18/04/1401 - 20:41
خرید تیرآهن اچ(H) یا تیرآهن آی(I)، چرا؟!
فولاد سازه‌ای به صورت وسیعی در صنعت ساخت و ساز برای ساختمان‌های تجاری از اولین ساختمان اسکلت فلزی، ساختمان رند مک نالی که در سال 1890 ساخته شد، استفاده شده است. از آن زمان به بعد تیرآهن‌ها برای انجام پروژه‌های ساختمانی کوچک و بزرگ استفاده شده است. چسبندگی تیرآهن به بتن و ویژگی‌های خاص آن باعث شده تا در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. تیرآهن همچنان یکی از ارجح‌ترین انتخاب‌ها در ساخت و ساز است، زیرا ترکیبی عالی از وزن سبک، استحکام بالا و سهولت ساخت را به همراه دارد.

1606683296_1_0.gif

استفاده از تیرآهن‌ها یک جزء اصلی در پروژه‌های ساختمان‌های تجاری به شمار می‌رود. تیرآهن اچ و تیرآهن آی جز مهم‌ترین و رایج‌ترین عضوهای یک سازه هستند که در ساخت و ساز برای پشتیبانی از ساختمان و دیوارها استفاده می‌شوند. در ادامه بیشتر در مورد تفاوت این دو تیرآهن برای شما صحبت خواهیم کرد.
در آهن اسپات قیمت آهن من جمله تیرآهن H و تیرآهن I به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده است و می‌توانید با خیالی راحت خرید خود را در بستری امن انجام دهید.

تعریف تیرآهن اچ و تیرآهن آی

تیرآهن اچ همان گونه که از نامش مشخص است تیرچه فولادی نورد شده (RSJ) است که با مقطعی به شکل H ساخته می‌شود. این تیرآهن به عنوان یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین قسمت‌های سازه‌ فولادی به شمار می‌رود و در ساختمان‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در پروژه‌های ساختمانی به دلیل دارا بودن خاصیت‌های مکانیکی برتر و همچنین نسبت استحکام به وزن بیشتر این تیرآهن برای ساخت نیم‌ساخت‌ها، پل‌ها و سکوها آن را انتخاب می‌نمایند. علاوه بر این تیرآهن هاش دارای فلنج‌های پهن بوده و در پروژه‌های ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیرآهن I همان‌گونه که از اسمش مشخص است دارای یک عضو ساختاری I شکل بوده و مقطع آن به شکل I است. بر خلاف تیرآهن‌ H، تیرآهن آی دارای فلنج‌های بسیار باریکی با انتهای مخروطی شکل بوده که این موضوع موجب افزایش استحکام آن می‌شود. علاوه بر آن این موضوع باعث می‌شود تیرها در تحمل بار تحت فشار مستقیم خوب عمل کنند. این تیرآهن به دلیل استحکام کششی بالا در ساختمان‌ها و پل‌ها با اسکلت فلزی و سایر پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود.

اگر قصد خرید تیرآهن ماهان در سایزهای تیرآهن 12، 14، 16 را دارید، کافیست به وبسایت آهن اسپات مراجعه کرده و معاملات آهنی خود را انجام دهید.

تفاوت‌های بین H-Beam و I-Beam

تیرآهن‌های آی و اچ شکل دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند که هریک از این ویژگی ها در جدول وزنی تیرآهن وجود داردو  در قیمت تیرآهن تولیدی در هر کارخانه بسیار موثر است. در ادامه به بررسی آن پرداخته می‌شود. ازجمله مهم‌ترین تفاوت‌های این دو تیرآهن عبارتند از:

سطح مقطع تیرآهن‌های H و  I

تیرآهن H دارای عضو ساختاری H شکل است و از فولاد نورد ساخته می‌شود. این تیرآهن به عنوان تیر فلنج پهن نیز در میان ساختمان‌سازان شناخته شده است. تیرآهن اچ یکی از متداول‌ترین اعضای سازه‌ای به شمار می‌رود. روی سطح مقطع این تیرآهن مانند H به نظر می‌رسد و به طرز باورنکردنی قوی است و سطح مقطع بیشتری دارد. از سوی دیگر، تیرآهن I دارای سطح مقطع I شکل است. در اصل یک تیر فولادی نورد شده یا یک تیرچه با مقطعی به شکل I است.

طراحی ظاهری تیرآهن اچ و تیرآهن آی

از نظر طراحی، تیرهای H دارای فلنج‌های بلندتر، عریض‌تر و سنگین‌تر از تیرهای I هستند، اما هر دو تیرآهن تیر H و تیر I را می‌توان به جای هم استفاده کرد و معمولاً به عنوان تیرچه فولادی نورد شده (RSJ) نامیده می‌شود. به صورت کلی عنصرهای افقی موجود در بالا و پایین یک تیرآهن را فلنج می‌گویند و اصولا در تیرهای I، فلنج باریک‌تر بوده، اما تقریباً به همان اندازه پهن است. ارتفاع یک تیر، تار نام دارد که در تیرهای H ضخیم‌تر است و این باعث می‌شود که آن‌ها نسبتاً قوی‌تر از تیرهای I باشند. از سوی دیگر، تیرهای I دارای تارهای باریک و فلنج‌های مخروطی هستند.

استحکام تیرآهن H  و تیرآهن I  

تیرآهن‌های اچ  با سطح مقطع بهینه‌تر و مقاومت بالاتر مقرون به صرفه و معقول هستند، یعنی قادر خواهند بود استحکام بیشتری را در هر واحد وزن ایجاد کنند. این موضوع باعث می‌شود که جوشکاری تیرهای H نسبتاً ساده‌تر از تیرهای I باشد و به دلیل سطح مقطع بیشتر تیرآهن اچ، نسبت مقاومت بالاتری نسبت به تیرآهن آی داشته باشد. تیرآهن‌های I سبک‌تر از تیرهای H هستند و این موضوع حاکی از این است که قادر به تحمل نیرویی به اندازه تیرهای H نیستند.

کاربرد تیرآهن‌های اچ و آی

به دلیل اینکه تیرآهن H، دیواره‌ها و فلنج‌های ضخیم‌تری دارد در نیم‌ساخت‌ها، سکوها، پل‌ها و دیگر ساختمان‌های معمولی مانند ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شوند. قابل ذکر است فلنج‌های پهن اصولا در ساخت و سازهای مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرآهن‌های I با افزایش استحکام فلنج‌ها، انتخاب ترجیحی شکل برای ساختمان‌های سازه‌ای فولادی، پل‌ها و سایر پروژه‌های عمرانی هستند.

به غیر از پروژه‌های ساختمان‌های تجاری و مسکونی، آن‌ها همچنین برای ساخت قاب‌ها و ستون‌های پشتیبانی برای راه‌های چرخ دستی، آسانسور، تخت‌های تریلر و کامیون و بالابرها استفاده می‌شوند.

خرید تیرآهن اچ و تیرآهن آی در آهن اسپات

تیرآهن‌ H و تیرآهن I هر دو جز رایج‌ترین و کاربردی‌ترین تیرهای فولادی سازه‌ای به شمار می‌روند. این دو نوع تیرآهن دو نسخه از تیرهای فولادی سازه‌ای هستند که در طیف گسترده‌ای از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر قصد خرید انواع تیرآهن‌ H و I ، خرید تیرآهن 14 ، 16 و... را دارید با مراجعه به وب سایت آهن اسپات و مشاهده قیمت روز این محصول اقدام به خریداری آن‌ها در مقدار مورد نظر نمایید.

ایسوس

نظر شما چیست؟