04/06/1401 - 00:50
فریلنسر کیست؟ مقایسه کار فریلنسری و کارمندی [مزایا و معایب]
از مشکلات کارمندی این است که وقت آدم هیچگاه در اختیار خودش نیست و باید سر ساعت در محل کار حاضر شد، از طرفی به حقوق ثابت که معمولا مبلغ زیادی هم نیست، نمی شود اکتفا کرد. پس اگر شما هم به زندگی کارمندی علاقه ای ندارید، یک راه برای فرار از این زندگی دارید و آن انتخاب مشاغل فریلنسری است. این مقاله نوشته شده توسط سایت ساز مانابوم، مخصوص کسانی است که اولا می خواهند بدانند فریلنسر کیست و فریلنسری به چه معناست و دوما چه مشاغلی را می توان به صورت فریلنسری انجام داد. برای کسب اطلاعات در این موضوعات، همراه ما باشید.

1606683296_1_0.gif

فریلنسر کیست؟

به بیان ساده، فریلنسر به این معناست که شخص به طور مستقل کار کند و در قید و بند ساعت کاری نباشد. البته کارهای فریلنسری همیشه گل و بلبل نیست ولی همین که می توان تایم کاری را به دست خود گرفت، یک مزیت بزرگ حساب می شود و دیگر اجباری نیست هر روز با طلوع آفتاب بیدار شوید و به سرکار بروید و خسته با غروب آفتاب به خانه برگردید.

فریلنسرها مشاغل آزاد دارند و به آنها پیمانکاران مستقل نیز گفته می شود. فریلنسر ممکن است توسط شرکت یا افراد نیازمند به خدمات استخدام شود و کار پاره وقت و کوتاه مدت داشته باشد. فریلنسرها از مزیت های کارمندی بهره مند نمی شوند برای مثال اکثر آنها بیمه ندارند، اضافه کاری شامل حالشان نمی شود و... از طرفی برای انجام کار معمولا قرارداد امضا می کنند و با توجه به زمان، حجم و سختی کار، با حقوق موافقت می کنند.

مقایسه کار فریلنسینگ با کارمندی و مزایای فریلنسری

یک کارمند اگر شرکت محل کار خود را عوض نکند، ممکن است تا پایان عمر فقط یک کارفرما داشته باشد اما فریلنسرها کارفرماهای بیشماری دارند و می توانند در یک زمان ثابت، با چند کارفرما همکاری کنند.

کارمندان برای انجام کار خود موظف به حضور در شرکت هستند و باید به رعایت قوانین و مقررات شرکت پایبند باشند اما فریلنسر ها فقط باید پروژه ای که تحویل گرفته اند را در زمان مقرر تحویل دهند و نیازی به حضور در شرکت یا انجام کار در زمان مشخصی نیست.

از مزایای فریلنسری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • شما کارفرمای خودتان هستید و کسی برای شما ساعت کاری و حجم کار تعیین نمی کند.
  • می توانید در زمان سفر هم کار کنید.
  • می توانید به طور همزمان روی چند پروژه کار کنید و درآمدزایی بیشتری داشته باشید.
  • با انتخاب مشاغل فریلنسری می توانید پروژه های برون مرزی بگیرید و درآمد زایی ارزی ایجاد کنید.
  • در فریلنسری هیچ مدیر و مسئولی بالای سر شما نیست.
  • در فریلنسری می توانید با توجه به سطح کار و توانمندی هایتان، حقوق را خودتان تعیین کنید و درآمدتان حد و مرزی ندارد.
  • از پرداخت مالیات معاف هستید.
  • با فریلنسری می توانید حقوق خود را روزانه یا ماهانه دریافت کنید.
  • فریلنسر هر زمان که بخواهد می تواند همکاری خود را با کارفرما یا شرکت قطع کند.
  • زمان آزاد تر شغل فریلنسری بیشتر است و می توان در کنار کار، به فعالیت های دیگری هم پرداخت.

