15/03/1401 - 18:07
مدارک لازم ثبت شرکت و ثبت برند در الی ثبت سال جدید
با توجه به اینکه ثبت شرکت یا برند خاص موجب افزایش تعداد مشتری و در پی آن تسریع فرآیند کسب درآمد می‌شود؛ در این بخش سعی داریم تا شما را با زیر و بم ثبت انواع شرکت و برند آشنا سازیم. تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین روش بتوانید نام تجاری خود را ثبت نمایید و وارد مرحله جذب مشتری و کسب درآمد شوید.


1606683296_1_0.gif

امروزه بسیاری از افراد با توجه به تخصص و زمینه فعالیت خود، اقدام به ثبت شرکت یا ثبت برند می‌کنند. در واقع هدف آنان از این کار افزایش کلاس کاری و داشتن یک نام و نشان تجاری انحصاری است. چرا که هر شرکت دارای یک نام ثابت و مشخص است و تمام مخاطبان محصولات و خدمات موردنیازشان را به‌واسطه نام و نشان شرکت یا برند می‌شناسند. در این‌خصوص سؤالات و ابهامات گوناگونی جهت ثبت شرکت، ثبت آگهی تأسیس، ثبت تغییرات شرکت، ثبت برند و غیره وجود دارد. چرا که بعضی از صاجبان حرفه و مشاغل با روند ثبت نام و نشان تجاری، آشنایی چندانی ندارند و همین امر موجب افزایش پروسه ثبت نام شرکت یا صرف‌نظر از انجام آن شده است.

ثبت شرکت چیست؟

به‌طور کلی تمامی مراحلی که منجر به ثبت یک شرکت یا برند برای شروع فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با انواع کسب‌و‌کار می‌شود؛ ثبت شرکت نام دارد. فرقی نمی‌کند که صاحب مشاغل بزرگ یا کوچک هستید و بازار هدفتان چه اقشاری از جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد. در هر صورت باید روال عادی ثبت نام و نشان تجاری کالا یا خدمات موردنیازتان را طی نمایید و پس از اتمام مراحل و ثبت شرکت، وارد مرحله کسب درآمد و افزایش سرمایه شوید. قطعاً در این راه با پستی و بلندی و چالش‌های متعددی روبرو خواهید شد. برای گذر از این موانع می‌بایست با راهکار رفع مشکلات، آشنایی داشته باشید و یا کلیه فرآیند ثبت شرکت را به مؤسسات و شرکت‌های فعال در این حوزه محول کنید. مطمئناً تجربه و آگاهی آنها نسبت به ثبت انواع نام تجاری، مسیر دستیابی به نتیجه مطلوب را برایتان هموارتر و سریع‌تر خواهد ساخت. در این زمینه مؤسسه الی ثبت با در اختیار داشتن کادری با‌تجربه و کارآمد قادر به پاسخگویی شبانه‌روزی به سؤالات متقاضیان ثبت شرکت است و در صورت درخواست ثبت تغییرات شرکت می‌توانید با استفاده از مشاوره‌های نتیجه بخش این مجموعه، تغییرات موردنیاز را در راستای ثبت شرکت انجام دهید.

برای ثبت شرکت از کجا شروع کنیم!؟

ثبت انواع شرکت با زمینه‌های مختلف کاری نیز مانند سایر کارهای اداری، مراحل و روند خاص خود را دارد که براساس اصول و قواعد از پیش تعیین شده، مسیر خود را طی می‌کند تا به مقصد نهایی یعنی ثبت شرکت یا برند دست پیدا کند. همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم؛ مدت زمان و سرعت فرآیند ثبت نام تجاری به میزان آگاهی افراد یا واسطه‌ها و مشاورین آنها بستگی دارد. در این میان شرکت‌ها و مؤسسات ثبت برند و شرکت می‌توانند به‌عنوان یک همراه خوب و دارای تخصص، این مسیر را برای شما نزدیک‌تر نموده و فرآیند ثبت شرکت را برایتان آسان‌تر کنند. بدین منظور در وهله اول می‌بایست از طریق شرکت‌ها و مؤسسات فعال در حوزه ثبت انواع شرکت، وارد سامانه ثبت شرکت‌ها شوید و براساس اصول، قوانین و اساسنامه‌های موجود، مراحل ثبت نام تجاری را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید؛ تا در آخر به هدف اصلی‌تان یعنی داشتن یک نام و برند انحصاری دست یابید.

