27/01/1402 - 18:31
مانیتورینگ شبکه چگونه انجام می شود؟
با توجه به پیچیدگی روزافزون و ماهیت گسترده اکثر شبکه های شرکتی، مانیتورینگ شبکه برای بسیاری از سازمان ها اهمیت فزاینده ای دارد. این موضوع به ویژه در زمانی که سازمان ها به محیط کاری ابری یا ترکیبی روی می آورند ملموس تر است در بسیاری از موارد، ابزار مانیتورینگ شبکه پیشرفته نیز جزء مهمی از معماری امنیت سایبری سازمان است؛ زیرا به صورت بلادرنگ، دید سرتاسری مورد نیاز برای شناسایی مشکلات اولیه یا شاخص های حمله که با یک رویداد امنیت سایبری فعال همراه است را فراهم می کند.

1606683296_1_0.gif

مانیتورینگ شبکه چیست؟

مانیتورینگ شبکه یک فرآیند IT است که به طور مداوم یک شبکه کامپیوتری و دارایی های آن را پایش و ارزیابی می کند. یک سیستم مانیتورینگ شبکه به طور فعال ترافیک کند شبکه یا اجزای ناکافی شبکه را شناسایی و اصلاح می کند. بدین ترتیب همیشه از حفظ یکپارچگی شبکه اطمینان حاصل می شود.

با توجه به پیچیدگی روزافزون و ماهیت گسترده اکثر شبکه های شرکتی، مانیتورینگ شبکه برای بسیاری از سازمان ها اهمیت فزاینده ای دارد. این موضوع به ویژه در زمانی که سازمان ها به محیط کاری ابری یا ترکیبی روی می آورند ملموس تر است.

در بسیاری از موارد، ابزار مانیتورینگ شبکه پیشرفته نیز جزء مهمی از معماری امنیت سایبری سازمان است؛ زیرا به صورت بلادرنگ، دید سرتاسری مورد نیاز برای شناسایی مشکلات اولیه یا شاخص های حمله که با یک رویداد امنیت سایبری فعال همراه است را فراهم می کند.

مانیتورینگ شبکه سلامت یک شبکه را در لایه های سخت افزاری و نرم افزاری آن ردیابی می کند. مهندسان از مانیتورینگ شبکه برای جلوگیری و عیب یابی قطعی و خرابی شبکه استفاده می کنند.

مانیتورینگ شبکه چطور کار می کند؟

شبکه ها امکان انتقال اطلاعات بین دو سیستم از جمله بین دو کامپیوتر یا اپلیکیشن را فراهم می کنند. مدل اتصال سیستم های باز (OSI) چندین عملکرد را که سیستم های کامپیوتری برای ارسال و دریافت داده ها به آنها متکی هستند، تجزیه می کند.

برای اینکه داده ها در یک شبکه ارسال شوند، از طریق هر کامپوننت OSI، با استفاده از پروتکل های مختلف، از لایه فیزیکی شروع و به لایه اپلیکیشن ختم می شود. مانیتورینگ شبکه امکان مشاهده کامپوننت های مختلف تشکیل دهنده یک شبکه را فراهم می کند و بدین ترتیب مهندسان می توانند مشکلات شبکه رخ داده در هر لایه را شناسایی و عیب یابی کنند.

انواع پروتکل های مانیتورینگ شبکه

انسان ها به تنهایی نمی توانند نظارت یا تجزیه و تحلیل تمام فعالیت های درون یک شبکه به صورت بلادرنگ را انجام دهند. پروتکل های مانیتورینگ شبکه یا راه حل های مرتبط با آن، بسیاری از جنبه های این فرآیند را خودکار می کنند و یک قابلیت حیاتی برای جمع آوری، اندازه گیری و گزارش داده ها و همچنین معیارهایی هستند که عملکرد بهینه شبکه را تضمین می کنند.

دو مثال رایج از پروتکل های مانیتورینگ شبکه وجود دارد:

1) پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP)

رایج ترین پروتکلی که برای مانیتورینگ وضعیت سیستم و پیکربندی شبکه استفاده می شود. SNMP داده های انواع دستگاه های مدیریت شده مانند روترهای شبکه، سوئیچ ها، سرورها، چاپگرها و سایر اندپوینت ها (Endpoint) در یک شبکه از جمله شبکه ابری، بازیابی و سازمان دهی می کند.

داده ها توسط عامل مدیریت هر دستگاه ارائه می شود و سپس در پایگاه اطلاعات مدیریت (MIB) جمع آوری و ذخیره می شود. SNMP هر گونه اطلاعات را از MIB به مدیر شبکه منتقل می کند. سپس اطلاعات در یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) نمایش داده می شود و در صورت احتمال بروز هر حادثه یا مشکلی که نیاز به توجه دارد، به مدیر شبکه هشدار می دهد.

2) نقطه پیام کنترل اینترنت (ICMP)

این پروتکل توسط دستگاه های شبکه برای ارسال پیام های خطا استفاده می شود و در صورت عدم دسترسی به هاست یا روتر، پیام خطا می دهد.

برخلاف SNMP، پروتکل ICMP معمولا داده ها را بین دستگاه ها مبادله نمی کند. در عوض، پروتکل گزارش خطای ICMP به مدیران شبکه درک سریع و مستقیمی از علت اصلی خطای شبکه ارائه می دهد.

