23/12/1401 - 16:47
راهنمای خرید پاور ماژول یا PDU دیتاسنتر
پاور ماژول یا پاور برق یا پنل توزیع برق (Power Distribution Unit) یکی از اصلی‌ترین قطعات در اتاق سرور و مراکزداده است. این روزها، پی دی یو ها مورد توجه ویژه متخصصان، طراحان و اپراتورهای دیتاسنتر و طراحان اتاق‌های سرور و شبکه‌های کامپیوتری صنعتی قرار دارند. نسل جدید پنل‌های توزیع برق از ویژگی‌ها و امکانات هوشمندی مانند پنل وضعیت و مانیتورینگ تحت شبکه و مدیریت مصرف انرژی برخوردار بوده و امکان افزایش تراکم محاسباتی در رک‌ها، بدون هزینه اضافی را فراهم می‌کنند. خرید PDU هوشمند می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی و هوشمندسازی مصرف برق دیتاسنترها شود.

1606683296_1_0.gif

پاور ماژول یا پاور برق یا پنل توزیع برق (Power Distribution Unit) یکی از اصلی‌ترین قطعات در اتاق سرور و مراکزداده است. این روزها، پی دی یو ها مورد توجه ویژه متخصصان، طراحان و اپراتورهای دیتاسنتر و طراحان اتاق‌های سرور و شبکه‌های کامپیوتری صنعتی قرار دارند. نسل جدید پنل‌های توزیع برق از ویژگی‌ها و امکانات هوشمندی مانند پنل وضعیت و مانیتورینگ تحت شبکه و مدیریت مصرف انرژی برخوردار بوده و امکان افزایش تراکم محاسباتی در رک‌ها، بدون هزینه اضافی را فراهم می‌کنند. خرید PDU هوشمند می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی و هوشمندسازی مصرف برق دیتاسنترها شود.

پنل توزیع برق (PDU) چیست؟

پاور ماژول یا پاور برق یا پنل توزیع برق (Power Distribution Unit) یک دستگاه با چندین پریز مبتنی بر استانداردهای مختلف و متناسب برای استفاده‌های گوناگون است که امکان توزیع برق میان سرورها، کامپیوترها و سایر تجهیزات شبکه را در داخل رک و سایر بخش‌ها فراهم می‌کند. برق ورودی رک، ابتدا به PDU وصل شده و بعد سرورها و سایر تجهیزات، هریک برق مورد نیاز خود را از این PDU دریافت می‌کنند.

این تصور اشتباه است که پنل‌های توزیع برق فقط در رک‌ها نصب می‌شوند. یک PDU را می‌توانیم در ورودی برق یک اتاق سرور، در قبل و بعد از یک یو پی اس، در رک‌ها و حتی در سیستم برق‌کشی میان ردیفی از رک‌ها نصب کنیم. در حقیقت، در هر کجای یک دیتاسنتر که نیاز به توزیع برق و دسترسی چندین دستگاه به انرژی احساس ‌شود؛ پی دی یو ها حضور دارند. به همین دلیل است که در مراکز داده مدرن امروزی، PDU نقش و جایگاه ویژه‌ای یافته است و شرکت‌های سازنده تجهیزات شبکه، روی هوشمندسازی و طراحی ماژولار آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تفاوت PDU ساده و هوشمند

مهم‌ترین تفاوت میان یک ماژول توزیع برق ساده و سنتی با یک PDU هوشمند در عملکرد آن‌ها است. یک پاور برق دیتاسنتر قدیمی، صرفا یک توزیع‌کننده برق قابل اعتماد است؛ همانند پاور استریپ‌های بزرگی که قابلیت اتصال چندین مصرف کننده به آن‌ها وجود دارد.

اما یک پنل توزیع برق هوشمند، ویژگی‌ها و عملکردهای مختلفی ارائه می‌کند و امکان جمع‌آوری اطلاعات به صورت آنلاین و ارسال آن‌ها به مرکز مدیریت شبکه برای تصمیم‌گیری‌های مهم و در نتیجه افزایش کارایی، کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها و نیز جلوگیری از مخاطرات مرتبط با خرابیهای دستگاه های متصل به آنها را دارد. واحدهای توزیع برق مدرن، می‌توانند روی مدیریت بهتر گرما و رطوبت نیز موثر باشند و بخشی از زنجیره پایداری و دوستدار محیط زیست دیتاسنتر شوند.

مزایای PDU هوشمند چیست؟

پنل توزیع برق هوشمند، بخش مهمی از سیستم نظارتی یکپارچه‌ای است که در دیتاسنترها پیاده‌سازی می‌شود. ماموریت حیاتی این سیستم‌ها، حفاظت از تجهیزات و سرورها و جلوگیری از قطعی، خرابی و آتش سوزی است.

