‌وجو و محاوره‌هایی که کاربران درون موتورهای جست‌وجو وارد می‌کنند به دست می‌آید. 

بهینه‌سازی موتور جست‌وجو یک فرآیند چند وجهی است، به همین دلیل بخش مهمی از کار به نبوغ و خلاقیت متخصصان سئو، به‌کارگیری جدیدترین ابزارهای تحلیلی و تعامل با توسعه‌دهندگان با هدف اعمال تغییرات در ساختار اجرایی وب‌سایت است که باعث می‌شوند خزنده‌های موتورهای جست‌وجو به سادگی صفحات وب را پیدا کرده و شاخص‌گذاری کنند. برای این‌که به یک متخصص سئو کاربلد تبدیل شوید، نیازی نیست به سراغ یادگیری پیچیده‌ترین مهارت‌ها بروید، زیرا کارفرمایان انتظار ندارند تا وب‌سایتی را از صفر برای آن‌ها طراحی کنید، بنابراین داشتن درک نسبی از فناوری‌هایی نظیر اچ‌تی‌ام‌ال، سی‌اس‌اس و جاوااسکریپت کمک فراوانی در این زمینه می‌کند. به‌عنوان یک متخصص سئو باید انعطاف‌پذیری زیادی در یادگیری داشته باشید، زیرا خط‌مشی‌ها دائما در حال تغییر هستند و محتوایی که تولید می‌شود باید منطبق با خط‌مشی‌های به‌روز باشند تا به سرعت توسط موتورهای جست‌وجو بررسی شوند. تنها در این صورت است که به عنوان یک متخصص سئو می‌توانید ترافیک ارگانیک خوبی را به یک وب‌سایت هدایت کنید. 

متخصص سئو چه کاری انجام می‌دهد؟

در گذشته، بهینه‌سازی موتور جست‌وجو توسط برنامه‌نویسان و مهندسان کامپیوتر انجام می‌شد، اما با گذشت زمان شرایط فرق کرد و اکنون سئو به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی دیجیتال طبقه‌بندی می‌شود و دیگر به عنوان یک تخصص فنی که نیازمند کدنویسی باشد به آن اشاره‌ای نمی‌شود.  از مهم‌ترین وظایف یک متخصص سئو باید به موارد زیر اشاره کرد:

