06/05/1401 - 16:24
اعطای پروانه اولین اپراتور پایش هوشمند حریق به مبین‌نت
مراسم رونمایی از اپراتور پایش هوشمند حریق الرت در ساختمان جدید پلاسکو برگزار و با اجرای یک مانور زنده، پروانه این اپراتور به مبین‌نت اعطا شد.

1606683296_1_0.gif

به نقل از روابط عمومی شرکت ارتباطات مبین‌نت، از اپراتور پایش هوشمند حریق الرت که پروژه‌ای مشترک حاصل همکاری مبین‌نت، سازمان فاوا شهرداری و سازمان آتش‌نشانی بود رونمایی و در طی یک مانور به‌صورت زنده، نحوه عملکرد این پلتفرم و روند اجرایی آن به نمایش ‌گذاشته شد.

این اپراتور با ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری، ارتباطی و نرم‌افزاری موردنیاز، امکان اتصال پنل‌های اعلام حریق را با هدف تسریع فرآیند آگاهی از وقوع حادثه توسط سازمان آتش‌نشانی و کاهش خسارات جانی و مالی فراهم کرده است.

مراسم رونمایی از اپراتور هوشمند حریق الرت و اجرای مانور زنده با حضور جمعی از مدیران سازمان‌ها و نهادها برگزار شد. در طی این مراسم آقایان مهدی غیناقی رئیس هیئت مدیره مبین‌نت، هادی محضرنیا مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری تهران، قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان شهرداری و خدمات ایمنی تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران و مهدی چمران رئیس شورای اسلامی تهران سخنرانی و در خصوص اهمیت این اپراتور اعلام نظر کردند.

مهدی غیناقی با اشاره به سابقه فعالیت مبین‌نت در حوزه خدمات ارتباطی و اینترنتی، یکی از دغدغه‌های مبین‌نت را ورود به حوزه هوشمندسازی خدمات شهری عنوان کرد که با طراحی و راه‌اندازی اپراتور هوشمند الرت تحقق یافت. وی اشاره کرد مبین‌نت با هدف کوتاه‌ کردن مدت زمان شناسایی عامل حریق و فرایند انجام عملیات اطفا، اپراتور هوشمند الرت را راه‌اندازی کرد تا حتی زمانی که شخصی در محل حضور ندارد، امکان شناسایی خطر آتش‌سوزی و اعلام به‌موقع به مراکز آتش‌نشانی به‌صورت هوشمند فراهم شود. غیناقی همچنین در ادامه اضافه کرد که مبین‌نت در اولین مرحله از راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند حریق، اقدام به نصب آن در برج همراه اول، ساختمان پلاسکو و دو ساختمان مبین‌نت کرده است.

در ادامه هادی محضرنیا، سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، از آغاز به کار اپراتور پایش هوشمند حریق ابراز خرسندی کرد و با اشاره به دستور شهردار تهران، به‌کارگیری فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های جدید هوشمندسازی و همچنین برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی ابعاد شهر هوشمند را ضروری دانست و آن را جزو اولویت‌های شهرداری مطرح کرد.

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به تاثیر  این اپراتور در کاهش زمان اطفای حریق و فرایند عملیات اشاره کرد. همچنین افزود که  استانداردهای ما در عملیات‌های آتش‌نشانی بر اساس ثانیه‌ها است و با حذف عامل انسانی در تشخیص و اعلام حریق، آگاهی از وقوع حریق و اطلاع‌رسانی آن روند اجرای عملیات  سرعت می‌بخشد.  

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در رابطه با راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند حریق گفت که شرکت خصوصی در ارائه این خدمات به عموم جامعه، سطح قیمت آن را در نظر داشته باشد. همچنین با ارائه خدمات باکیفیت به‌صورت در طول زمان، با استقبال اکثر مردم جامعه در استفاده از این دسته از خدمات مواجه شود.

در ادامه سخنرانی‌ها در مراسم رونمایی از اولین اپراتور هوشمند پایش حریق الرت، احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران، گفت: تهران اولین شهری است که به حوزه هوشمندسازی وارد شده اما در حال حاضر در این بخش با عقب‌ماندگی جدی مواجه هستیم که با توجه به بهره‌مندی از دانش نخبگان و در اختیار داشتن توانمندی لازم، باید در حوزه فناوری اطلاعات به شرایط مطلوبی برسیم.

