04/02/1402 - 14:30
اتصال به سرور مجازی از طریق ssh
اتصال به سرور مجازی از طریق ssh، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با امنیت بیشتری به سرور خود متصل شوید. از این رو اگر جزء کسانی هستید که به‌تازگی سرور خریده‌اید و قصد دارید تا از راه دور نسبت‌به مدیریت آن اقدام کنید، تا پایان این مقاله با همراه باشید. در این مقاله قرار است تا در رابطه با سرور مجازی و پروتکل ssh با شما صحبت کنیم و نحوه اتصال به سرور را در ویندوز، لینوکس و مک مورد بررسی قرار دهیم.

1606683296_1_0.gif

همه چیز در مورد ssh

Secure shell یا ssh پروتکلی است که اولین بار با هدف ایجاد یک راه امن برای اتصال به سرور ساخته شد.

با استفاده از این پروتکل، صاحبان سرور می‌­توانند به آن دسترسی داشته باشند و کارهایی نظیر انتقال فایل، بررسی دیسک و نظارت بر عملکرد کل سیستم را انجام دهند.

در این پروتکل، تمام اطلاعات رمزگذاری می­‌شوند و همین موضوع، امنیت تبادل داده‌­های مربوط به سرور را تضمین می­‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که عملیات رمزنگاری علاوه‌­بر سمت فرستنده، روی اطلاعاتی که توسط گیرنده دریافت می‌­شود نیز، اعمال خواهد شد.

نحوه اتصال به سرور مجازی از طریق ssh

برای اتصال به سرور مجازی از طریق ssh، ابتدا باید برای خرید سرور مجازی ارزان با تحویل فوری اقدام کنید. برای متصل ­شدن به سرور مجازی، نیاز به داده‌هایی مثل hostname، username و password خواهید داشت.

در مرحله دوم، باید تعیین کنید که از چه سیستم عاملی استفاده می­‌کنید. زیرا نحوه اتصال در مک و لینوکس با ویندوز متفاوت است. در ادامه در رابطه با نحوه اتصال به هر یک از سیستم عامل­‌های گفته‌­شده با شما صحبت می‌کنیم.

نحوه اتصال به سرور مجازی از طریق ssh در مک و لینوکس

مزیت سیستم عامل‌­های مک و لینوکس این است که آنها به‌­طور پیش‌­فرض قادر به پشتیبانی از پروتکل ssh هستند. به‌­همین دلیل صاحبان سرور می‌­توانند به­‌کمک خط فرمان (command prompt) تعبیه­‌شده در این سیستم عامل‌­ها، به­‌راحتی به سیستم متصل شوند. برای انجام این کار، کافی است تا username و host name خریداری­‌شده را در کد دستوری زیر جاگذاری کرده و کلید اینتر را فشار دهید:

ssh -p [port-number] [username]@[hostname]

بعد از این مرحله یک سوال با عنوان اینکه آیا قصد ادامه‌دادن دارید یا خیر؟ برای شما ارسال خواهد شد. در پاسخ به این سوال گزینه بله را انتخاب کنید. در نهایت گذرواژه‌­ای که هنگام خرید سرور مجازی vps برای شما ایمیل شده­‌است را در اختیار سیستم قرار دهید. به این ترتیب به‌­طور اتوماتیک از طریق ssh به سرور متصل شده و توانایی مدیریت آن از راه دور را خواهید داشت.

نحوه اتصال به سرور مجازی از طریق ssh در ویندوز

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، راه اندازی سرور مجازی از طریق ssh در ویندوز، با مک و لینوکس متفاوت است که علت این موضوع، ارتباط مستقیمی با عدم پشتیبانی ویندوز از پروتکل ssh دارد.

اما لازم است اضافه کنیم که اگر سیستم‌­عامل شما، ویندوز است، هیچ نگرانی از بابت عدم اتصال به سرور وجود ندارد. زیرا برای حل این مشکل، نرم‌­افزاری به‌­نام PuTTY تولید شده‌­است که در ادامه به­‌معرفی آن می­‌پردازیم.

PuTTY نرم­‌افزاری است که به­‌عنوان رابط گرافیکی عمل کرده و توانایی پشتیبانی ویندوز از پروتکل ssh را ممکن می­کند.