هزینه‌های موردنیاز برای ثبت انواع شرکت‌های تجاری و غیرتجاری

هزینه ثبت شرکت با توجه به نوع شرکت، زمینه فعالیت، تعداد شرکاء، تعداد دفعات ثبت تغییرات شرکت و غیره متفاوت است. به‌طبع هرچه خدمات، مدت زمان ثبت نام و اطلاعات شرکت و تعداد دفعات تغییرات شرکت بیشتر باشد؛ به نسبت هزینه‌های ثبت نام تجاری نیز افزایش خواهد یافت. بعضی از مهم‌ترین هزینه‌های جاری ثبت اطلاعات شرکت و برندهای تجاری و غیرتجاری به شرح زیر است:

  • هزینه درخواست ثبت شرکت در سامانه ثبت اطلاعات شرکت‌ها که توسط مؤسسات حقیقی و حقوقی انجام می‌شود.
  • هزینه تعیین نام و استعلام آن در سامانه.
  • هزینه تهیه پاکت و پست مدارک موردنیاز به سازمان ثبت شرکت‌ها.
  • هزینه حق ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها.
  • سایر هزینه‌های احتمالی پس از ثبت نام و نشان شرکت نظیر هزینه ثبت تغییرات شرکت، پلمپ دفاتر و غیره.

خاطر نشان می‌شود که عناوین و قیمت این هزینه‌ها با توجه به نوع شرکت و میزان تجربه آنها متفاوت است. به‌طبع هرچه مؤسسات ثبت برند و شرکت تجربه و آگاهی بیشتری در این زمینه داشته باشند؛ شاهد کاهش هزینه‌ها و تسریع فرآیند ثبت شرکت خواهیم بود.

مزایا و ضرورت‌های ثبت شرکت

هنگامی‌که درخواست ثبت نام تجاری می‌دهید با مزایا، ویژگی‌ها و ضروریات این مسیر بیشتر آشنا می‌شوید. به‌عنوان مثال انتخاب یک نام مناسب و غیر تکراری برای شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این انجام کلیه فعالیت‌های اجرایی، حقوقی، مالی و سایر مراحل ثبت شرکت از ضروریات این راه به‌شمار می‌رود؛ به‌طوری که با کوچکترین نقص یا کمبود در یکی از مراحل، پروسه ثبت انواع برند (شرکت) با مشکل مواجه می‌شود. برای برطرف ساختن این مشکل می‌بایست؛ وارد مرحله ثبت تغییرات شرکت شوید. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت که یکی از دلایل اصلی نیاز به انجام تغییرات اساسی در مراحل ثبت انواع شرکت، عدم توجه به اصول و قوانین و ضرورت‌های این راه است. بنابراین با یک دید کلی و استفاده از تجربیات اشخاص حقیقی و حقوقی وارد عرصه ثبت شرکت شوید. تا با صرف کمترین وقت و هزینه بتوانید به هدف خود، یعنی ثبت نام و نشان تجاری انحصاری دست پیدا کنید.