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و پیشگیری از بحران شورای شهر تهران در صحبت‌های خود بر لزوم تغییر نسبت استفاده از سرمایه انسانی در دو حوزه عملیات و پیشگیری تاکید کرد. او افزود که قسمت بزرگی از بودجه سازمان آتش‌نشانی به بخش عملیات، تجهیزات و توسعه‌ ایستگاه‌های آتش‌نشانی اختصاص دارد در‌حالی‌که باید در حوزه خدمات ایمنی و پیشگیرانه نیز تمرکز کرد. بابایی اضافه کرد که پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ایجاد و توسعه پایش هوشمند حریق، راه‌اندازی سیستم هوشمند در ساختمان‌های شهرداری تهران باید در اولویت قرار گیرد.

       

سخنرانی‌های مراسم رونمایی از اپراتور هوشمند حریق الرت با سخنان مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به پایان رسید. چمران در ابتدا راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند حریق را به مبین‌نت، سازمان آتش‌نشانی و سازمان فاوای شهرداری تهران تبریک گفت. ایشان در ادامه سخنان خود، بازار تهران را منطقه‌ای پرخطر خواند که به دلیل ازدحام بسیار بالا، در صورت بروز حادثه، دسترسی به این محدوده برای اجرای عملیات با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. چمران با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای حادثه پلاسکو، گفت که در تبلیغات به‌کارگیری اپراتور هوشمند حریق باید ابتدا ساختمان‌های بزرگ و سپس منازل را در نظر گرفت.      

در انتهای مراسم در حضور مهدی چمران، قدرت‌الله محمدی و هادی محضرنیا پروانه راه‌اندازی اپراتور اَلِرت، تحت عنوان مانیتورینگ هوشمند حریق ساختمان‌های تهران، به حسین طهرانی مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین‌نت اعطا شد.

نحوه کارکرد این اپراتور به این صورت است که با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و ارتباطی، بستری جهت دریافت داده از پنل‌های اعلام حریق نصب‌شده در ساختمان‌ها ایجاد نماید تا با ارسال لحظه‌ای هشدارهای ناشی از وقوع حریق به سازمان آتش‌نشانی به‌صورت خودکار، فرآیند اعزام نیروهای امدادی در لحظات اولیه وقوع سانحه تسریع شود.

اهداف اصلی اپراتور پایش هوشمند حریق الرت:

  • استفاده از ابزارهای نوین جهت نظارت همه‌جانبه سازمان آتش‌نشانی و حرکت به سمت مدیریت هوشمند بحران‌های شهری
  • ایجاد مناسب‌ترین راه به‌جای تغيير تکنولوژی پنل‌های اعلام حریق موجود
  • یکپارچه‌سازی میان کلیه سیستم‌های آتش‌نشانی اعم از اعلام حریق، موقعیت مکانی و مدیریت عملیات
  • کاهش زمان موردنیاز جهت شناسایی حریق، دریافت موقعیت مکانی و اعزام نیرو

کلیه نیازهای سخت‌افزاری و ارتباطی در قالب یک گیت‌وی ارتباطی قابل اتصال به انواع پنل اعلام حریق طراحی شده است که می‌تواند با استفاده شبکه ارتباطی  2G/3G/4Gو با پشتیبانی از دو اپراتور تلفن همراه جهت افزایش پایداری ارتباط، داده‌های مربوط به وقوع حریق را مخابره کند.

در قدم دوم نیز با طراحی یک پلتفرم به‌صورت اختصاصی جهت مانیتورینگ اعلام حریق، کلیه داده‌های دریافتی از پنل‌ها به‌صورت لحظه‌ای جمع‌آوری، پایش و سازمان‌دهی خواهند شد و هشدارهای وقوع حریق به مرکز فرماندهی و کنترل آتش‌نشانی جهت اعزام نیرو از نزدیک‌ترین ایستگاه ارسال می‌شود.

بر همین اساس، مرکز فرماندهی و کنترل آتش‌نشانی با دسترسی به اطلاعات جمع‌آوری شده، قادر به دریافت لحظه‌ای اطلاعات، پردازش و ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌ها خواهد بود که منجر به مدیریت بهینه و حفظ ایمنی و امنیت عمومی جامعه می‌شود.

همچنین با تحلیل اطلاعات سوابق آتش‌سوزی‌ها در قالب یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه و منسجم توسط این سامانه، کمک شایانی به کاهش خسارات جانی و مالی شهروندان خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اپراتور هوشمند الرت می‌توانید به آدرس سایت alert.ir مراجعه کرده و یا با شماره 02191490125 تماس بگیرید.

ایسوس

نظر شما چیست؟