  •    به حداکثر رساندن ترافیک ورودی وب‌سایت‌ها از طریق بهبود رتبه‌بندی صفحات در نتایج موتور جست‌وجو (SERP)
  •    افزایش نرخ کلیک‌ها و تبدیل‌ها از طریق بهبود صفحاتی که بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند. فرآیند فوق مستلزم تجزیه و تحلیل دقیق بخش‌های مختلف یک وب‌سایت و محتوایی است که تولید می‌شود. 
  •  شناخت و پیدا کردن کلیدواژه‌های خاص برند و تمرکز بر آن‌ها به منظور بهتر دیده شدن صفحات.
  •   ارزیابی رتبه سایت، ساختار، تراکم کلیدواژه‌ها، تگ‌ها، لینک‌دهی داخلی، بک‌لینک‌ها، نام فایل‌ها و آدرس صفحات، نقشه سایت، ارجاعات، خطاهای 404 و تجربه کاربری.
  •  طراحی استراتژی‌های دقیق برای افزایش رتبه‌بندی SERP برای تمام سایت‌ها، صفحات ویژه یا صفحات فرود خارجی
  •  انجام تحلیل‌های کلیدی (مانند بازدیدها، تبدیل‌ها، بک‌لینک‌ها) برای تدوین استراتژی‌های فعلی سئو و تنظیم و تغییر مجدد استراتژی‌ها در صورت لزوم.
  •  تعامل با توسعه‌دهندگان بک‌اند و فرانت‌اند به منظور حصول اطمینان از این موضوع که موتورهای جست‌وجو محتوای سایت را به‌سادگی شاخص‌گذاری می‌کنند. 
  • بهینه‌سازی محتوا متناسب با رسانه هدف که قرار است محتوا در آن منتشر شود. به‌طور مثال، آیا محتوا با هدف استراتژی بازاریابی آماده شده یا محتوایی با رویکرد کپی‌رایتینگ نوشته شده که هدفش تنها تمرکز بر برجسته‌سازی ویژگی‌های فنی یک محصول است.
  • ارائه خط‌مشی‌های تاثیرگذار برای ساخت بهتر محتوای ویدیویی و پادکست‌ برای وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی.
  • ارائه گزارشی در ارتباط با بهترین کلیدواژه‌های مرتبط با حوزه فعالیت شرکت از طریق به‌کارگیری ابزارهای ردیاب کلیدواژه‌ها، نتایج موتور جست‌وجو و سایر ورودی‌ها.
  •  تجزیه و تحلیل حضور رقبا در وب و ارزیابی عملکرد آن‌ها 
  • شناسایی روندهایی که اجازه می‌دهند به شکل دقیقی بک‌لینک‌ها را ایجاد کرد و در ادامه قرار دادن محتوا روی سایت‌هایی که مقالات و بلاگ‌های مهمان‌ را می‌پذیرند.
  •  ارائه پیشنهادهایی برای لایه‌بندی وب‌سایت با هدف اعمال تغییرات در رابط کاربری که باعث می‌شود کاربران با سهولت بیشتری صفحات وب را مشاهده کنند. 
  •  به‌روزرسانی محتوای موجود با کلیدواژه‌ها و اصطلاحاتی که باعث می‌شوند کاربران بیشتری صفحات قدیمی را از طریق جست‌وجو مشاهده کنند. 
  •  به‌روزرسانی لینک‌های داخلی، نام فایل‌ عکس‌ها، تعریف متادیتاها و تگ‌ها
  •  همکاری نزدیک با تیم SEM برای اطمینان از این‌که حساب‌های شبکه‌های اجتماعی کاربران را به صفحات هدف سوق می‌دهند.
  •  مطالعه و تحقیق روی آخرین تغییرات دنیای سئو و ارزیابی الگوریتم‌های جدیدی که توسط موتورهای جست‌وجو استفاده می‌شوند. 

چه تفاوتی میان بازاریابی سئو و SEM وجود دارد؟

برخی منابع این دو اصطلاح را به جای دیگر استفاده می‌کنند، اما اگر بخواهیم به شکل دقیقی در این مورد صحبت کنیم باید بگوییم که سئو تخصصی در زیرمجموعه SEM است که تمام مراحل بهینه‌سازی سئو داخلی و خارجی سئو (درون و برون‌سایتی) و بهبود جست‌وجوهای ارگانیک که باعث می‌شود کاربران بیشتری به وب‌سایت یا کانال‌های اجتماعی یک شرکت مراجعه کنند را شامل می‌شود. بازاریابی موتور جست‌وجو می‌تواند شامل تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی اینفلوئنسر، محتوای حمایت‌شده (Sponsored)، همکاری و تبلیغات مبتنی بر پرداخت به ‌ازای هر کلیک و موارد این چنینی را شامل شود. بر مبنای این تعریف باید بگوییم که سئو ابزار اصلی در بهبود رتبه‌بندی SERP است. به‌طور کلی بهینه‌سازی موتور جست‌وجو شامل موارد زیر می‌شود:

  •      بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت با کلیدواژه‌ها و اصطلاحاتی که بر اساس استراتژی انتخاب شده‌اند.
  •     اطمینان از این‌که بک‌اند سایت با در نظر گرفتن الگوهای مورد توجه خزنده‌های موتور جست‌وجو طراحی شده است. 
  •     بهینه‌سازی محتوا برای کاربران.
  •     بهینه‌سازی برای دستگاه‌های موبایل و پیشنهاداتی در جهت ساخت صفحات واکنش‌گرا.

کسب‌وکارهایی که بتوانند بر مبنای یک استراتژی بازاریابی محتوایی دقیق سئو شده در فضای مجازی گام بردارند، مشتریان آنلاین بیشتری جذب می‌کنند. بهینه‌سازی محتوا برای جست‌وجو مهم‌ترین فرآیند تجاری برای کسب‌وکارهایی است که دوست دارند محتوای آن‌ها در معرض دید کاربران زیادی قرار بگیرد. 

