04/03/1401 - 20:27
مانیتور صنعتی و ویدئو وال چیست؟
یکی از تکنولوژی‌های جدید جهت نمایش تصاویر و فیلم‌ها در دنیا، مانیتورهای صنعتی هستند. مانیتور صنعتی به نمایشگرهایی گفته می‌شود که مدت زمان زیادی را بدون خاموشی می‌تواند روشن باشد. برعکس مانیتورهای خانگی، که نمی‌توانند بصورت 24 ساعته و 7 روز هفته، کار کنند.

1606683296_1_0.gif

یکی از تکنولوژی‌های جدید جهت نمایش تصاویر و فیلم‌ها در دنیا، مانیتورهای صنعتی هستند. مانیتور صنعتی به نمایشگرهایی گفته می‌شود که مدت زمان زیادی را بدون خاموشی می‌تواند روشن باشد. برعکس مانیتورهای خانگی، که نمی‌توانند بصورت 24 ساعته و 7 روز هفته، کار کنند.

ویدئو وال نوع خاصی از مانیتور صنعتی بحساب می‌آید که اصولا در سازمان‌های بزرگ دولتی یا شرکت‌های خصوصی که نیاز به مشاهده تصاویر با جزییات بالا دارند، استفاده می‌شود. در ادامه در مورد تفاوت‌های این دو بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع مانیتورهای صنعتی کدامند؟

در حالت کلی 4 نوع مانیتور صنعتی وجود دارد.

نوع اول: ویدئو وال | ویدئووال

  • برای تشکیل یک تصویر یکپارچه با جزییات بیشتر، استفاده از ویدیووال پیشنهاد می‌شود. چون در مقایسه با تمام انواع مانیتورهای صنعتی فاصله‌ی بین پنل‌های آن کمتر است. در نتیجه وضوح تصویر بخصوص زیر خطوط مانیتور، بیشتر است و اطلاعاتی را اپراتور از دست نمی‌دهد. برای مثال در پروژه‌های دیسپچینگ یا فرودگاهی که نیاز هست اعداد و نمودارها بصورت کامل نمایش داده شوند، بسیار کارایی دارد. ویدئو وال در سالیان اخیر بسیار در سازمان‌های دولتی و خصوصی استفاده شده است.

نوع دوم: مانیتورهای دیجیتال ساینیج

  • دیجیتال ساینیج ها مانیتوری هستند که جهت تبلیغات بصری با نشان دادن عکس، فیلم یا متن استفاده می‌شوند. احتمالا شما این نمایشگرها را در رستوران‌ها یا مراکز تفریحی بزرگ و ... نیز دیده‌اید.

نوع سوم: مانیتورهای لمسی

  • تکنولوژی لمسی، جدیدترین و مدرن‌ترین محصولات از دسته مانیتورهای صنعتی هستند. نام دیگر این نمایشگرها، تعاملی نیز است. از این جهت که شما می‌توانید علاوه بر دیدن یا پخش ویدیو، با لمس کردن صفحه نمایشگر، مطلبی را بنویسید یا تصویری را بکشید. این قابلیت جذاب به تفهیم و انتقال بهتر موضوع به مخاطبین کاربرد دارد. فرضا در کلاس آموزشی در دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و ... جهت تدریس می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

نوع چهارم: مانیتورهای مناسب برای دوربین مداربسته

  • یکی از بیشترین کاربردهای مانیتور صنعتی و ویدیووال برای سیستم‌های نظارت تصویری است. در سیستم‌های نظارت تصویری، عکس و ویدیو توسط دوربین گرفته شده و با کابل به سمت دستگاه ضبط کننده(دستگاه NVR، DVR، XVR، UVR) ارسال می‌شود. در آنجا در هاردهای ذخیره‌ساز، ضبط شده و توسط کابل‌ به مانیتور جهت نمایش متصل می‌شود. در برخی مواقع از تلویزیون‌های معمولی، مانیتورهای معمولی جهت دیدن استفاده می‌شود. اما نکته‌ی مهم این هست که اصولا به دلیل روشن بودن دائمی این نمایشگرها، باید از مانیتورهای صنعتی استفاده کرد. در ادامه در مورد ویژگی‌ها و برتری‌های آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

ویژگی‌های مانیتور صنعتی چیست؟

مانیتورهای صنعتی برای اینکه بهترین عملکرد را به ما بدهند باید یک‌سری ویژگی‌ داشته باشند.

ویژگی اول: طول عمر بالا

  • مانیتورهای صنعتی به دلیل اینکه از بردهای صنعتی و پنل‌های محکم‌تری استفاده می‌کنند، مدت زمان بیشتری کار خواهند کرد. به همین دلیل بصورت 7 روز هفته و 24 ساعت روز(24/7)  می‌توان انتظار کارکرد از آن‌ها داشته باشیم. در سمت دیگر مانیتورهای خانگی عمر مفیدی حدود 4 برابر کمتر دارند. چرا که بر حسب استاندارد مصرفی در یک روز حدود 8 ساعت باید روشن باشند. همین مورد مهم از دلایل قیمت بالاتر مانیتورهای صنعتی در برابر مانیتورهای خانگی هستند.

ویژگی دوم: جنس پنل مانیتورهای صنعتی

  • جنس برخی از پنل‌ها به گونه‌ای است که بعد از مدت زمانی که تصویر ثابت می‌ماند، یک هاله یا شبح مانندی از نور روی مانیتور تولید خواهد شد. به این قابلیت جانماندن تصویر گفته می‌شود. این نقطه ضعف در پنل‌های IPS از کمپانی ال جی پوشش داده شده است. یعنی در این پنل‌ها شاهد shadow picture نیستیم. از طرفی با توجه به استحکام بالای این پنل‌ها در برابر ضربه، انتخاب این مدل نمایشگرها توجیه بیشتری دارد.

ویژگی سوم: استانداردهای حفاظتی

  • همانطور که در بالا گفته شد، مانیتورهای صنعتی مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند. از طرفی از نظر آب و هوایی استاندارد حفاظتی IP، به آن‌ها کمک می‌کند تا در برابر نفوذ گردوغبار و همچنین نفوذ مایعات عملکرد مناسبی در شرایط سخت و مناطق خاص داشته باشند.

ویژگی چهارم: پورت‌های ورودی و خروجی

بر خلاف مانیتورهای معمولی که پورت‌های ورودی و خروجی محدودی دارند و دستگاه‌های کمی را می‌توان با فرمت ‌های خاص به آن وصل کرد، مانیتورهای صنعتی این‌گونه نیستند. در مانیتورهای صنعتی متناسب با پروژه می‌توان ورودی‌های مختلفی را با فرمت‌های متفاوت به مانیتور وصل کرد. در سمت دیگر نیز می‌توان خروجی‌های متفاوت با فرمت‌های مختلفی را انتظار داشت.

ویژگی پنجم: ساختار بدنه

  • جنس بدنه و قاب در مانیتورهای صنعتی فلزی و مستحکم است. در حالی که در مانیتورهای خانگی بصورت پلاستیکی است. همین سبب مقاومت بیشتر این مدل نمایشگر ها است.

در صورتی که قصد خرید مانیتور صنعتی یا ویدئو وال با کیفیت بالا و با هزینه مناسب داشتید، به وب سایت پویش رایان داتیس، بزرگترین شرکت تولید کننده محصولات نظارت تصویری در ایران مراجعه کنید. ضمنا همکاران ما در واحد فروش می‌توانند در زمینه خرید این محصولات، به شما مشاوره رایگان بدهند. شماره تماس: 02174856

ایسوس

نظر شما چیست؟