31/02/1401 - 21:30
آیا قیمت ارز دیجیتال لونا مجددا به 1 دلار می‌رسد؟
اتفاقی که برای ارز دیجیتال لونا افتاد دنیای کریپتو را در بهت و حیرت فرو برد و متاسفانه به سرمایه گذاران زیادی لطمه‌های سنگین وارد کرد. کمتر کسی انتظار داشت رمز ارزی که موفق شده از نظر ارزش کل بازار (مارکت کپ) تا رتبه 8 بهترین ارزهای دیجیتال صعود کند، طی چند روز با افت قیمتی تقریبا 100 درصدی مواجه شود و از اوج قیمت 119 دلار به 0.0004 دلار برسد!

1606683296_1_0.gif

بعد از این اتفاق عده زیادی با تصور درست شدن وضعیت پروژه و بازگشت قیمت خرید و فروش لونا به 1 دلار اقدام به خرید آن کرده‌اند. اما احتمال این اتفاق چقدر است؟ آیا اکنون فرصت خوبی برای خرید لونا است یا باید برای همیشه قید این ارز دیجیتال را زد؟

برای پیش‌بینی آینده قیمت لونا، ابتدا باید به درک درستی از حوادث اخیر برسیم؛ چه اتفاقی برای این پروژه افتاد و چرا طی یک چشم بر هم زدن سقوطی سنگین را تجربه کرد؟

چرا ارز دیجیتال لونا سقوط کرد؟

لونا نام ارز دیجیتال بومی بلاک چین ترا (Terra) است که بستری برای ساخت رمز ارزهای پایدار (استیبل کوین) محسوب می‌شود. بنیاد لونا به عنوان سازنده وحامی پروژه، استیبل کوین اختصاصی خود به نام ترا یو اس دی (UST) را ارائه کرد. این رمز ارز پایدار موفق شد تا رتبه چهارم برترین استیبل کوین‌ها بر اساس مارکت کپ، صعود کند.

همانطور که احتمالا می‌دانید، یک استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال با قیمت ثابت است. این قیمت ثابت بستگی به یک دارایی دیگر دارد، اما به طور کلی، پراستفاده‌ترین و معروف‌ترین گزینه‌ها در بازار کریپتو، قیمتی ثابت برابر با 1 دلار آمریکا دارند. متاسفانه ترا یو اس دی تعادل قیمتش با دلار آمریکا را از دست داد و در ادامه ارز دیجیتال لونا را نیز با خود به ته دره کشاند.

بروز چند اتفاق مخصوصا فروش سنگین یک نهنگ UST سبب شد قیمتش به زیر 1 دلار برسد. در ادامه، از آن جایی که این یک رمز ارز پایدار الگوریتمی است، ربات‌های شبکه ترا شروع به سوزاندن UST (با هدف کاهش عرضه) و ایجاد LUNA کردند. این روند تا رسیدن لونا به عرضه کل نزدیک به 7 تریلیون عدد ادامه پیدا کرد! بدیهی است با افزایش نجومی میزان عرضه یک دارایی، قیمت آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

پس مشکلی که برای ترا یو اس دی به وجود آمد، نه تنها به هولدرهای این استیبل کوین، بلکه به سرمایه گذاران لونا نیز ضربه زد. در ادامه UST که قرار است همیشه 1 دلار قیمت داشته باشد به 0.17 دلار رسید و لونا نیز از اوج 119 دلاری خود تا 0.004 دلار سقوط کرد. این کاهش سهمگین سبب شد هولدرها دیگر به 10 دلار و 100 دلار نگاهی نداشته باشند و فعلا فقط به لونا 1 دلاری فکر کنند!

آیا قیمت خرید و فروش لونا به یک دلار برمی‌گردد؟

اگرچه بنیان‌گذار بلاک چین ترا، آقای دو کوان، تا کنون دو طرح به منظور نجات پروژه ارائه کرده است، اما هیچ کدام چندان عملی به نظر نمی‌رسند. حتی در صورت اجرا، نمی‌توان انتظار داشت سقوط 99.99 درصدی لونا جبران شود. به عنوان مثال یکی از پیشنهادهای وی، ایجاد یک هارد فورک با عرضه کل 1 میلیارد عدد توکن و تقسیم آن‌ها بین هولدرهای کنونی LUNA است، اما چطور می‌توان 6.9 تریلیون توکن کنونی را بر اساس آن تقسیم کرد؟ هر توکن در شبکه جدید چقدر ارزش خواهد داشت تا بلکه ضرر سرمایه گذاران جبران شود؟

اگر لونا 0.0004 دلاری کنونی به 1 دلار برسد، به معنی رشد 2500 برابری آن است! چنین محاسبه‌ای سبب می‌شود افراد زیادی با وجود شکست پروژه اقدام به خرید لونا کنند. اما باید منطقی عمل کرد؛ در هر صورت اکنون امید چندانی به پروژه ترا نیست و احتمال بازگشت قیمت لونا به 1 دلار بسیار پایین است. به همین دلیل، حتی اگر با ریسک شخصی تصمیم به خرید ارز دیجیتال لونا گرفته‌اید، مبلغ کمی را به این کار اختصاص بدهید.

برای خرید لونا یا بالای 350 کوین و توکن دیگر می‌توانید از خدمات صرافی ارز دیجیتال بیت 24 استفاده کنید. یکی از مهمترین ویژگی‌های این صرافی تسویه ارزی آنی است که با توجه به تعدد و شدت نوسان‌های قیمت در بازار ارز دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. ویژگی کاربردی و مهم دیگر داشتن یک کیف پول داخلی است که اجازه می‌دهد بدون کارمزد انتقال، با سرعتی بالا اقدام به خرید و فروش کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