معایب کار فریلنسر

تا اینجا مطلب گرد آوری شده توسط سایت ساز مانابوم از مزایای فریلنسری گفتیم اما این مشاغل معایبی هم دارند که بهتر است قبل از ورود به شغل، با نکات منفی آن هم آشنا شوید که عبارتند از:

  • در کار فریلنسری باید برای خود یک اتاق مجزا در خانه داشته باشید و اگر شرایط خانه مهیا نباشد، تمرکز کافی نخواهید داشت.
  • زمانی که فریلنسری کار می کنید حسابداری، فروش، تسویه حساب و بستن قرارداد با شرکت های جدید، به عهده خودتان است.
  • پیدا کردن شرکت ها و پروژه های خوب شما را با چالش روبرو می کند.
  • ممکن است در پروژه ای همکاری کنید اما کارفرما حقوق شما را پرداخت نکند.
  • برای فریلنسر روز تعطیل و غیرتعطیلی وجود ندارد و در تمام روزهایی که نیاز به کار روی پروژه هست، باید کار کنید.
  • فریلنسری معمولا حقوق ثابت ندارد.
  • با فریلنسری در خانه هستید و به همین دلیل ارتباطات شغلی شما کم می شود.
  • رسیدن به یک درآمد مناسب از طریق فریلنسری برای یک فرد مبتدی کار سختی است.
  • هر لحظه ممکن است کارفرما با فریلنسر قطع همکاری کند یعنی امنیت شغلی بالا ندارد.

فریلنسر چطور کار می‌ کند

شما برای فریلنسری ابتدا باید یک کارفرما داشته باشید که حال ممکن است به دلیل شناخته شده بودنتان، ارتباطات و... کارفرما به سراغ شما بیاید و یا اینکه خودتان در آگهی های استخدامی مثل سایت های فریلنسری، دیوار، جابینجا و... دنبال پروژه مرتبط با حوزه کاری خود بگردید.

بعد از اینکه پروژه پیدا کردید و با کارفرما ارتباط برقرار نمودید، راجع به جزئیات پروژه به شما توضیح داده می شود از جمله آنکه پروژه چند ماه یا چند سال طول می کشد، چه حجم کاری از شما مورد انتظار است، حقوق به چه صورت است و ....

سپس از شما نمونه کار خواسته می شود و بعد از ارسال کار و تایید شدن، کار شما استارت میخورد. بعضی از کارفرمایان هزینه نمونه کار را پرداخت می کنند اما بعضی دیگر هم نه.

در این بین با توجه به اینکه احتمالا همکار یا کارفرما را از نزدیک نمی بینید، اعتماد کردن سخت می شود اما می توانید در ابتدای شروع کار تعیین کنید حقوق شما روزانه یا هفتگی پرداخت شود و پس از گذشت یکی دو ماه از همکاری، حقوق را ماهانه دریافت کنید.

طول مدت قرارداد فریلنسر ها

بسیاری از مشاغل فریلنسری قرارداد ندارند و فقط به این صورت است که در ابتدای شروع همکاری، شرح وظایف گفته می شود و فریلنسر شروع به کار می کند. در این روش کار فریلنسری به دلیل آنکه قراردادی بسته نمی شود، امنیت شغلی کمتری وجود دارد و ممکن است کارفرما از پرداخت حقوق سرباز بزند به همین دلیل توصیه می کنیم درباره کارفرما و شرکتی که قصد همکاری با آنها به صورت فریلنسری دارید، به اندازه کافی تحقیق کنید و از معتبر بودنشان اطمینان حاصل نمایید.

اما راجع به مشاغل فریلنسری که قرارداد دارند، معمولا قرار داد به صورت کوتاه مدت و پروژه ای است. برای مثال پروژه 3 ماه طول می کشد و شما بخشی از هزینه پروژه را در ابتدای کار، بخشی در اواسط و بخشی را در انتهای کار دریافت می کنید مثل شغل کارشناسی سئو که به صورت پروژه ای قرارداد دارد.