شما با یک PDU هوشمند می‌توانید میزان آمپر و ولتاژ مصرفی در هر بخش را کنترل و نظارت کنید؛ به سادگی و از راه دور، برق تجهیزات مختلف را روشن یا خاموش کنید؛ میزان مصرف برق هر پریز، دستگاه نصب شده در رک، کل مصرف انرژی یک رک در ساعت‌های مختلف و بار کاری آن‌ها و یک اتاق سرور را اندازه‌گیری و به طور موثری، بهینه‌سازی و حتی تارخچه‌ای از نوسانات و تغییرات بوجود آمده در طول روز، هفته و ماه را مشاهده کنید.

امروزه، طراحی واحدهای PDU کاملا براساس نیاز شما طراحی شده و قابل سفارشی‌سازی و ماژول‌بندی هستند. شما می‌توانید به یک شرکت سازنده PDU سفارش ساخت پنل توزیع برقی کاملا مطابق با نیاز خاصی را بدهید و بعد آن را در مرکزداده، اتاق سرور یا سیستم برق شبکه خودتان نصب کنید.

نسل جدید واحدهای توزیع برق مراکزداده، مبتنی بر IP هستند و شما می‌توانید شبکه‌ای از پی دی یو ها را فقط با یک آدرس IP و یک پورت راه‌اندازی کرده و بعد از راه دور و در بستر اینترنت، همه آن‌ها را کنترل و مدیریت کنید.

واحدهای PDU هوشمند، پنل‌های کاربری و رابط‌های بصری بسیار ساده و بهتری نسبت به نسل‌های گذشته دارند و مجهز به سیستم‌های سنجش نوسانات و اعلام اخطار و هشدار، قطع اضطراری برنامه ریزی شده و راه‌اندازی مجدد هستند. شما می‌توانید از طریق پیامک، ایمیل و هر روش دیگری، فورا از بروز یک مشکل در سیستم برق اتاق سرور خود مطلع شوید و از همان راه دور، عیب‌یابی و رفع خطا را آغاز کنید.

انواع پنل توزیع برق (PDU)

با افزایش نیازهای محاسباتی و ذخیره‌سازی در سال‌های اخیر و نیاز به تراکم بیشتر رک‌ها و پیچیدگی‌های طراحی سیستم‌های دیتاسنتر و شبکه در صنایع مختلف، پاور برق دیتاسنتر متنوعی روانه بازار شده که هریک مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند.

برای اینکه بتوانیم بهترین و مناسب‌ترین PDU را برای نیازهای خود انتخاب کنیم؛ باید انواع PDU را بشناسیم:

پنل توزیع برق Metered

در این واحدهای ،PDU شاهد یک LCD دیجیتالی هستیم که بار کاری برق مصرفی را به صورت آنلاین اندازه‌گیری و نمایش می‌دهد. معمولا از یک Metered PDU برای مانیتور محلی مصرف برق و میزان بار کاری انرژی کشیده شده از سیستم یا اضافه بارهای احتمالی استفاده می‌شود. ضمن اینکه این نوع PDU می‌تواند برق ورودی و توزیع بار میان هر دستگاه یا UPS را تضمین و به صورت محافظت شده، ارائه کند.

پنل توزیع برق Monitored

بسیار شبیه به Metered PDU هستند و برای اندازه‌گیری و نمایش سطح بار کاری برق توزیع شده در لحظه، طراحی شدند. این پاورهای برق دیتاسنتر به تجهیزات اضافی، اجازه می‌دهند تا با خیال راحت به مدار برق وصل شوند. همچنین، دارای قابلیت نظارت از راه دور بر ولتاژ، فرکانس، بار مصرفی سطح تک فاز و سه فاز به صورت بی‌درنگ از طریق شبکه داخلی هستند.

پنل توزیع برق Switched

پی دی یو های Switched همان ویژگی‌های واحدهای PDU قبلی به اضافه ویژگی جدید خاموش و روشن کردن برق برخی پریزها و تجهیزات خاص را دارند. در واقع، مدیر شبکه و سیستم می‌تواند تصمیم به راه‌اندازی مجدد یک خروجی یا چند خروجی برق کند یا خروجی‌های برق استفاده نشده را قفل کرد تا سخت‌افزارهای غیرمجاز به آن‌ها متصل نشوند. کاربران از راه دور، هریک از خروجی‌های PDU را از طریق پروتکل SNMP یا پنل کنترل تحت وب یا تل نت، کنترل و مدیریت می‌کنند.