مانیتورینگ شبکه چطور انجام می شود؟

برای مانیتورینگ شبکه کارآمد، باید بار غیرضروری رو از فرآیند حذف کنین. بدین منظور می توانید به موارد زیر توجه کنید.

مانیتورینگ دستگاه های ضروری شبکه

دستگاه های معیوب بر عملکرد شبکه تاثیر می گذارند. این مشکل را می توان از طریق تشخیص زودهنگام برطرف کرد و به همین دلیل است که مانیتورینگ دستگاه شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. در مانیتورینگ موثر شبکه، اولین قدم شناسایی دستگاه ها و معیارهای عملکرد مرتبط با مانیتورینگ است.

دستگاه هایی مانند کامپیوترهای رومیزی و چاپگرها حیاتی نیستند و به مانیتورینگ مکرر نیازی ندارند؛ اما سرورها، روترها و سوئیچ ها وظایف حیاتی کسب و کار را بر عهده دارند.

بهینه سازی بازه مانیتورینگ شبکه

هم دستگاه حیاتی و هم دستگاه های غیرضروری به مانیتورینگ نیاز دارند؛ به همین دلیل، دومین قدم تعیین یک بازه زمانی برای مانیتورینگ منظم است. با تنظیم این بازه می توانید بار اضافی را از ابزارهای مانیتورینگ و گزارش شبکه حذف کنید و در مصرف منابع شما صرفه جویی می کند.

انتخاب پروتکل شبکه مناسب

پس از شناسایی دستگاه ها و ایجاد بازه های مانیتورینگ، انتخاب پروتکل شبکه مناسب قدم بعدی است. هنگام مانیتورینگ یک شبکه و دستگاه های آن، یک روش خوب رایج اتخاذ یک پروتکل مدیریت شبکه ایمن است که حداقل پهنای باند را مصرف کند تا تاثیر آن بر عملکرد شبکه به حداقل برسد.

اکثر دستگاه های شبکه و سرورهای لینوکس از پروتکل های SNMP و CLI و دستگاه های ویندوز از پروتکل WMI پشتیبانی می کنند. SNMP یکی از پروتکل های شبکه پذیرفته شده برای مدیریت و نظارت بر عناصر شبکه است. اکثر عناصر شبکه با یک عامل SNMP همراه هستند.

این عامل صرفا به فعالسازی و پیکربندی نیاز دارد تا با سیستم مدیریت شبکه (NMS) ارتباط برقرار کند.

تنظیم آستانه های نظارت

خرابی شبکه می تواند هزینه زیادی داشته باشد. در بیشتر موارد، کاربر نهایی یک مشکل شبکه را به تیم مانیتورینگ شبکه گزارش می دهد. دلیل این امر، رویکرد ضعیفی است که نسبت به نظارت فعال بر شبکه سازمانی وجود دارد. چالش کلیدی در مانیتورینگ بلادرنگ شبکه شناسایی فعالانه گلوگاه های عملکردی است.

اینجاست که آستانه ها نقش اصلی را در برنامه مانیتورینگ شبکه ایفا می کنند. محدودیت های آستانه از دستگاهی به دستگاه دیگر و بر اساس نوع استفاده در هر کسب و کار، متفاوت هستند.

معرفی نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا محصولی از شرکت دانا پرداز می باشد که برای تیم های IT هر سازمانی یک ابزار ضروری محسوب می شود. این نرم افزار با امکاناتی که در اختیارتان قرار می دهد توانایی نظارت 24 ساعته بر روی تمامی سرویس های موجود در شبکه سازمان شما را میسر می کند.

بینا با ردیابی هرگونه اختلال و اشکال در شبکه یا تجهیزات آن، انواع اخطار را برای مسئولان شبکه که از قبل تعیین شده اند ارسال می کند. گزارشات مستمر و بلادرنگ بینا به تیم IT کمک می کند تا از سطح کیفیت سرویس های فناوری اطلاعات سازمان، تصویری واضح و به روز داشته باشند.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا از بیش از 600 دستگاه تولید شده توسط برندهای معتبر مانند سیسکو، میکروتیک، لینوکس و اچ‌ پی پشتیبانی می کند. این نرم افزار علاوه بر ارائه امکانات کاربردی و قدرتمند، کاربری بسیار آسانی دارد و برای سازمان های کوچک تا بزرگ قابل استفاده است.

با استفاده از این نرم افزار می توان بار کاری مربوط به مانیتورینگ را بر روی چندین سرور مختلف توزیع کرد تا عملا تاثیری بر روی عملکرد شبکه نداشته باشد. بینا از پروتکل های استاندارد و رایج در این حوزه از جمله WMI و SNMP نسخه های 1 تا 3 پشتیبانی می کند.

در ادامه می توانید با چند مورد از قابلیت های کلیدی این نرم افزار آشنا شوید:

  • مانیتورینگ پایگاه داده
  • مانیتورینگ تجهیزات شبکه
  • مانیتورینگ سرورها
  • مانیتورینگ ایمیل سرورها
  • مانیتورینگ وب سایت ها
  • مانیتورینگ سرورهای مجازی
  • مانیتورینگ دما و رطوبت
  • مانیتورینگ پهنای باند
  • مانیتورینگ لینک های شبکه
  • مانیتورینگ لاگ تجهیزات شبکه
  • مانیتورینگ لاگ سرورهای مایکروسافت

لینک ورود به صفحه نرم افزار بینا: https://www.danapardaz.net/bina

ایسوس

نظر شما چیست؟