دستمزد فریلنسر چگونه تعیین می شود

مشاغل فریلنسری دستمزد ثابت ندارند و حقوق با توافق بین کارفرما و فریلنسر تعیین می شود. هر چقدر که مهارت و تجربیات بیشتری داشته باشید، دستمزدتان بیشتر خواهد بود اما اگر مبتدی هستید، انتظار دستمزد بالا نداشته باشید چه بسا شرکت هایی که افراد مبتدی را به صورت کارآموز استخدام می کنند و به ازای آموزش کار، حقوقی نمی دهند. بنابراین شروع کار به صورت کارآموزی برای افراد مبتدی می تواند گزینه خوبی باشد ولی چون به صورت دورکاری است، باید مطمئن باشید که شرکت به خوبی شما را آموزش می دهد یا فقط به فکر کار گرفتن از شماست.

بعضی از کارآموزی های فریلنسری هم به این صورت است که در ازای انجام کار، یک تخصص آموزش می بینید. مثلا برای سایت تولید محتوای متنی انجام می دهید و کارفرما در قبال محتواهایی که ارائه می کنید، به شما ساخت سایت فروشگاهی یا سئو سایت را آموزش می دهد.

بازنشستگی برای مشاغل فریلنسری

از آنجایی که مشاغل فریلنسری بیمه ندارند، بنابراین بازنشستگی هم به این مشاغل تعلق نمی گیرد مگر آنکه شخص خودش را بیمه خویش فرما کند و بعد ها از مزایای بازنشستگی بهره مند شود.

فضا و امکانات لازم برای فریلنسر شدن

شما به عنوان یک فریلنسر باید اول از همه فضای کار داشته باشید و یکی از ضروری ترین ابزار برای بسیاری از مشاغل فریلنسری، لپ تاپ یا کامپیوتر است. بنابراین شرکت یا کارفرما مسئولیتی در تهیه سیستم کامپیوتری شما ندارد در حالی که برای مشاغل سازمانی، فراهم کردن امکانات کار حضوری به عهده شرکت است.

آیا درآمد فریلنسر محدود است؟

مهم ترین سوال برای مشاغل فریلنسری در ارتباط با درآمد آنهاست. در واقع بیشتر افرادی که می خواهند به صورت فریلنسر کار کنند، دوست دارند بدانند که حقوق یک فریلنسر چقدر است؟ برای شغل فریلنسری نمی توان یک درآمد ثابت مشخص کرد بنا به دلایل زیر؛

  • نوع شغل: شغل فریلنسری که انتخاب کرده اید چیست؟ تولید محتوا؟ سئو؟ تعرفه طراحی سایت؟ یا اینکه برنامه نویس هستید و می خواهید از این طریق درآمد زایی کنید؟ یا معلم آنلاین هستید و می خواهید شاگرد جذب کنید؟ بنابراین بخش عمده درآمد بستگی به شغل انتخابی شما دارد.
  • مهارت ها و تجربه کاری: چقدر در زمینه شغل موردنظرتان تجربه دارید؟ مهارت های شما چیست؟ در کدام دوره های تخصصی شرکت کرده اید؟ آیا سابقه کار حضوری هم داشته اید یا خیر؟
  • تایم کاری: می خواهید روزی چند ساعت کار کنید؟

با توجه به موارد فوق، حقوق فریلنسر تعیین می شود. به طور مثال فردی که فقط دو ماه تجربه در زمینه تولید محتوا دارد و اصول اولیه سئو محتوا را نمی داند در مقایسه با تولید محتوا کننده ای که کاملا با سئو آشناست، حقوق کمتری دارد. پس در مجموع هر چقدر مهارت و تجربه بیشتری داشته باشید، درآمدتان هم بیشتر خواهد بود.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر ali
ali

سلام انتخاب شغل فریلنرسی یا کارمندی به میزان زیادی به روحیه فرد هم بستگی داره

اگ یکی بتونه با کافرما های مختلفی سر و کله بزنه به نظر من فریلنسری خیلی انتخاب موفق تری براش خواهد بود