یک متخصص سئو چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

با این‌که شرکت‌های زیادی در دو دهه گذشته روی مبحث بهینه‌سازی موتور جست‌وجو سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با این‌حال دوره‌های رسمی معتبر در این زمینه به ندرت پیدا می‌شوند، به‌طوری که بیشتر متخصصان سئو با اتکا بر رویکرد خودیادگیری بیشتر مفاهیم این حوزه را آموخته‌اند. بنابراین، اگر در زمینه علوم کامپیوتر یا توسعه وب مهارت فنی ندارید یا فارغ‌التحصیل رشته علوم کامپیوتر نیستید، نباید این‌گونه تصور کنید که هیچ‌گاه یک متخصص سئو نمی‌شوید، زیرا تسلط بر مهارت‌های موردنیاز سئو نیازی به تحصیلات دانشگاهی یا مدارک مختلف ندارد. قوانین و نکاتی که باید در سئو رعایت شوند صریح و واضح هستند و ابزارهای تحلیلی رایگان و غیررایگان مختلفی برای کمک به متخصصان سئو طراحی شده‌اند. بخش سخت داستان این است که چگونه از مهارت‌هایی که آموخته‌اید به شکل عملی استفاده کنید. سئو فرآیند نسبتا زمان‌بری است که نیازمند صبر است. علاوه بر این باید استعداد خاصی در زمینه شناسایی ترندهایی داشته باشید که می‌توانند برای پیش‌بینی رفتار کاربر در آینده استفاده شوند. البته دقت کنید که سئو یک روش آزمون و خطا نیست که در نهایت گزینه‌ای که نتیجه خوبی ارائه کرده انتخاب شود، بلکه روش‌های خاص خود را دارد که عمدتا بر پایه اطلاعات و آماری است که از منابع مختلف به دست می‌آیند. به‌طور مثال، اگر درباره نکته خاصی تحقیق کرده‌اید و اطمینان دارید که فرضیه شما باعث بهتر دیده شدن صفحات یک وب‌سایت می‌شوند، باید آن‌را چند مرتبه به شکل محدود آزمایش کنید. 

آیا دوره‌های اخذ مدرک برای سئو وجود دارد؟

هیچ دانشکده و دانشگاهی مدرک سئو ارائه نمی‌دهد و متخصصان خیلی زیادی در SEM هستند که فکر می‌کنند اصلا نباید هیچ دانشگاهی این کار را بکند. گاهی اوقات کارفرماهایی که در حوزه SEM هستند از متقاضیان درباره مدرک دانشگاهی سئوال می‌کنند، اما کم پیش می‌آید که مدرک خاصی را درخواست کنند. داشتن مدرک کارشناسی در بازاریابی دیجیتال امتیاز خوبی است، اما به‌طور کلی متخصصان سئویی که مدرکی در یکی از حوزه‌های ارتباطات، مشاور کسب‌وکار با گرایش بازاریابی دیجیتال، علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات و بازاریابی اینترنتی دارند شانس‌ بیشتری نسبت به سایرین دارند. مهم نیست چه مدرک دانشگاهی دارید، اگر وقت آزادی دارید در دوره‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند شرکت کنید تا اطلاعاتی در ارتباط با تحلیل و بهینه‌سازی محتوای دیجیتالی، بازاریابی محتوا، تحلیل دیجیتالی و معیارهای بازاریابی، تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی مستقیم و تعاملی، چگونگی بهینه‌سازی محتوا برای موبایل، بازاریابی تعاملی، تحلیل الگوریتم‌های مورد استفاده توسط موتورهای جست‌وجو و پیاده‌سازی درست استراتژی سئو اطلاعاتی کسب کنید. ضرورتی ندارد که حتما مدرک کارشناسی ارشد بازاریابی یا MBA با گرایش بازاریابی دیجیتال داشته باشید، زیرا افرادی به دنبال دریافت این مدرک می‌روند که دوست دارند در بلندمدت به عنوان مدیر سئو در شرکت‌ها مشغول کار شوند. 

