08/04/1401 - 16:36
فریم ورک های CSS؛ ۵ فریم‌ورک که باید بشناسید
فریم ورک های CSS شامل چندین شیوه نامه سی اس اس است که برای توسعه دهندگان و طراحان وب آماده است. شیوه نامه‌ها برای استفاده توابع استاندارد طراحی وب آماده شده اند یعنی تنظیم رنگ‌ها، طرح بندی، فونت‌ها، نوارهای ناوبری، و غیره. به طور کلی، شیوه نامه‌ها توسط سایر فناوری‌های برنامه نویسی مانند SASS و جاوا اسکریپت پشتیبانی و گسترش می‌یابند. در این مقاله شما را با فریم ورک های CSS آشنا خواهیم کرد.

1606683296_1_0.gif

فریم ورک سی اس اس چیست؟

تمام اجزای سی اس اس در فایل‌های سی اس اس ذخیره می‌شوند. با افزایش تعداد صفحات وب در هنگام طراحی وب سایت، عناصر استایل نیز افزایش می‌یابد و فایل سی اس اس شما در برخی مواقع بزرگ می‌شود. به علاوه، در حال حاضر چند نوع مختلف سی اس اس وجود دارد. اگر افراد بیشتری روی یک پروژه مخصوصا طراحی فروشگاه اینترنتی کار کنند، مدیریت اینکه چه کسی چه سی اس اس‌هایی را تغییر داده، دشوار می‌شود. اما چارچوب سی اس اس چیست؟

فریمورک‌های سی اس اس، برگه‌های سبک سی اس اس یا کتابخانه‌های سی اس اس با طراحی‌های وب از قبل کدگذاری‌شده هستند که به توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کنند، زیرا امکان توسعه کد را فراهم می‌کنند. چارچوب‌های مختلف برای نیازهای پروژه‌های مختلف نظیر طراحی سایت شرکتی یا سازمانی مفید هستند و هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

فریم‌ورک‌های سی اس اس

از آنجایی که چارچوب‌های سی اس اس کتابخانه‌های کدی هستند که طراحی‌های استاندارد وب انتزاعی از آن استفاده می‌کنند و فرآیند را ساده می‌کنند، در زمان ایجاد وب‌سایت شما در زمان و تلاش صرفه‌جویی می‌کنند. با یک شیوه نامه برای ویرایش، همه عناصر ضروری را به گونه ای تنظیم خواهید کرد که کار برای طراحان یا توسعه دهندگان آسان باشد و حتی بدون تجربه برنامه نویسی زیاد به طور راحت آن ر توسعه دهند.

1. Bulma

Bulma چارچوبی است که اجزای ظاهری آماده برای استفاده را ارائه می‌دهد و می‌توانید به راحتی از آنها برای ایجاد رابط‌های وب پاسخگو استفاده کنید. این فریمورک 100٪ پاسخگو و ماژولار است، به این معنی که شما فقط آنچه را که نیاز دارید وارد سایت می‌کنید. علاوه بر این، این یک چارچوب مدرن است که در Flexbox ایجاد شده است یعنی یک مدل طرح‌بندی سی اس اس با قابلیت تنظیم خودکار.

Bulma برای اولین بار در سال 2016 منتشر شد، ایجاد وب سایت‌های واکنش گرا با طراحی مدرن را آسان می‌کند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر محبوبیت و کشش پیدا کرده است.

2. Tailwind css

مستندات رسمی‌Tailwind سی اس اس آن را به عنوان یک " “utility-first سی اس اس framework" توصیف می‌کند که دارای کلاس‌هایی است که برای ایجاد طرح‌های UI سفارشی مستقیماً در نشانه گذاری کاربران مجهز شده اند.

Tailwind سی اس اس یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های سی اس اس موجود، مزایای قابل توجهی را برای طراحی وب ارائه می‌کند. جالب اینجاست که آدام واتان (خالق Tailwind) طول کشید تا دنیا را متقاعد کند که چرا سی اس اس مبتنی بر ابزار بر سی اس اس معنایی برتری دارد. اما در نهایت، توسعه دهندگان به اندازه کافی او را باور کردند که شروع به استفاده از Tailwind کند، و اکنون به اندازه کافی از آن استفاده می‌شود تا در لیست‌هایی مانند این قرار گیرد.