مدارک موردنیاز جهت ثبت شرکت

همان‌طور که می‌دانید پروسه ثبت نام تجاری نیز مانند سایر فعالیت‌های اداری به یک‌سری مدارک و اطلاعات نیاز دارد. که در قالب فایلی با عنوان مدارک موردنیاز ثبت نام در اختیار متقاضیان، قرار می‌گیرد. در این زمینه نیز مؤسسه پرتوان «الی ثبت» یک لیست جامع و کامل تهیه نموده و در اختیار مشتریان حقیقی و حقوقی خود قرار داده است. اصلی‌ترین و مهمترین مدارک موردنیاز برای ثبت نام انواع شرکت به شرح زیر عبارت است از:

  • اصل و تصویر برابر با اصل کارت ملی برای تمامی سهامداران و شرکاء شرکت (فتوکپی برابر با اصل صرفاً از مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی مورد تأیید است).
  • اصل و تصویر برابر با اصل کلیه صفحات شناسنامه شرکاء، مدیران و سهامداران.
  • تکمیل تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در دو نسخه و امضاء کلیه شرکاء، مدیران و سهامداران ذیل تمامی صفحات تقاضانامه.
  • ارائه دو نسخه تکمیل شده شراکت‌نامه و امضاء همه شرکاء، مدیران و سهامداران ذیل صفحات شراکت‌نامه.
  • ارائه دو نسخه اساسنامه شرکت با امضاء تمامی اعضاء شرکت (ذیل همه صفحات اساسنامه).
  • ارائه دو نسخه از صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسه و هیئت‌مدیره که به امضاء کلیه شرکاء سهامداران و بازرسان رسیده باشد.
  • ارائه اصل و تصویر مجوز شامل پروانه کسب، مجوز فعالیت، گواهی سازمان فنی و حرفه‌ای، مدارک تحصیلی و غیره (در صورت نیاز و با توجه به نوع شرکت و زمینه فعالیت آن).
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای تمامی اعضاء، اعم از شرکاء، سهامداران و مدیران.

یادآور می‌گردد که نوع و میزان مدارک موردنیاز جهت ثبت شرکت با توجه به نوع شرکت و زمینه فعالیت آن متغیر است. از این رو نمی‌توان مدارک ثابت و مشخصی را برای ثبت برند (شرکت) تعیین نمود.

انواع شرکت تجاری

با توجه به اینکه هدف بسیاری از صاحبان مشاغل از ثبت شرکت، جذب مشتری بیشتر و افزایش درآمد است؛ آگاهی یافتن نسبت به انواع شرکت‌های تجاری تا حد زیادی می‌تواند آنها را در زمینه ثبت و تأسیس یک شرکت مناسب یاری و راهنمایی کند. بدین ترتیب انواع شرکت‌های تجاری به قرار زیر است:

  • شرکت‌های سهامی (خاص و عام).
  • شرکت‌های تضامنی.
  • شرکت با مسئولیت محدود.
  • شرکت‌های غیرسهامی مختلط.
  • شرکت نسبی.
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف.
  • شرکت‌های مدنی.

در ادامه به بررسی ساختار و نحوه عملکرد بعضی از مهم‌ترین شرکت‌های موجود می‌پردازیم:

الف: شرکت با مسئولیت محدود

این نوع از شرکت‌ها با داشتن مسئولیت محدود از شرکت‌های تجاری است و با حداقل دو شریک می‌توان، وارد مرحله ثبت شرکت شد. معمولاً اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد ثبت شرکت بازرگانی را دارند؛ این روش را برای ثبت شرکت معرفی می‌کنند و با حداقل سرمایه یک میلیون ریال، واحد مرحله جذب مشتری و افزایش سرمایه می‌شوند.

ب: شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت‌های سهامی خاص نیز نوع دیگری از ثبت شرکت تجاری است و از آن برای ثبت شرکت‌های سهامی خاص با حداقل سه عضو استفاده می‌شود. در این روش ثبت نام و نشان تجاری نیز به حداقل یک میلیون ریال سرمایه، نیاز داریم و حضور حداقل دو بازرس در ساختار آن لازم و ضروری است. بیشترین میزان ثبت تغییرات شرکت در زمینه ثبت انواع شرکت‌های سهامی خاص به عدم تکمیل اطلاعات هویتی، تحصیلی و سایر مدارک اعضاء اصلی و بازرسین اختصاص یافته است. از این‌رو هنگام بروز هرگونه مشکل، سریعاً اطلاعات هویتی افراد را مورد بررسی قرار دهید و پس از آن سایر گزینه‌ها را ارزیابی نمایید. در پایان نیز اقدامات لازم را در‌خصوص رفع مشکلات به‌وجود آمده را انجام دهید. 