آیا برای متخصصان سئو گواهی‌ها و تأییده‌های تخصصی وجود دارد؟

بله، برخی موسسات و شرکت‌ها اقدام به ارائه مدارک و تأییدیه‌هایی می‌کنند، اما باید به سراغ مراکز معتبر و شناخته شده‌‌ای در این زمینه بروید.  یکی از راه‌های تشخیص این‌که آیا گرفتن مدرک و گواهی، کار شما در پیدا شغلی در حوزه SEM را ساده‌تر می‌کند یا خیر، انجام یک جست‌و‌جوی ساده در ارتباط با آگهی‌های شغلی منتشر شده برای جذب متخصصان سئو است. آیا کارفرماها دنبال متخصصان سئو با مدرک و گواهی خاصی هستند یا این‌که تنها تجربه برای آن‌ها اهمیت دارد. 

چگونه در کوتاه مدت مفاهیم پایه سئو را یاد بگیریم؟

برخی افراد برای تسلط بر مفاهیم پایه سئو سعی می‌کنند در دوره‌های آموزشی شرکت کنند یا به عنوان کارآموز چند ماهی را بدون حقوق در شرکت‌ها کار کنند تا تجربه لازم را به دست آورند. برخی دیگر با حضور در دوره‌های MBA و DBA ضمن آشنایی با مفاهیم مهم سئو سطح دانش و مهارت‌های خود در حوزه بازاریابی را ارتقا می‌دهند. دریافت مدرک ایده خوبی است، اما بدون آن هم می‌توان متخصص سئو شد. خیلی از افرادی که به شکل حرفه‌ای در SEM کار می‌کنند اصول و ترفندهای بهینه‌سازی موتور جست‌وجو و بازاریابی آنلاین را به ‌شکل خودآموز یاد گرفته‌اند. منابعی که برای تبدیل شدن به متخصص سئو احتیاج دارید در اینترنت، کتاب‌ها و کار عملی نهفته است. بهترین راهکاری که پیش‌روی‌تان قرار دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن متخصص سئو شوید، طراحی و ساخت سایت شخصی و ارزیابی آن با ابزارهایی است که شرکت‌هایی نظیر گوگل ارائه کنند. راه‌های کم‌ هزینه یا رایگانی برای ساخت وب‌سایت وجود دارد. بعد از این‌که وب‌سایتی را راه‌اندازی کردید در ادامه می‌توانید از ابزارهایی نظیر Hubspot’s Website Grader و Screaming Frog SEO Spider استفاده کنید تا اطلاعات ارزشمندی در زمینه سئو به دست آوردید. هر زمان که بتوانید سایت خودتان را در صنعتی که مشغول کار در آن هستید به صفحه اول گوگل برسانید آماده هستید برای آگهی‌های استخدامی شرکت‌ها رزومه ارسال کنید. 

چه چشم‌اندازی پیش روی متخصصان سئو است؟

در حالی که برخی منابع بر این باور هستند که سئو در بلندمدت ارزش و جایگاه خود را از دست می‌دهد، آماری که توسط گوگل منتشر شده نشان می‌دهد هر دقیقه 3.5 میلیارد جست‌وجو توسط کاربران سراسر جهان ثبت می‌شود. این آمار نشان می‌دهند که شرکت‌ها هنوز هم دنبال متخصصان سئو هستند تا بتوانند مطالبی که آماده کرده‌اند را به دست کاربران برسانند. زمانی که به عنوان یک متخصص سئو به شرکت یا سازمانی وارد می‌شوید، شاید در ابتدا دستمزد زیادی دریافت نکنید، اما دستمزد کمی هم دریافت نمی‌کنید. سایت کاریابی PayScale گزارش داده که میانگین حقوق یک متخصص سئو 45 هزار دلار در سال و مدیران سئو 98 هزار دلار در سال است. به‌طور متوسط، حقوق یک متخصص سئو در ایران 5 میلیون تومان است. در پایان باید بگوییم وقتی متخصص سئو می‌شوید، چشم‌اندازهای خوبی پیش روی شما قرار دارد، یک متخصص SEM جایگاه بهتری دارد.
 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