3. UIkit

UI Kit مجموعه ای جامع از اجزای سی اس اس، HTML و JS دارد. ماژولار و سبک است. UIKit که برای توسعه برنامه‌های iOS استفاده می‌شود، یکی از بهترین فریم ورک‌های سی اس اس است.

با این فریم ورک می‌توانید اپلیکیشن خود را در هر سطحی سفارشی کنید. این چارچوب شامل تمام اجزای اصلی مانند برچسب‌ها، دکمه‌ها، نمای جدول، و غیره است. تم‌های آماده زیادی برای استفاده وجود دارد، و می‌توانید با استفاده از فایل SASS یا LESS سی اس اس مربوطه از آنها استفاده کنید.

4. Bootstrap

بوت استرپ محبوب‌ترین چارچوب سی اس اس برای توسعه وب‌سایت‌های واکنش‌گرا و موبایل است. این فریمورک شامل اسکریپت‌های مبتنی بر HTML، سی اس اس و JS برای عملکردهای مختلف طراحی وب است و مجموعه ای از نحو را برای طرح‌های قالب ارائه می‌دهد.

در ابتدا توسط توسعه دهندگان توییتر مارک اتو و جیکوب ترونتون منتشر شد، بهترین ویژگی در مورد بوت استرپ این است که ایجاد وب سایت‌های واکنش گرا را آسان می‌کند که در همه دستگاه‌ها عالی به نظر می‌رسند. علاوه بر این، Bootstrap منبع باز است، به این معنی که هر کسی می‌تواند از آن برای استفاده شخصی یا تجاری استفاده کند.

5. Foundation

Foundation مجموعه‌ای زیبا و قابل تنظیم از چارچوب‌ها است که طراحی وب‌سایت‌ها و ایمیل‌ها را با فرانت‌اندهای واکنش‌گرا آسان می‌کند. این فریمورک، کد معنایی HTML5 را ارائه می‌دهد، بنابراین محتوای شما بدون توجه به دستگاه یا مرورگری که شخص برای پیمایش وب سایت شما استفاده می‌کند، همیشه قابل درک خواهد بود.

فونداسیون که از زمان توسعه چندین سال پیش توسط ZURB نگهداری می‌شود، کمی‌سبک تر از Bootstrap است. این فریم ورک دارای برخی ویژگی‌های عالی است که آن را برای طراحی واکنش‌گرا و سازگار با موبایل عالی می‌کند.

کلام آخر

اگر می‌خواهید یک فریمورک پرکاربرد داشته باشید، بوت استرپ گزینه خوبی است. از سال 2011 وجود داشته است و با پایگاه کاربر بزرگ و پشتیبانی جامعه همراه است. اگر از انجمن‌های Bootstrap استفاده می‌کنید، احتمالاً راه‌حل‌هایی عالی برای هرگونه سردرگمی‌یا مشکل خود پیدا خواهید کرد. در مقابل، اگر چارچوب سبک‌تری می‌خواهید، Foundation یا Semantic UI گزینه‌های خوبی هستند و رقابت تنگاتنگی را برای Bootstrap ایجاد می‌کنند!

اگر می‌خواهید یک چارچوب سی اس اس مدرن مبتنی بر Flexbox داشته باشید، Bulma گزینه خوبی است. مستندات Bulma ساده است و جامعه توسعه دهندگان به طور پیوسته در حال رشد است. جالب اینجاست که Bulma از جاوا اسکریپت استفاده نمی‌کند ( یک زبان برنامه نویسی که می‌تواند توسعه دهندگان وب جدید را بترساند.) اگر توسعه‌دهندگان شما هنوز در جاوا اسکریپت مهارت ندارند، می‌توانند به جای Bootstrap، که به شدت به کد JS متکی است، با Bulma کار کنند.

مهم نیست که کدام چارچوب سی اس اس را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که با استفاده از پیش پردازنده‌های سی اس اس مانند SASS یا جاوا اسکریپت بیشترین بهره را از آن ببرید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا سی اس اس کارآمدتر و قابل نگهداری بنویسید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره در این زمینه میتوانید با متخصصین وب رمز تماس حاصل نمایید.

ایسوس

نظر شما چیست؟