22/03/1401 - 13:49
روماتسیم مفصلی را با آزمایش Anti CCP تشخیص دهید!
آزمایش Anti CCP یکی از آزمایش‌هایی است که برای تشخیص روماتیسم تجویز می‌شود. علائمی مثل درد مفاصل، لگن و ستون فقرات ممکن است نشانه روماتیسم باشد و پزشک شما برای تشخیص آن آزمایش Anti CCP را تجویز کند. اکر قصد دارید تا با بیماری شایع روماتیسم بیشتر آشنا شوید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

1606683296_1_0.gif

آزمایش Anti CCP چیست؟

برای پاسخ به پرسش "Anti CCP چیست" می‌توان گفت این آزمایش برای کمک به تشخیص بیماری روماتیسم استفاده می‌شود. نام علمی روماتیسم، آرتریت روماتوئید (RA) است و با سایر انواع آرتریت تفاوت دارد. Anti CCP نوعی آنتی بادی در بدن ما است که از پروتئین ساخته شده است. این آنتی بادی جزء سیستم ایمنی است و چندین عملکرد سلولی را در بدن ما انجام می‌دهد.

سیستم ایمنی مسئول دفاع از بدن در برابر حملات سلول‌ها و ارگانیسم‌های خارجی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و سلول‌های پیوندی است. گاهی، سیستم ایمنی بدن اشتباه می‌کند و برخی از بافت‌های خود را به عنوان مهاجم خارجی اشتباه می‌گیرد. تولید آنتی بادی علیه بافت‌های خود عامل بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی است.

دلیل ایجاد بیماری روماتیسم، این است که سیستم ایمنی به اشتباه بعضی سلول‌های Cyclic Citrirullinated Peptide یا همان CCP را به عنوان مهاجم تصور می‌کند و با ساخت بیش از حد Anti CCP به مقابله با آن‌ها می‌رود. تشخیص مقدار زیاد آنتی باد‌ی‌های Anti CCP می‌تواند نشانه ابتلا به روماتیسم باشد، اطلاع از سطح بالای تست Anti CCP در مراحل اولیه به درمان راحت‌تر آن کمک می‌کند.

چه زمانی آزمایش Anti CCP تجویز می‌شود؟

در صورتی که فرد علائم یا نشانه‌هایی را نشان دهد که نشان دهنده روماتیسم باشد، آزمایش Anti CCP همزمان با آزمایش فاکتور روماتوئید (RF) تجویز می‌شود. RF نیز یکی از آنتی بادی‌های دستگاه ایمنی بدن است. علائم روماتیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مفاصل دردناک، داغ و یا متورم، اغلب در دست مخصوصا در مچ
  • درد گاه به گاه در آرنج، گردن، شانه‌ها، لگن، زانو و پاها
  • سفتی مفاصل هنگام بیدار شدن در صبح که در طول روز کاهش می‌یابد
  • خستگی و تب
  • ایجاد سفتی زیر پوست، به ویژه در آرنج‌ها
  • احساس خستگی دائمی

مقدار نرمال Anti CCP در آزمایش خون

برای تفسیر آزمایش Anti CCP، می‌توان گفت که میزان طبیعی آنتی بادی Anti CCP در خون کمتر از ۵ واحد در هر میلی‌لیتر است. اگر میزان این آنتی بادی در بدن شما بیشتر از این مقدار باشد، احتمال اینکه به بیماری روماتیسم دچار شده باشید بسیار بالا است. تشخیص و درمان روماتیسم بسیار مهم است زیرا در صورت درمان نشدن می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به مفاصل شما وارد کند.

تفسیر آزمایش Anti CCP

بالا بودن Anti CCP به خودی خود می‌تواند نشانه‌ای از احتمال ابتلا به روماتیسم باشد. اما معمولا پزشک برای اطمینان از نتیجه آزمایش، آن را با آزمایش فاکتور روماتوئید (RF) همراه می‌کنند. تفسیر نتایج این دو آزمایش در کنار هم به صورت زیر است:

تست Anti CCP مثبت + تست RF مثبت

  • اگر علائم یا نشانه‌های روماتیسم را دارید، نتایج مثبت در هر دو تست ضد CCP و RF به شدت نشان‌دهنده ابتلا به روماتیسم است و ممکن است در ادامه بیماری به شکل پیش‌رونده و شدیدتری ادامه یابد.

تست Anti CCP مثبت + تست RF منفی

  • چنین حالتی ممکن است به این معنی باشد که شما در مراحل اولیه روماتیسم هستید یا در آینده به آن مبتلا خواهید شد. در این صورت ممکن است پزشک برای کنترل سطح آنتی‌بادی‌های شما دارو تجویز کند.