پنل توزیع برق Modular

همان‌طور که از نام این دستگاه‌ها مشخص است؛ قابلیت سفارشی‌سازی و تنظیم متناسب با نیازهای خاص مشتری را دارند. یک Modular PDU امکان نصب ماژول‌های اضافه برای افزایش پریزهای برق یا افزایش انتقال جریان و ولتاژ بیشتر برای رک‌های با تراکم بالاتر را فراهم می‌کند. ضمن اینکه می‌توان پریزهای با مشخصات آمپر و ولتاژ مختلف روی یک PDU پایه نصب کرد و حتی ماژول‌ها را در هنگام روشن بودن پنل توزیع برق، تعویض کرد.

پنل توزیع برق Switched Metered

تمام ویژگی‌های Metered PDU و Switched PDU با هم ترکیب شده تا تاخیرهای متوالی برق برای دستگاه‌ها و خروجی‌ها ایجاد شود و خطر جریان آمپر بیش از حد، به حداقل برسد و تهدید دسترسی غیر مجاز به تجهیزات، کاهش پیدا کند. همچنین، در این پاورهای برق، هزینه‌ها و اثرات زیست محیطی کاهش پیدا می‌کند و به سادگی می‌توان در هر لحظه، دستگاه‌هایی که استفاده نمی‌شود را خاموش کرد.

پنل توزیع برق Automatic Transfer Switch

پی دی یو های ATS به گونه‌ای طراحی شدند تا سطح عدم قطع جریان برق را جهت تجهیزات IT که داری یک منبع تغذیه هستند، فراهم سازد. هدف یک ATS PDU این است که در صورت قطع یکی از منابع برق ورودی به ATS PDU امکان تامین برق مورد نیاز جهت تجهیزات IT با یک منبع تغذیه، از منبع دوم بدون هیچ توقف و قطعی فراهم گردد. 

پنل توزیع برق Maintenance Bypass

یک MBP PDU وظیفه دارد برق را بدون وقفه به سیستم یکپارچه برق دیتاسنتر برساند و از قطعی تجهیزات در هنگام تعمیر و خرابی ورودی برق شهری یا از کار افتادن باتری‌ها و یو پی اس‌ها، جلوگیری کند. یک دستگاه یا UPS می‌تواند برق مورد نیاز خود را از طریق یک MBP PDU که دارای پریز اختصاصی است و از پریزهای اصلی برق‌رسانی، مجزا شده است؛ دریافت کرده و به کار خود ادامه دهد.

برخی شرکت‌های سازنده تجهیزات دیتاسنتر موفق شدند پنل‌های توزیع برق هیبریدی و ماژولاری مانند‌ IP Metered Switched یا IP Metered Modular PDU بسازند که کاربردهای چندگانه داشته و مشتریان را از نصب تجهیزات اضافی مانیتور مصرف انرژی یا افزایش توان رک، بی‌نیاز می‌کنند. برای نمونه، می‌توانید محصولات PDU برند iPower تیام‌شبکه را در وب سایت tiamnetworks.ir مشاهده کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین مدل مناسب نیاز خود با شماره تلفن ۶۶۹۴۲۳۲۳ داخلی ۲۰۴ تماس بگیرید.

کدام ماژول توزیع برق را بخریم؟

ماژول‌های توزیع برق در انواع و مدل‌های متنوع و گسترده‌ای تولید و به بازار عرضه شدند. از ساده‌ترین ماژول PDU که صرفا امکان اتصال چند دستگاه به برق شهری را فراهم می‌کند تا پاور ماژولی که کاملا هوشمند و قابل کنترل از راه دور است و می‌تواند از وضعیت هر دستگاه متصل به PDU، اطلاعات لازم را جمع‌آوری و برای مدیر سیستم ارسال کند. تعیین ظرفیت توان مورد نیاز در رک، مشخص کردن نوع و اندازه و تعداد دو شاخه‌های تجهیزات، تعیین دوشاخه‌های ورودی و خروجی، پارامترهای هوشمند مد نظر و امکانات ویژه هر ماژول PDU، عواملی هستند که شما را به انتخاب یک پنل توزیع برق درست، هدایت می‌کنند.

انتخاب یک پنل توزیع برق چندگانه مانند IP Based Metered PDU یا IP Metered Switched PDU می‌تواند هم در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند و هم امکان افزایش ظرفیت توان رک در آینده را فراهم سازد و دیگر نیاز نباشد با افزودن هر سرور و دستگاه شبکه جدید، نگران تامین برق آن باشید.

ایسوس

نظر شما چیست؟