بعد از دانلود و نصب این نرم­‌افزار، برای اتصال به سرور مجازی با ssh، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • نرم­‌افزار PuTTY را اجرا کنید.
  • در قسمت Hostname آدرس IP خریداری­ شده را بنویسید.
  • مدل اتصال یا connection type را ssh انتخاب کنید.
  • دکمه open را بزنید

بعد از کلیک روی دکمه open، احتمال اینکه یک پنجره با عنوان PuTTY security alert به شما نمایش داده شود، زیاد است. این پنجره داری 4 دکمه Yes، No، Cancel و Help است که برای اتصال به سرور مجازی از طریق ssh، باید دکمه Yes را انتخاب کنید. بعد از کلیک روی دکمه YES، پنجره cmd برای شما باز می‌­شود. در این پنجره در مقابل عبارت Login as، یوزرنیم خود را بنویسید. بعد از آن، اقدام به واردکردن پسورد خود کنید. در نهایت بعد از نوشتن یوزرنیم و پسورد و زدن کلید اینتر به سرور مجازی vps خود متصل شوید.

پاسخ به سوالات متداول

بعد از آشنایی با پروتکل ssh و نحوه اتصال به آن، نوبت به پاسخ سوالاتی می­رسد که در دفعات زیادی از ما پرسیده شده‌­اند.

  • آیا پروتکل ssh برای هاست­‌های معمولی مناسب است؟

پاسخ به این سوال خیر است. زیرا SSH پروتکلی است که برای اتصال به سرورهای مجازی ساخته شده‌­است و برای استفاده در هاست­‌های معمولی، هیچ کاربردی ندارد.

  • آیا مدیریت سرور مجازی از طریق SSH کار دشواری است؟

برای مدیریت سرور مجازی از طریق SSH، نیاز به یک سری کدهای دستوری خواهید داشت. باید بگوییم که به­‌خاطر سپردن و استفاده از این کدها، کار دشواری نیست.

برای مثال یکی از کدهای دستوری معروف در این پروتکل، Is است که از آن برای نمایش فایل­‌های موجود در دایرکتوری استفاده می‌­کنند. همچنین باید اضافه کرد که کد دستوری who برای نمایش ­دادن افرادی است که در حال حاضر در سرور Login کرده‌­اند. بنابراین همان­طور که مشاهده می‌­کنید، تمام دستورات فوق از کلمات مفهومی زبان انگلیسی گرفته شده­‌اند و کار با آنها برای هیچ مدیر سروری، دشوار نخواهد بود.

جمع‌­بندی

اتصال به سرور مجازی از طریق ssh را می­توان به­‌عنوان یک پیشنهاد امنیتی، برای اتصال به سرورهای مجازی در نظر گرفت. علت این است که نحوه تبادل اطلاعات در این پروتکل، کاملا رمزنگاری شده‌­است. به­‌طوری که فرقی نمی­‌کند، این داده‌­ها از طرف فرستنده باشند یا گیرنده. نکته حائز اهمیت این است که ssh در هر صورت، تک‌­تک آنها را رمزنگاری خواهد کرد. نحوه اتصال سرور مجازی به این پروتکل در سیستم عامل­‌های مک و لینوکس، با ویندوز متفاوت است.

برای مطالعه‌ی آموزش‌های مربوط به سرور مجازی می‌توانید به بلاگ ایرانی‌کارت به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.iranicard.ir/category/domain-host/vps/

Command prompt موجود در مک و لینوکس، توانایی پشتیبانی از پروتکل ssh را دارد. اما در ویندوز، ابتدا نیاز به نصب نرم افزار PuTTY خواهید داشت. در نهایت توجه داشته باشید، اگر جزء افرادی هستید که به‌­تازگی مدیریت یک سرور مجازی را به عهده گرفته‌­اید و نگران اتصال خود و شرایط امنیتی سیستم هستید، باید بگوییم که SSH بهترین انتخاب است. دلیل این پیشنهاد مربوط به امنیت بالا، استفاده راحت از کدهای دستوری این پروتکل و نحوه اتصال و راه‌­اندازی آن می‌­شود.

ایسوس

نظر شما چیست؟