تست Anti CCP کمی مثبت + تست RF کمی مثبت

  • اگر نشانه‌های مبنی بر روماتیسم مفصلی و نتایج مثبت در آزمایش Anti CCP دارید، اما در آزمایش RA نتایج منفی دارید، یا اگر در هر دو آزمایش علائم ضعیفی دارید، احتمالا در مرحله اولیه بیماری هستید.

تست Anti CCP منفی + تست RF مثبت

  • اگر در تست Anti CCP نتایج منفی و در تست RF مثبت بود، علائم بالینی تشخیص بیماری را تعیین می‌کند.

تست Anti CCP منفی + تست RA منفی

  • اگر نتایج شما برای هر دو آزمایش (Anti CCP و RF) منفی باشد، احتمالاً علت آرتریت شما چیزی غیر از روماتیسم است.

آیا بالا بودن Anti CCP در آزمایش نشانه قطعی روماتیسم است؟

آزمایش آنتی بادی Anti CCP می‌تواند در تشخیص روماتیسم (RA) مفید باشد. می‌توان گفت ۷۰ تا ۸۰ درصد افرادی که Anti CCP آن‌ها بالا اس،  به روماتیسم مبتلا هستند. از آنجایی که همه افراد مبتلا به روماتیسم مثبت آزمایش نمی‌شوند، پزشکان نتایج این آزمایش را با توجه به علائم بیمار خود و نتایج سایر آزمایشات تفسیر می‌کنند.

توجه به نتایج این آزمون مهم است زیرا:

  • در یک فرد سالم بدون مشکلات مفصلی، یک Anti CCP مثبت به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به روماتیسم در آینده را افزایش می‌دهد.
  • در فردی که مبتلا به روماتیسم است، یک Anti CCP مثبت پیش‌بینی‌کننده خوبی برای بیماری فرسایشی است، یک وضعیت شدیدتر از روماتیسم که در آن استخوان‌ها شروع به فرسایش می‌کنند.

آزمایش آنتی بادی Anti CCP می‌تواند به تشخیص روماتیسم از سایر انواع احتمالی آرتریت کمک کند. البته همانطور که در بالا توضیح دادیم برای تشخیص دقیق‌تر لازم است که در کنار این آزمایش، تست فاکتور روماتوئید (RF) و معاینه بالینی انجام شود.

درمان روماتیسم

درمان زود هنگام آرتریت روماتوئید (در عرض ۶ بعد از شروع علائم) برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کاهش آسیب و ناتوانی مفصل بسیار مهم است.

اگر تست Anti CCP شما مثبت باشد و روماتیسم تشخیص داده ‌شود، پزشک احتمالا رژیم درمانی تهاجمی‌تری را دنبال خواهد کرد. این رژیم شامل ترکیبی از داروهایی به نام داروهای ضد روماتیسمی و اصلاح کننده بیماری است که شامل متوترکسات (Trexall) و بیولوژیک (داروهای ساخته شده از موجودات زنده) مانند infliximab (رمیکید) و اتانرسپت (Enbrel) است.

این داروها علاوه بر بهبود علائم و پیشگیری و کاهش آسیب مفاصل، می‌توانند سطوح Anti CCP را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. در حالی که آرتریت روماتوئید یک بیماری مادام العمر است، تشخیص زودهنگام و درمان مناسب آن بهترین شانس را برای کنترل پیشرفت آن می‌دهد و به شما امکان می‌دهد سبک زندگی سالم و فعالی داشته باشید.

با هومکا روماتیسم مفصلی را در منزل تشخیص دهید

اگر علائمی مثل درد در مفاصل، گردن و لگن دارید، این احتمال وجود دارد که دچار بیماری روماتیسم شده باشید. روماتیسم نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث افزایش تولید نوعی آنتی بادی به نام Anti CCP می‌شود. برای تشخیص این بیماری لازم است که شما آزمایش Anti CCP را انجام دهید.

اگر مراجعه به آزمایشگاه برای شما دشوار است، می‌توانید به راحتی با استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا، این آزمایش را در خانه خود انجام دهید. هومکا با دریافت تمام گواهینامه‌های استاندارد وزارت بهداشت و با تیمی متخصص و با تجربه، آماده خدمت‌رسانی به شما هم‌وطنان گرامی با انجام تمام آزمایش‌های خون در منزل است. هومکا نتیجه آزمایش شما و تفسیر آن را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار خواهد داد. همچنین برای تفسیر آزمایش‌هایی که قبلا انجام داده‌اید نیز می‌توانید از ما کمک بگیرید. اگر ساکن شهرهای تهران، کرج، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، اهواز و رشت هستید، می‌توانید با تماس با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱  یا مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی homeca.ir از خدمات مجموعه هومکا بهره‌مند شوید.

ایسوس

نظر شما چیست؟