پ: شرکت های دانش‌بنیان

این دسته از شرکت‌ها با هدف فروش فناوری (خدمات)، جهت کسب درآمد و افزایش سرمایه روی کار آمده‌اند تا با تلاش بیشتر بتوانند از سایر رقبا پیشی بگیرند و به نقطه مطلوب دست پیدا کنند. ثبت شرکت دانش‌بنیان نیز با حداقل دو نفر اعضای هیئت‌مدیره انجام می‌گیرد. با این تفاوت که در شرکت‌های دانش‌بنیان، داشتن تحصیلات دانشگاهی و مخترع بودن از اهمیت بالایی برخودار است و به همین سبب فقط افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا و دارای ثبت اختراع، اجازه ثبت نام به‌عنوان اعضای هیئت مدیره را دارند.

ت: شرکت‌های تضامنی

این نوع شرکت نیز با هدف انجام فعالیت‌های تجاری، بین دو یا چند نفر با مسئولیت به‌صورت تضامنی تشکیل و اداره می‌شود. بدین‌صورت که اگر دارایی‌های شرکت پاسخگوی بدهی‌ها و تعهدات شرکت در قبال شرکاء و مشتریان نباشد؛ هر یک از اعضای شرکت به تنهایی مسئول پرداخت بدهی‌های به‌وجود آمده خواهند بود. به‌همین جهت می‌توان گفت که ثبت شرکت تضامنی از حساسیت بالاتری نسبت به سایر شرکت‌ها، برخوردار است و همین نحوه عملکرد سبب متمایز شدن آن نسبت به سایر شرکت‌ها و برندهای انحصاری می‌گردد. 

ث: شرکت تعاونی تولید و مصرف

این شرکت‌ها با اهداف هفت‌گانه و تحت عنوان تعاون، برای تولید یا فروش محصولات خاص ثبت و راه اندازی شده‌اند. برای ثبت شرکت تعاونی و انجام فعالیت‌های تولیدی و مصرفی به حداقل 7 عضو با تابعیت ایرانی نیاز داریم. در غیر این‌صورت هنگام ثبت شرکت، برند و همچنین ثبت تغییرات شرکت با مشکل اساسی روبرو خواهیم شد.

سخن پایانی

اکنون که با شرایط ثبت شرکت، خصوصیات، ویژگی‌ها و انواع مختلف آن آشنا شدید؛ می‌توانید متناسب با نوع کسب‌و‌کار و زمینه فعالیت نسبت به ثبت برند اقدام کنید. تا علاوه بر افزایش میزان فروش کالا یا خدمات یک برند انحصاری را برای ارائه محصولات خود داشته باشید. زیرا در دنیای امروز داشتن نام و نشان تجاری یکی از عوامل مؤثر برای جذب مخاطب بیشتر به شمار می‌رود و تا به‌حال نیز موجب بهبود کیفیت کار و درآمد بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ شده است. امیدواریم مطالب ارائه شده، برای شما مؤثر بوده باشد و با ثبت شرکت یا ثبت تغییرات شرکت بتوانید یک تغییر و تحول اساسی را در کسب‌و‌کارتان ایجاد کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت  ثبت برند، ثبت تغییرات شرکت، اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت، ثبت شرکت و... به سایت elisabt.ir مراجعه نموده و یا با شماره تلفن 02126710646 تماس حاصل نمایید.

ایسوس

نظر شما چیست؟